Nie poświęcamy w GreenLetterze zbyt wiele miejsca na twitterową aferę z Muskiem, ponieważ mainstreamowe media dają w tym temacie całkiem pokaźny przekaz (którym osobiście jestem już wręcz zmęczony). Zamiast tego zachęcam dzisiaj do powrotu do rzeczy małych i przeoczonych, takich jak Tumblr (ma on ok. 20 mln użytkowników miesięcznie). Pamiętajmy, że Internet to nie tylko kolosy typu Facebook czy Twitter, ale także niewielkie serwisy. Ich reklamowy clutter jest mniejszy, a konsumenci są tacy sami jak w Big Techu – tyle tylko, że trzeba chwilę pomyśleć, jak się z nimi komunikować. Jako marketer zawsze zachęcam do myślenia „out of the box” i wynajdywania takich właśnie okazji, gdzie koszt dotarcia jest niski, a zaangażowanie użytkowników – bardzo wysokie. Kiedyś takimi serwisami, do których trzeba było przekonywać wątpiących marketerów, były właśnie Facebook czy blogi. Małe jest piękne, ale też bardzo skuteczne!
Spis treści
- Tumblr znów stanie się popularny?
- (Już prawie) koniec duopolu w reklamie cyfrowej
- Metaverse bryluje na giełdzie
- Grief tech już tu jest
- Super nie takie super
- Reklamodawcy na social media
- Skille, które będą liczyć się na rynku pracy 2023
- Czas na 3D od AI
- AR i muzyka
- Wakacje z czy bez dzieci
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketing Automation dla B2B. Wiedza z bloga
Tumblr znów stanie się popularny?
Czy ktoś jeszcze pamięta Tumblr? Ta mikroblogowa platforma chce wykorzystać zamieszanie wokół Twittera do przypomnienia o sobie i zachęca użytkowników do powrotu. Jedna z reklam na Twitterze, odsyłająca do strony Tumblr, brzmi po prostu: „Welcome back :)”. Platforma przedstawia swoją darmową, niegdyś bardzo popularną usługę mikroblogowania jako miły powrót do wczesnego internetu. Tumblr powstał w 2007 r. i od tego czasu kilka razy zmieniał właścicieli – obecnie jest nim Automattic Inc. Firma chce przyciągnąć reklamodawców, ale ze względu na specyficzne – czasem dziwne – treści obecne na platformie to niełatwe zadanie. Matthew Ryan, dyrektor ds. marketingu Tumblra uważa, że sukces odnoszą te marki, które tworzą niestandardowe kampanie i potrafią posługiwać się kodem użytkowników. Jednymi z najaktywniejszych reklamodawców są studia filmowe i telewizyjne, których odbiorcami są fani gatunków lub konkretnych seriali.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
(Już prawie) koniec duopolu w reklamie cyfrowej
Google i Meta to firmy, które zdominowały rynek reklamy cyfrowej. Jednak po raz pierwszy od 2014 r. ten duopol przyciągnie mniej niż 50% amerykańskich reklamodawców w 2022 r. (dokładnie ma być to 48,4%, 28.8% to Google, 19.6% – Meta). W rekordowym 2017 r. duo kontrolowało 54,7 % rynku. Największym rywalem Google i Meta jest Amazon. Biznes reklamowy giganta e-commerce wynosi obecnie 30 mld dolarów rocznie. W 2024 r. ma on przejąć 12,7% rynku w USA – to niewiele mniej od Meta, który według prognoz zgarnie 17,9% z reklamowego tortu.
📰 Axios
Metaverse bryluje na giełdzie
Metaverse nie rozwija się tak szybko, jakby tego chciały takie firmy jak Meta. Jednak sama koncepcja stała się niezwykle popularna w świecie giełdowych funduszy inwestycyjnych, ETF i wyprzedza takie tematy jak blockchain, cloud computing czy bezpieczeństwo cybernetyczne. Największe zainteresowanie ETF z metką „metaverse” miało miejsce pomiędzy październikiem 2021 r. a lutym tego roku, obecnie wyniki finansowe nie zachwycają. Ale według analityków nie oznacza to wcale definitywnego odpływu inwestorów. Według prognoz Citi z początku tego roku metaverse będzie mieć 5 mld użytkowników i generować przychody w wysokości od 8 do 13 bln dolarów do 2030 r.
📰 The Financial Times (Paywall)
Grief tech już tu jest
Pogaduszki z awatarem zmarłej osoby przy obiedzie wciąż brzmią jak scena z filmu sci-fi czy serialu „Black Mirror”, jednak wiele biznesów od jakiegoś czasu pracuje nad urzeczywistnieniem tej wizji. HereAfter AI to firma, która zajmuje się tworzeniem właśnie takich awatarów. A właściwie spersonalizowanych chatbotów, które są w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące danej osoby w oparciu o informacje, które dostarczyła ona za życia. Inna firma, StoryFile, oferuje również możliwość rozmowy wideo na podstawie wcześniej nagranego materiału.
📰 The Financial Times (Paywall)
Super nie takie super
Aplikacja Super od Meta, która ruszyła w 2020 r., miała być odpowiedzią firmy na popularną apkę Cameo. Super było miejscem, w którym fani mogli spotkać się ze swoimi ulubionymi twórcami internetowymi np. na czacie wideo – oczywiście za odpowiednią opłatą. Jednak pomysł nie wypalił, Meta zamyka więc projekt. Super była jedną z kilkunastu aplikacji wyprodukowanych przez eksperymentalną grupę NPE (New Product Experimentation) w Meta. Wszystkie z nich zostały porzucone, bo grupa zmieniła punkt ciężkości, gdy firma Zuckerberga skupiła się na rozwoju metaverse.
📰 Social Media Today
Reklamodawcy na social media
Spadek zaufania konsumentów do mediów społecznościowych (wynikający m.in. z ochrony prywatności czy bezpieczeństwa danych) to główny problem związany z umieszczeniem tam reklam – jak wskazuje badanie Industry Pulse Report. Nie oznacza to, że reklamodawcy będą rezygnować z promowania się na platformach social mediowych – 90% ankietowanych deklaruje, że w 2023 r. wciąż będzie tam obecnych. Oferują one bowiem trudne do zignorowania zasięgi i zaangażowanie odbiorców, zwłaszcza w segmencie Gen Z.
📰 MarketingDive
Skille, które będą liczyć się na rynku pracy 2023
Pandemia i niespokojny 2022 r. bezsprzecznie wpłynęły na rynek pracy oraz na to, czego u kandydatów szukają pracodawcy. Jakie umiejętności warto rozwijać w 2023 r.? Otóż wcale nie chodzi o twarde kompetencje, ale o takie, które pomagają zdobywać inne skille. Osoby, które wykazują się ciekawością świata, lubią uczyć się nowych rzeczy, są nastawione na rozwój, ale też potrafią współpracować i krytycznie myśleć, mają większe szanse na zaimponowanie pracodawcy marzeń.
📰 Fast Company
Czas na 3D od AI
OpenAI już sporo w tym roku namieszało, udostępniając narzędzia AI do generowania grafik (DALL·E 2) i tekstów (GPT-3). Ale to nie koniec. Firma właśnie wypuszcza w świat Point-E, system do tworzenia obiektów 3D na podstawie wprowadzonego tekstu. Wygenerowanie takiego trójwymiarowego modelu zajmuje zaledwie minutę lub dwie. Oznacza to, że rozwiązanie tworzy tego typu obiekty znacznie szybciej, niż programy wykorzystywane do tej pory. Jednak Point-E ma (na razie) spore ograniczenia, np. nie oddaje tekstury przedmiotów.
📰 TechCrunch
AR i muzyka
Minibeats przedstawia się jako nowa platforma do „tworzenia muzyki AR”. Aplikacja, która niedawno ruszyła, postanowiła przy premierze współpracować ze Snapchatem. Tak powstały soczewki AR, dzięki którym użytkownicy mogą bawić się ulubioną muzyką w interaktywny sposób. Przy piosence Killboya mogą np. ozdobić się wirtualnymi tatuażami nawiązującymi do kawałka. Obecna odsłona aplikacji to wersja próbna, Minibeats niedługo ma stać się zupełnie oddzielną apką z większą liczbą artystów i ofertą AR.
📰 MarketingDive
Wakacje z czy bez dzieci
Sieć Warner Hotels zdecydowanie stawia na tę drugą opcję, a do zobrazowania urlopu w towarzystwie maluchów sięga po znane motywy z Hollywoodzkich filmów grozy i popularnych horrorów. Klip nawiązuje m.in. do „Lśnienia” Kubricka. Strasznie ciekawa promocja hotelu, do którego wstęp mają tylko dorośli.
📰 The Drum
🎥 Warner Hotels | Now
Shorty w GreenLetter
🩳 Google dokona czegoś wielkiego: odczyta pismo lekarzy.
🩳 TikTok rusza z nową funkcją, dzięki której użytkownicy dowiedzą się, dlaczego konkretne wideo pojawiło się w zakładce „Dla Ciebie”.
🩳 Poznaj tipy na temat strategii content marketingowej na 2023 r.
🩳 Użytkownicy Twittera zagłosowali za usunięciem Muska ze stanowiska szefa platformy w ankiecie stworzonej przez samego miliardera.
Weekly Tool w GreenLetter
Wskaźnik dostarczalności Twoich maili nie zachwyca? Poprawisz go dzięki GlockApps. To rozwiązanie pozwala m.in. na monitorowania reputacji adresów IP czy przeprowadzanie testów uwierzytelniania. Wnioski otrzymasz w czytelnym raporcie. Dzięki tym działaniom zobaczysz, dlaczego Twoje wiadomości są blokowane lub trafiają do folderu ze spamem i dowiesz się, jak rozwiązać te problemy.
Wiedza z bloga w GreenLetter