Reklama poruszająca problemy etyczne czy osądzająca innych zawsze wiąże się z ryzykiem. Od razu jesteśmy wystawieni na krytykę i część odbiorców będzie doszukiwać się w naszym postępowaniu działań udowadniających, że sami jesteśmy winni tego, o co posądzamy innych. Są jednak marki takie jak BrewDog, które mogą sobie na to pozwolić i chętnie korzystają z tego prawa. Punkowa postawa pozwala zignorować nieścisłości w swoim postępowaniu w imię naświetlenia większego problemu, jakim jest w tym wypadku kontrowersyjny gospodarz mundialu. Większość firm nie może lub nie chce zająć stanowiska w sprawie nadużyć, o jakie posądzany jest Katar – lista sponsorów wygląda więc dość klasycznie. Reklama ma ogromną moc wychowawczą, jednak stosowanie jej w tym celu rzadko kiedy przynosi dobre efekty komercyjne. Dobrze, że niektórzy potrafią to połączyć.
Spis treści:
Antysponsor mundialu w Katarze
Binance jednak nie kupi FTX
Co łączy Zoom i kino?
Brandy z największą wartością
Marketerzy B2B są optymistami
YouTube Shorts w TV
Czas na wideo AI
Twitter i reklamodawcy
Jakie umiejętności będą niedługo niepotrzebne?
Nieco inny Katar
Shorty
Weekly tool
Firmowy newsletter – jak zacząć? Wiedza z bloga
Antysponsor mundialu w Katarze
Browar BrewDog ogłosił się „dumnym antysponsorem” nadchodzących Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze. W Wielkiej Brytanii brand ruszył z kampanią billboardową, w której krytykuje sam Katar za łamanie praw człowieka, a organizatorów za to, że to ignorują. Padają też zarzuty korupcji i nadużyć. Na plakatach można przeczytać np.: „Najpierw Rosja, potem Katar. A kiedy Korea Północna?” Browar zamierza też przeznaczyć zyski ze ze sprzedanego podczas rozgrywek piwa organizacjom broniących praw człowieka. Jednak krytycy wytykają BrewDog hipokryzję, bo w pubach należących do firmy będzie można… obejrzeć rozgrywki w ramach mundialu. Kampania podgrzewająca emocje to nie jednorazowa akcja firmy. W 2013 r. CEO browaru, James Watt powiedział, że wolałby „podpalić pieniądze” niż wydawać je na „płytką” tradycyjną reklamę.
Binance, największa giełda kryptowalutowa na świecie, ogłosiła na początku tygodnia, że przejmie swojego rywala – FTX, który znalazł się na skraju upadku (a więc i niewypłacalności). Problemy FTX są związane m.in. z dramatycznym spadkiem wartości natywnego tokena, FTT i masowym wycofywaniu aktywów przez użytkowników. Jednak kilkanaście godzin po informacji o chęci kupna Binance wycofał się z pomysłu – rzekomo po ustaleniu skali problemów finansowych i potencjalnych nadużyć związanych z obchodzeniem się z funduszami klientów w FTX. Sam Bankman-Fried, założyciel FTX, stara się teraz pozyskać miliony dolarów, aby zapobiec bankructwu giełdy.
Jeszcze niewiele, ale może się to zmienić za sprawą amerykańskiej sieci multipleksów AMC Theatres, która chce ruszyć z ofertą Zoom Rooms. Usługa polega na tym, że firmowe wideo calle odbywają się w salach kinowych. Osoby pracujące na co dzień z domu będą więc musiały pojechać do kina, aby wziąć udział w rozmowie zespołów z różnych miast. Taki mix spotkania wirtualnego i w realu. Jaki jest w tym sens? Według pomysłodawców to sposób na lepszą integrację lokalnych zespołów działających w modelu zdecentralizowanej pracy zdalnej. Być może do korzystania z takiego rozwiązania zachęci pracowników darmowy popcorn.
Nowa edycja rankingu 100 najcenniejszych brandów Interbrand nie przyniosła niespodzianek: po raz 10 z rzędu na pierwszym miejscu znalazł się Apple. Wartość marki wzrosła o 18% do 482 mln dolarów. Na drugim miejscu uplasował się Microsoft (wzrost wartości o 32% do $278 mln). Na podium załapał się też Amazon. Po raz pierwszy w zestawieniu 100 najbardziej wartościowych marek znalazły się m.in. Airbnb, Red Bull i Xiaomi. Z kolei wypadły z niego Uber i Zoom. Łączna wartość 100 firm z rankingu to ponad $3 biliony (wzrost o 16% w porównaniu z 2021 r.).
The Drum podaje, że marketerzy B2B wydają się przykładać większą wagę do wizerunku marki w porównaniu z ich kolegami z branży B2C. Budowanie marki pozostaje priorytetem dla ⅔ marketerów B2B na stanowisku seniorskim i planują oni utrzymać lub zwiększyć budżet w tym obszarze. 52% ankietowanych uważa, że pozwoli to w dalszej perspektywie zwiększyć sprzedaż, a 42% myśli, że dbanie o wizerunek brandu pomaga pozostać pierwszym wyborem w głowach klientów. Aż 76% marketerów B2B twierdzi, że są optymistami, jeśli chodzi o strategię marketingową na najbliższe pół roku.
Wygląda na to, że YouTube chce wykorzystać wzrost popularności zarówno CTV, jak i krótkich wideo. YouTube Shorts, które mają być konkurencją dla TikToka, będzie można oglądać na większym ekranie TV. Użytkownicy za pomocą pilota będą przeglądać tego typu treści wideo czy dawać kciuki w górę/ dół. Marketerzy, którzy jeszcze nie zauważyli rozwoju CTV i YouTube Shorts, powinni szybko przejrzeć na oczy.
W ciągu roku na rynku pojawiło się wiele rozwiązań do generowania obrazów przy pomocy AI. Czas więc na kolejny krok: wideo AI. Jednym ze start-upów pracujących nad możliwościami AI w tym zakresie jest Movio, który powstał 2 lata temu. Oferuje on rozwiązanie, dzięki któremu metodą „drag and drop” można szybko stworzyć wideo z wybranej templatki z hiperrealistycznym awatarem. Wystarczy kilka kliknięć, żeby zmienić głos, wygląd czy wypowiadany przez awatara tekst. Movio zebrał do tej pory ok. 9 mln dolarów od inwestorów i wygląda na to, że to dopiero początek.
Twitter miał problemy z utrzymaniem reklamodawców już od wiosny, kiedy Elon Musk zaczął mówić o przejęciu platformy – wynika z analizy MediaRadar. Liczba firm reklamujących się w serwisie miała spadać od maja tego roku. Łącznie marek reklamujących się na Twitterze w maju było 3,9 tys., a we wrześniu 2,9 tys. Do lipca platforma przyciągała miesięcznie ponad 1000 nowych reklamodawców, we wrześniu ta liczba spadła do 600 (a w lipcu i sierpniu było 200 na miesiąc). Wygląda na to, że wiele brandów już wiosną obawiało się chaotycznego przejęcia i nie chciało czekać na rozwój wydarzeń.
Zajmujesz się social media marketingiem? LinkedIn nie ma dla ciebie dobrych wieści: w ciągu 5 lat 50% opanowanych przez ciebie umiejętności w tym obszarze prawdopodobnie okażą się zbędne. Zresztą te zmiany już się dzieją. Na liście 10 top skillów w ogłoszeniu na managera social media z 2021 r. tylko 3 pokrywały się z wymaganiami z 2015 r. Wiąże się to ze zmianami w samym środowisku mediów społecznościowych. W 2023 r. będą się liczyć przede wszystkim kreatywne opowiadanie historii i umiejętność tworzenia rozrywkowych treści wideo (czytaj: TikTok).
Duolingo, tak jak wiele innych brandów, chce wykorzystać szum wokół nadchodzącego mundialu. Apka do nauki języków została więc oficjalnym sponsorem Qatar Football Club. To amatorska drużyna piłkarska z Brazylii. Gracze Qatar FC będą nosić koszulki z logo Duolingo, a znana z filmów na TikToku sowa Duo została oficjalną maskotką drużyny.
LinkedIn dzieli się wskazówkami, jak zaistnieć w aplikacji.
Fani „Gry o Tron” będą mogli niedługo kupić NFT związane z serialem.
Meta zwolni 11 tys. pracowników, czyli 13% zespołu.
Weekly Tool w GreenLetter:
Szukasz bezpłatnego narzędzia do edycji wideo, które oferuje funkcje jak dla profesjonalistów? WypróbujClipchamp – tool jest łatwy w użyciu, ma całkiem bogatą bibliotekę szablonów i pozwala edytować materiał bezpośrednio w przeglądarce. Do tego użytkownicy mają do narzędzie do tworzenia reklam na Facebooku.
Wiedza z bloga w GreenLetter:
Firmowy newsletter – jak go tworzyć? Poradnik dla początkujących.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera