Na reklamie zbudowana jest ekonomia jednego z najważniejszych elementów globalnego społeczeństwa – Internetu. Do tego – jak mało który element współczesnego świata – steruje ona zachowaniem ludzi. To właśnie te aspekty spowodowały, że przeszło 15 lat temu zacząłem się zajmować reklamą i robię to do dzisiaj. Prawdopodobnie jest ona ważna także dla Ciebie i Twojej firmy. To ona daje Ci klientów i umożliwia rozwój.
Właśnie dlatego warto zadbać o to, by wydawać budżety marketingowe z głową i nie wspierać czarnych dziur marketingu, takich jak strony „made for advertising”. Jak pokazują kolejne badania, ląduje tam nawet do 10% pieniędzy reklamodawców. Wiem, że temat nie jest sexy, ale moim obowiązkiem jako człowieka od reklamy jest nam wszystkim o tym przypominać, więc piszemy o tym po raz kolejny.
PS Pozdro dla wszystkich deklarujących, że „na mnie reklama nie działa”. To wy jesteście zazwyczaj najbardziej efektowną częścią grupy docelowej :). Keep up the good work.
Spis treści:
- Jak wydać 115 mln dolarów na clickbait?
- Facebook dla pracowników od Microsoftu
- Powstaje pierwsze zdecentralizowane muzeum
- Biznesy crypto z mniejszymi budżetami na reklamy
- HBO, Duolingo i „Gra o tron”
- Ile wynosi ślad węglowy reklamy?
- Disney zamyka upfronts z rekordową sumą
- Shopify zaczyna współpracę z YouTube
- Kia w nowym spocie oferuje NFT
- Back to school w cieniu inflacji
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketing dla sektora non-profit. Wiedza z bloga
Jak wydać 115 mln dolarów na clickbait?
Firma doradcza Ebiquity pokazuje dobitnie, że programmatic nie jest idealny. Między styczniem 2020 r. a majem 2022 r. klienci Ebiquity stracili ok. 7,8% kwoty przeznaczonej na reklamy, bo adsy trafiają na niskie jakościowo, clickbaitowe strony, których jedynym celem jest wysysanie budżetów marketingowych. Mowa o 42 firmach, które straciły łącznie w ten sposób 115 mln z 1,47 mld dolarów, wydanych na zautomatyzowane reklamy displayowe i wideo w 5490 domenach. Na clickbaitowych stronach zysk z reklam jest większy niż koszt pozyskania ruchu (za pomocą social media czy platform rekomendujących treści), więc interes się kręci. Ruben Schreurs, Chief Product Officer w Ebiquity powiedział, że dolary reklamodawców mogły trafić na wysokie jakościowo portale, a nie na strony, które „nie mają żadnej wartości dla społeczeństwa”. Żeby uniknąć tracenia pieniędzy, warto tworzyć listy witryn do wykluczenia, co w praktyce nie zawsze jest takie łatwe.
📰 Marketing Brew
Facebook dla pracowników od Microsoftu
Jak utrzymać zaangażowanie pracowników, którzy przeszli w tryb zdalny lub hybrydowy? Można zaserwować im kolejną sieć społecznościową do dzielenia się zdjęciami i wideo (z pracy i po pracy). Gigant z Redmond zaprezentował właśnie Viva Engage – to odświeżona wersja aplikacji Yammer Communities, którą Microsoft kupił ponad dekadę temu za 1,2 mld dolarów. Na użytkowników portalu czekają znajome elementy: timeline, posty, stories (które nie znikają po 24 godz.), grupy, karuzele itp. Według Dana Holme’a, product leadera w Microsoft, platforma ma ułatwić nawiązywanie kontaktów, budowanie więzi w organizacji, dzielenie się tym, czym pracownicy danej firmy niekoniecznie chcą dzielić się na „zwykłych” social media. Viva Engage, której premierę zapowiedziano na koniec lata, sprawdzi się najlepiej w środowisku Teams i Microsoft 365.
📰 Computer World
🎥 Introducing Microsoft Viva Engage
Powstaje pierwsze zdecentralizowane muzeum
Co by się stało, gdyby o tym, co kupić do kolekcji muzeum i co pokazać odwiedzającym nie decydowało wąskie grono kuratorów, dyrektorów placówek czy specjalne komisje, ale zwykli ludzie? Arkive to inicjatywa, której celem jest stworzenie pierwszego zdecentralizowanego muzeum. Co więcej, organizacja chce złamać monopol tradycyjnych placówek na decydowanie o tym, jakie artefakty są warte tego, by zachować je dla przyszłych pokoleń, a jakie nie. Arkive to DAO, czyli zdecentralizowana autonomiczna organizacja – to jej członkowie podczas głosowania decydują, co nabyć do kolekcji. Jako pierwszy, zgodnie z wolą społeczności, do zbiorów trafił oryginalny patent na komputer ENIAC. Drugim dziełem jest praca Seduction z 1985 r. autorstwa Lynn Hershman Leeson. Dane o fizycznych przedmiotach są przechowywane na blockchainie jako NFT, a same dzieła sztuki czy historyczne artefakty mogą być wystawiane np. w lokalnych muzeach czy miejscach związanych z samym dziełem.
📰 TechCrunch
Biznesy crypto z mniejszymi budżetami na reklamy
Rynek krypto przeżywa ciężkie czasy, co widać wyraźnie po spadającej wartości. W listopadzie 2021 r. wynosiła ona rekordowe 3 bln dolarów, a w czerwcu 2022 r. – 900 mld. Oznacza to spadek aż o 70%. Nie dziwi więc, że wydatki firm krypto na reklamę również spadły. Po rekordowym lutym, kiedy FTX, eToro, Crypto.com czy Coinbase reklamowały się podczas Super Bowl, sumy znacznie zmalały. Coinbase ograniczył marcowy budżet reklamowy aż o 98% i w kolejnych miesiącach również zaciskał pasa. Marketing Brew donosi też, że w ostatnich miesiącach firmy crypto rzadziej decydują się na promocję w mediach społecznościowych.
📰 Marketing Brew
HBO, Duolingo i „Gra o tron”
Z okazji nadchodzącej premiery „Rodu Smoka”, prequelu „Gry o tron” HBO znów współpracuje z Duolingo, popularną aplikacją do nauki języków. Tysiące fanów „Gry o tron” próbowało nauczyć się fikcyjnego języka pojawiającego się w serialu – przed emisją ostatniego odcinka 822 tys. osób brało udział w kursie High Valyrian na Duolingo. Teraz w aplikacji pojawi się zaktualizowany kurs, w którym znajdzie się 150 nowych słówek i 700 nowych zdań w High Valyrian. Duolingo zapowiada też, że w niektórych miastach pojawią się billboardy z tekstem w High Valyrian. HBO przygotowało dla fanów apkę AR, która pozwoli użytkownikom wirtualnie wychować smoka i dawać mu komendy właśnie w High Valyrian.
📰 MarketingDive
Ile wynosi ślad węglowy reklamy?
Sektor reklamy, jak każdy inny, zostawia po sobie ślad węglowy. Jednak do tej pory nie powstał jeden, uniwersalny kalkulator emisji CO2, dlatego często nie można porównywać danych i ciężko jest określić, jaki wpływ na środowisko mają konkretne działania marketingowe. GroupM chce temu zaradzić. W raporcie „Calculating a Cleaner Future Now: A Unified Methodology for Accelerated Media Decarbonization” proponuje branży reklamowej metodologię, która może ujednolicić pomiar emisji CO2. Podaje też sposoby na redukcję emisji dwutlenku węgla, który powstaje np. podczas prowadzenia kampanii reklamowej.
📰 AdWeek (Paywall)
Disney zamyka upfronts z rekordową sumą
9 mld dolarów – to suma, którą reklamodawcy zadeklarowali się wydać w kanałach Disney. Około 40% tej kwoty firmy przeznaczą na promocję w serwisie streamingowym Disney+, bo pojawi się w nim pakiet z reklamami. Korporacja przyciąga do siebie reklamodawców m.in. dlatego, że może pochwalić się dużą różnorodnością treści – od transmisji sportowych po filmy i popularne programy TV.
📰 The Drum (Paywall)
Shopify zaczyna współpracę z YouTube
Kreator witryn e-commerce nawiązał współpracę z YouTube, dzięki czemu właściciele sklepów online będą mogli łatwo zintegrować je z platformą wideo. Otwiera to nowe możliwości, dotyczące chociażby livestream shoppingu – dzięki YouTube Live można przypinać oznaczać produkty w trakcie transmisji. Amerykańscy klienci będą mogli też zapłacić za zakupy bez opuszczania YouTube. Platforma wideo wprowadza też szereg nowych narzędzi, które mają ułatwić twórcom i właścicielom sklepów sprzedaż online.
📰 Variety
Kia w nowym spocie oferuje NFT
Rynek NFT przeżywa całkiem poważne załamanie, ale nie oznacza to, że brandy mniej chętnie sięgają po tokeny w działaniach promocyjnych. Jest wręcz odwrotnie – grono marek wykorzystujących NFT stale się powiększa. Niedawno dołączył do niego producent samochodów Kia. W nowym spocie zobaczymy postaci znane z Dead Army Skeleton Klub (DASK) – popularnej kolekcji NFT składającej się z wygenerowanych komputerowo szkieletów 3D. Marka samochodów oferuje klientom tokeny – można je zdobyć po zeskanowaniu kodu QR, który wyświetla się w reklamie.
📰 MarketingDive
🎥 Built for Whoever You Are | The 2023 Kia Soul
Back to school w cieniu inflacji
Lato w pełni, ale firmy już przygotowują się na powrót uczniów do szkół. W tym roku rodzice będą robić zakupy dla swoich pociech w cieniu rozpędzającej się inflacji. Krajowa Federacja Handlu Detalicznego w USA podaje, że 84% klientów spodziewa się wyższych cen, a 64% chce zaczekać z zakupami aż do wyprzedaży. Amazon adresuje niepokoje amerykańskich konsumentów w nowej kampanii „Spend Less on Your Kids”. W spocie występuje znana komediowa aktorka Kathryn Hahn.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Back to School – „Spend Less on Your Kids”
Shorty w GreenLetter:
Weekly Tool w GreenLetter
Super szybki generator palet kolorów Coolors poleca Jakub Nalepa, Senior Graphic Designer w Green Parrot. Dzięki apce/wtyczce na iOS, Androida i Figmę możesz wygenerować idealną paletę i w prosty sposób zaimportować ją do Twojego projektu we wspomnianych systemach.