Chcę, by nasz newsletter był swego rodzaju szklaną kulą, która pokazuje, co wkrótce dla nas – profesjonalistów technologii, marketingu czy przedsiębiorców – będzie istotną okazją do wykorzystania lub błędem, którego warto uniknąć. Dlatego piszemy niejako w trzech stanach skupienia: o tym, co odległe, ale być może potencjalnie przełomowe, o tym, co zmienia się teraz i należy się do tego przygotować, a czasami o „pieczęciach” zmiany, które są niejako potwierdzeniem, że pewna rzecz się dokonała. Taką pieczęcią jest dla mnie wejście Spielberga, jednego z moich ukochanych reżyserów dużego ekranu, w świat Netflixa. Oby streamingowe algorytmy zaangażowania nie zabiły do końca emocji, które znamy z E.T.
Spis treści:
- Netflix zaczyna współpracę z ikoną Hollywood
- Amazon po raz kolejny najcenniejszą marką
- Gamerzy stoją za falstartem Facebooka na rynku reklamy VR
- Startup, który chce nas uwolnić od haseł, zdobywa dużą kasę
- Reklama adresowalna w centrum uwagi operatorów TV
- Google zaprasza do swojego sklepu
- TikTok prezentuje Jump
- Axe parodiuje pandemiczne konferencje prasowe
- Upadł fundusz, który grał na spadek GameStop
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak nie robić landing page? Wiedza z bloga Green Parrot
Netflix zaczyna współpracę z ikoną Hollywood
Co najmniej dwa filmy rocznie dla Netflixa wyprodukuje firma Amblin Partners, którą kieruje nie kto inny, jak legendarny hollywoodzki reżyser Steven Spielberg. Ta współpraca może okazać się dla platformy asem w rękawie w czasach, gdy coraz więcej serwisów streamingowych, z Disney Plus i HBO Max na czele, walczy o subskrybentów, a rywalizacja robi się coraz bardziej zażarta. Co ciekawe, Spielberg, ikona (i miłośnik) kina, jeszcze nie tak dawno temu miał wypowiadać się dosyć krytycznie na temat serwisów streamingowych. Być może jednak takie połączenie „starego” Hollywood i nowej formy rozrywki jest nieuniknione dla obu stron.
📰 Variety
Amazon po raz kolejny najcenniejszą marką
Już trzeci rok z rzędu Amazon jest najcenniejszą marką na świecie – wynika z najnowszego rankingu Kantar BrandZ. Wartość giganta e-commerce wynosi prawie 684 mld dolarów – to wzrost o 64% w porównaniu z rokiem 2020. Na podium znalazł się też Apple (611 mld dolarów, wzrost o 74%) i Google (458 mld dolarów, wzrost o 42%). Nie tylko Big Tech może cieszyć się imponującymi wynikami – w ciągu ostatniego roku w sumie 100 najlepszych marek odnotowało wzrost, który był 4,5 razy większy niż w typowych latach. Łączna wartość setki najlepszych brandów wynosi aż 7 bln USD – to więcej, niż PKB Francji i Niemiec razem wzięte. Po raz pierwszy w zestawieniu chińskie marki przewyższają liczebnie te europejskie. Amerykańskie i chińskie firmy zajmują 88% miejsc w pierwszej setce najcenniejszych brandów. Tegoroczny ranking pokazuje jasno, że dominacja technologii i jej wpływ na handel detaliczny, rozrywkę i media nie słabnie.
📰 Marketing Week
Gamerzy stoją za falstartem Facebooka na rynku reklamy VR
Facebook zaliczył nieudany start platformy reklamowej wewnątrz gogli VR Oculus. Firma zaledwie tydzień temu ogłosiła, że rozpoczyna testy reklam w aplikacjach Oculus Quest, które na początku miały pojawić się w popularnej (i co ważne – płatnej) grze Blaston od Resolution Games. Gamerów ta wiadomość tak rozzłościła, że w proteście zaczęli masowo wystawiać Blaston negatywne opinie i recenzje. Producent uderzył się w pierś i oznajmił, że wycofuje się z pomysłu. Na Twitterze napisał: „Po wysłuchaniu opinii graczy, zdaliśmy sobie sprawę, że Blaston nie jest najlepszym miejscem do tego typu testów reklamowych.”
Decyzja Resolution Games jest kłopotliwa dla Facebooka, który dużo zainwestował w technologię i chciałby zacząć zarabiać na reklamach VR jak najszybciej. Gigant Big Tech niedawno oznajmił, że już rozpoczął testowanie reklam w aplikacji mobilnej Oculus.
📰 Financial Times (Paywall)
Startup, który chce nas uwolnić od haseł, zdobywa dużą kasę
Startup z Bostonu Transmit Security pozyskał 543 mln dolarów. To jedna z największych, jeśli nie największa inwestycja w ramach rundy A w historii cyberbezpieczeństwa. Organizacje tracą miliony dolarów każdego roku z powodu – jak uważa Transmit Security – „z natury niebezpiecznego” uwierzytelniania opartego na hasłach. Słabe hasła są przyczyną ponad 80% wszystkich wycieków danych, a średni koszt pracy działu pomocy technicznej to ponad 70 dolarów za zresetowanie hasła. Bostoński startup oferuje bezhasłowe, biometryczne uwierzytelnianie, z którego korzystają już takie firmy jak Lowes, Santander i UBS. Transmit Security twierdzi, że ich system może zmniejszyć liczbę resetowania kont o 96%, a czas uwierzytelnienia klientów skraca się z 1 minuty do 2 sekund.
📰 Tech Crunch
Reklama adresowalna w centrum uwagi operatorów TV
Operatorzy telewizyjni w USA (m.in. Comcast Corp., Charter Communications Inc, Altice USA Inc i Dish Media) stworzyli inicjatywę o nazwie „Go Addressable”, żeby wspólnie walczyć z rozdrobnieniem i fragmentaryzajcą na rynku reklamy adresowalnej. Chcą też zadbać o jej rozwój i wypracować standardy dla całej branży. Najważniejszym zadaniem, które konsorcjum sobie wyznaczyło, jest uproszczenie procesu kupowania i sprzedaży adresowalnych kampanii TV. Reklamodawcy, którzy kiedyś przeznaczali większość swoich budżetów na reklamy telewizyjne w ogólnokrajowych i lokalnych stacjach, dzisiaj walczą o to, żeby dotrzeć do ciężko uchwytnych konsumentów. Ich problemy wynikają ze zmiany zachowań widzów, którzy coraz częściej wybierają media cyfrowe i platformy streamingowe.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Google zaprasza do swojego sklepu
Po ponad 20 latach obecności na rynku Google otworzył swój pierwszy stacjonarny sklep. Lokal o powierzchni ponad 4600 m² mieści się na parterze nowojorskiej siedziby firmy w prestiżowej dzielnicy Chelsea. W środku, zamiast futurystycznego, surowego designu à la Apple, jest dużo naturalnego światła i brązu. Klienci mogą kupić produkty Google, przynieść sprzęt do naprawy, ale tak naprawdę cała przestrzeń wygląda bardziej jak interaktywne muzeum. Czy flagowy lokal giganta z Mountain View okaże się strzałem w dziesiątkę? Przestrogą dla Google może być historia Microsoftu, który, chcąc powtórzyć sukces Apple, w 2009 r. otworzył ponad 100 sklepów w USA. Jednak nie okazały się one tak popularne ani dochodowe, jak się spodziewano. W zeszłym roku firma ogłosiła więc, że zamknie wszystkie lokale. Gdzie Microsoft popełnił błąd? Sklepy oferowały szeroką gamę produktów, ale nie zapewniały konsumentom angażującego doświadczenia na wysokim poziomie i nie opowiadały żadnej historii. W tym dobry jest Apple. Ciekawe, w którą stronę pójdzie Google.
📰 Fast Company
📰 Tech Crunch
TikTok prezentuje Jump
W TikToku pojawiła się nowa funkcja, która ma ułatwić udostępnianie treści za pośrednictwem zewnętrznych partnerów. Jump umożliwia twórcom dodawanie do swoich filmów linków do m.in. przepisów, quizów, recenzji filmów czy tutorialów kosmetycznych. Na razie funkcja jest dostępna dla niewielkiej liczby zewnętrznych firm, m.in. dla Wikipedii, Whisk czy Breathwrk, ale to grono ma się niedługo powiększyć. Jump jest promowany jako tool, który umożliwia dzielenie się wartościowym, angażującym contentem, ma jednak potencjał stać się skutecznym narzędziem e-commerce.
📰 AdAge (Paywall)
Axe parodiuje pandemiczne konferencje prasowe
W nowej kampanii „Get Axenaited” Axe zwraca się do tych przedstawicieli generacji Z, którzy ociągają się z przyjęciem szczepionki przeciw COVID-19. Koncepcja reklamy powstała jako odpowiedź na raport, który pokazuje, że ponad połowa „Zetek” nie spieszy się z zapisaniem się na szczepienie. Marka należąca do Unilever reaguje na to w swoim stylu, czyli z przymrużeniem oka – w spocie widzimy parodię konferencji prasowej zwołanej z powodu pandemii, których każdy z nas w 2020 r. obejrzał zdecydowanie za dużo. Axe w nowej kampanii sugeruje też, że niezaszczepieni mogą pozostać w tyle na powracającej do życia scenie randkowej. Marka dołączyła do grona brandów, które wykorzystują swoje medialne know-how do zachęcenia Amerykanów do szczepień. Przykładowo, McDonald’s współpracował z administracją Bidena, aby zwiększyć świadomość na temat szczepionki przeciw COVID-19. Wprowadzi też specjalne kubki McCafé, na których będzie widoczny adres rządowej strony dotyczącej szczepień. Koncern Anheuser-Busch, serwujący m.in. Budweisera, obiecał z kolei postawić wszystkim dorosłym piwo, jeśli do 4 lipca uda się zaszczepić 70% Amerykanów.
📰 Marketing Dive
🎥 AXEination PSA | AXE
Upadł fundusz, który grał na spadek GameStop
Fundusz hedgingowy White Square Capital poinformował o zakończeniu swojej działalności. Ucierpiał on z powodu ogromnych wzrostów na tzw. memicznych spółkach. Memicznych, bo indywidualni inwestorzy oddolnie zrzeszają się w Internecie i często dla żartu (albo żeby podważyć giełdowe zasady) grają przeciwko funduszom, które chcą obniżyć cenę jakiejś spółki. Forumowicze koordynują swoje działania za pośrednictwem takich platform jak Reddit. White Square grał na spadek cen akcji GameStop, ale się przeliczył. Akcje tego sprzedawcy gier z USA wzrosły z mniej niż 20 dolarów na początku roku do ponad 480 dolarów w szczytowym momencie. Prywatni inwestorzy zaczęli masowo kupować udziały, stąd tak wysoki wzrost ceny. White Square w najlepszym okresie zarządzał aktywami o wartości 440 mln USD.
📰 Financial Times (Paywall)
Shorty
🩳 Trwa Cannes Lions, a na tę okazję YouTube stworzył listę najpopularniejszych reklam. Najwięcej osób obejrzało spot Hyundai.
🎥 YouTube Ads Leaderboard: 2021 Cannes Edition
🩳 Lista profesjonalnych sportowców zarabiających w kryptowalutach rośnie — Landon Cassill zostanie pierwszym kierowcą NASCAR, który w ramach umowy sponsorskiej otrzyma wynagrodzenie w całości w walucie cyfrowej.
🔨 Weekly Tool
Buffer – prowadzisz wiele kont w mediach społecznościowych, regularnie planujesz posty i nie chcesz ciągle przeskakiwać między różnymi aplikacjami? Buffer pomoże Ci tym wszystkim zarządzać w jednym miejscu. Planowanie, analityka, interakcje – wszystko tam jest. Narzędzie ma bezpłatny plan do 3 kanałów komunikacji i 10 zaplanowanych publikacji. Przetestuj Buffera i przekonaj się, że opanowanie nawet 10 profili w social mediach to bardzo proste i przyjemne zadanie.