Co się stanie, jeśli podejmiesz ryzyko ogłoszenia swojej kandydatury na prezydenta najważniejszego kraju na świecie na Twitterze zamiast w TV?
Teraz już wiemy:
- Będziesz mieć problemy techniczne, które opóźnią Twoje wystąpienie
- Zepsujesz Twittera i będziesz musiał na szybko improwizować i przeprowadzić transmisję z innego konta
- Zrobisz największy live event polityczny w historii Internetu z rekordowym zasięgiem
- Tradycyjne media przejadą się po Twojej inicjatywie czołgiem, bo odchodząc od nich, podważasz ich wagę w społeczeństwie, która i tak cały czas maleje
- Tradycyjne media będą zaniżać w swoich newsach zasięg, (większość źródeł zaniża go co najmniej pięciokrotnie), jaki udało Ci się wygenerować, bo przewyższa on to, co wygenerowałyby one same
- Następnego dnia będziesz na pierwszych stronach wszystkich gazet i portali newsowych – tyle, że prawie wszędzie przedstawiony w złym świetle
Czy decyzja sztabu DeSantisa o wyborze Twittera jako kanału komunikacji była trafiona? Nie wiem i raczej trudno przewidzieć efekty, gdyby poszedł tradycyjną drogą.
Na pewno zrobił coś innego niż wszyscy i zyskał tym dodatkowy zasięg. Pytanie tylko, czy negatywny obraz, jaki budują trad-media dookoła tego wystąpienia, nie przeważy korzyści. Na razie wygląda na to, że politycy muszą tańczyć tak, jak im media zagrają.
Spis treści
- DeSantis ogłosił kandydaturę na prezydenta na Twitterze
- YouTube bardziej jak TV
- Netflix z reklamami ma się dobrze
- Wydatki na aplikacje mobilne
- TikTok zmienia strategię
- Photoshop na sterydach
- Czy Amerykanie obawiają się AI?
- Świat post-cookies coraz bliżej
- Montana banuje TikToka, ten grozi pozwem
- Pogawędki z idolami
- Gwiazdorska reklama whisky
- Shorty
- Weekly Tool
- Tinder Ads. Wiedza z bloga
DeSantis ogłosił kandydaturę na prezydenta na Twitterze
Gubernator Florydy Ron DeSantis, postrzegany jako główny rywal byłego prezydenta Donalda Trumpa w obozie Republikanów, oficjalnie ogłosił wczoraj na Twitterze, że będzie starał się o kandydaturę w wyborach w 2024 r. Jednak jego wystąpienie zostało zakłócone przez usterki, które pojawiały się podczas transmisji na żywo – zacinała się, traciła dźwięk, a wiele osób nie mogło do niej dołączyć. Problemy techniczne były na tyle poważne, że rozmowa DeSantisa z Elonem Muskiem w Twitter Spaces opóźniła się o ponad 20 minut. Jak podaje CNBC, kandydata na prezydenta na żywo słuchało około pół miliona osób. Z problemów z transmisją skorzystał Joe Biden, który na Twitterze podał link do darowizn i napisał: „Ten link działa”. Przypomnijmy: Elon Musk kupił Twittera pod koniec ubiegłego roku za 44 mld dolarów i od tego czasu zwolnił ok. 80% pracowników firmy.
📰 CNBC
YouTube bardziej jak TV
Coraz mniej osób ogląda tradycyjną telewizję na rzecz platform streamingowych czy YouTube, ale okazuje się, że formaty reklamowe znane z TV wcale nie znikają. Podczas środowego wydarzenia YouTube Brandcast firma ogłosiła wprowadzenie 30-sekundowych adsów niemożliwych do pominięcia. Będą się one pojawiać w towarzystwie wybranych treści wyświetlanych głównie na telewizorach. „Coraz więcej widzów ogląda YouTube na największym ekranie w swoim domu” – powiedział podczas wydarzenia Neal Mohan, CEO YouTube. Dłuższe formaty będą dostępne dla reklamodawców za pośrednictwem YouTube Select, platformy reklamowej oferującej sprzedaż adsów przy 5% najczęściej oglądanych i najbardziej angażujących treściach na platformie.
📰 The Verge
Netflix z reklamami ma się dobrze
Netflix ujawnił, że pakiet reklamowy, który został wprowadzony zaledwie pół roku temu, ma już niemal 5 mln użytkowników. Firma dodała, że baza subskrybentów opcji z reklamami podwoiła się od początku tego roku. Aż 80% osób korzystających z opcji z adsami ogląda treści na telewizorach. Ponadto, 25% nowych użytkowników Netflixa decyduje się na tańszy wariant. Jest on na razie dostępny w 12 krajach: Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Meksyku, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA.
📰 TechCrunch
Wydatki na aplikacje mobilne
Globalne wydatki na aplikacje mobilne przekroczyły 500 mld dolarów w 2022 r. – wynika z raportu State of App Revenue. Aż 67% tej kwoty stanowią reklamy, a 33% – zakupy w aplikacji. Jeśli chodzi o wydatki na adsy, 65% całej kwoty jest wydawana przez reklamodawców w niegamingowych aplikacjach takich jak TikTok i Instagram. Pozostałe 35% przeznacza się na reklamy w grach. Jeśli chodzi o zakupy w aplikacjach, konsumenci wydają najwięcej właśnie na gry (66%).
📰 MarketingDive
TikTok zmienia strategię
W wielu azjatyckich krajach live shopping jest niezwykle popularny. TikTok chciał powtórzyć sukces tego modelu zakupowego również na zachodnich rynkach, jednak plan jak na razie się nie powiódł. Z tego względu firma przeprowadziła niedawno restrukturyzację swojego biznesu e-commerce, aby skoncentrować się na dużych krajach takich jak Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Osoby, które pracowały nad wprowadzeniem TikTok Shop m.in. w Brazylii, zostały przeniesione, aby zajmować się usługą w krajach, gdzie ta jest już dostępna. ByteDance wprowadził TikTok Shop na rynek brytyjski w 2021 r. i była to pierwsza lokalizacja poza Azją. Usługa umożliwia markom i influencerom m.in. transmisje na żywo, podczas których można kupić promowane produkty bezpośrednio w aplikacji.
📰 The Financial Times (Paywall)
Photoshop na sterydach
Generatywna sztuczna inteligencja coraz bardziej rozgaszcza się w branży kreatywnej i tylko kwestią czasu było pojawienie się tooli AI w Photoshopie. Generative Fill to funkcja, która pozwala na szybkie dodawanie czy usuwanie elementów za pomocą tekstowych podpowiedzi. Możliwości tego nowego narzędzia są naprawdę imponujące – zresztą, zobaczcie sami, co potrafi nowy tool w wideo Adobe. A to zapewne dopiero początek wprowadzania AI do Photoshopa. Aktualizacja ma być dostępna dla użytkowników jeszcze w tym roku.
📰 The Verge
🎥 Adobe Photoshop (beta) x Adobe Firefly: Announcing Generative Fill
Czy Amerykanie obawiają się AI?
Z najnowszego badania Ipsos wynika, że tak. Ponad połowa Amerykanów uważa, że firmy zajmujące się sztuczną inteligencją, takie jak OpenAI, powinny ograniczać ryzyko związane z korzystaniem z tej technologii. Jednocześnie aż 75% ankietowanych nie ma do nich zaufania w tym zakresie. Z badania także wynika, że więcej Amerykanów ocenia tę technologię negatywnie (43%) niż pozytywnie (39%). Co ciekawe, tylko 16% ankietowanych korzystało z narzędzi AI. Najczęściej sięgali po nie, aby stworzyć grafiki (41%), tekst (29%), wygenerować post na sociale (14%) czy odrobić pracę domową (11%).
📰 MarketingDive
Świat post-cookies coraz bliżej
Google usunie pliki cookie dla 1% wybranych losowo użytkowników Chrome na początku przyszłego roku. Zostaną oni przeniesieni do Privacy Sandbox – to rozwiązanie reklamowe, które ma lepiej chronić prywatność internautów. Wycofanie cookies dla niewielkiej liczby osób pozwoli developerom przetestować gotowość i skuteczność ich produktów w świecie bez plików cookie w rzeczywistym środowisku. Termin wycofania ciasteczek był już kilkukrotnie przekładany, ale ostatecznie mają one zniknąć w drugiej połowie 2024 r. Już dziś użytkownicy mogą włączyć wersję próbną Privacy Sandbox w Chrome.
📰 AdWeek (Paywall)
Montana banuje TikToka, ten grozi pozwem
W zeszłym tygodniu gubernator Montany, Greg Gianforte, podpisał ustawę zakazującą korzystania z TikToka w tym stanie, a teraz firma odpowiada pozwem. Zakaz Montany ma według TikToka naruszać Konstytucję, ograniczając m.in. prawo do dystrybuowania treści tworzonych przez użytkowników. Firma chce, by sąd na czas rozpatrywania sprawy, pozwolił aplikacji normalnie działać w Montanie. W ostatnich miesiącach presja amerykańskich instytucji na TikToka widocznie wzrosła. Z apki nie mogą np. korzystać pracownicy niektórych stanowych urzędów – ma to wynikać z obawy o bezpieczeństwo danych. Jeśli Montanie uda się utrzymać zakaz, w jej ślad mogą pójść inne stany.
📰 TechCrunch
Pogawędki z idolami
Chcecie pogadać z ulubionym muzykiem czy aktorką? A może marzycie o pogawędce z ważną postacią historyczną lub bohaterem z książki? Character.AI to narzędzie, które wam to umożliwi. Tool pozwala na samodzielne stworzenie rozmówcy lub nawiązanie rozmowy z tą istniejącą już na platformie. Szybkie wyszukiwanie w witrynie pokazuje, że użytkownicy stworzyli już postaci Billie Eilish, Hermiony czy Napoleona Bonaparte. Dzięki wykorzystaniu AI odpowiedzi rozmówców na Character.AI mają jak najbardziej przypominać odpowiedzi, których udzieliłyby pierwowzory postaci. Jak widać, sztuczna inteligencja przenosi fanfiction na zupełnie inny poziom.
📰 Mashable
Gwiazdorska reklama whisky
Ikony Hollywood, Keanu Reeves i Sofia Coppola połączyły siły z okazji 100-lecia japońskiej whisky Suntory. Aktor wystąpił w reklamie wyreżyserowanej przez Coppolę. Co ciekawe, Reeves promował whisky w 1992 r. Jak wypadła współpraca gwiazd kina? Zobaczcie sami.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 100 Years of Suntory Whisky
Shorty w GreenLetter
- Apple to kolejna duża firma, która ogranicza pracownikom możliwość korzystania z ChatGPT w obawie o bezpieczeństwo danych.
- Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) nałożyła na Meta rekordową karę w wysokości 1,2 mld euro za złamanie zasad RODO.
- Disney World we wrześniu zamknie na dobre Galactic Starcruiser, hotel w tematyce Gwiezdnych Wojen, w którym dwudniowy pobyt kosztuje ok. 5000 $.
Weekly Tool w GreenLetter
Flick to narzędzie, które umożliwia szybsze tworzenie treści do social mediów. Dzięki funkcji AI Social Assistant przyspieszysz proces burzy mózgów, pisania i planowania postów. Ale to nie wszystko. Wśród dodatkowych opcji znajdziesz też m.in. narzędzie do analityki i wyszukiwania hashtagów. Toola można wypróbować za darmo.
Wiedza z bloga w GreenLetter
- Tinder ads – jakim markom może pomóc reklama na Tinderze?