Panele administracji reklamami online (Google Ads czy Meta) są doskonałym przykładem tego, jak sztuczna inteligencja będzie wchodzić do naszego życia zawodowego.
Wprowadzenie konwersacyjnego AI do panelu Google Ads na pewno przyspieszy tworzenie reklam dla dużych działów marketingowych oraz pozwoli drastycznie podnieść ich jakość małym firmom, w których to founder stara się wydusić jak najwięcej ze swojego budżetu.
Obecna zmiana wydaje się więc niewielka, stopniowa, ilościowa. Po prostu jest trochę łatwiej tworzyć reklamę.
Pytanie, co będzie następne. Kiedy otrzymamy panel Google czy Meta, w którym właściciel firmy lub CMO po prostu wrzuci excela z planem sprzedażowym i dostanie w zamian do zaakceptowania media plan oraz zestaw 136 kreacji do wyboru? Oczywiście nie będzie ich przeglądał, bo będzie wiedział, że system i tak samodzielnie wybierze lepiej i skuteczniej. Może człowiek co najwyżej odrzuci kilka z nich na bazie własnych estetycznych czy etycznych preferencji.
Moim zdaniem zmiana przyjdzie najpierw stopniowo, a potem nagle. Pewnego dnia – może za rok, może za dwa, okaże się, że ludzie nie są autorami, a raczej blokerami dobrych kampanii online.
Spis treści:
- Gemini AI w Google Ads
- Jak zmienią się wyszukiwarki?
- Zoom jest passé, czas na nowe
- Chrome ze wsparciem AI
- Bot polityka zakazany
- Hilton na Robloxie
- Netflix ma się dobrze
- Selfiaki podkręcone AI
- Wydatki na marketing rosną
- Czekanie na sos
- Shorty
- Weekly Tool
- AI w marketing automation. Wiedza z bloga
Gemini AI w Google Ads
Gemini, zaawansowany model AI od Google, jest dostępny na rynku od grudnia 2023 r. Teraz nadszedł czas na integrację z kilkoma innymi rozwiązaniami giganta z Mountain View, na czele z Google Ads. To połączenie zapowiada się naprawdę obiecująco: reklamodawcy, którzy uczestniczyli we wczesnych testach, raportowali tworzenie kampanii w wynikach wyszukiwania, które osiągały lepsze wyniki przy mniejszym nakładzie pracy. Narzędzie oparte na czacie pozwala m.in. na generowanie treści reklamy (w tym zasoby i słowa kluczowe) na podstawie zawartości strony internetowej reklamodawcy. Zasugeruje też odpowiednią grafikę (stworzoną przez AI lub dostępną na stronie www). Z wersji beta można ju w USA i Wielkiej Brytanii. W następnej kolejności rozwiązanie będzie dostępne dla anglojęzycznych reklamodawców na całym świecie. Jedno jest pewno: wpływ AI na to, jak tworzymy reklamy w digitalu będzie na pewno ogromny.
📰 MarketingDive
Jak zmienią się wyszukiwarki?
SGE (Search Generative Experience) od Google to nowa wersja wyszukiwarki wspomaganej AI. Firma BrightEdge szacuje, że aż na 84% zapytań odpowiedzi wygeneruje sztuczna inteligencja. Użytkownicy nie będą musieli już – jak to się dzieje teraz – klikać w linki w wynikach wyszukiwania i przechodzić na stronę, aby znaleźć potrzebne informacje. A to oznacza m.in. znaczny spadek ruchu w witrynie – mowa nawet o 20-30% w dół. „SGE oparte na sztucznej inteligencji firmy Google to największa zmiana technologiczna, jaką widziała dotychczas nasza branża […] Zrozumienie, w jaki sposób SGE wpływa na markę to dla marketerów nie tylko kwestia ciekawości – to kwestia przetrwania”. – mówi Jim Yu z BrightEdge. SGE wymusi zmianę podejścia do starego dobrego SEO i zarządzania informacjami o marce. Z ograniczonej wersji SGE mogą na razie korzystać mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, Indii i Japonii. Gigant technologiczny wciąż pracuje nad tym rozwiązaniem i testuje różne funkcjonalności.
📰 MarketingDive
📰 AdWeek (Paywall)
Zoom jest passé, czas na nowe
Jak zachęcić studentów do przychodzenia na wykłady, zwłaszcza te, które odbywają się wcześnie rano? Loughborough University w Leicestershire być może znalazł na to odpowiedź: od 2025 r. słuchacze będą mogli uczestniczyć w gościnnych wykładach znanych naukowców, np. z legendarnego MIT. Co więcej, uniwersytet nie będzie musiał martwić się o całą logistykę: transport, zakwaterowanie itd., bo podczas prelekcji nie sami wykładowcy, ale ich hologramy. Vikki Locke z Loughborough Business School podkreśla, że studenci wręcz uwielbiają nową technologię, którą obecnie uniwersytet testuje, i takie formy wykładów gościnnych są zdecydowanie bardziej atrakcyjne niż np. łączenie się z wykładowcą przez Zoom. Przenośne platformy do wyświetlania hologramów, które przypominają duże pudełka, dostarczy Proto, firma z Los Angeles. Jej klientami są już takie firmy jak IBM czy BT, które dzięki hologramom chcą ograniczyć podróże służbowych. Jednak potencjał zastosowania takich hologramów jest o wiele większy i zapewne w niedalekiej przyszłości będą one wykorzystywane w reklamie, edukacji, rozrywce i wielu, wielu innych branżach.
📰 The Guardian
Chrome ze wsparciem AI
Czy nadchodzi czas wyszukiwarek na sterydach AI? W Chrome pojawi się kilka nowości napędzanych sztuczną inteligencją. Nie rewolucjonizują one jeszcze sposobu, w jaki wyszukujemy informacje, ale pokażą kierunek, w jakim zmierza Big Tech. O jakich więc nowościach mowa? Pierwszą jest Tab Organizer, który ułatwi zarządzanie otwartymi kartami. Kolejna z nich pozwoli szybciej pisać teksty. Użytkownicy będą też mogli sami tworzyć spersonalizowane tła przeglądarki.
📰 SocialMediaToday
Bot polityka zakazany
OpenAI zablokowało konto start-upu Delphi, twórcę bota, który naśladował kandydata na prezydenta USA z Partii Demokratycznej, Deana Phillipsa. Dean.Bot miał w założeniu m.in. odpowiadać na pytania użytkowników w czasie rzeczywistym, ale z powodu bana jego kariera się nie rozwinęła. Według OpenAI bot naruszył zasady dotyczące kampanii politycznych. Chodzi m.in. o to, że Delphi otrzymał dofinansowanie od organizacji „We Deserve Better Super PAC”, która wspiera kandydaturę Deana Phillipsa. W wyborczym 2024 r. to pierwszy, ale z pewnością nie ostatni taki przypadek.
📰 Axios
Hilton na Robloxie
Hilton puszcza oko do młodszych konsumentów z pokolenia Z i wkracza do metaverse. Sieć hoteli (jak i słynna dziedziczka Paris Hilton) pojawi się na Robloxie. Slivingland to wirtualne miejsce, w którym można sobie posiedzieć w holu słynnego hotelu, żeby za chwilę wziąć udział w niejednym wyzwaniu i zgarnąć cyfrowe nagrody, jak i takie, które można wykorzystać w realnym świecie. Za realizację całego projektu odpowiedzialna jest należąca do Paris Hilton firma 11:11 Media.
📰 VentureBeat
Netflix ma się dobrze
Rynek streamingu jest coraz bardziej zatłoczony, więc o dobre wyniki wcale niełatwo. Jednak Netflix ma co świętować – w ostatnim kwartale 2023 r. zdobył 13,1 nowych miliona użytkowników, a wynik znacznie przewyższył prognozy analityków (8,8 mln nowych subskrybentów). Łączna liczba odbiorców osiągnęła 260,28 mln na całym świecie. To nie koniec dobrych wieści dla giganta streamingu: przychody w czwartym kwartale wzrosły o 12% rok do roku do 8,83 mld USD.
📰 Variety
Selfiaki podkręcone AI
Na pewno nie umknął Ci nowy trend w socialach: wrzucanie selfie AI, które przedstawiają daną osobę jako średniowiecznego wojownika, królową czy międzygalaktycznego podróżnika. Artisse to jedna z aplikacji, które oferują taką zabawę swoim wizerunkiem – a następnie jest ona wykorzystywana do szkolenia modeli AI. W odróżnieniu od konkurencji firma koncentruje się jednak na fotorealistycznych obrazach, które być może już niedługo będą zastępować prawdziwe fotografie lub całe sesje, np. biznesową czy ślubną. Start-up zebrał właśnie 6,7 mln dolarów finansowania.
📰 TechCrunch
Wydatki na marketing rosną
Według prognoz firmy Winterberry Group wydatki na marketing i reklamę w Stanach Zjednoczonych w 2024 r. wzrosną o 10,7%, osiągając 570 mld dolarów. Znaczną część tej sumy będzie stanowić reklama polityczna (wiadomo, wybory), CTV oraz retail media. Warto zaznaczyć, że tempo wzrostu jest ponad dwukrotnie wyższe niż w 2023 r. Coraz większego znaczenie nabiera również marketing oparty na danych – a to wiąże się oczywiście z perspektywą wycofania plików cookies z rynku.
📰 MarketingDive
Czekanie na sos
Czy spot, który trwa zaledwie 10 sekund i w którym właściwie nic się nie, dzieje może być dobry? Okazuje się, że tak. Z pewnością spodoba Ci się, jeśli należysz do 70% ludzkości, która zamiast zacząć jeść po podaniu posiłku w restauracji, woli zaczekać na keczup.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 The Wait
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Szukasz narzędzia AI do konkretnego zadania? Wejdź na Future Tools – na stronie łatwiej i szybciej znajdziesz najlepsze dla Ciebie rozwiązanie. Możesz szukać tooli (zarówno tych darmowych, jak i płatnych) po kilkunastu kategoriach.