Kiedy rozmawiam na temat rozwiązań machine learning – takich jak DALL·E – i generalnie sztucznej inteligencji, zawsze pojawia się dookoła sporo nerwowych uśmiechów i żarcików typu „hahaha, pewnie niedługo stracimy przez to pracę”. Na co ja mówię: najwyższa pora! Powoduje mną nie tylko wrodzona złośliwość, ale także poczucie, że wszyscy robimy za dużo automatycznych, powtarzalnych rzeczy.
Mam nadzieję, że radiolodzy, księgowi, tłumacze i wszelkie inne zawody, które są na shortliście do przekazania A.I., jak najszybciej zostaną uwolnieni, by móc zacząć zajmować się bardziej kreatywnymi i ludzkimi aspektami swojej pracy. Kontakt z drugim człowiekiem, twórczość, komunikacja – to zostanie z nami jeszcze bardzo długo, jeśli nie na zawsze. Byłoby super, gdyby ludzie zaczęli przywiązywać większą wagę do tych aspektów swoich zawodów.
Spis treści:
- DALL·E w wersji beta
- Użytkownicy Instagrama niezadowoleni ze zmian
- Nawet największych nie omija spowolnienie na rynku
- Meta porzuca Tuned
- Coca-Cola świętuje rocznicę w metaverse
- Nielsen usprawnia pomiar na YouTube
- Samsung prezentuje nowy format reklamy w smart TV
- Reklamodawcy zaczynają zaciskać pasa?
- Heineken zwraca się do pracujących po godzinach
- Horror od KFC
- Shorty
- Weekly Tool
- Telegram Ads. Wiedza z bloga
DALL·E w wersji beta
DALL·E, system generowania obrazów za pomocą opisu tekstowego, wchodzi w fazę beta. OpenAI, który stoi za programem, zaprasza do testowania miliony osób z listy oczekujących. Co ważne, użytkownicy wersji beta będą mieć prawo do komercjalizacji obrazów stworzonych w DALL·E – czyli mogą je np. sprzedać. System jest promowany jako potężne narzędzie, które wspiera pracę twórczą. Jednak z drugiej strony pojawia się obawa, czy w niedalekiej przyszłości program nie sprawi, że praca wielu specjalistów z branży kreatywnej, np. grafików i fotografów, stanie się zbędna. W końcu produkcja obrazów w DALL·E jest o wiele szybsza i tańsza.
📰 Futurism
Użytkownicy Instagrama niezadowoleni ze zmian
„Make Instagram Instagram again” – to petycja stworzona przez fotografkę mody Tati Bruening. Poparły ją setki tysięcy osób, w tym influencerka Kylie Jenner, która ma ponad 360 mln followersów na Instagramie. Chodzi o to, że platforma do publikowania zdjęć coraz bardziej stawia na wideo i kopiuje rozwiązania znane z TikToka, np. te dotyczące rekomendowania treści przez algorytmy. Wielu użytkownikom się to jednak nie podoba. Na krytykę kierunku, w jakim zmierza Instagram, zareagował CEO platformy, Adam Mosseri. W opublikowanej rolce (a jakże) zaznaczył, że z apki nie znikną zdjęcia, ale według niego będzie się na niej organicznie pojawiać coraz więcej wideo, bo ludzie sami z siebie coraz chętniej korzystają z tego formatu.
📰 Social Media Today
📰 TechCrunch
Nawet największych nie omija spowolnienie na rynku
Spowolnienie na rynku dotknie również największych graczy, takich jak Apple czy Amazon – przewiduje Bloomberg w przededniu publikacji informacji o wynikach finansowych gigantów technologicznych za ostatni kwartał. Według serwisu inwestorzy są przygotowani na złe wiadomości, chociażby to, że biznes Amazona rośnie w najwolniejszym tempie od dziesięcioleci. Meta właśnie poinformował, że przychody w II kwartale wyniosły 28,82 mld USD – oznacza to spadek o 1% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r. „Wydaje się, że wkroczyliśmy w spowolnienie gospodarcze, które będzie miało szeroki wpływ na biznes reklamy cyfrowej” – skomentował Mark Zuckerberg. Złym znakiem dla inwestorów są też ceny akcji odzwierciedlające spowolnienie. Nasdaq 100, w którym dominują biznesy technologiczne, stracił w tym roku 24% wartości.
📰 Bloomberg (Paywall)
📰 Financial Times (Paywall)
Meta porzuca Tuned
Niewiele osób zdążyło dowiedzieć się o istnieniu aplikacji Tuned, a Meta już z niej rezygnuje. To apka dla par, która powstała 2 lata temu. Miała ona być wirtualną intymną przestrzenią ułatwiającą zakochanym codzienną komunikację i pielęgnację związku. Użytkownicy mogli wysyłać do siebie np. quizzy. Tuned był projektem prowadzonym przez zespół ds. Eksperymentów nad nowymi produktami (NPE). Jak widać nie zaiskrzyło, bo Meta definitywnie porzuca Tuned.
📰 TechCrunch
Coca-Cola świętuje rocznicę w metaverse
Właśnie mija rok, od kiedy Coca-Cola pojawiła się w metaverse. Zadebiutowała wtedy ze specjalnym „pudełkiem przyjaźni”, w którym znalazło się kilka cyfrowym przedmiotów, np. puchowa kurtka. Marka świętuje pierwszą rocznicę i wypuszcza z tej okazji kolejną kolekcję NFT. Mają one trafić do „do członków [jej] istniejącej społeczności kolekcjonerskiej” 30 lipca – w Międzynarodowy Dzień Przyjaźni. Coca-Cola to jeden z pierwszych brandów, który zadebiutował w web3 i konsekwentnie buduje swoją pozycję w tym środowisku.
📰 The Drum
Nielsen usprawnia pomiar na YouTube
Nielsen rozwija swoje rozwiązanie do pomiaru i deduplikacji odbiorców cross-media – Nielsen One. Firma właśnie dodała CTV do istniejącego już pomiaru w YouTube na komputerach, telefonach komórkowych i telewizji liniowej. Pozwoli to media buyerom na dokładniejsze porównywanie widowni z telewizją linearną. „W konwergentnym świecie klienci potrzebują pełnego obrazu swoich wydatków na reklamę na wszystkich ekranach” – zaznacza Debbie Weinstein z YouTube.
📰 AdWeek (Paywall)
Samsung prezentuje nowy format reklamy w smart TV
49% brytyjskich widzów spędziło tak dużo czasu na szukaniu programów, seriali czy filmów, że nie obejrzało nic. Jednocześnie 75% użytkowników smart TV oczekuje, że pomoże im ona w odkrywaniu i polecaniu treści. Samsung chce więc połączyć przyjemne z pożytecznym – w nowych telewizorach ma pojawić się sekcja z rekomendacjami treści, które mogą być sponsorowane przez reklamodawców. Taki format reklamy „wydaje się o wiele bardziej natywny”, ma być bardziej widoczny i trafiać do większej liczby odbiorców, a jednocześnie nie przeszkadzać podczas oglądania.
📰 The Drum
Reklamodawcy zaczynają zaciskać pasa?
Według Standard Media Index w czerwcu tego roku zmalały wydatki na reklamę – pierwszy raz od 15 miesięcy. Reklamodawcy wydali 3% mniej w porównaniu z czerwcem 2021 r. Duży spadek odczuła tradycyjna telewizja – budżet na reklamę w TV spadł aż o 19%. Jednocześnie wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 9% w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r.
📰 MarketingDive
Heineken zwraca się do pracujących po godzinach
Ciekawy przykład guerilla marketingu od Heinekena – pracownicy siedzący po godzinach w biurach stali się częścią reklamy zachęcającej do work-life balance. Ekipa wyposażona w projektor jeździła wieczorem po ulicach Manhattanu w poszukiwaniu osób pracujących do późna przed komputerem. Następnie na ścianie obok wyświetlali wiadomości o równowadze w życiu zawodowym i prywatnym oraz reklamę Closer. To zaawansowany technicznie otwieracz do piwa, który przy użyciu automatycznie wyłącza komputer. 🙂
📰 AdAge (Paywall)
🎥 Heineken | Working Late?
Horror od KFC
„Stranger Things” to fenomen kulturowy. Nie dziwne więc, że brandy chcą wykorzystać hype na horrory stylizowane na lata 80. w promocji. W Hiszpanii, fastfoodowa sieć KFC podeszła do sprawy śmiertelnie poważnie: nie ograniczyła się do standardowych reklam, ale wypuściła 14-minutowy film „La Massacre”.Opowiada on historię grupy nastolatków, których niewinna, weekendowa wycieczka zmienia się w horror za sprawą grasującego w okolicy potwora przypominającego pizzę. 📰 AdWeek (Paywall)
🎥 KFC | The Massacre
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Pisząc czasem copy po angielsku chcesz coś sparafrazować, np. w podsumowaniu, ale… no właśnie, masz z tym problem? Wypróbuj QuillBot, narzędzie AI generujące parafrazy, które poleca Natalia Wasyluk, Head of Creative & AoD w GreenParrot. Tool ma kilka bardzo przydatnych funkcji: zamrażanie kluczowych słów, sprawdzanie gramatyki czy różne tryby (np. skróć, rozwiń).
____
PS Próbowaliśmy stworzyć okładkę GreenLettera z pomocą DALL·E 2 (wpisując: Boss of artificial intelligence company sitting in front of camera black and green digital painting) jednak zrezygnowaliśmy, bo efekt jeszcze nie zachwyca. Zresztą oceńcie sami:

Wiedza z bloga w GreenLetter