Z zamieszania wokół ostatniego update’u Instagrama warto poczynić dwie obserwacje. Pierwsza z nich jest taka, że zawsze powinniśmy być gotowi na publiczne popełnianie błędów. Zespół Instagrama zadecydował o śmiałym kroku w kierunku tiktokizacji platformy, Mosseri wziął pełną odpowiedzialność za tę decyzję, a potem nie miał problemów, żeby się z niej wycofać. Tak się buduje dobre produkty. Druga obserwacja dotyczy natomiast powodu, dla którego postanowiono wycofać się ze zmian. Mosseri powiedział bowiem: „Nowy design feedu frustrował ludzi, a statystyki użytkowania nie były zbyt dobre”. Nowy feed po prostu nie generował zaangażowania, jakiego oczekiwała firma i to moim zdaniem jest faktycznym powodem cofnięcia zmiany. Meta (i w sumie każda firma Big Tech) nigdy nie przejmowała się aktywistami wśród swoich użytkowników – jeśli coś dawało lepszy engagement lub więcej kasy, to po prostu to robiła. Publicznie popełniony błąd, który został naprawiony, to nie błąd. To postęp.
Spis treści:
Instagram rezygnuje z niektórych zmian
Influencer marketing. Kto zyska, a kto straci?
Reklamodawcy narzekają na Reels
Dlaczego pracownicy odchodzą?
(Niewielki, ale jednak) wzrost wydatków na reklamę
TikTok chce rywalizować ze Spotify?
Amazon ma się całkiem dobrze
Spotify poszerza asortyment
Heinz testuje DALL·E 2
The future work has arrived
Shorty
Weekly Tool
WeTransfer Ads. Wiedza z bloga
Instagram rezygnuje z niektórych zmian
Po masowej krytyce ze strony użytkowników i celebrytek (na czele z Kylie Jenner i Kim Kardashian) Instagram zgodził się na wycofanie niektórych aktualizacji. Chodzi m.in. o zaprzestanie testowania wyświetlania postów w trybie pełnoekranowym na wzór TikToka i zwiększenie liczby postów polecanych przez algorytm, które nie pochodzą z obserwowanych kont. „Cieszę się, że podjęliśmy ryzyko – jeśli od czasu do czasu nie zawodzimy, nie myślimy wystarczająco szeroko i odważnie” – powiedział Adam Mosseri, szef Instagrama. Nie oznacza to, że apka schodzi z obranego kursu, stawiając coraz bardziej na wideo, a nie zdjęcia. Instagram został oskarżony o naśladowanie TikToka kosztem lojalnych użytkowników. Akcja „Make Instagram Instagram Again”, zainicjowana przez fotografkę mody Tati Bruening, zyskała rozgłos na całym świecie.
Instagram pozostaje platformą, gdzie idą największe pieniądze na influencer marketing – w tym roku zgarnie z tego tytułu 2,23 mld dolarów – i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to szybko zmienić. Jednak ciekawie zaczyna się robić na kolejnych pozycjach. TikTok wyprzedzi Facebooka pod względem wydatków na influencer marketing jeszcze w tym roku (zarobi 774,8 mln dolarów, czyli wciąż trzykrotnie mniej niż Instagram), a YouTube do 2024 r. To dane pochodzące od analityków Insider Intelligence. Z raportu wynika również, że rosną budżety marketingowe na współpracę z influencerami – ale nie wszystkimi. Firmy wydadzą w tym roku 220,5% więcej na influencerów „nano”, podczas gdy wydatki na „mega” influencerów (ponad 1 mln followersów) wzrosną tylko o 8%.
Pomimo cofnięcia zmian, które zrobiłyby z Instagrama drugi TikTok, Meta nie rezygnuje z promowania Reels. Firma podała, że użytkownicy spędzają na oglądaniu rolek 30% więcej czasu w porównaniu z pierwszym kwartałem. Jednak (na razie) nie idą za tym większe pieniądze reklamodawców. Wydatki na reklamy w formie krótkich wideo stanowią wciąż niewielką część budżetów marketingowych. Meta zachęca firmy do „testowania i uczenia się” tego formatu w praktyce jak i na kursie „Reels School”. Firma podała też, że w przyszłości dzięki programowi AI statyczne obrazy połączone z muzyką mają być przekształcane w format przypominający bardziej wideo. Bloomberg podaje, że nieoficjalnie pracownicy Meta zachęcali też reklamodawców do testowania krótkich reklamowych form wideo najpierw na TikToku, żeby zobaczyć, co się najlepiej sprawdza.
Aż 40% pracowników planuje odejść z pracy w ciągu najbliższych trzech do sześciu miesięcy. Głównym powodem jest brak perspektyw rozwoju lub awansu (stanowią 41% badanych) – wynika z najnowszego raportu McKinsey. Na drugim miejscu znalazła się niska pensja (36%), a na trzecim – złe przywództwo (34%). Co więcej, spośród pracowników, którzy odeszli, tylko 35% znalazło pracę w tej samej branży. Najwięcej osób opuszcza: branżę handlową (76%), sektor publiczny i non-profit (72%), finanse i ubezpieczenia (65%) i przemysł (64%). Z kolei do pozostania w firmie motywują: elastyczność (40%), praca z poczuciem sensu (39%) i wsparcie pracodawcy w kwestii wellbeing i zdrowia (30%). Badanie obejmowało 13 tys. pracowników z 6 różnych krajów.
(Niewielki, ale jednak) wzrost wydatków na reklamę
W niestabilnym 2022 r. prognozy dotyczące nadchodzących wydatków na reklamę są ciągle korygowane. Tym razem IAB podała, że reklamodawcy wydadzą w drugim półroczu o 7% więcej, niż wcześniej zakładano. Największy entuzjazm panuje w branży turystycznej – wydatki na reklamy mają być aż o 27% wyższe w porównaniu z poprzednimi szacunkami. Równie dobre prognozy obejmują sektor technologiczny (korekta o 15% w górę). Z kolei wydatki w branży motoryzacyjnej spadły w prognozach o 2%, a na zdrowie i wellness – o 5%.
Nie ma wątpliwości, że muzyka gra kluczową rolę na TikToku. Apka chce to wykorzystać i ruszyć na Zachodzie z własną platformą do strumieniowego przesyłania muzyki – sugeruje to zgłoszenie patentowe w USA. Firma w maju złożyła wniosek do amerykańskiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych o zastrzeżenie nazwy „TikTok Music”. Zgodnie ze zgłoszeniem usługa pozwoli użytkownikom na kupowanie, odtwarzanie, udostępnianie i pobieranie muzyki, jak i tworzenie i polecanie list odtwarzania. W 2020 r. w Indiach, Brazylii i Indonezji ByteDance uruchomił Resso, apkę do strumieniowania muzyki. W listopadzie 2021 r. platforma miała ok. 40 mln użytkowników miesięcznie. Wygląda na to, że ByteDance po cichu buduje poważną konkurencję dla Spotify.
Drugi kwartał był dla wielu technologicznych gigantów, na czele z Meta i Google, wyjątkowo trudny, co widać po publikowanych raportach finansowych. Jednak dla kontrastu przychody Amazona z usług reklamowych w Q2 wzrosły o 18% w ciągu roku i wyniosły 8,76 mld dolarów. W całym 2021 r. na reklamach gigant e-commerce zarobił $31,15 mld. Z kolei sprzedaż internetowa na Amazonie spadła o 4% rok do roku. Inne źródła przychodów firmy z siedzibą w Seattle to serwis streamingowy z reklamami Freevee i Twitch.
Spotify za ok. 119 mln dolarów przejmuje Findaway, dystrybutora audiobooków. To wejście do sektora, który obecnie dominuje Audible Amazona. Według Spotify rynek audiobooków ma wzrosnąć z 3,3 mld dolarów obecnie do 15 mld dolarów w 2027 r. Findaway dystrybuuje ponad 325 tys. tytułów audiobooków od wydawców na całym świecie. Firma prowadzi też AudioEngine, rynek audiobooków dla biznesu oraz platformę do samodzielnego publikowania – Findaway Voices.
Heinz pobawił się DALL·E 2, a wyniki były na tyle zadowalające, że wykorzystał je w nowej kampanii. Być może nie wszystkie kreacje zachwycają wizualnie. Ważniejsze jest jednak coś innego – to, że każdy obraz stworzony przez AI zawiera elementy podobne do identyfikacj wizualnej keczupów Heinz, np. kształt etykiety czy charakterystyczny dozownik. Hasła wpisane do generatora obrazów DALL·E 2 to m.in. „ketchup”, „impresjonistyczny obraz butelki keczupu”,„keczupowa karta tarota”.
Idzie, a już właściwie przyszło, nowe. Praca zdalna w wielu branżach stała się standardem. Pracownicy nie traktują możliwości wykonywania swoich obowiązków poza biurem jako benefit, ale jako coś, co im się po prostu należy. HP w nowej kampanii kontrastuje stare i nowe podejście do pracy, a efekt jest bardzo zabawny. Zresztą zobaczcie sami.
Meta Reality Labs na razie generuje straty – na poziomie prawie 3 mld dolarów w Q2.
Chcesz dodawać gadżety do swoich produktów? Może pułapka na komary? Zobacz, jak robi to Coors Light.
Weekly Tool w GreenLetter
WordCounter przyda się każdemu copywriterowi. Nie tylko liczy słowa i znaki, ale też zdania i paragrafy. Do tego podaje czas czytania copy i zagęszczenie słów w tekście. WordCounter to w pełni darmowe rozwiązanie, które poleca Zuzanna Wiśniewska, Junior Copywriter w Green Parrot.