Wiele firm, które obecnie pracują nad rozwiązaniami w zakresie automatyzacji, deklaruje, że „nasze rozwiązanie prawdopodobnie nigdy nie zastąpi człowieka”. Jestem jednak pewien, że w zaciszu sali konferencyjnej do swoich inwestorów mówią: „nasze rozwiązanie prawdopodobnie zastąpi 99% ludzi, którzy obecnie to robią”. Obydwa zdania są prawdziwe.
Automat nie będzie miał przygód, wzlotów i upadków oraz osobowości (chyba). Automat nie będzie też częścią jakiejś społeczności, która wspólnie przeżywa świat. Kiedy widzimy znaną modelkę, oprócz jej urody mamy cały bagaż ploteczek i naszych wyobrażeń na temat jej życia. To właśnie ten bagaż i kontakty modela decydują o tym, czy stanie się gwiazdą, czy nie i czy więcej osób się o nim dowie.
Scenariusz dla modeli widzę więc następujący:
Pierwotna funkcja modelingu – prezentowanie ubrań / wizji kreatywnej – z powodzeniem i większą korzyścią dla klienta zostanie zautomatyzowana przez AI.
Wtórna funkcja modelingu – ploteczki, przeżywanie historii życia pięknych ludzi – nie zostanie zautomatyzowana, ale ona dotyczyć będzie pracy kilkuset, maks. paru tysięcy osób na świecie. Dla clickbaitu, przyjmijmy, że chodzi tu o liczbę 1390.
Spis treści:
- Levi’s stawia na modeli AI
- Apple debiutuje z Buy Now Pay Later
- Marketerzy planują większe wydatki na TikToka
- A Zigazoo liczy na to, że TikTok zniknie z USA
- Mniej spotkań, większa produktywność w Shopify
- Jak AI wpłynie na pracę białych kołnierzyków?
- Jak się ma rynek reklamy w USA?
- Kompresja wideo w nowym wydaniu
- Grupa docelowa: gamerzy
- Retro-futurystyczna kampania
- Shorty
- Weekly Tool
- Co oferuje Empik Ads? Wiedza z bloga
Levi’s stawia na modeli AI
Levi’s ogłosił partnerstwo z holenderskim studiem Lalaland.ai, które będzie dla marki generować modeli i modelki AI do prezentacji ubrań. Według brandu takie rozwiązanie pozwoli osiągnąć większą różnorodność i inkluzywność – na platformach online klienci będą mogli zobaczyć, jak jeansy prezentują modele w różnym wieku, kolorze skóry i sylwetce. To w teorii powinno pomóc konsumentom ocenić, jak ubranie wygląda na osobie podobnej do nich samych. „Chociaż sztuczna inteligencja prawdopodobnie nigdy w pełni nie zastąpi prawdziwych modeli, jesteśmy podekscytowani potencjalnymi możliwościami, jakie może nam zapewnić w zakresie doświadczeń klientów” – zaznacza Amy Gershkoff Bolles z Levi’s. Chcecie zobaczyć próbkę tego, co oferuje Lalaland.ai? Obejrzyjcie prezentację foundera i CEO firmy, Michaela Musandu.
📰 The Verge
Apple debiutuje z Buy Now Pay Later
Apple prezentuje swój program „Kup teraz, zapłać później” u USA, rzucając rękawicę takim firmom jak Klarna czy Affirm. Apple Pay Later jest wbudowany w portfel na iPhonie i umożliwia użytkownikom płacenie za produkty i usługi w czterech ratach rozłożonych na sześć tygodni. Klienci mogą korzystać z bezodsetkowych pożyczek w wysokości od 50 do 1000 dolarów. System „kup teraz, zapłać później” nie jest już tak popularny, jak w czasie pandemii, ale najwyraźniej Apple wciąż widzi potencjał w tym modelu.
📰 The Financial Times (Paywall)
Marketerzy planują większe wydatki na TikToka
Ryzyko, że TikTok zostanie zakazany w USA, jest większe niż kiedykolwiek. Jednak to nie odstrasza marketerów. Według badania przeprowadzonego wśród 300 specjalistów ds. marketingu, trzech na czterech ankietowanych planuje zwiększenie wydatków na reklamę na TikToku w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Ponad połowa respondentów (56%) uważa, że mało prawdopodobne lub zupełnie nieprawdopodobne jest, aby rząd federalny zakazał działalności TikToka w USA, a większość (87%) nadal sądzi, że jest to opłacalna platforma w kontekście długoterminowych strategii marketingowych. Jednocześnie, 82% ankietowanych uważa, że ewentualny zakaz TikToka miałby wpływ na realizację celów marketingowych w mediach społecznościowych.
📰 MarketingDive
Zigazoo liczy na to, że TikTok zniknie z USA
Wygląda na to, że Zigazoo, apka społecznościowa dla dzieci, szykuje się na ewentualne zniknięcie TikToka z amerykańskiego rynku. Firma rusza z oddzielną aplikacją dla Gen Z. Wersja dla Zetek również będzie kopią TikToka, w której jednak nie można komentować postów. Ma to zapobiegać trollingowi czy nadmiernej krytyce. Czy Gen Z zainteresuje się Zigazoo? W międzyczasie Lemon8, kopia Instagrama od ByteDance (chińskiego właściciela TikToka) trafiła na 10 miejsce w App Store w USA.
📰 TechCrunch
📰 TechCrunch
Mniej spotkań, większa produktywność w Shopify
W Shopify średni czas spędzony na spotkaniach w styczniu i lutym 2023 r. spadł o 33% rok do roku. To efekt nowej polityki firmy, której celem jest zwiększenie produktywności pracowników poprzez cięcie godzin spędzanych na średnio potrzebnych czy nieproduktywnych spotkaniach. Tym sposobem w ciągu roku firma usunęła z kalendarzy pracowników prawie 10 tys. wydarzeń – 76 tys. godzin spotkań. Shopify oczekuje, że dzięki wprowadzonym zmianom wybrane teamy skończą do końca roku około 25% więcej projektów w porównaniu z 2022 r.
📰 HRDive
Jak AI wpłynie na pracę białych kołnierzyków?
Na to pytanie stara się odpowiedzieć Goldman Sachs. Według analizy banku aż ok. ⅔ zawodów jest w pewnym stopniu narażonych na wpływ AI, a boty są w stanie wykonać od 25% do 50% obowiązków pracowników. Takie odciążenie sprawi, że będą oni mogli skupić się na ważniejszych zadaniach. Jednak jeśli AI przejmie 50% lub więcej codziennych obowiązków pracownika biurowego, prawdopodobnie straci on pracę. Nie brzmi to dobrze, ale jako powód do optymizmu Goldman Sachs przytacza badanie ekonomisty Davida Autora, które wykazało, że „60% pracowników jest dzisiaj zatrudnionych w zawodach, które nie istniały w 1940 r., co oznacza, że ponad 85% wzrostu zatrudnienia w ciągu ostatnich 80 lat wynika z tworzenia nowych stanowisk dzięki technologii”.
📰 The Financial Times (Paywall)
Jak się ma rynek reklamy w USA?
Całkiem nieźle. W 2022 r. był na plusie, ale tempo wzrostu spowolniło w drugiej połowie roku, a w czwartym kwartale zupełnie wyhamowało. Ten rok też zapowiada się OK. Nie będą to oszałamiające wyniki, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą – nie ma raczej na co narzekać. Zgodnie z prognozami firmy Magna, przychody z reklam mają wzrosnąć w 2023 r. o 3,4%. Reklamodawcy będą inwestować głównie w reklamę cyfrową i ciąć budżety na adsy w tradycyjnych mediach. Mimo że rynek reklamy w USA nadal jest w dobrym stanie, spowolnienie tempa wzrostu może być sygnałem dla branży, aby szukać nowych rozwiązań – a rozwój AI na pewno w tym pomoże.
📰 MarketingDive
Kompresja wideo w nowym wydaniu
Mechanizm kompresji wideo nie zmienia się zbytnio od lat i nie widać na tym polu wiele innowacji. Wolne ładowanie się filmów to często prawdziwa bolączka twórców, producentów czy reklamodawców. WaveOne to startup, który wprowadza na rynek nową jakość w tym temacie – i oczywiście korzysta przy tym z pomocy AI. Główną innowacją proponowaną przez firmę jest „świadomy treści” algorytm wykorzystywany do kompresji i dekompresji wideo. Może on „rozumieć” sceny w klipie i dzięki temu priorytetyzować np. wyraźny obraz twarzy kosztem tła. Dzięki temu dekompresja wideo jest szybsza i sprawniejsza, a same pliki mogą mieć mniejszy rozmiar – według start-upu nawet o połowę. WaveOne został właśnie przejęty przez Apple: gigant z Cupertino zapewne użyje know-how start-upu żeby oferować bardziej wydajne przesyłanie strumieniowe.
📰 TechCrunch
Grupa docelowa: gamerzy
Gamerzy stają się atrakcyjną grupą docelową dla coraz większej liczby brandów. Wśród nich nie brakuje globalnych marek, np. Heinekena. Producent piwa chce zaskarbić sobie sympatię graczy, biorąc na celownik stereotypy związane z graniem, np., że jest to zajęcie raczej alienujące niż budujące społeczność. Klip z kampanii, zatytułowany Just Another Night Out, ma pokazywać, że gamerzy wcale nie są aspołeczni, wręcz przeciwnie – wspólne granie to też przecież sposób na spędzanie czasu w gronie znajomych. Globalna kampania miała start w Brazylii, gdzie w gry gra aż 88% osób.
📰 AdWeek (Paywall)
Retro-futurystyczna kampania
Kampania dla sklepu Georgetown Optician przenosi nas w oryginalny, retro-futurystyczny świat pełen niezwykłych postaci. Przypomina on nieco klimat znany z filmów klasy B z lat 50. Nie wszyscy zauważą na pierwszy rzut oka, że kreacje powstały przy pomocy AI. Agencja stojąca za produkcją po raz pierwszy testowała taki model pracy, m.in. z powodu napiętego deadline’u. Jak widać, sztuczna inteligencja zaczyna się rozgaszczać w działach kreacji.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Georgetown Optician – Adventures in A-EYE Trailer
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Szukasz muzycznej czołówki lub przerywników do swojego podcastu? A może potrzebujesz konkretnych dźwięków do reklamy? Dzięki Beatowen.ai samodzielnie wygenerujesz muzykę do swoich projektów – żadne ekspercie umiejętności nie są wymagane!