Może jeszcze nie widać tego w naszej „dorosłej” codzienności, ale na pewno wyraźnie widzą to rodzice nastolatków: granica pomiędzy światem wirtualnym i realnym ulega powolnemu zacieraniu. Ostatnie kilka miesięcy upłynęło nam pod hasłem metaverse, które słyszeliśmy z ust różnych korporacji. Ja jednak utrzymuję, że wirtualne światy przyszłości będą stworzone nie przez dzisiejsze sieci społecznościowe, a raczej przez producentów gier. Jedynym sensownym metaversem, w którym osobiście byłem, jest Fortnite – i trudno będzie mnie przekonać do zmiany tej opinii. Jeśli chodzi o hardware, to Apple wydaje się tutaj oczywistym czarnym koniem. Moim zdaniem headset AR/VR od Apple stanie sie enablerem metaverse, tak jak iPhone stał się gigantycznym enablerem dla mobile gamingu. Ale dlaczego piszę o tym w newsletterze skierowanym do naszej branży? Dlatego, że jeśli powyższe założenie jest słuszne, to sieciami reklamowymi przyszłości staną się obecnie powstające systemy reklam in-game. Być może to właśnie w ekosystemach takich jak COMBO! za kilka lat będziemy zostawiać lwią część naszych budżetów marketingowych. No chyba, że przyblokuje ich Apple.
Spis treści:
- Czas na in-game advertising
- Headset VR/AR od Apple
- ByteDance chce zgarnąć większy kawałek tortu e-commerce
- Creator economy ma się dobrze
- Powrót do biur
- Rynek aplikacji spowalnia
- Microsoft chce zainwestować w OpenAI…
- …i prezentuje swój tool AI
- Spersonalizowane suplementy diety
- AI pisze scenariusz reklamy
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketing dla venture capital. Wiedza z bloga
- Co się teraz liczy w MarTechu? Pobierz Trendbook 2023!
Czas na in-game advertising
Jeśli jeszcze nie interesujesz się in-game marketingiem, czas to zmienić. Według badania TapJoy aż 41% respondentów stwierdziło, że chętniej zwracają uwagę na reklamy w grach mobilnych – w porównaniu do zaledwie 17% w przypadku reklam internetowych i 15%, jeśli chodzi o prasę i billboardy. Gameloft, wiodący producent mobilnych gier wideo, zauważył lukę i stworzył ofertę, która ma pomóc na bolączki marketerów stawiających pierwsze kroki w świecie gamingu. The Gaming Media Network COMBO! oferuje dostęp do 1,3 mld aktywnych graczy miesięcznie i ponad 100 gier (w tym najpopularniejszych tytułów) – wszystko z jednego miejsca. To też jedyne w swoim rodzaju partnerstwo największych wydawców gier, którzy wcześniej rywalizowali o reklamodawców. „W ciągu ostatnich lat gaming stał się nowym playgroundem dla marek. Jednak pomimo tego zauważyliśmy brak globalnej sieci medialnej dedykowanej brandom.” – mówi Alexandre Tan, executive vice-president, w Gameloft.
📰 The Drum
Headset VR/AR od Apple
Po wielu latach badań headset VR/AR od Apple jest prawie gotowy. Premiera nowego gadżetu o roboczej nazwie Reality Pro ma się odbyć już za kilka miesięcy. Ma on przypominać parę gogli narciarskich z kilkoma kamerami, dzięki czemu system będzie mógł śledzić ruchy użytkownika w czasie rzeczywistym. Gigant z Cupertino udostępnił już headset do testów niewielkiej grupie. System operacyjny dla urządzenia, wewnętrznie znany jako „Borealis”, będzie oficjalnie określany jako xrOS. Z pewnością to najważniejsza nowość Apple w 2023 r.
📰 Bloomberg (Paywall)
ByteDance chce zgarnąć większy kawałek tortu e-commerce
W 2022 r. Chińczycy wydali 208 mld dolarów na produkty kupione bezpośrednio w aplikacji Douyin (lokalna wersja TikToka) – to wzrost aż o 76% w stosunku do 2021 r. Teraz ByteDance chce rozszerzyć swoją obecność w e-commerce na inne kraje – w wewnętrznych dyskusjach mowa jest m.in. o USA, Brazylii, Hiszpanii i Australii. Pod koniec ubiegłego roku firma rozpoczęła już testy TikTok Shop w Stanach Zjednoczonych. Funkcja ta umożliwia robienie zakupów online bez opuszczania aplikacji. Plany ekspansji chińskiego giganta w USA mogą pokrzyżować jednak amerykańscy ustawodawcy, którzy próbują zdelegalizować TikToka z powodu obaw o bezpieczeństwo narodowe.
📰 The Information
Creator economy ma się dobrze
Creative Fabrica to start-up z Amsterdamu, który świetnie radzi sobie na rosnącym rynku creator economy, jak i narzędzi AI.
Firma początkowo zajmowała się sprzedażą produktów cyfrowych, ale teraz jest marketplace’em, na którym twórcy sprzedają customowe fonty, grafiki itp. Creative Fabrica właśnie pozyskała od inwestorów 61 mln dolarów, które wykorzysta m.in. na rozwój swoich narzędzi AI do generowania obrazów. Oferuje już CF Spark, z którym stworzono na platformie ponad 15 mln grafik. Rynek creator economy osiągnął w 2022 r. wartość przekraczającą 102 mld dolarów – to ponad dwukrotnie więcej niż w 2019 r. Wygląda na to, że rozwój AI jeszcze bardziej napędzi tę branżę.
📰 Tech.eu
Powrót do biur
W postpandemicznych czasach wiele pracodawców stawia na elastyczne warunki pracy, ale nie wszystkie biznesy są do tego przekonane. Getir, największa europejska firmą oferującą szybkie dostawy artykułów spożywczych w Europie, chce, by wszyscy pracownicy biurowi porzucili model zdalny lub hybrydowy i wrócili do biur. To nie pierwsza duża firma, która nie lubi pracy zdalnej. Przypomnijmy: Elon Musk w ubiegłym roku zarządził powrót do biur w Tesli, a następnie w przejętym przez siebie Twitterze.
📰 sifted
Rynek aplikacji spowalnia
Według raportu Data.ai wydatki na aplikacje mobilne w 2021 r. wzrosły o 19%, ale w 2022 r. po raz pierwszy w historii zaczęły (tylko o 2%, ale jednak) spadać. Jednocześnie liczba pobrań wzrosła o 11%, wydłużył się też czas spędzony na korzystaniu z aplikacji. Data.ai donosi, że aplikacje niezwiązane z grami okazały się bardziej odporne na obecny kryzys. Wydatki na gry spadły o 5% do 110 mld dolarów w 2022 r., podczas gdy te na aplikacje niezwiązane z grami wzrosły o 6% do $58 mld.
📰 TechCrunch
Microsoft chce znów zainwestować w OpenAI…
Według Reutersa Microsoft prowadzi rozmowy w sprawie zainwestowania 10 miliardów dolarów w OpenAI, firmę stojącą za ChatGPT i DALL-E. Możliwości, jakie daje AI, mogą pomóc gigantowi z Redmond chociażby skuteczniej konkurować z Google na rynku wyszukiwarek internetowych. To nie pierwszy raz, gdy Microsoft interesuje się tą konkretną firmą – w 2019 r. przekazał jej miliard dolarów. Firma zajmująca się sztuczną inteligencją prognozuje, że jej zyski w przyszłym roku osiągną 200 mln dolarów, a w 2024 r. ma być to już okrągły miliard.
📰 Reuters
…i prezentuje swój tool AI
Ostatnie miesiące to premiery imponujących narzędzi AI do generowania obrazów, modeli 3D, tekstu, a teraz także audio. Microsoft zaprezentował VALL-E, system, który jest w stanie naśladować dowolny głos po wysłuchaniu zaledwie 3 sekund próbki dźwiękowej. Narzędzie potrafi świetnie oddać też emocjonalny ton czy akustykę pomieszczenia – zresztą sami posłuchajcie przykładów. VALL-E ze swoimi możliwościami zostawia poprzedników w tyle. Jednak już teraz podnoszą się głosy na temat potencjalnych nadużyć, np. możliwość podszywania się pod kogoś.
📰 Tech Monitor
Spersonalizowane suplementy diety
Neutrogena nawiązała współpracę z producentem suplementów diety Nourished. Co ważne, firma do produkcji swoich preparatów używa technologii 3D. Efektem partnerstwa są SkinStacks – spersonalizowane suplementy w formie żelków, wspierające pielęgnację skóry. To nie pierwszy raz, gdy Neutrogena sięga po nowe technologie. Klienci mogą skorzystać z cyfrowej oceny stanu cery Skin360. Czy personalizowane produkty wspierane przez AI mają szansę zawładnąć rynek beauty&skincare, czy pozostaną tylko ciekawym chwytem marketingowym?
📰 MarketingDive
AI pisze scenariusz reklamy
Kwestią czasu było wykorzystanie przez firmy sensacji Internetu, ChatGPT, do celów marketingowych. Jedną z pierwszych organizacji, która (otwarcie) sięgnęła po to narzędzie jest Mint Mobile, amerykański operator wirtualnej sieci komórkowej. Zobaczcie, jak Ryanowi Reynoldsowi (który jest właścicielem firmy) wyszła współpraca z AI przy tworzeniu scenariusza reklamy.
📰 FastCompany
🎥 ChatGPT Writes a Mint Mobile Ad
Shorty w GreenLetter:
Weekly Tool w GreenLetter:
Problemy ze skupieniem w pracy? Wypróbuj brain.fm, aplikację generujące dźwięki i muzykę, które sprzyjają lepszej koncentracji. To coś więcej niż zwykła playlista z ulubionymi kawałkami, bo za doborem muzyki w aplikacji stoją badania o pracy mózgu, brain.fm wykorzystuje też AI. Toola poleca Robert Juszczyk, Managing Partner w Develtio.
🚀 TRENDBOOK 2023 w GreenLetter:
Uwaga, premiera! Szymon Paroszkiewicz przygotował dla Was 10 kluczowych trendów w technologii i marketingu, które zdominują tegoroczne debaty i digitalowe działania. Do tego komentarze 10 ekspertów Green Parrot, a oprawa graficzna to prawdziwa petarda! Pobierz Trendbooka za damo!
Wiedza z bloga w GreenLetter: