Ostatnio naszym newsletterem zawładnął trochę świat krypto. Trudno jednak nie pisać o technologii, która dojrzewa i zaczyna zmieniać ekonomię na naszych oczach. Tym razem rzecz dotyczy amerykańskiego rozporządzenia o regulacji kryptowalut, której część ludzi obawia się, a część uważa, że przyniesie pozytywne wiadomości dla rynku i jest zapowiedzią hossy. W executive order Bidena mowa jest także o potencjalnym stworzeniu cyfrowego dolara, co moim zdaniem jest nieuniknione. Osobiście uważam, że rozpoczyna się właśnie konkurencja pomiędzy państwami o pozycję lidera w nowym, cyfrowym ekosystemie finansowym. Miejmy nadzieję, że nie wygra tu chińskie podejście hiperkontroli obywateli, a raczej bardziej zachodnie, prowolnościowe rozwiązanie.
Spis treści:
- Joe Biden i świat krypto
- Od piractwa do NFT
- Kolejne marki znikają z rosyjskiego rynku
- YouTube będzie płacić twórcom podcastów
- O czym się rozmawia na Twitterze?
- Disney planuje uruchomienie serwisu z reklamami
- Wydatki na OTT. Kto korzysta?
- Google przejmuje firmę z branży cyberbezpieczeństwa
- Medyczne porady od voicebota? Alexa mówi „tak”
- Twitter w bezpieczniejszej wersji
- Zobacz pokój z dzieciństwa LeBrona Jamesa
- Shorty
- Weekly Tool
- Najważniejsze trendy UX, UI i web design w 2022 roku. Wiedza z bloga
Joe Biden i świat krypto
USA chce zacząć kontrolować rynek cyfrowych walut. Mowa była o tym już w zeszłym roku, ale teraz przyszedł czas na bardziej konkretny ruch. Prezydent Stanów Zjednoczonych podpisał rozporządzenie, zgodnie z którym wybrane organy rządowe miałyby badać zagrożenia związane z rosnącą popularnością kryptowalut (m.in. pranie brudnych pieniędzy, omijanie sankcji, wpływ, jaki rynek kryptowalut ma na klimat). Agencje mają też sprawdzić, czy stworzenie państwowej waluty ma sens. Stany Zjednoczone zauważyły, że rynek krypto nie jest już wcale niewiele znaczącą niszą – z danych Białego Domu wynika, że do tej pory ok. 16% Amerykanów miało w jakiś sposób kontakt z kryptowalutami.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Od piractwa do NFT
Pamiętasz LimeWire? To popularne kiedyś oprogramowanie do udostępniania plików P2P. LimeWire powstało w 2000 r. i szybko stało się największym na świecie miejscem, gdzie ludzie mogli bezpłatnie udostępniać muzykę czy filmy. W momencie największej popularności z serwisu korzystało 50 mln osób miesięcznie. Ze względu na naruszanie praw autorskich firma musiała się jednak zamknąć w 2010 r. LimeWire należy teraz do dwóch austriackich przedsiębiorców. Julian i Paul Zehetmayr zamierzają wykorzystać legendarną wręcz markę, nie rezygnują z rynku muzycznego i wchodzą w świat NFT. Na LimeWire artyści będą mogli sprzedawać tokeny związane z muzyką, np. piosenki demo, grafiki, wideo „zza kulis”. Platforma ma też maksymalnie ułatwić fanom kupowanie tokenów, umożliwiając płatność nie tylko w kryptowalutach, ale i „zwykłych” dolarach. LimeWire ma wystartować w maju.
📰 Bloomberg (Paywall)
Kolejne marki znikają z rosyjskiego rynku
Każdego dnia kolejne brandy wycofują się z Rosji. Do wydłużającej się listy dołączyły m.in. Coca-Cola, PepsiCo i Starbucks. Wcześniej w social media pojawiły się nawoływania do bojkotu producenta coli z powodu braku reakcji na rosyjską inwazję. Z najnowszego raportu YouGov Direct z 3 marca wynika, że 82% ankietowanych Amerykanów uważa, że marki powinny wycofać się z rosyjskiego rynku. Zaledwie 10% jest przeciwnego zdania.
📰 AdWeek (Paywall)
YouTube będzie płacić twórcom podcastów
YouTube chce konkurować ze Spotify i zamierza przyciągnąć do siebie więcej podcasterów. Oferuje im nawet do 300 tys. dolarów „grantu” na stworzenie oprawy wideo do ich programów. Wyprodukowanie audio w porównaniu z wideo jest i o wiele tańsze, i technicznie łatwiejsze. Podcasterzy nie muszą korzystać z usług reżyserów, montażystów itp. Finansowe wsparcie YouTube ma zniwelować te różnice.
📰 Bloomberg (Paywall)
O czym się rozmawia na Twitterze?
Nowy raport Twittera wskazuje na trzy najpopularniejsze tematy, które są poruszane na platformie. Po pierwsze, użytkownicy oczekują od biznesów i rządów bardziej zdecydowanych działań zapobiegającym zmianom klimatu. Po drugie, fani chcą angażować się w tworzenie społeczności i sztuki (patrz: rozwijający się rynek NFT). Trzecim trendem, na który wskazuje Twitter, jest dyskusja o finansach i inwestycjach (patrz: rozwijający się rynek kryptowalut).
📰 Social Media Today
Disney planuje uruchomienie serwisu z reklamami
W USA niedługo może wystartować tańsza wersja platformy streamingowej Disney+. Tańsza, bo mają pojawić się w niej reklamy. Taki ruch mógłby pomóc zdobyć więcej subskrybentów, bo jest o nich coraz trudniej. Oferta z reklamami może skusić osoby, które nigdy nie zdecydują się na płacenie za subskrypcję. Obecnie kosztuje ona 8 dolarów miesięcznie.
📰 The Information (Paywall)
Wydatki na OTT. Kto korzysta?
W USA wydatki na reklamy w telewizji strumieniowej (OTT, over-the-top) w 2021 r. wyniosły 1,3 mld dolarów. To jednak wciąż tylko 3% budżetu przeznaczonego na reklamę cyfrową. Reklamodawcy zostawiają 65% pieniędzy w 5 serwisach streamingowych: Hulu, HBO Max, Discovery+, Paramount i Peacock. Podczas gdy liczba widzów tradycyjnej TV spada, rośnie publiczność telewizji strumieniowej. Obecnie już 78% Amerykanów ma dostęp do treści wideo w abonamencie.
📰 MarketingDive
Google przejmuje firmę z branży cyberbezpieczeństwa
Microsoft wykazał, że w 2021 r. zainkasował 15 mld dolarów przychodów tylko z działu cyberbezpieczeństwa. Google natomiast za kwotę $5,4 mld przejął właśnie firmę Mandiat, która zajmuje się cyber wywiadem. Google zbroi się w usługi cyber, analizując ostatnie doniesienia z Ukrainy. Szef działu Google Cloud, Thomas Kurian powiedział: „Jest to okazja do dostarczenia kompleksowego zestawu usług dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz jednocześnie rozszerzenia możliwości jednej z najlepszych firm konsultingowych na świecie”.
📰 TechCrunch
Medyczne porady od voicebota? Alexa mówi „tak”
Amazon wprowadził nową, okołomedyczną funkcję Alexy – asystenta głosowego. Voicebot zada potencjalnemu pacjentowi serię pytań o symptomy choroby i samopoczucie. Na podstawie medycznej bazy danych Amazon Care voicebot przedstawi wstępną diagnozę, połączy Cię z lekarzem, a nawet pomoże złożyć zamówienie w internetowej aptece. To rozwiązanie od Amazona jeszcze nie jest dostępne w Polsce i wciąż podkreśla się, że to „nie zastępuje profesjonalnej porady medycznej”, jednak już za chwilę może się to zmienić. Zapotrzebowanie jest ogromne. W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek ludzi, którzy skorzystali z asystenta głosowego w sprawach medycznych, wzrósł z 7,5% do 21%.
📰 Voicebot.ai
Twitter w bezpieczniejszej wersji
Twitter uruchamia platformę w wersji Tor. Oznacza to m.in., że pomimo niedawnej blokady nałożonej przez państwowe organy będzie on dostępny w Rosji. Sieć Tor (The Onion Router) powstała, by zapewniać jej użytkownikom maksymalnie bezpieczeństwo i anonimowość podczas korzystania z Internetu. Przypomnijmy: rosyjski państwowy regulator mediów i internetu całkowicie zablokował lub ograniczył dostęp do m.in. Facebooka i Twittera.
📰 The Verge
Zobacz pokój z dzieciństwa LeBrona Jamesa
Dzięki nowej soczewce z efektem AR od Snapchata użytkownicy apki będą mogli przenieść się do pokoju młodego LeBron Jamesa. Na osoby, które odwiedzą wirtualną przestrzeń z nastoletnich czasów sportowca, czekają też easter eggs. To oryginalna kontynuacja spotu Crypto.com z udziałem słynnego koszykarza, która pojawiła się podczas Super Bowl. Ponad 200 mln, czyli 40% użytkowników Snapchata korzysta regularnie z funkcji AR.
📰 MarketingDive
Shorty w GreenLetter
- Światowa Federacja Reklamodawców (WFA) opublikowało wytyczne dla branży marketingowej, jak unikać wspierania dezinformacji w kontekście trwającej wojny w Ukrainie.
- LinkedIn publikuje nowy magazyn online dla sales managerów i innych profesjonalistów z branży.
- Social media i e-commerce. Zobacz infografikę, jak użytkownicy reagują na integrację tych dwóch obszarów.
Weekly Tool w GreenLetter
Unfold to aplikacja na iOS i Androida, dzięki której w prosty sposób stworzysz piękne Storiesy (z napisami!), kreacje do postów czy proste animacje do Twoich mediów społecznościowych. Do tego twórcy apki mogą pochwalić się świetną stroną WWW, stworzoną w duchu scrollytellingu, o którym niedawno pisaliśmy na naszym blogu. Unfold poleca Katarzyna Delekta, senior social media manager w Green Parrot.
Wiedza z bloga w GreenLetter