Kiedy rozmawiam na temat rozwiązań machine learning – takich jak DALL·E – i generalnie sztucznej inteligencji, zawsze pojawia się dookoła sporo nerwowych uśmiechów i żarcików typu „hahaha, pewnie niedługo stracimy przez to pracę”. Na co ja mówię: najwyższa pora! Powoduje mną nie tylko wrodzona złośliwość, ale także poczucie, że wszyscy robimy za dużo automatycznych, powtarzalnych rzeczy.
Mam nadzieję, że radiolodzy, księgowi, tłumacze i wszelkie inne zawody, które są na shortliście do przekazania A.I., jak najszybciej zostaną uwolnieni, by móc zacząć zajmować się bardziej kreatywnymi i ludzkimi aspektami swojej pracy. Kontakt z drugim człowiekiem, twórczość, komunikacja – to zostanie z nami jeszcze bardzo długo, jeśli nie na zawsze. Byłoby super, gdyby ludzie zaczęli przywiązywać większą wagę do tych aspektów swoich zawodów.
Spis treści:
DALL·E w wersji beta
Użytkownicy Instagrama niezadowoleni ze zmian
Nawet największych nie omija spowolnienie na rynku
Meta porzuca Tuned
Coca-Cola świętuje rocznicę w metaverse
Nielsen usprawnia pomiar na YouTube
Samsung prezentuje nowy format reklamy w smart TV
Reklamodawcy zaczynają zaciskać pasa?
Heineken zwraca się do pracujących po godzinach
Horror od KFC
Shorty
Weekly Tool
Telegram Ads. Wiedza z bloga
DALL·E w wersji beta
DALL·E, system generowania obrazów za pomocą opisu tekstowego, wchodzi w fazę beta. OpenAI, który stoi za programem, zaprasza do testowania miliony osób z listy oczekujących. Co ważne, użytkownicy wersji beta będą mieć prawo do komercjalizacji obrazów stworzonych w DALL·E – czyli mogą je np. sprzedać. System jest promowany jako potężne narzędzie, które wspiera pracę twórczą. Jednak z drugiej strony pojawia się obawa, czy w niedalekiej przyszłości program nie sprawi, że praca wielu specjalistów z branży kreatywnej, np. grafików i fotografów, stanie się zbędna. W końcu produkcja obrazów w DALL·E jest o wiele szybsza i tańsza.
„Make Instagram Instagram again” – to petycja stworzona przez fotografkę mody Tati Bruening. Poparły ją setki tysięcy osób, w tym influencerka Kylie Jenner, która ma ponad 360 mln followersów na Instagramie. Chodzi o to, że platforma do publikowania zdjęć coraz bardziej stawia na wideo i kopiuje rozwiązania znane z TikToka, np. te dotyczące rekomendowania treści przez algorytmy. Wielu użytkownikom się to jednak nie podoba. Na krytykę kierunku, w jakim zmierza Instagram, zareagował CEO platformy, Adam Mosseri. W opublikowanej rolce (a jakże) zaznaczył, że z apki nie znikną zdjęcia, ale według niego będzie się na niej organicznie pojawiać coraz więcej wideo, bo ludzie sami z siebie coraz chętniej korzystają z tego formatu.
Nawet największych nie omija spowolnienie na rynku
Spowolnienie na rynku dotknie również największych graczy, takich jak Apple czy Amazon – przewiduje Bloomberg w przededniu publikacji informacji o wynikach finansowych gigantów technologicznych za ostatni kwartał. Według serwisu inwestorzy są przygotowani na złe wiadomości, chociażby to, że biznes Amazona rośnie w najwolniejszym tempie od dziesięcioleci. Meta właśnie poinformował, że przychody w II kwartale wyniosły 28,82 mld USD – oznacza to spadek o 1% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r. „Wydaje się, że wkroczyliśmy w spowolnienie gospodarcze, które będzie miało szeroki wpływ na biznes reklamy cyfrowej” – skomentował Mark Zuckerberg. Złym znakiem dla inwestorów są też ceny akcji odzwierciedlające spowolnienie. Nasdaq 100, w którym dominują biznesy technologiczne, stracił w tym roku 24% wartości.
Niewiele osób zdążyło dowiedzieć się o istnieniu aplikacji Tuned, a Meta już z niej rezygnuje. To apka dla par, która powstała 2 lata temu. Miała ona być wirtualną intymną przestrzenią ułatwiającą zakochanym codzienną komunikację i pielęgnację związku. Użytkownicy mogli wysyłać do siebie np. quizzy. Tuned był projektem prowadzonym przez zespół ds. Eksperymentów nad nowymi produktami (NPE). Jak widać nie zaiskrzyło, bo Meta definitywnie porzuca Tuned.
Właśnie mija rok, od kiedy Coca-Cola pojawiła się w metaverse. Zadebiutowała wtedy ze specjalnym „pudełkiem przyjaźni”, w którym znalazło się kilka cyfrowym przedmiotów, np. puchowa kurtka. Marka świętuje pierwszą rocznicę i wypuszcza z tej okazji kolejną kolekcję NFT. Mają one trafić do „do członków [jej] istniejącej społeczności kolekcjonerskiej” 30 lipca – w Międzynarodowy Dzień Przyjaźni. Coca-Cola to jeden z pierwszych brandów, który zadebiutował w web3 i konsekwentnie buduje swoją pozycję w tym środowisku.
Nielsen rozwija swoje rozwiązanie do pomiaru i deduplikacji odbiorców cross-media – Nielsen One. Firma właśnie dodała CTV do istniejącego już pomiaru w YouTube na komputerach, telefonach komórkowych i telewizji liniowej. Pozwoli to media buyerom na dokładniejsze porównywanie widowni z telewizją linearną. „W konwergentnym świecie klienci potrzebują pełnego obrazu swoich wydatków na reklamę na wszystkich ekranach” – zaznacza Debbie Weinstein z YouTube.
49% brytyjskich widzów spędziło tak dużo czasu na szukaniu programów, seriali czy filmów, że nie obejrzało nic. Jednocześnie 75% użytkowników smart TV oczekuje, że pomoże im ona w odkrywaniu i polecaniu treści. Samsung chce więc połączyć przyjemne z pożytecznym – w nowych telewizorach ma pojawić się sekcja z rekomendacjami treści, które mogą być sponsorowane przez reklamodawców. Taki format reklamy „wydaje się o wiele bardziej natywny”, ma być bardziej widoczny i trafiać do większej liczby odbiorców, a jednocześnie nie przeszkadzać podczas oglądania.
Według Standard Media Index w czerwcu tego roku zmalały wydatki na reklamę – pierwszy raz od 15 miesięcy. Reklamodawcy wydali 3% mniej w porównaniu z czerwcem 2021 r. Duży spadek odczuła tradycyjna telewizja – budżet na reklamę w TV spadł aż o 19%. Jednocześnie wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 9% w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r.
Ciekawy przykład guerilla marketingu od Heinekena – pracownicy siedzący po godzinach w biurach stali się częścią reklamy zachęcającej do work-life balance. Ekipa wyposażona w projektor jeździła wieczorem po ulicach Manhattanu w poszukiwaniu osób pracujących do późna przed komputerem. Następnie na ścianie obok wyświetlali wiadomości o równowadze w życiu zawodowym i prywatnym oraz reklamę Closer. To zaawansowany technicznie otwieracz do piwa, który przy użyciu automatycznie wyłącza komputer. 🙂
„Stranger Things” to fenomen kulturowy. Nie dziwne więc, że brandy chcą wykorzystać hype na horrory stylizowane na lata 80. w promocji. W Hiszpanii, fastfoodowa sieć KFC podeszła do sprawy śmiertelnie poważnie: nie ograniczyła się do standardowych reklam, ale wypuściła 14-minutowy film „La Massacre”.Opowiada on historię grupy nastolatków, których niewinna, weekendowa wycieczka zmienia się w horror za sprawą grasującego w okolicy potwora przypominającego pizzę. 📰 AdWeek (Paywall)
Pisząc czasem copy po angielsku chcesz coś sparafrazować, np. w podsumowaniu, ale… no właśnie, masz z tym problem? Wypróbuj QuillBot, narzędzie AI generujące parafrazy, które poleca Natalia Wasyluk, Head of Creative & AoD w GreenParrot. Tool ma kilka bardzo przydatnych funkcji: zamrażanie kluczowych słów, sprawdzanie gramatyki czy różne tryby (np. skróć, rozwiń).
____
PS Próbowaliśmy stworzyć okładkę GreenLettera z pomocą DALL·E 2 (wpisując: Boss of artificial intelligence company sitting in front of camera black and green digital painting) jednak zrezygnowaliśmy, bo efekt jeszcze nie zachwyca. Zresztą oceńcie sami:
Wiedza z bloga w GreenLetter
Telegram Ads. Krótki przewodnik po reklamach na Telegramie
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera