Z zamieszania wokół ostatniego update’u Instagrama warto poczynić dwie obserwacje. Pierwsza z nich jest taka, że zawsze powinniśmy być gotowi na publiczne popełnianie błędów. Zespół Instagrama zadecydował o śmiałym kroku w kierunku tiktokizacji platformy, Mosseri wziął pełną odpowiedzialność za tę decyzję, a potem nie miał problemów, żeby się z niej wycofać. Tak się buduje dobre produkty. Druga obserwacja dotyczy natomiast powodu, dla którego postanowiono wycofać się ze zmian. Mosseri powiedział bowiem: „Nowy design feedu frustrował ludzi, a statystyki użytkowania nie były zbyt dobre”. Nowy feed po prostu nie generował zaangażowania, jakiego oczekiwała firma i to moim zdaniem jest faktycznym powodem cofnięcia zmiany. Meta (i w sumie każda firma Big Tech) nigdy nie przejmowała się aktywistami wśród swoich użytkowników – jeśli coś dawało lepszy engagement lub więcej kasy, to po prostu to robiła. Publicznie popełniony błąd, który został naprawiony, to nie błąd. To postęp.
Spis treści:
- Instagram rezygnuje z niektórych zmian
- Influencer marketing. Kto zyska, a kto straci?
- Reklamodawcy narzekają na Reels
- Dlaczego pracownicy odchodzą?
- (Niewielki, ale jednak) wzrost wydatków na reklamę
- TikTok chce rywalizować ze Spotify?
- Amazon ma się całkiem dobrze
- Spotify poszerza asortyment
- Heinz testuje DALL·E 2
- The future work has arrived
- Shorty
- Weekly Tool
- WeTransfer Ads. Wiedza z bloga
Instagram rezygnuje z niektórych zmian
Po masowej krytyce ze strony użytkowników i celebrytek (na czele z Kylie Jenner i Kim Kardashian) Instagram zgodził się na wycofanie niektórych aktualizacji. Chodzi m.in. o zaprzestanie testowania wyświetlania postów w trybie pełnoekranowym na wzór TikToka i zwiększenie liczby postów polecanych przez algorytm, które nie pochodzą z obserwowanych kont. „Cieszę się, że podjęliśmy ryzyko – jeśli od czasu do czasu nie zawodzimy, nie myślimy wystarczająco szeroko i odważnie” – powiedział Adam Mosseri, szef Instagrama. Nie oznacza to, że apka schodzi z obranego kursu, stawiając coraz bardziej na wideo, a nie zdjęcia. Instagram został oskarżony o naśladowanie TikToka kosztem lojalnych użytkowników. Akcja „Make Instagram Instagram Again”, zainicjowana przez fotografkę mody Tati Bruening, zyskała rozgłos na całym świecie.
📰 The Guardian
Influencer marketing. Kto zyska, a kto straci?
Instagram pozostaje platformą, gdzie idą największe pieniądze na influencer marketing – w tym roku zgarnie z tego tytułu 2,23 mld dolarów – i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to szybko zmienić. Jednak ciekawie zaczyna się robić na kolejnych pozycjach. TikTok wyprzedzi Facebooka pod względem wydatków na influencer marketing jeszcze w tym roku (zarobi 774,8 mln dolarów, czyli wciąż trzykrotnie mniej niż Instagram), a YouTube do 2024 r. To dane pochodzące od analityków Insider Intelligence. Z raportu wynika również, że rosną budżety marketingowe na współpracę z influencerami – ale nie wszystkimi. Firmy wydadzą w tym roku 220,5% więcej na influencerów „nano”, podczas gdy wydatki na „mega” influencerów (ponad 1 mln followersów) wzrosną tylko o 8%.
📰 TechCrunch
Reklamodawcy wciąż nie są przekonani do Reels
Pomimo cofnięcia zmian, które zrobiłyby z Instagrama drugi TikTok, Meta nie rezygnuje z promowania Reels. Firma podała, że użytkownicy spędzają na oglądaniu rolek 30% więcej czasu w porównaniu z pierwszym kwartałem. Jednak (na razie) nie idą za tym większe pieniądze reklamodawców. Wydatki na reklamy w formie krótkich wideo stanowią wciąż niewielką część budżetów marketingowych. Meta zachęca firmy do „testowania i uczenia się” tego formatu w praktyce jak i na kursie „Reels School”. Firma podała też, że w przyszłości dzięki programowi AI statyczne obrazy połączone z muzyką mają być przekształcane w format przypominający bardziej wideo. Bloomberg podaje, że nieoficjalnie pracownicy Meta zachęcali też reklamodawców do testowania krótkich reklamowych form wideo najpierw na TikToku, żeby zobaczyć, co się najlepiej sprawdza.
📰 Bloomberg (Paywall)
Dlaczego pracownicy odchodzą?
Aż 40% pracowników planuje odejść z pracy w ciągu najbliższych trzech do sześciu miesięcy. Głównym powodem jest brak perspektyw rozwoju lub awansu (stanowią 41% badanych) – wynika z najnowszego raportu McKinsey. Na drugim miejscu znalazła się niska pensja (36%), a na trzecim – złe przywództwo (34%). Co więcej, spośród pracowników, którzy odeszli, tylko 35% znalazło pracę w tej samej branży. Najwięcej osób opuszcza: branżę handlową (76%), sektor publiczny i non-profit (72%), finanse i ubezpieczenia (65%) i przemysł (64%). Z kolei do pozostania w firmie motywują: elastyczność (40%), praca z poczuciem sensu (39%) i wsparcie pracodawcy w kwestii wellbeing i zdrowia (30%). Badanie obejmowało 13 tys. pracowników z 6 różnych krajów.
📰 Fast Company
(Niewielki, ale jednak) wzrost wydatków na reklamę
W niestabilnym 2022 r. prognozy dotyczące nadchodzących wydatków na reklamę są ciągle korygowane. Tym razem IAB podała, że reklamodawcy wydadzą w drugim półroczu o 7% więcej, niż wcześniej zakładano. Największy entuzjazm panuje w branży turystycznej – wydatki na reklamy mają być aż o 27% wyższe w porównaniu z poprzednimi szacunkami. Równie dobre prognozy obejmują sektor technologiczny (korekta o 15% w górę). Z kolei wydatki w branży motoryzacyjnej spadły w prognozach o 2%, a na zdrowie i wellness – o 5%.
📰 MarketingDive
TikTok chce rywalizować ze Spotify?
Nie ma wątpliwości, że muzyka gra kluczową rolę na TikToku. Apka chce to wykorzystać i ruszyć na Zachodzie z własną platformą do strumieniowego przesyłania muzyki – sugeruje to zgłoszenie patentowe w USA. Firma w maju złożyła wniosek do amerykańskiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych o zastrzeżenie nazwy „TikTok Music”. Zgodnie ze zgłoszeniem usługa pozwoli użytkownikom na kupowanie, odtwarzanie, udostępnianie i pobieranie muzyki, jak i tworzenie i polecanie list odtwarzania. W 2020 r. w Indiach, Brazylii i Indonezji ByteDance uruchomił Resso, apkę do strumieniowania muzyki. W listopadzie 2021 r. platforma miała ok. 40 mln użytkowników miesięcznie. Wygląda na to, że ByteDance po cichu buduje poważną konkurencję dla Spotify.
📰 The Verge
Amazon ma się całkiem dobrze
Drugi kwartał był dla wielu technologicznych gigantów, na czele z Meta i Google, wyjątkowo trudny, co widać po publikowanych raportach finansowych. Jednak dla kontrastu przychody Amazona z usług reklamowych w Q2 wzrosły o 18% w ciągu roku i wyniosły 8,76 mld dolarów. W całym 2021 r. na reklamach gigant e-commerce zarobił $31,15 mld. Z kolei sprzedaż internetowa na Amazonie spadła o 4% rok do roku. Inne źródła przychodów firmy z siedzibą w Seattle to serwis streamingowy z reklamami Freevee i Twitch.
📰 MarketingDive
Spotify poszerza asortyment
Spotify za ok. 119 mln dolarów przejmuje Findaway, dystrybutora audiobooków. To wejście do sektora, który obecnie dominuje Audible Amazona. Według Spotify rynek audiobooków ma wzrosnąć z 3,3 mld dolarów obecnie do 15 mld dolarów w 2027 r. Findaway dystrybuuje ponad 325 tys. tytułów audiobooków od wydawców na całym świecie. Firma prowadzi też AudioEngine, rynek audiobooków dla biznesu oraz platformę do samodzielnego publikowania – Findaway Voices.
📰 Variety
Heinz testuje DALL·E 2
Heinz pobawił się DALL·E 2, a wyniki były na tyle zadowalające, że wykorzystał je w nowej kampanii. Być może nie wszystkie kreacje zachwycają wizualnie. Ważniejsze jest jednak coś innego – to, że każdy obraz stworzony przez AI zawiera elementy podobne do identyfikacj wizualnej keczupów Heinz, np. kształt etykiety czy charakterystyczny dozownik. Hasła wpisane do generatora obrazów DALL·E 2 to m.in. „ketchup”, „impresjonistyczny obraz butelki keczupu”,„keczupowa karta tarota”.

📰 AdWeek (Paywall)
The future work has arrived
Idzie, a już właściwie przyszło, nowe. Praca zdalna w wielu branżach stała się standardem. Pracownicy nie traktują możliwości wykonywania swoich obowiązków poza biurem jako benefit, ale jako coś, co im się po prostu należy. HP w nowej kampanii kontrastuje stare i nowe podejście do pracy, a efekt jest bardzo zabawny. Zresztą zobaczcie sami.
📰 The Drum
🎥 Work Happy | HP
Shorty w GreenLetter
- Zespół Muse wypuszcza album jako NFT.
- Zobacz infografikę z najbardziej pożądanymi umiejętnościami u social media managerów.
- Heineken wypuszcza limitowaną serię sneakersów…z piwem w podeszwie.
- Meta Reality Labs na razie generuje straty – na poziomie prawie 3 mld dolarów w Q2.
- Chcesz dodawać gadżety do swoich produktów? Może pułapka na komary? Zobacz, jak robi to Coors Light.
Weekly Tool w GreenLetter
WordCounter przyda się każdemu copywriterowi. Nie tylko liczy słowa i znaki, ale też zdania i paragrafy. Do tego podaje czas czytania copy i zagęszczenie słów w tekście. WordCounter to w pełni darmowe rozwiązanie, które poleca Zuzanna Wiśniewska, Junior Copywriter w Green Parrot.
Wiedza z bloga w GreenLetter: