Jeśli czytasz ten newsletter, to prawdopodobnie twoja praca wymaga wyszukiwania nowych rzeczy, zanim staną się popularne. Następnie musisz je przekuć w wartość dla twojej firmy. To trudne i niewdzięczne zajęcie, bo wiąże się z dużą ilością błędów, jakie TRZEBA popełnić, aby znaleźć tę jedną rzecz, która uczyni twoją kampanię tańszą, produkt bardziej użytecznym, komunikację bardziej przekonywującą. W dodatku ludzie dookoła nie lubią zmian i uważają, że to zagrożenie dla ich dobrobytu. W związku z tym ci, którzy wprowadzają zmianę, są często nielubiani, krytykowani, wyśmiewani, a dopiero na koniec (czasami) wychwalani. Na etapie krytyki i wyśmiewania jest obecnie krypto i Web3. Kiedyś wyśmiewany był Facebook i Amazon. Nie oznacza to, że każdy nowy startup z tokenem to złoto, ale na pewno nie warto krytykować całego segmentu technologii crypto, jak robią to niektórzy.
Spis treści:
- Andreessen Horowitz, crypto i Big Tech
- Wszystkie problemy Twittera
- Puste biura w USA
- AI copywriting już tu jest
- Meta rusza z systemem ID w metaverse
- Streaming wyprzedził telewizję
- Branża turystyczna nie oszczędza na reklamach
- Jak radzi sobie Zoom?
- Dove i ageism
- Glitche Burger Kinga. Wspominki Cannes Lions
- Shorty
- Weekly Tool
- Huawei Ads. Wiedza z bloga
Andreessen Horowitz, crypto i Big Tech
Andreessen Horowitz, słynna firma VC, nie od dziś wspiera start-upy ze świata krypto. To nie tylko inwestycja z nadzieją na duże zyski, ale też próba rozbicia dominacji Big Tech, która powstała… właśnie z pomocą takich grup jak Andreessen Horowitz. Firma wspierała Facebooka czy Twittera na wczesnym etapie rozwoju. „Myślę, że nikt z nas nie spodziewał się takiego poziomu koncentracji [Big Tech]. Nie sądzę, że to dobry wynik, zarówno ze społecznego, jak i z biznesowego punktu widzenia (…) idea internetu kontrolowanego przez pięć firm jest bardzo zła dla przedsiębiorców i VC.” – uważa Chris Dixon, który w a16z stworzył fundusz kryptograficzny. Firma właśnie opracowuje strategię inwestowania w web3 i chce stworzyć nowy, kierowany przez społeczność model inwestowania w start-upy. Krytycy uważają, że działania takich gigantów jak Andreessen Horowitz to nie zmiana zasad, ale jedynie recentralizacja sieci. Obecnie krypto-portfolio Andreessena obejmuje m.in. Coinbase, OpenSea i Flowcarbon.
📰 The Financial Times (Paywall)
Wszystkie problemy Twittera
Peter „Mudge” Zatko, były ekspert Twittera ds. bezpieczeństwa sieci, oskarża firmę o rażące zaniedbania sięgające do 2011 r. Według niego regularnie dochodziło do lekceważenia problemów związanych z bezpieczeństwem danych użytkowników. Mudge ostrzegał np., że na serwerach firmy działa przestarzałe i podatne na ataki oprogramowanie, ale nikt z tym nic nie zrobił. Co więcej, Zatko uważa, że kierownictwo Twittera świadomie zwodziło członków zarządu i inwestorów na temat liczby naruszeń i braku ochrony danych. Sugeruje też, że firma oszukała regulatorów. Zatko złożył zawiadomienie do Kongresu i federalnych agencji. Zbiega się to z próbą wycofania się Muska z oferty przejęcia Twittera – biznesmen na pewno wykorzysta te doniesienia.
📰 Social Media Today
Puste biura w USA
Amerykańscy pracownicy nie chcą wracać do biur. Około 75% biurek jest przez większość czasu nieużywanych – wynika z badania Advanced Workplace Associates. Frekwencja jest niska nawet w firmach z hybrydowym modelem pracy. Jak wynika z ankiety, organizacje, które wymagają od pracowników obecności 2 dni w tygodniu, widują ich średnio przez 1,1 dnia. W piątki biurka są obłożone w zaledwie 7%. Problem przymuszonego, nawet częściowego powrotu do biur dotyczy również Big Tech, np. Apple. Pracownicy firmy złożyli petycję po tym, jak Tim Cook zarządził, że od września mają pojawiać się w biurze 3 dni w tygodniu.
📰 HRDive
📰 The Financial Times (Paywall)
AI copywriting już tu jest
Czy copywriterów zastąpi sztuczna inteligencja? Copy.ai, Copysmith czy Scalenut to przykłady firm, które nie mają problemu z pozyskaniem funduszy od inwestorów. Ta ostatnia właśnie zdobyła 3,1 mln dolarów. Scalenut działa od początku tego roku i obecnie ma ok. 100 tys. klientów – to głównie małe i średnie firmy. Około 70% płatnych abonentów ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. „Stworzyliśmy kompleksowy pakiet do marketingu treści, który automatyzuje cały przepływ contentu.” – mówi Mayank Jain z Scalenut. Wewnętrzne modele deep learning i integracje z innymi dostawcami NLP pozwalają na tworzenie treści, które mają znacznie większe szanse na wyższe pozycje w wyszukiwarkach.
📰 TechCrunch
Meta rusza z systemem ID w metaverse
Meta oficjalnie wprowadziła konta Meta i profile Meta Horizon. Mają one zastąpić loginy do kont na Facebooku i Instagramie, które do tej pory wystarczały, by korzystać z systemu wirtualnej rzeczywistości firmy. Nowi i starzy użytkownicy urządzeń VR firmy Meta będą musieli zarejestrować konto Meta, żeby z nich dalej korzystać. Aby to zrobić, trzeba mieć najnowsze oprogramowanie w aplikacji Oculus i goglach VR. Firma rozdziela konta w social media i tworzącym się metaverse po pojawieniu się obaw związanych z ochroną prywatności.
📰 TechCrunch
Streaming wyprzedził telewizję
Nielsen podaje, że w lipcu tego roku amerykańscy widzowie spędzili więcej czasu na oglądaniu treści w streamingu niż w telewizji. To pierwszy raz, kiedy serwisy streamingowe pokonały kablówkę. Korzystanie z telewizji kablowej spadło w lipcu o 8,9% w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r., podczas gdy streaming wzrósł o 22,6%. Amerykanie spędzili średnio 190,9 mld minut tygodniowo na oglądaniu treści w streamingu.
📰 Marketing Brew
Branża turystyczna nie oszczędza na reklamach
Niejedno lotnisko notuje w tym sezonie rekordową liczbę odpraw (i długość kolejek), a poruszenie w turystyce widać też po tym, ile pieniędzy firmy z tej branży przeznaczają na promocję. Wydatki na reklamę w sektorze turystycznym wzrosły w pierwszej połowie tego roku do 2,1 mld dolarów. To wzrost o 83% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r. Według iSpot firmy turystyczne wydały do lipca prawie 560 mln dolarów na reklamę telewizyjną – to wzrost o 151%. Drugie półrocze również zapowiada się całkiem dobrze. IAB podaje, że amerykańskie brandy turystyczne chcą wydać o 27% więcej na promocję, niż wcześniej planowały.
📰 Marketing Brew
Jak radzi sobie Zoom?
Średnio. Akcje Zooma spadły o ponad 11% po tym, gdy firma obniżyła prognozy dotyczące wzrostu. Jej działalność internetowa prawdopodobnie spadnie w 2023 r. o 7-8%, a roczne zyski mają wynieść 4,39–4,40 mld dolarów zamiast podawanych wcześniej 4,55 mld. Podczas pandemii Zoom odnotował ogromny wzrost, jednak teraz inwestorzy obawiają się, że to koniec rozwoju firmy. Klienci korporacyjni tną wydatki, część pracowników wróciła do biur, a do tego Zoom ma dużą konkurencję. W październiku 2020 r. za akcję Zooma trzeba było zapłacić aż 559 dolarów – teraz to nieco ponad 80.
📰 Fast Company
Dove i ageism
Dove zmienił w social media swoje złote logo na szare, żeby tym sposobem zwrócić uwagę na problem dyskryminacji w pracy ze względu na wiek. Pretekstem do działania miała być informacja, że kanadyjska prezenterka telewizyjna Lisa LaFlamme straciła pracę, bo nie chciała farbować swoich siwych włosów. Dove od lat konsekwentnie buduje wizerunek marki działającej na rzecz inkluzywności i wspierania kobiet w samoakceptacji. Głośnym echem odbiła się np. kampania „Odwrócone Selfie” – pokazuje ona, jak social media negatywnie wpływają na psychikę młodych osób.
📰 The Drum
🎥 Dove is going grey
Glitche Burger Kinga. Wspominki Cannes Lions
Bugi i glitche w grach to zmora każdego gamera. Burger King w Brazylii przekornie postanowił wykorzystać glitche w swojej kampanii skierowanej właśnie do graczy. Kampania okazała się ogromnym sukcesem, do tego została obsypana nagrodami na tegorocznym Cannes Lions. Za co? Zobaczcie sami.
🎥 Burger Glitch
Shorty w GreenLetteR:
- Z okazji premiery „House of the Dragon” Snapchat przygotował specjalną soczewkę AR, która przekształca użytkowników w ziejące ogniem smoki.
- TikTok rozwija social commerce, wprowadzając trzy nowe formaty reklamowe.
- YouTube prezentuje stronę poświęconą podcastom.
- Streamerzy, którzy należą do programu partnerskiego Twitcha, mogą teraz prowadzić transmisje w konkurencyjnych serwisach, takich jak YouTube czy Facebook.
Weekly Tool w GreenLetter:
Szukasz sposobu na usprawnienie pracy z Google Analytics? Wypróbuj Da Vinci Tools. Pozwala m.in. na tworzenie heatmaps w tabelach w panelu Google Analytics czy Google Ads. Dzięki temu analiza danych jest o wiele łatwiejsza i przyjemniejsza. Wtyczkę poleca Patryk Koszczyc, Performance Executive w Green Parrot.
Wiedza z bloga w GreenLetter: