Krypto-sceptykom zawsze polecam krótką scenkę: wyobraź sobie, że każdy grosz i złotówka, które masz w portfelu, są w pełni kontrolowane przez rząd. Może ci je „zniknąć”, nałożyć spersonalizowaną inflację (np. inflacja dla pracowników budżetówki to 10%, a dla prywaciarza 13%), nadać złotówce termin przydatności, po którym wyparuje z konta, czy po prostu mieć pełny wgląd w to, jaką drogę dana złotówka przeszła z banku przez firmy, osobiste portfele obywateli, co i gdzie za nią kupowali itd. Brzmi jak science fiction? Możliwe, że już nie na długo. Takie możliwości daje CBDC, czyli pieniądz cyfrowy banku centralnego, który np. w Nigerii, o czym piszemy poniżej, jest właśnie wpychany w gardło obywatelom. Ciekawe, kiedy przyjdzie pora na Europę. Jedyną alternatywą dla takiego totalitarnego pieniądza, o ile nie chcemy wrócić do handlu wymiennego, są zdecentralizowane kryptowaluty. Właśnie dlatego, pomimo bajzlu jaki panuje obecnie w branży, nadal bronię krypto.
Spis treści:
- Nigeria dąży do bezgotówkowej przyszłości
- Mniej jednorożców w Europie
- Umiarkowany optymizm w reklamie
- AI tworzy awatary, czatuje i zostaje hitem Internetu
- Hotele potrafią w zbieranie danych
- Microsoft chce mieć superaplikację
- Ile jest soczewek AR na Snapie?
- Biznes reklamowy TikToka ma się świetnie
- Przeładowane skrzynki pracowników
- Najlepsze adsy 2022 na YouTube
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak zorganizować webinar w branży pharma & medical? Wiedza z bloga
Nigeria dąży do bezgotówkowej przyszłości
Nigeryjczycy niedługo będą mogli wybierać z bankomatu maksymalnie równowartość 45$ dziennie – ogłosił Bank Centralny Nigerii. Tygodniowe wypłaty gotówki ograniczone będą do 100 tys. naira (ok. 225 USD) dla osób fizycznych i 500 tys. naira (ok. 1125 USD) dla firm. Jeśli ta suma zostanie przekroczona, trzeba będzie ponieść koszt w wysokości 5% lub 10% wybieranej kwoty. Haruna Mustafa, dyrektor nadzoru bankowego oznajmił: „Klienci powinni być zachęcani do korzystania z alternatywnych kanałów (bankowość internetowa, mobilne aplikacje bankowe, USSD, karty/POS, eNaira itp.) do przeprowadzania swoich transakcji bankowych”. Nigeria, jako jeden z pierwszych krajów na świecie, wprowadziła CBDC – pieniądz cyfrowy banku centralnego. Jednak zainteresowanie eNaira jest bardzo niskie, rok od pojawienia się waluty korzysta z niej zaledwie 0,5% obywateli. Nigeryjczycy wciąż są przywiązani do tradycyjnych pieniędzy, a aż 85% transakcji odbywa się poza bankami.
📰 Bloomberg (Paywall)
📰 Cointelegraph
Mniej jednorożców w Europie
W 2021 r., w efekcie gorączki finansowania, w Europie powstało 100 jednorożców, czyli start-upów technologicznych wycenionych na ponad 1 mld USD. W tym roku liczba ta spadła do 31 – to najniższy poziom od 2017 r. (nie licząc pandemicznego roku 2020). W porównaniu z rekordowym 2021 r. obecnie na rynku jest 400 mld dolarów mniej. Odzwierciedla to obawy inwestorów związane z inflacją, rosnącymi stopami procentowymi i trwającą rosyjską agresją na Ukrainę. To jeden z największych testów dla europejskiej sceny technologicznej w ostatnim czasie i być może będziemy musieli nieco poczekać na nowe, międzynarodowe sukcesy na miarę takich firm jak Spotify czy Revolut.
📰 The Financial Times (Paywall)
Umiarkowany optymizm w reklamie
Globalne przychody z reklam wzrosły w 2022 r. o 6,5%, a w przyszłym roku ten wskaźnik ma wynieść nieco mniej, bo 5,9% – prognozuje GroupM. Z kolei Magna podaje, że w tym roku wzrost zatrzyma się na poziomie 4,8%. Z powodu niepewnej sytuacji gospodarczej obydwie firmy obniżyły swoje wcześniejsze prognozy, jednak patrzą w przyszłość z ostrożnym optymizmem.
📰 AdExchanger
AI tworzy awatary, czatuje i zostaje hitem Internetu
W ostatnich dniach w Internecie zrobiło się głośno o dwóch narzędziach AI: ChatGPT i Lensa AI. ChatGPT, stworzony przez OpenAI, na podstawie wprowadzonych pytań czy instrukcji generuje niezwykle wiarygodnie brzmiące odpowiedzi. W ciągu pięciu dni od udostępnienia tool przetestowało ponad milion osób. Z kolei Lensa AI podbiła Instagram. Ta płatna aplikacja przerabia selfie na niezwykłe grafiki. Już ponad 600 tys. użytkowników platformy użyło hashtagu #lensa. To jedne z pierwszych tak zaawansowanych aplikacji AI, dostępnych dla szerokiego grona użytkowników – aby z nich korzystać, nie trzeba mieć żadnych specjalnych umiejętności.
📰 Fast Company
📰 TechCrunch
Hotele potrafią w zbieranie danych
Aż 81% hoteli, które postawiły na 1st party data (dane własne), odnotowało wzrost przychodów – wynika z badania Sojern, firmy zajmującej się marketingiem w turystyce. Ale to nie koniec. Wdrażanie strategii opartej na danych własnych według respondentów niesie za sobą takie korzyści jak większa skuteczności kampanii, wzrost wartości marki i lepsze relacje z klientami. Hotele zbierają dane m.in. dzięki programom lojalnościowym. Sieć Marriott poszła o krok dalej i uruchomiła (na razie tylko w USA i Kanadzie) Marriott Media Network – własną sieć kanałów reklamowych skierowanych do reklamodawców.
📰 MarketingDive
Microsoft chce mieć superaplikację
Chińska megaaplikacja WeChat służy do komunikowania się, robienia zakupów czy płacenia przez Internet. The Information podaje, że Microsoft również myśli o stworzeniu takiej superapki. To bardzo ambitny cel, bo w odróżnieniu od Apple czy Google firma nie ma swojego sklepu z aplikacjami. Pierwszym krokiem ma być lepsza współpraca wyszukiwarki Bing z innymi produktami cyfrowymi oferowanymi przez Microsoft, m.in. Teams. Firma czerpie największe zyski ze sprzedaży oprogramowania i wynajmu serwerów klientom korporacyjnym. Stworzenie aplikacji all-in-one pozwoliłoby na generowanie większych przychodów pochodzących od klientów indywidualnych.
📰 The Information (Paywall)
Ile jest soczewek AR na Snapie?
Ponad 3 mln – to wzrost o 500 tys. w porównaniu z poprzednim rokiem. Jeśli chodzi o twórców tego typu soczewek, to jest ich na Snapie obecnie ponad 300 tys. (w 2021 r. było o 100 tys. mniej). Firma ujawniła, że niewielka grupa twórców eksperymentuje z nowym rodzajem obiektywu, który umożliwi użytkownikom platformy odblokowywanie dostępu do cyfrowych towarów za pomocą waluty Snap Token, bezpośrednio w aplikacji. Snap konsekwentnie rozwija funkcje związane z rozszerzoną rzeczywistością, bo właśnie AR uważa za przyszłość e-commerce. Według firmy aż 92% konsumentów z generacji Z jest zainteresowanych korzystaniem z AR podczas zakupów.
📰 AdWeek (Paywall)
Biznes reklamowy TikToka ma się świetnie
TikTok to jedyna z dużych platform społecznościowych, która odnotowała znaczący wzrost przychodów z reklam w tym roku. Firma miała podwoić zysk z adsów, ale nie oznacza to wcale, że recesja ominęła ją szerokim łukiem. Dowodem na to jest to, że TikTok miał obniżyć swoją prognozę przychodów na 2022 r. Z powodu m.in. inflacji wydatki na reklamę w social media wzrosły w tym roku zaledwie o 4%. Dla porównania, w 2021 r. wskaźnik ten wyniósł aż 36%.
📰 The Financial Times (Paywall)
Przeładowane skrzynki pracowników
Aż 67% pracowników czuje się przytłoczonych przez liczbę wiadomości w skrzynkach mailowych. Do tego 82% osób przyznaje, że zdarzyło im się z tego powodu przeoczyć ważny e-mail – wynika z badania firmy Gated. Z wyliczeń wynika, że na skrzynkę w dzień roboczy wpada średnio 71 maili. Natłok wiadomości, ograniczone możliwości ich przeczytania i odpowiedzi na nie sprawia, że aż 74% ankietowanych czuje się winnych i zestresowanych. Pracowników przytłacza też zbyt duża ilość aplikacji używanych w pracy (średnio 9) i spotkań. Według badania firmy Otter.ai 46% osób uważa, że mogłoby spokojnie pominąć 5 spotkań w tygodniu, bo uznaje je za niepotrzebne.
📰 HRDive
Najlepsze adsy 2022 na YouTube
Jakie reklamy radziły sobie najlepiej na YouTube w tym roku? Numerem jeden okazał się spot Amazona przygotowany na Super Bowl ze Scarlett Johansson i Colinem Jostem. Wideo w humorystyczny sposób mówi o tym, co by się stało, gdyby Alexa potrafiła czytać w myślach. Zamiast promocji konkretnego produktu, mamy tu do czynienia z kampanią wizerunkową. W 2021 r. to również reklama giganta e-commerce z Michaelem Jordanem uplasowała się na pierwszym miejscu listy YouTube. W rankingu najczęściej wyświetlanych adsów 2022 znalazło się dużo firm technologicznych i motoryzacyjnych (np. Apple, Telecom Egypt, Hyundai).
📰 MarketingDive
🎥 Amazon’s Big Game Commercial: Mind Reader
Shorty w GreenLetter
🩳 Zobacz najlepsze klipy, najważniejszych twórców i trendy, które zdominowały TikTok w 2022 r.
🩳 Jakie trendy będą królować na Instagramie 2023 r.? Zobacz raport.
Weekly Tool w GreenLetter
Szukasz prostego narzędzia do mierzenia czasu pracy nad projektami? Wypróbuj Toggl. Wystarczy włączyć tracker, siadając do konkretnego zadania. Apka wygeneruje dla Ciebie przydatne wykresy i zestawienia, które pomogą ci zidentyfikować np. najbardziej czasochłonne taski i lepiej zarządzać czasem w pracy.
Wiedza z bloga w GreenLetter