Istnieje spora szansa, że właśnie obserwujemy początek końca stron internetowych.
Jeśli się nad tym zastanowić, to znana nam strona internetowa, na którą wchodzimy, aby zapoznać się z nowym wpisem na blogu, kupić czapkę czy zabookować hotel to po prostu rodzaj interfejsu.
Kiedyś interfejsem telefonu była tarcza z numerami, teraz jest to ekran dotykowy. Dzisiaj interfejsem pozyskiwania informacji i usług z Internetu jest strona internetowa, ale obstawiam, że już nie na długo. Chatboty, rozwiązania AR i przeglądarki wspierane AI, takie jak opisywana dzisiaj Arc Search, sprawią, że będziemy musieli zaprojektować nowe interfejsy oparte o głos, spojrzenia, gesty.
Rezultatami naszych interakcji z komputerem nie będzie wyświetlanie konkretnej podstrony w domenie, którą przeglądamy, a raczej zestawienia wielu informacji i gotowe odpowiedzi na pytania, które zadaliśmy.
Obserwując rozwój algorytmów rekomendacji, można się spodziewać, że będą one również dostarczały odpowiedzi na pytania, których nie zadaliśmy, a także zaspokajały nasze preferencje i potrzeby, których być może nigdy wprost nie wyraziliśmy.
PS Społeczność GreenLetter tworzymy już od 4 lat. Przyszła pora na rozwój i wyjście poza newsletterowe ramy. Wypełnij ankietę i podziel się swoim zdaniem. To nie powinno zająć Ci więcej niż 3 minuty. Twój głos ma dla nas znaczenie.
Spis treści:
- Czas na nieco inną przeglądarkę
- Marketing w grach się opłaca
- Amazon Prime Video z reklamami
- Czy Alphabet zarabia na subskrypcjach?
- TikTok (wciąż) stawia na e-commerce
- Jak radzi sobie Threads?
- Universal Music kontra TikTok
- Uber Eats, Beckhamowie i viralowy mem
- Mniej mięśni, więcej luzu
- Shorty
- Weekly Tool
- Wiedza z bloga
Czas na nieco inną przeglądarkę
Arc Search to nowa przeglądarka mobilna The Browser Company, od niedawna dostępna dla użytkowników systemu iOS. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest inna niż standardowe przeglądarki, bo łączy w sobie też funkcje wyszukiwarki, a wszystko jest napędzane AI. Po wpisaniu zapytania i kliknięciu „Browse for Me” Arc Search zrobi większość roboty za Ciebie – przeszuka Internet i poda Ci najważniejsze informacje z wybranych witryn w formie, która przypomina oddzielną stronę internetową. Tu właśnie leży sedno filozofii The Browser Company: przeglądarka, wyszukiwarka, chatbot AI i strona internetowa nie są oddzielnymi elementami podczas procesu poszukiwania informacji w sieci i dlatego równie dobrze mogą istnieć w tej samej aplikacji. Czy właśnie w tym kierunku będą rozwijać się apki i programy do przeglądania treści w Internecie? Przekonamy się o tym w niedalekiej przyszłości.
📰 The Verge
Marketing w grach się opłaca
Marketerzy niby wiedzą o potencjale reklam w środowisku gamingowym, ale wciąż niezbyt chętnie korzystają z tego kanału. Niesłusznie. Ostatni raport Dentsu pokazuje, że reklamy emitowane podczas transmisji na żywo na platformach do gier, takich jak Twitch, mają średnią zapamiętywalność marki na poziomie 57% – to znacznie więcej niż norma dla innych kanałów. Dobrze pod względem widoczności i zapamiętywalności wypadają też inne formaty, w tym naturalnie wyglądające bannery pojawiające się w grach czy rewarded video. Co więc hamuje marketerów przed inwestowaniem w tego typu adsy? Powodów jest kilka: nieznajomość środowiska gamingowego i związanych z nim kodów kulturowych oraz bardziej skomplikowane formaty. Odstraszające mogą być też ostatnie zawirowania w branży związane z dużymi zwolnieniami. Jednak rynek gamingowy rośnie i do 2026 r. będzie wart 320 mld dolarów. Wraz ze zwiększającą się liczbą gamerów, rozwojem nowych formatów i przesytem tymi tradycyjnymi, wiedza o tym, jak dotrzeć do graczy, może już niedługo stać się dla marketerów nie opcją, ale koniecznością.
📰 MarketingDive
Amazon Prime Video z reklamami
Czasy, gdy platformy streamingowe stawiały na dostarczanie rozrywki, niezakłócanej reklamami, za niewygórowaną cenę subskrypcji, mijają bezpowrotnie. Amazon już we wrześniu zapowiadał wprowadzenie reklam na swoją platformę streamingową. Amerykanie oglądają adsy w Amazon Prime Video już od 29 stycznia. Opłaty za subskrypcję pozostają takie same, a jeśli ktoś wciąż chce oglądać filmy czy programy bez reklam, musi za to dopłacić $2,99 miesięcznie. Na początku lutego zmiana dotrze też do kilku europejskich państw. Tym samym Amazon dołącza do Netflixa, Hulu, Disney Plus czy Paramount Plus, które w swoich podstawowych płatnych planach już od jakiegoś czasu zawierają reklamy.
📰 FastCompany
Czy Alphabet zarabia na subskrypcjach?
Tak – i to całkiem sporo, a największą część przychodów generuje YouTube.
Łącznie w 2023 r. usługi subskrypcyjne, w tym YouTube Premium, YouTube Music, YouTube TV i Google One, przyniosły 15 mld dolarów zysku. To pięciokrotny wzrost w porównaniu do 2019 r. W listopadzie 2022 r. YouTube Music i YouTube Premium miały ponad 80 mln subskrybentów, a dane za czerwiec 2022 r. pokazują, że YouTube TV miał ponad 5 mln płatnych użytkowników.
📰 Variety
TikTok (wciąż) stawia na e-commerce
TikTok ma ambitny cel: chce w tym roku aż dziewięciokrotnie zwiększyć przychód generowany przez TikTok Shop w USA i osiągnąć kwotę 17,5 mld dolarów. Platforma chce tym samym konkurować z największymi graczami, na czele z Amazonem, ale też Temu i Shein, które zdobyły w Stanach Zjednoczonych ogromną popularność. Tym, czego jednak nie ma konkurencja, a co ma TikTok, jest oczywiście sieć społecznościowa. Firma pracuje więc nad nowymi rozwiązaniami, które wykorzystują tę przewagę. Jedną z nich jest testowana właśnie opcja, która sprawia, że każdy post może być „shoppable”. Funkcja rozpoznaje przedmioty pojawiające się w wideo i proponuje użytkownikom podobne produkty dostępne w TikTok Shop. W przyszłości twórcy mają mieć też możliwość dodawania linków do sklepu online do swoich filmów.
📰 TechCrunch
Jak radzi sobie Threads?
Całkiem dobrze. Bezpośredni konkurent X pod koniec roku odnotował znaczny wzrost liczby pobrań – wiąże się to oczywiście z tym, że wtedy stał się dostępny w UE. Według danych Appfigures apka została w grudniu pobrana 28 mln razy (w App Store Apple i Google Play). Dzięki temu Threads utrzymuje się na całkiem przyzwoitych pozycjach w obu sklepach z aplikacjami. To jednak wciąż za mało, aby dogonić X. Threads niedługo przekroczy 200 mln użytkowników miesięcznie, podczas gdy z platformy Elona Muska aktywnie korzysta ok. 500 mln osób.
📰 SocialMediaToday
Universal Music kontra TikTok
Dodawanie ulubionych piosenek do tiktoków może stać się niemożliwe, bo firma Universal Music Group (UMG), reprezentująca takie artystki jak Taylor Swift czy Billie Eilish, wycofuje z platformy muzykę, do której ma prawa. Dlaczego? Firmie nie udało się dojść do porozumienia z ByteDance w sprawie tantiem, więc umowa licencyjna, która wygasła z końcem stycznia, nie została przedłużona. UMG krytykuje TikToka za oferowanie nieadekwatnie niskich stawek za wykorzystywanie utworów, TikTok odpowiada z kolei, że jest przecież ważnym narzędziem promocji dla artystów. Spór dotyczy również kwestii nagrań generowanych przez AI przy użyciu muzyki, do której prawa ma UMG oraz tego, że TikTok zwleka z usuwaniem treści naruszających prawa autorskie.
📰 Variety
Uber Eats, Beckhamowie i viralowy mem
Czy ktoś jeszcze nie zna sceny z programu o życiu Beckhamów, w której celebrytka mówi, że pochodzi z klasy robotniczej, a jej mąż wyłania się zza rogu, prosi, by była szczera i dopytuje, jakim autem jeździł jej ojciec? Stała się ona prawdziwym viralem i przerabianym na tysiące sposobów memem. Viralowy fame postanowił też wykorzystać Uber Eats. Celebrycka para odtwarza scenę z programu i w ten sposób zapowiada kampanię Uber Eats z okazji Super Bowl. Trzeba przyznać, że wyszło całkiem zgrabnie i z dystansem.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 DAVID AND VICTORIA BECKHAM FORGET
Mniej mięśni, więcej luzu
Problem wyśrubowanych, nierealnych standardów piękna dotyczą obu płci, a nowa reklama Calvina Kleina, w której roznegliżowany, umięśniony aktor Jeremy Allen White przechadza się po Nowym Jorku, może popsuć humor wielu facetom. Producent piwa Brlo zrobił swoją wersję klipu, gdzie w pełnym luzu, berlińskim stylu naśmiewa się nieco z modowej marki. Musicie przyznać, że efekt jest świetny.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 Drink NAKED. Yes, Chef!
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Riverside.fm to wirtualne studio wspierane AI, które znacznie usprawnia i skraca proces nagrywania i postprodukcji. Nie trzeba mieć zaawansowanych umiejętności, aby wygenerować wysokiej jakości klip audio lub wideo. Tool idealny dla podcasterów, twórców wideo i – oczywiście – marketerów.
Wiedza z bloga w GreenLetter