Jeszcze nigdy w historii zachodniego świata społeczeństwo tak silnie nie odpływało w eskapizm jak obecnie. Pierwsze (i kolejne) miejsca filmowego box office niezmiennie wypełniają produkcje o superbohaterach, z książkami i serialami też zazwyczaj jest podobnie. Gry już same w sobie jako medium to czysty eskapizm. Kiedy tylko się da, uciekamy w wirtualne światy, bo być może nasze proste, zbieracko-łowieckie umysły nie są w stanie analizować hiperzłożonych problemów nowoczesności. Wraz z przeprowadzką do metaversu zabieramy ze sobą fragmenty „zwykłego” świata – muzykę, koncerty, popkulturowe fenomeny – i powoli zaczynamy się w nim urządzać. Dla naszej branży otwiera się nowy fragment (nie)rzeczywistości, który, mam wrażenie, mało kto jest w ogóle w stanie zrozumieć.
Spis treści GreenLetter
- Koncert w Fortnite – metaverse w praktyce
- Sony robi to inaczej
- Reklamodawcy zaczynają zauważać Spotify
- Apple. Prywatność vs ochrona
- YouTube ułatwia życie reklamodawcom
- Staycation od KFC
- YouTube rusza z promocją Shorts
- Barbie w stylu STEM
- Jak będziemy pracować po pandemii?
- Shorty
- Weekly Tool
- Reklama na Twitterze od A do Z. Wiedza z bloga
Koncert w Fortnite – metaverse w praktyce
Kolejny wielki muzyczny event w grze Fortnite za nami. Tym razem na żywo w ramach wydarzenia Rift Tour dla milionów graczy wystąpiła supergwiazda pop Ariana Grande. Zabrała gamerów i swoich fanów w futurystyczną „muzyczną podróż w magiczne nowe rzeczywistości”. To nie był zwykły koncert, ale pełne spektakularnych efektów wizualnych interaktywne przedstawienie.
To kolejny przykład wydarzenia na żywo zrobionego z wielkim rozmachem, w którym uczestniczyć mogą jednocześnie miliony widzów na całym świecie. Przed Grande w Fortnite pojawił się m.in. raper Travis Scott – jego występ śledziło ponad 12 mln graczy. Donald Mustard, dyrektor kreatywny Epic Games, firmy stojącej za Fortnite, mówił wcześniej, że gra to „okazja do stworzenia niemalże nowego medium”, bo umożliwia opowiadanie historii w zupełnie nowy sposób. Już przy okazji koncertu Scotta pisaliśmy, że był to wyraźny krok w kierunku tworzenia metaverse – przestrzeni łączącej świat offline i online. Jak widać, Epic Games konsekwentnie podąża obraną drogą, za każdym razem udoskonalając rzeczywistość à la metaverse, a za gamingowym gigantem podążają inni, na czele z Facebookiem.
📰 TechCrunch
📰 The Verge
🎥 Rift Tour featuring Ariana Grande
Sony robi to inaczej
Sony to jedyne duże studio w USA, które nie ma własnej platformy streamingowej. To nie przypadek, a przemyślana decyzja. Sony, podobnie jak Disney czy Warner Bros., prognozuje dalszy rozwój biznesu streamingowego. Jednak w przeciwieństwie do innych stawia na strategię polegającą na sprzedaży swoich produkcji wieloletnim rywalom, którzy wydają miliardy dolarów na wzbogacenie oferty swoich platform. „Żaden z nich nie może handlować ze sobą, ale wszyscy z nich mogą handlować z nami” – powiedział Tom Rothman, prezes Sony Pictures Motion Picture Group. Jednocześnie, bardziej niż konkurencja, studio stawia na powrót widzów do kin. Im więcej osób obejrzy film w kinie, tym drożej Sony sprzeda go później platformom streamingowym.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Reklamodawcy zaczynają zauważać Spotify
Na Spotify niedawno pojawił się news feed, podobny do tych dostępnych w wielu platformach społecznościowych. Funkcja „What’s New” może pomóc brandom w dotarciu do nowych konsumentów. Dzięki nowej sekcji reklamodawcy będą mogli szybko się dowiedzieć, jakie rodzaje treści angażują poszczególne grupy docelowe. Po sprzedaży reklam widać wyraźnie, że marketerzy zwracają coraz większą uwagę na Spotify. Serwis podał niedawno, że odnotował ponad dwukrotny wzrost przychodów z reklam w porównaniu z 2020 r. – w II kwartale tego roku wyniosły one 275 mln euro.
📰 MarketingDive
Apple. Prywatność vs ochrona
Apple planuje skanować iPhone’y amerykańskich użytkowników, żeby w ten sposób wyszukiwać materiały mogące zawierać dziecięcą pornografię. Jeśli algorytm stwierdzi, że zdjęcie na telefonie jest podejrzane, wyśle sygnał do pracownika Apple, który będzie weryfikować zgłoszenie. Apple próbuje znaleźć kompromis pomiędzy dotrzymaniem marketingowej obietnicy o ochronie prywatności użytkowników a wezwaniami państwowych organów skierowanymi do Big Tech o pomoc w wykrywaniu przestępstw. Plan Apple związany ze skanowaniem zdjęć w prywatnych telefonach nie podoba się wielu badaczom ds. bezpieczeństwa. Uważają, że może być on furtką do inwigilacji milionów obywateli przez państwowe instytucje.
📰 Financial Times (Paywall)
YouTube ułatwia życie reklamodawcom
YouTube wspólnie z firmą Comscore pracuje nad nowym programem pomiarowym, który ma dać reklamodawcom jaśniejszy obraz na temat zasięgu i częstotliwości reklamy w CTV. Comscore ogłosił, że zintegruje swój system ratingowy z YouTube. Marketingowcy będą mieć pełniejszą wiedzę o tym, w jaki sposób odbiorcy korzystają z treści na YouTube i YouTube TV na komputerach stacjonarnych, urządzeniach mobilnych i w connected TV. Program ma informować m.in. o liczbie widzów, którzy zobaczyli reklamę w więcej niż jednym kanale. Rozwój transmisji strumieniowej stwarza nowe możliwości dotarcia do widzów, ale może też przysparzać problemów związanych z prawidłowym mierzeniem efektów kampanii.
📰 AdAge (Paywall)
Staycation od KFC
KFC otworzy w Londynie tematyczny hotel House of Harland (Harland Sanders był założycielem sieci), który będzie czynny jedynie przez 10 dni. Ci, którzy zarezerwują tam nocleg, zostaną przewiezieni z dworca King’s Cross do hotelu czarnym Cadillakiem, a przy wejściu będzie czekał na nich portier „chick-in”. Goście będą mieć do dyspozycji pokój pełen atrakcji nawiązujących do KFC, salę kinową z szerokim wyborem filmów z gatunku „chick-flicks” (komedie romantyczne), automat do gier i obsługę gotową w każdym momencie zaserwować kawałki kurczaka w panierce. KFC, oferując staycation z logo marki w tle, chce dotrzeć do brytyjskich klientów, którzy z powodu pandemii nie mogą wyjechać na wakacje.
📰 MarketingDive
YouTube rusza z promocją Shorts
YouTube z rozmachem promuje Shorts, swoją wersję instagramowych Stories czy facebookowych Relacji. To jedna z największych kampanii reklamowych w historii platformy. Cel – zachęcenie przedstawicieli generacji Z do wybrania Shorts zamiast konkurencyjnego TikToka czy Instagrama. W serii krótkich (a jakże) wideo YouTube pokazuje, jak łatwe jest tworzenie własnych filmików z wykorzystaniem utworów gwiazd, popularnych zwłaszcza wśród młodszych odbiorców. W globalnej kampanii pojawiają się m.in. BTS, The Weeknd, Doja Cat i Camila Cabello.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 Introducing the shorter side of YouTube
Barbie w stylu STEM
Współtwórczyni szczepionki AstraZeneca, Sarah Gilbert, ma teraz „swoją„ lalkę Barbie. Gilbert powiedziała, że na początku uznała ten gest producenta lalek za „bardzo dziwny”. Ma jednak nadzieję, że zainspiruje on młode dziewczyny do podjęcia pracy w branżach związanych z nauką, technologią, inżynierią i matematyką (STEM). Firma stworzyła też modele lalek Barbie na cześć pięciu innych kobiet pracujących w STEM.
📰 The Guardian
Jak będziemy pracować po pandemii?
Sieć coworkingowa WeWork i Cushman & Wakefield PLC (jedna z największych na świecie firm z branży nieruchomości komercyjnych) łączą siły. Współpraca rozpoczęła się w momencie, gdy właściciele i najemcy budynków biurowych przygotowują się na powrót tysięcy pracowników po ok. 1,5 roku pracy zdalnej. WeWork i Cushman twierdzą, że dzięki współpracy mogą pomóc najemcom i wynajmującym przekształcić branżę biurową. To odpowiedź na rosnącą presję pracowników, którzy stawiają na większą elastyczność. Nie chcą już dojeżdżać codziennie do siedziby swojej firmy. Już teraz niektóre z największych amerykańskich korporacji ogłosiły, że dopuszczają na czas nieokreślony jakąś formę pracy zdalnej.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)