Jedną z cech charakterystycznych dla człowieka jest umiejętność wytwarzania i używania narzędzi. Przyzwyczailiśmy się myśleć o nich jak o fizycznych obiektach, takich jak młotek. Jednak w ciągu ostatnich kilku dekad generujemy wartość głównie dzięki thinking tools. Zaczynaliśmy od suwaków logarytmicznych i kalkulatorów, następnie były komputery, oprogramowanie do projektowania, social media, a teraz czas na asystentów AI. Warto jednak pamiętać, że każde narzędzie zmienia świat wokół nas, nasze ciała i umysły. Jeśli zdarzyło ci się pracować przez dłuższy czas zwykłym śrubokrętem, to wiesz, że jeśli używasz go niewłaściwie, to nabawisz się pęcherzy lub bólu ręki. Teraz wyobraź sobie, jakie urazy mogą człowiekowi wyrządzić niewłaściwie używane thinking tools. Jeśli uznamy za Stevem Jobsem, że komputer to rower dla umysłu, to AI możemy uznać za Formułę 1 dla mózgu. Rozbicie się przy dużej prędkości będzie znacznie bardziej bolesne niż upadek z roweru. Nie każdy jest Maxem Verstappenem.
Spis treści:
- Microsoft stawia na AI
- Getty Images idzie do sądu
- Instagram bez zakładki Shop
- Specjaliści od performance marketingu poszukiwani
- Europejski rynek reklamy 2023
- Biznes z większym zaufaniem niż media i rządy
- Zero spotkań = większa produktywność?
- Przejrzystość wynagrodzeń spada w UK
- RTM w rytmie popu
- McDonald’s z nieco inną reklamą
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak rekrutować UX designera? Wiedza z bloga
Microsoft stawia na AI
Microsoft zaprezentował na początku tego tygodnia usługę Azure OpenAI. Pozwala ona na integrację narzędzi takich jak DALL-E, ChatGPT czy Codex z własnymi aplikacjami w chmurze. News potwierdza tylko fakt, że gigant z Redmond mocno orientuje się na wykorzystanie sztucznej inteligencji w swoim biznesie. Szybki rozwój narzędzi AI może sprawić, że już niedługo będą one powszechnie dostępne w programach takich jak Word, PowerPoint czy Outlook, z których miliony korzystają na co dzień. AI może też przynieść rewolucję na rynku wyszukiwarek internetowych – Microsoft rzekomo pracuje nad wdrożeniem technologii w swojej wyszukiwarce Bing. Firma prowadzi też rozmowy dotyczące zainwestowania 10 mld dolarów w OpenAI.
📰 VentureBeat
Getty Images idzie do sądu
Getty Images pozywa Stability AI, firmę stojącą za popularnym toolem do generowania grafik, Stable Diffusion. Lider na rynku stockowych zdjęć twierdzi, że Stability AI nielegalnie wykorzystał miliony fotografii i grafik do trenowania swojego narzędzia AI. Być może czeka nas pierwsza poważna walka o prawa autorskie w dobie dynamicznie rozwijającego się rynku sztucznej inteligencji. Niezależnie od Getty Images, również grupa artystów pozwała firmy oferujące toole do generowania grafik.
📰 The Verge
📰 Social Media Today
Instagram bez zakładki Shop
W lutym z paska nawigacyjnego u dołu ekranu na Instagramie zniknie zakładka Sklep. W zamian pojawi się tam ikona Reels. Platforma należąca do Meta podkreśla, że wciąż będzie możliwe założenie i prowadzenie sklepu w aplikacji. Jednak zmiany pokazują, że firma wraca do modelu e-commerce, w którym nacisk kładzie się na tworzenie contentu, w tym coraz bardziej popularnego wideo.
📰 MarketingDive
Specjaliści od performance marketingu poszukiwani
Coraz więcej brandów poszukuje specjalistów ds. marketingu, którzy mają też doświadczenie w performance marketing. Liderzy branży często debatują, czy marketing marki i performance marketing wciąż powinny być odrębnymi specjalnościami. Co wyniknie z tych rozważań? The Wall Street Journal podaje, że trend może sprawić, że już niedługo obie role zostaną połączone. Gazeta przywołuje też opinie ekspertów, którzy przewidują, że stanowisko CMO po prostu zniknie. Morał z tego jest prosty: warto zdobywać kompetencje z zakresu performance marketingu.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Europejski rynek reklamy 2023
Wielka Brytania to wciąż najlepiej radzący sobie kraj w Europie, jeśli chodzi o rynek reklamowy. W 2022 wzrósł on o ponad 9%. Jednak w nowym roku uwaga reklamodawców będzie skierowana na wschód. Według prognozy Dentsu w 2023 r. rynek reklamowy w Europie Środkowo-Wschodniej (wyłączając Rosję) urośnie aż o ponad 31%. Dla porównania: rynek w Europie Zachodniej w tym samym czasie zanotuje wzrost zaledwie na poziomie 2,1%.
📰 AdWeek (Paywall)
Biznes z większym zaufaniem niż media i rządy
Po raz 23 Edelman opublikował swój raport Trust Barometer. W badaniu wzięło udział ponad 32 tys. respondentów z 28 krajów. Znów okazało się, że to wcale nie organizacje pozarządowe, media czy rządy cieszą się największym zaufaniem społeczeństwa, ale biznes. Wiążą się z tym jednak konkretne oczekiwania. Ponad 50% respondentów chciałoby, aby przedsiębiorstwa były bardziej zaangażowane w problemy dotyczące zmian klimatycznych czy bezpieczeństwa energetycznego. Więcej niż 70% ankietowanych oczekuje od CEO zajmowania stanowiska w kwestiach społecznych.
📰 FastCompany
Zero spotkań = większa produktywność?
Firma TechSmith na miesiąc zredukowała liczbę wewnętrznych spotkań do zera i zamiast tego postawiła na komunikację asynchroniczną. Co z tego wyszło? Okazało się, że produktywność pracowników wzrosła. Jednocześnie członkowie zespołu bardziej niż przed eksperymentem doceniali spotkania. To nie pierwsze sygnały, że firmowe meetingi mogą być w większości zbędne. Według wrześniowego raportu opublikowanego przez Otter.ai prawie połowa ankietowanych uważa, że w ich kalendarzach jest zbyt wiele spotkań. Według nich średnio około pięć spotkań w tygodniu można po prostu wykreślić z kalendarza bez szkody dla nikogo.
📰 HRDive
Przejrzystość wynagrodzeń spada w UK
W Wielkiej Brytanii w 2022 r. tylko 60% o pracę zawierało widełki płacowe. To najmniejszy odsetek od 6 lat. Wielu pracowników uważa, że przejrzystość w kwestii wynagrodzeń pozwala minimalizować negatywne zjawiska związane m.in. z ogromną rozbieżnością płac w firmie czy różnicami w pensjach kobiet i mężczyzn na takim samym stanowisku. Z kolei pracodawcy zaznaczają, że pełna transparentność sprawia, że trudniej jest dopasować wynagrodzenie do doświadczenia czy umiejętności konkretnej osoby. Może też spowodować, że ambitnym, ciężko pracującym specjalistom trudniej jest dostać podwyżkę.
📰 HR Magazine
RTM w rytmie popu
Pojawienie się nazwy brandu w tekście utworu, który w zaledwie kilka godzin staje się światowym fenomenem, to szansa jedna na milion. Najnowszy singiel Shakiry zrobił furorę w sieci, a Casio i Twingo, wymienione w piosence, umiejętnie i natychmiast odpowiedziały na wzmiankę. Casio zatweetował np., że jego zegarki są o wiele trwalsze niż związek celebrytów. Brand opublikował również zdjęcie młodej piosenkarki z zegarkiem Casio. Markom pomógł też sam Gerard Piqué, który w odpowiedzi na piosenkę pojawił się w Twingo i oznajmił, że jego federacja Kings League będzie sponsorowana przez firmę Casio.
📰 Marketing espresso
McDonald’s z nieco inną reklamą
W tej reklamie McDonald’sa nie zobaczysz wnętrz restauracji fast-food, ani nawet produktów serwowanych przez słynną sieć. Zamiast tego firma stawia na kampanię wizerunkową, w której pierwsze skrzypce grają… uniesione brwi.
📰 The Drum
🎥 Fancy a McDonald’s? #RaiseYourArches
Shorty w GreenLetter:
Weekly Tool w GreenLetter:
Musisz czasem przedstawić zespołowi informacje w formie diagramów i szukasz toola, który ułatwi Ci to zadanie? Wypróbuj diagrams.net. To bezpłatne narzędzie pozwoli Ci łatwo stworzyć i udostępnić diagramy w wybranym formacie (np. PNG czy SVG ). Jest też zintegrowane z takimi usługami jak Dropbox, OneDrive, Google Drive czy GitHub.
Wiedza z bloga w GreenLetter: