Dobre marki powinny w swoim marketingu mix kłaść nacisk na kanał Direct-to-Consumer – mówimy to od lat. Widać jak na dłoni, że cyfrowe media ułatwiają drogę do tego celu. Nike już w tej chwili generuje 26% przychodu z kanałów cyfrowych, a prezes firmy przewiduje, że niedługo będzie to aż 50%. Fizyczne sklepy, sieć dystrybucji i doświadczenia tworzone przez pośredników w tym łańcuchu wartości tracą na znaczeniu. Zastępowane są przez cyfrowe narzędzia: aplikacje mobilne, e-commerce, komunikację przez social media czy właśnie kiełkujące elementy metaverse. Jeśli twój brand posiada dostateczną wartość i kapitał świadomości w głowach klientów, to nie trać czasu i buduj bezpośrednie, digitalowe kanały dotarcia do konsumentów.
Spis treści:
- Nikeland okazał się sukcesem
- Netflix buduje studio gamingowe
- Małe firmy inwestują w reklamę na TikToku
- Popularność aplikacji e-commerce spada
- Gra trochę mobilna, trochę nie
- Freelancerzy a kultura organizacji
- Brandy idą w Reelsy
- Nowa funkcja dla twórców na Facebooku
- Co na niepokoje? LEGO
- Nadszedł czas decyzji
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketing dobrego wyboru. Wiedza z bloga
Nikeland okazał się sukcesem
Dział Nike Digital odpowiada teraz za 26% przychodów firmy, a obecność w metaverse jest ważnym elementem strategii marki. To jedna z pierwszych firm, które pojawiły się na Robloxie. Wirtualny świat marki odzieżowej (w którym można też kupić cyfrowe przedmioty związane z brandem) ruszył pod koniec 2021 r. i do tej pory odwiedziło go ponad 21 mln osób. Marketing w metaverse to wciąż bardziej eksperymentowanie, ale jak widać – niektórym się to udaje. Przepis na sukces? Łączenie elementów e-commerce i gier komputerowych oraz regularnie dostarczanie użytkownikom nowych wrażeń, produktów i doświadczeń.
📰 The Drum
Netflix buduje studio gamingowe
To kolejny poważny krok giganta streamingu w kierunku zawojowania rynku gier mobilnych. Własne studio gamingowe – zbudowane od podstaw – będzie mieć siedzibę w Helsinkach, a kierować nim będzie współzałożyciel Zyngi (znanej chociażby z gry Farmville) – Marko Lastikka. Netflix wcześniej przejął trzy studia gamingowe: Next Games, Boss Fight Entertainment i Night School Studio. Lider streamingu uruchomił usługi gier mobilnych w listopadzie 2021 r. i do końca tego roku chce mieć w ofercie ponad 50 tytułów.
📰 TechCrunch
Małe firmy inwestują w reklamę na TikToku
Firma Triple Whale podaje, że wydatki firm DTC (Direct to Consumer) na reklamy na TikToku wzrosły między pierwszym a drugim kwartałem 2022 o 60%, a w skali roku – o 231%. To najwyższy wzrost wśród najważniejszych platform społecznościowych. Co ciekawe, to wcale nie duże firmy, ale te generujące od 1 do 5 mln dolarów przychodu rocznie, zwiększają budżet na reklamy na TikToku. Cały raport jest dostępny tutaj.
📰 Marketing Brew
Popularność aplikacji e-commerce spada
2022 r. raczej nie będzie najlepszym rokiem dla e-commerce. Po notowaniu rekordów w czasie pandemii rynek spowalnia. Widać to chociażby po tym, ile razy ściągamy aplikacje e-commerce. Liczba instalacji tego typu apek na Androida spadła globalnie o 5% w pierwszej połowie roku w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r. Wyjątkiem są Indie – tam wzrost wyniósł aż 116%. W tym samym okresie liczba instalacji na iOS spadła o 4%. Jednocześnie wydatki na reklamę związane z pozyskiwaniem użytkowników aplikacji spadły w ciągu roku aż o połowę. Rynek na pewno się jednak jeszcze ożywi, bo zbliża się sezon świąteczny.
📰 MarketingDive
Gra trochę mobilna, trochę nie
W USA w pierwszej połowie tego roku wydatki na gry mobilne spadły o prawie 10%. Jednak niektóre gry radzą sobie zaskakująco dobrze. Słyszeliście już o Clawee? To najpopularniejszy tytuł mobilny z gatunku „arcade” w USA. Przez pierwsze 6 miesięcy 2022 r. wygenerował 16,5 mln dolarów przychodów, a inwestorzy wyłożyli ostatnio $7 mln. To gra zręcznościowa, w której trzeba złapać mechanicznym ramieniem nagrodę, np. maskotkę. Co istotne, użytkownicy grają na prawdziwych, zdalnie sterowanych automatach. Nagrodę (czyli właśnie np. misia) firma wysyła za odpowiednią opłatą. Do tej pory gracze na całym świecie wydali na aplikację prawie 100 mln dolarów. Twórcy Clawee uważają, że wynaleźli nowy gatunek gier w „rzeczywistości połączonej”.
📰 The Financial Times (Paywall)
Freelancerzy a kultura organizacji
Freelancerzy oczekują takiego samego stopnia integracji jak etatowi pracownicy – wynika z badania firmy Flextrack. Co więcej, kultura organizacyjna staje się dla nich tak samo ważna jak wysokość wynagrodzenia za zlecenie. Do tego 64% respondentów stwierdziło, że stabilność firmy jest „bardzo” lub „niezwykle” ważna przy wyborze nowych gigów. Gig economy chociażby w USA przedstawia się jako atrakcyjny model pracy, w którym to specjaliści wybierają sobie projekty i nie wiążą się na stałe z żadną firmą. Jednak widmo recesji sprawia, że ponad połowa respondentów wybrałaby ofertę stałej pracy, gdyby się taka pojawiła.
📰 HRDive
Brandy idą w Reelsy
Nie jest żadną tajemnicą, że Instagram coraz bardziej wspiera rolki kosztem innych formatów. Oglądanie Reels stanowi już 20% czasu, jaki użytkownicy spędzają na platformie, a poziom interakcji jest znacząco większy niż w przypadku statycznych grafik czy „zwykłego” wideo. Jednocześnie rolki to wciąż zaledwie 7,5% contentu publikowanego na Instagramie, chociaż ich wykorzystanie przez firmowe profile wyraźnie rośnie. Firma Emplifi podaje, że w drugim kwartale 2022 r. już prawie połowa brandów obecnych na Instagramie opublikowała co najmniej jedną rolkę – w zeszłym roku było to 30% marek.. Format jest najpopularniejszy w branży sportowej (60% profili publikuje Reelsy).
📰 Social Media Today
Nowa funkcja dla twórców na Facebooku
Być może już niedługo twórcy obecni na Facebooku będą mogli skorzystać z funkcji, która pozwala wyświetlać priorytetowo treści subskrybentom. Będą oni widzieć content wcześniej niż zwykli użytkownicy, co ma zachęcić więcej fanów do płacenia za dostęp do ekskluzywnych treści. Na razie pojawiają się informacje o testach nowej opcji wśród wybranych użytkowników. Facebook nie od dzisiaj stara się przekonać do siebie twórców. Niedawno dodał szereg aktualizacji, które mają pomagać m.in. w docieraniu do nowych fanów.
📰 Social Media Today
Co na niepokoje? LEGO
Pomimo rozpędzającej się inflacji, wojny w Ukrainie i niestabilnej gospodarki, LEGO ma co świętować: przychody firmy w pierwszej połowie 2022 r. wzrosły o 17% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej – i to pomimo rosnących kosztów produkcji i transportu. Firma nie podwyższała cen do połowy roku – oznacza to, że wzrost przychodów wynikał głównie z rosnącego popytu na legendarne plastikowe klocki. Przyszłość LEGO jawi się równie różowo, bo firma inwestuje w dwie nowe fabryki, które zwiększą jej moce produkcyjne: jedną w USA, drugą w Wietnamie.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Nadszedł czas decyzji
Pizza, hamburger, kurczak, a może opcja wege… Czy też czasem podczas zamawiania jedzenia w aplikacji zupełnie tracisz głowę i nie możesz się na nic zdecydować? Właśnie o tym mówi nowa reklama Deliveroo.
📰 The Drum
🎥 Deliveroo | Decision Time
Shorty w GreenLetter:
- Jak robić Reelsy? Instagram ma kilka porad dla marketerów.
- Walmart debiutuje na platformie Roblox i tworzy tam dwa wirtualne światy.
- Aktor użyczający głosu Darth Vaderowi idzie na zasłużoną emeryturę. Dzięki ukraińskiej firmie Respeecher nie zauważymy tego w nowych produkcjach, bo identyczny głos wygeneruje AI.
- TikTok wprowadza przycisk „nie lubię”.
Weekly Tool w GreenLetter
Szukasz ilustracji do swojego projektu lub na firmowe sociale? Sprawdź unDraw – to darmowa, całkiem obszerna biblioteka z ciekawymi i po prostu ładnymi ilustracjami. Łatwo dopasujesz ich kolor i ściągniesz w formacie SVG lub PNG.
Wiedza z bloga w GreenLetter:
- Marketing dobrego wyboru. Czyli co da Ci Agency on Demand, czego nie dadzą inne modele współpracy.