Silne marki osobiste generują sprzedaż – niech potwierdzeniem tej tezy będą integracje TikToka z platformami zakupowymi, wszelkie shoppable media, a także Centerfold czy wspomniana niedawno w GreenLetterze Clara. Ponadto, każde nowe zjawisko generuje nową energię i zaangażowanie. Tak było w przypadku powszechnego dostępu do internetu, potem social mediów, dziś świata blockchain.
Jeśli jakiś brand umiejętnie połączy oba te elementy – dobrze znaną moc influencerów i rosnącą zajawkę na web3 – wyjdzie z tych zawodów ze złotem na szyi i w crypto-wallecie. Interesujący jest fakt, że w tym maratonie po serca (i faktury!) twórców oraz panowanie w strukturach web3 biorą udział nie tylko start-upowe małolaty, ale również Playboy, brand-senior z 69-letnią metryką. Kto wie, co wydarzy się na ostatniej prostej i czy ona w ogóle kiedykolwiek nastąpi.
Spis treści:
- Playboy stawia na influencerów
- Shoppable media coraz popularniejsze
- Meta krytykuje Apple
- Ukraińskie agencje mówią jednym głosem
- Kogo media pominęły podczas Upfronts?
- Amazon otwiera nowy sklep
- Sport i metaverse – połączenie idealne?
- TikTok integruje się z WooCommerce
- Wydatki na reklamy kryptowalut spadają
- Kreatywna promocja Stranger Things w Londynie
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak Twój brand może zaistnieć na Discordzie? Wiedza z bloga
Playboy stawia na influencerów
Playboy zniknął z druku w 2020 r., ale nie oznacza to, że to koniec marki, która nieco się już postarzała (ma w końcu 69 lat). Brand zmienia swój model biznesowy i stawia na influencerów, a nawet na web3 i blockchain. Od grudnia 2021 r. działa Centerfold – konkurencja dla OnlyFans. Platforma skupia twórców i influencerów, którzy zarabiają na subskrypcjach i opłatach pay-per-view. Ma to być też miejsce do bezpośredniej sprzedaży produktów i usług oferowanych przez grupę PLBY. Są to m.in. subskrypcje, wydarzenia online i offline, produkty z branży modowej, zdrowia seksualnego, gry. Brand chce też zaistnieć w web3 i świecie blockchain. W 2021 r. wypuścił NFT, dzięki którym zarobił 12 mln dolarów. Za rozwój influencer marketingu będzie odpowiadać Loren Piretra, wcześniej związana z Twitchem.
📰 The Drum (Paywall)
Shoppable media coraz popularniejsze
Reklamodawcy wciąż traktują shoppable media, czyli formaty reklamowe, które umożliwiają bezpośrednie zakupy po kliknięciu, raczej jako nowinkę. Jednak ich rozwój ma mocno przyspieszyć w tym i nadchodzącym roku – tak uważają Światowa Federacja Reklamodawców (WFA) i Dentsu International. Wraz ze wzrostem zainteresowania na rynku pojawia się też coraz więcej interaktywnych formatów reklamowych, chociażby True View for Action od YouTube, Commerce Manager od Facebooka czy Dynamic Ad Solution Snapa.
📰 MediaPost
Meta krytykuje Apple
Meta twierdzi, że Apple szkodzi konkurencji na rynku aplikacji mobilnych. Wszystkie zarzuty firma Zuckerberga zawarła na 19 stronach raportu dla amerykańskiej Krajowej Administracji Telekomunikacji i Informacji (NTIA). Chodzi m.in o ograniczenia w oprogramowaniu iOS dotyczące przesyłanych strumieniowo gier. W dokumencie czytamy, że: „Pomimo posiadania jednych z najpopularniejszych aplikacji na świecie, możliwości firmy Meta w zakresie wprowadzania innowacji w swoich produktach i usługach, a nawet docierania do swoich klientów, są zdeterminowane, a w niektórych przypadkach znacznie ograniczone, przez najpopularniejsze mobilne systemy operacyjne, takie jak iOS firmy Apple”. NTIA bada, czy Apple faktycznie nadużywa swojej pozycji, na zlecenie Rady ds. Konkurencji, powołanej w zeszłym roku przez administrację prezydenta Bidena. Rada przygląda się konkurencji rynkowej w różnych sektorach amerykańskiej gospodarki.
📰 Protocol
Ukraińskie agencje mówią jednym głosem
Ukraińskie branża mediowa opublikowała manifest z praktycznymi wskazówkami, jak rynek może wesprzeć Ukrainę. Dokument powstał z inicjatywy ukraińsko-brytyjskiego konsorcjum Razom Group. W jego skład wchodzą agencje Initiative, Havas Media Ukraine i UM Ukraine. Projekt poparły też Publicis Ukraine, OM OMD Group i Dentsu Ukraine. W manifeście wymieniono siedem działań, które mogą podjąć agencje: podnoszenie świadomości na temat wojny, wspieranie inicjatyw humanitarnych, tworzenie kreatywnych virali, prowadzenie interesów z ukraińskimi firmami, zatrudnianie pracowników z Ukrainy oraz zaprzestanie współpracy z Rosją.
📰 The Drum (Paywall)
Kogo media pominęły podczas Upfronts?
Podczas Upfronts amerykańskie stacje telewizyjne otwierają sprzedaż reklam na nadchodzący sezon. Reklamodawcy kupują je z wyprzedzeniem, stąd nazwa wydarzenia. Jednak zamiast starej, dobrej linearnej TV na tegorocznych Upfronts królował streaming. Nie oznacza to wcale, że można już zapomnieć o tradycyjnej telewizji. W kwietniu tego roku kablówka w USA stanowiła aż 37% całkowitego czasu spędzanego przed telewizorem. Widownia to głównie osoby starsze od przedstawicieli Gen Z, która woli streaming. W pogoni za młodszymi konsumentami – „zetkami” – marki mogą zapomnieć o starszych klientach.
📰 Marketing Brew
Amazon otwiera nowy sklep
Amazon Style to stacjonarny sklep giganta e-commerce z ubraniami i akcesoriami, zlokalizowany w Kalifornii. Co jest wyjątkowego w tym lokalu? Klienci mogą np. zeskanować kod na produkcie, a obsługa dostarczy go następnie w odpowiednim rozmiarze czy kolorze do przebieralni lub do kasy. Jednocześnie Amazon zamyka swoje niektóre sklepy, np. wiele księgarnii Amazon 4-Star czy stoisk w centrach handlowych. Zamiast tego firma chce się skupić na rozwoju supermarketów Fresh i właśnie takich pomysłów jak Style.
📰 AdAge (Paywall)
Sport i metaverse – połączenie idealne?
Wiele marek romansuje z metaverse, ale niewiele jest w stanie nawiązać tam trwalszy kontakt z odbiorcami. Sport okazuje się być branżą, dla której metaverse to wręcz wymarzone środowisko. Ogromne eventy, zaangażowani fani, światowe gwiazdy – to wszystko sprawia, że sport przyciąga i utrzymuje publiczność w dopiero tworzącym się metaverse. Bitso, jedna z największych giełd kryptowalut w Ameryce Łacińskiej, jest głównym sponsorem reprezentacji Meksyku w piłce nożnej. Decentraland również stawia na sport. Niedawno ogłosił, że hiszpańska platforma sportowa StadioPlus będzie zarządzać treściami sportowymi NFT w Vegas City, jednej z największych dzielnic Decentraland. Starcie liderów włoskiej ligi AC Milan z Fiorentiną fani mogli oglądać na platformie metaverse Nemesis. To tylko niektóre przykłady pokazujące, że sport i metaverse to zgrany duet – a to dopiero początek rozwoju tej symbiozy.
📰 CoinDesk
TikTok integruje się z WooCommerce
Dzięki tej współpracy sprzedawcy będą mogli zsynchronizować ofertę swojego e-sklepu z profilem na TikToku. Nowa wtyczka umożliwia nie tylko podłączenie katalogu produktów, ale też śledzenie kampanii dzięki TikTok Pixel i szybkie tworzenie reklam na serwisie znanym z krótkich, viralowych wideo – wszystko to możliwe jest z pulpitu nawigacyjnego WooCommerce. TikTok zapewnia też integrację ze Shopify.
📰 Social Media Today
Wydatki na reklamy kryptowalut spadają
Wydatki na reklamę kryptowalut w I kwartale 2022 r. wzrosły o 94% ($115 mln) w porównaniu z IV kwartałem 2021 r. ($59 mln). Co ciekawe, aż 64% tej kwoty marki ze świata krypto wydały tylko w lutym. Wtedy Coinbase, Crypto.com, eToro i FTX reklamowały się w czasie Super Bowl. Był to rekordowy miesiąc, po którym firmy wydały na reklamy „zaledwie” $20 mln w marcu i $10 mln w kwietniu. Duży spadek jest związany m.in. z załamaniem na rynku kryptowalut. W listopadzie 2021 r. był wyceniany na 3,1 bln dolarów, ale w ostatnich tygodniach jego wartość spadła do 1,3 bln.
📰 MarketingDive
Kreatywna promocja Stranger Things w Londynie
Netflix nie szczędzi wydatków na promocję Stranger Things 4. W wielu miastach na świecie (ostatnio w Krakowie) fani są świadkami kreatywnych kampanii przygotowanych z prawdziwym rozmachem. W Londynie pojawiły się billboardy z fikcyjnymi produktami znanymi z serialu: Surfer Boy Pizza czy Hawkins Power and Light. Reklamę zagrodzili mężczyźni w kombinezonach, a na Twitterze Netflix napisał: „nothing to see here”. Następnie na billboardzie pojawiły się trójwymiarowe macki i portal. 27 maja fani mogli przez niego przejść, żeby znaleźć się na imprezie oddającej atmosferę świata Stranger Things.
📰 The Drum (Paywall)
Shorty w GreenLetter
- Twitter musi zapłacić 150 mln dolarów kary za wykorzystywanie danych użytkowników do celów marketingowych bez ich zgody.
- Privacy Sandbox od Google jest w nowej fazie testów.
- Nie masz już pomysłów, co publikować na LinkedIn? Tu znajdziesz propozycje na każdy dzień tygodnia.
- Przestępstwa w metaverse będą karane? Pierwsze refleksje płyną ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
- TikTok pokaże twórców trendów dzięki nowym funkcjom tagowania.
Weekly Tool w GreenLetter
Czasem masz tak, że nie możesz skupić się na pracy? Wypróbuj apkę Noisli. Dzięki niej wygenerujesz dźwięki, które pozwalają się lepiej skoncentrować i dzięki temu zwiększyć produktywność. Szum lasu, odgłos burzy, a może dźwięk fal – biblioteka audio w apce jest naprawdę bogata. Do tego można je dowolnie miksować. Z Noisli korzysta na co dzień Maciej Kęcki, Junior UX Designer w Green Parrot.
Wiedza z bloga w GreenLetter