Rozwój technologii często dokonuje się dzięki dziwnym zainteresowaniom „mężczyzn z pieniędzmi”. Być może właśnie takie zjawisko ma właśnie miejsce w przypadku realizacji marzenia Bransona o locie w kosmos. Wiele osób zarzuca mu, że w czasach pandemii i rosnących podziałów ekonomicznych mógłby spożytkować swoje środki w nieco inny sposób. Ja natomiast uważam, że to jego sprawa, a jak będziemy mieli farta, to może przy okazji tego wybryku jako gatunek jeszcze się czegoś nauczymy.
Spis treści:
- Kosmiczna turystyka coraz bliżej
- Social media skrytykowane po finale Euro 2020
- Audi pokazuje, że era post-cookies nie musi być straszna
- Zakupy online na żywo – nowy trend wśród millenialsów
- YouTube Shorts już dostępne globalnie
- Następny biznes Ad-Tech wchodzi na giełdę
- Reklamy audio, które wykorzystują AI
- Pierwszy billboard-basen od Adidasa
- Shorty
- Weekly Tool
- Kto lepszy – makroinfluencer czy mikroinfluencer? Wiedza z bloga
Kosmiczna turystyka coraz bliżej
Za nami udany lot na skraj kosmosu, w którym uczestniczył miliarder Richard Branson. Jego firma Virgin Galactic chce teraz zmonetyzować sukces i stać się pierwszym komercyjnym biznesem oferującym takie loty turystom. Pierwsi pasażerowie mają wejść na pokład już za rok. Ponad 600 osób zapłaciło 130 tys. USD za wycieczkę na granicę ziemskiej atmosfery, a następny tysiąc chętnych wpłaciło zaliczkę. Lot w kosmos był życiową ambicją biznesmena. Wzbicie się ponad 80 km nad Ziemię poprzedziło 17 lat przygotowań, pełnych porażek i rozczarowań. Branson wydał z własnej kieszeni ponad miliard dolarów, żeby spełnić swoje marzenie. Za kilka dni w podobny lot na pokładzie maszyny swojej firmy Blue Origin ma się też udać Jeff Bezos.
📰 Financial Times (Paywall)
📰 Financial Times (Paywall)
🎥 Richard Branson’s ride to zero gravity | FT Reporter Clips
Social media skrytykowane po finale Euro 2020
Marcus Rashford, Jadon Sancho i Bukayo Saka, czarnoskórzy piłkarze reprezentacji Anglii, po niedzielnym finale Euro 2020 stali się ofiarami fali hejtu w Internecie. Jako pierwsza zareagowała na to Angielska Federacja Piłkarska (FA). Potępiła rasistowskie komentarze, ale wezwała też media społecznościowe do podjęcia działań, które wyeliminowałyby tego typu zachowania na platformach. Wspólnie z FA głos zabrali burmistrz Londynu i brytyjski rząd na czele z Borisem Johnsonem. Może być to początek nowej debaty na temat anonimowości w sieci, a także roli i obowiązków mediów społecznościowych. Facebook oznajmił, że starał się kasować rasistowskie treści tak szybko, jak to możliwe. Twitter oświadczył, że w ciągu doby usunął ponad 1000 postów.
📰 The Guardian
Audi pokazuje, że era post-cookies nie musi być straszna
Marketerzy zastanawiają się, czy istnieje świat „post-cookies”, a Audi udowadnia, że tak. Marka chwali się wynikami testowej kampanii, w której do targetowania reklam nie wykorzystano „ciasteczek”. Co istotne, została ona przeprowadzona w Danii, gdzie RODO jest rygorystycznie przestrzegane. Do tego Duńczycy chętnie korzystają z iPhone’ów i – co za tym idzie – przeglądarki Safari, która już domyślnie blokuje „3rd party cookies”.
Duńska kampania dla tego producenta samochodów była zawężona do najbardziej prawdopodobnych klientów. Agencja obsługująca Audi stworzyła też „listę wykluczającą” z najmniej prawdopodobnymi nabywcami w oparciu o cechy demograficzne i zwyczaje związane z konsumpcją mediów. Taka metoda zdecydowanie zadziałała, bo współczynnik konwersji wyniósł 70%. W kolejnej kampanii Audi sięgnął po własne dane i wykorzystał je do modelowania i szukania konsumentów o profilach podobnych do osób, które dokonują czynności pożądanych przez markę. To na pewno dobry przykład dla innych firm, starających się przygotować do nieuchronnego wycofania „ciasteczek”.
📰 Marketing Dive
Zakupy online na żywo – nowy trend wśród millenialsów
Dzięki pandemii livestream shopping stał się najgorętszym trendem e-commerce. Takie zakupy online z domieszką rozrywki są popularne zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Wie o tym startup Popshop Live, który stworzył aplikację wpisującą się w gusta millenialsów. Na platformie podczas transmisji na żywo można kupić produkty nie tylko od dużych, międzynarodowych firm, ale przede wszystkim od mniej znanych, niewielkich brandów i indywidualnych osób. Startup pozyskał właśnie nowe fundusze i zamknął Serię A z około 20 mln dolarów w kieszeni. Wartość towarów wystawianych w aplikacji wynosi obecnie 500 tys. dolarów. Firma nie ujawnia, ilu sprzedawców jest dostępnych na platformie. Informuje jednak, że ich liczba w ciągu ostatnich 3 miesięcy wzrosła o 500%. Około 80% klientów robi zakupy w aplikacji więcej niż raz.
📰 TechCrunch
YouTube Shorts już dostępne globalnie

YouTube Shorts rusza w świat. Krótkie klipy, które przypominają format znany z TikToka, przeznaczone głównie do oglądania na smartfonach, są już dostępne w ponad 100 krajach, w tym w Polsce. Nowa funkcja była wcześniej testowana w 26 państwach, m.in. w Indiach. Według Google w marcu YouTube Shorts generowały 6,5 mld odsłon dziennie. Wejście na globalny rynek na pewno sprawi, że ta liczba będzie jeszcze większa. Pomimo tego YouTube wciąż nie zdecydowało się na wprowadzenie reklam lub innych form monetyzacji Shorts.
📰 The Variety
Następny biznes Ad-Tech wchodzi na giełdę
Teads, francuska platforma reklam wideo, planuje wejść na amerykańską giełdę NASDAQ. Tym samym dołącza do rosnącego grona podobnych biznesów, które chcą wykorzystać coraz większe zainteresowanie inwestorów digitalem i nowymi technologiami w reklamie. Niedawno na NASDAQ zadebiutowały m.in. Outbrain, firma tworząca ukierunkowane reklamy, czy oferująca weryfikacją reklam Integral Ad Science. Teads oferuje reklamodawcom i wydawcom m.in. narzędzie do automatyzacji produkcji niestandardowych reklam. Firma zarobiła w zeszłym roku 540 mln dolarów.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Reklamy audio, które wykorzystują AI
Jak Dunkin’ zwiększył zaangażowanie odbiorców reklamy audio o 238%? Wykorzystał spoty dźwiękowe, które na bieżąco dopasowują się do tego, czego aktualnie słucha użytkownik. Marka jako jedna z pierwszych przetestowała rozwiązanie „sympaphonic ads” od AdsWizz, które pozwala na modyfikowanie tła muzycznego tak, żeby pasowało do różnych gatunków muzycznych. Ten prosty zabieg to prawdziwa ulga dla wielu użytkowników, którym przeszkadza to, że spoty pojawiające się w eterze zupełnie nie pasują do tego, czego akurat słuchają. Narzędzie wykorzystujące AI pozwala też tworzyć reklamy audio z dynamicznie zmieniającą się treścią. Według AdsWizz kampanie pilotażowe z nowym typem spotów skróciły czas produkcji nawet o 95% w porównaniu z tradycyjnymi reklamami audio.
📰 Marketing Dive
Pierwszy billboard-basen od Adidasa
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich Adidas w oryginalny sposób promuje nową kolekcję zabudowanych strojów kąpielowych dla kobiet – burkini. Na jednej z najbardziej popularnych plaż w Dubaju stanął billboard, który jest tak naprawdę basenem o wymiarach 3 metry głębokości i 5 metry długości. Marka chce zachęcić kobiety z Bliskiego Wschodu do sportowej aktywności. „Jesteśmy przekonani, że nikomu nie można uniemożliwiać czerpania korzyści z przebywania w wodzie i w pobliżu niej, stąd niedawna premiera naszej zróżnicowanej oferty produktów dla wszystkich kobiet i naszej kolekcji Burkini.” – powiedział Amrith Gopinath z Adidasa.
📰 AdAge (Paywall)
🎥 Adidas Liquid Billboard | Havas Middle East
Shorty
🩳 Kolejny tydzień, kolejna kara dla Big Tech – Francja nałożyła na Google grzywnę o wartości 500 mln euro za brak negocjacji „w dobrej wierze” z wydawcami prasy. Chodzi o prawa autorskie i wynagrodzenie za publikację treści w ekosystemie giganta.
🩳 TikTok to druga po Facebooku aplikacja, która przekroczyła 3 miliardy pobrań na całym świecie.
Weekly Tool
Chaos w notatkach? Dzięki Evernote wszystko będzie uporządkowane w jednym miejscu. Zapomnij o szukaniu ważnej informacji w czeluściach całego komputera np. podczas spotkania. W aplikacji możesz łatwo zapisywać, organizować i przeglądać nie tylko tekst, ale też zdjęcia i dźwięki.