W GreenLetterze piszemy głównie o innowacjach softwarowych, bo moim zdaniem właśnie w tym obszarze w ostatnich latach dokonywał się największy postęp. Targi CES to jednak świat sprzętów, choć właściwie każdy z nich napędzany jest rozwiązaniem softwarowym. W tym roku na wydarzeniu niepodzielnie króluje AI.
Dotychczasowe innowacje hardwarowe były bardzo przewidywalne. Nowy telefon, nowy ekran, nowy odkurzacz czy nowe auto. Wydaje mi się, że AI może sprowokować produkcję nowych typów urządzeń, które będą lepiej dostosowane do wykorzystania możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.
W tej kategorii pojawią się różnorakie roboty, które pewnie z czasem będą coraz bardziej humanoidalne, czy nowe formaty korzystania z asystentów AI, np. Rabbit R1. Chociaż na razie te urządzenia mogą wywoływać ironiczny uśmiech i komentarze w stylu „po co mi to, skoro mam telefon”, to myślę, że postęp w ramach AI właśnie rozpoczyna renesans w zakresie hardware.
Spis treści:
- Co zachwyciło na CES 2024?
- Sklep OpenAI
- Tiger Woods rozstaje się z Nike
- Humor wraca do reklamy
- Netflix chce zarabiać na grach
- Twórcy treści kontra AI
- Jak się ma rynek aplikacji?
- Yahoo pomaga przygotować się na świat post-cookies
- Peloton na TikToku
- Raperka Matką Fitnessu
- Boomersi kontra millenialsi konta Gen Z
- Shorty
- Weekly Tool
- Wycofanie cookies. Wiedza z bloga
Co zachwyciło na CES 2024?
Jutro kończą się największe na świecie targi elektroniki konsumenckiej – CES. Wydarzenie, które odbywa się w Las Vegas, pozwala zajrzeć w nieodległą przyszłość. Z wielu technologicznych nowinek, które są premierowo pokazywane na CES przez najważniejsze firmy na rynku, po jakimś czasie korzystamy na co dzień. Tak może być w przypadku pierwszego na świecie przezroczystego ekranu MicroLED, który na wydarzeniu zaprezentował Samsung. Duże zainteresowanie wzbudził też m.in. gogle VR od Sony czy laptop z dwoma ekranami firmy ASUS. Ale CES to też mniej „poważne”, czasem dziwne gadżety. Głośnik w formie ramki na zdjęcia, futurystyczne maseczki na twarz, motywujące lustro AI czy osobisty asystent napędzany sztuczną inteligencją, który przypomina stare dobre Tamagotchi… Jedno jest pewne, CES to szklana kula, z której w tym roku można wyczytać m.in. to, że AI będzie coraz bardziej obecne w wielu obszarach naszego życia.
📰 The Washington Post
📰 WomenLoveTech
📰 Mashable
Sklep OpenAI
To posunięcie może okazać się kolejnym milowym krokiem na rynku AI. OpenAI otwiera GPT Store. Będzie można tam kupić, ale też sprzedać stworzone przez siebie boty. Aby zyskać dostęp do sklepu, trzeba być subskrybentem jednego z planów premium ChatGPT. Co ważne, tworzenie spersonalizowanego bota nie wymaga szczególnych umiejętności programistycznych (ale te oczywiście przydają się w bardziej zaawansowanych przypadkach). Wystarczy po prostu wpisać funkcje, jakie ma mieć bot, a resztą zajmie się GPT Builder, narzędzie do tworzenia GPT.
📰 TechCrunch
Tiger Woods rozstaje się z Nike
Tiger Woods kończy trwającą prawie trzy dekady współpracę z Nike. Jeden z najlepszych golfistów w historii swoim postem na Instagramie uciął spekulacje, które pojawiały się na ten temat już od jakiegoś czasu. „Ponad 27 lat temu miałem szczęście rozpocząć współpracę z jedną z najbardziej ikonicznych marek na świecie. Czas, który minął od tej pory, był wypełniony tyloma niesamowitymi chwilami i wspomnieniami, że gdybym zaczął je wymieniać, mogłoby to trwać w nieskończoność”. Woods po raz pierwszy wystąpił w reklamie Nike, mając 20 lat. Ówczesna kilkuletnia umowa opiewała na – niewyobrażalne jak na tamte czasy – 40 mln dolarów.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Nike | I Am Tiger Woods
Humor wraca do reklamy
Festiwal Cannes Lions pod koniec ubiegłego roku ogłosił, że będzie przyznawać nagrody w nowej kategorii. Na wyróżnienie szansę mają kampanie, które wykorzystują dowcip czy satyrę. Wygląda na to, że w postpandemicznych czasach brandy coraz częściej stawiają właśnie na humor. Przykładowo, Google podczas Super Bowl postawił nie na emocjonalne kreacje, ale na takie, które po prostu rozbawią odbiorców. Badania pokazują, że humoru w reklamach od 2002 r. jest coraz mniej. Jednak dane sugerują, że zabawne reklamy są skuteczniejsze i bardziej zapadają w pamięć. Czy posunięcie Cannes Lions oznacza, że w branży następuje zmiana i już niedługo będziemy częściej się śmiać, oglądając reklamy?
📰 The Drum (Paywall)
Netflix chce zarabiać na grach
Netflix w ciągu ostatnich dwóch lat wypuścił ponad 75 gier mobilnych, które są dostępne bez dodatkowych opłat dla subskrybentów. Jednak, jak można się było tego spodziewać, gigant streamingu nie inwestował bezinteresownie w branżę gamingową. Doniesienia medialne wskazują na to, że firma bada opcje monetyzacji tej odnogi swojego biznesu – mowa m.in. o zakupach w aplikacji, pobieraniu opłat za tytuły premium czy umieszczaniu reklam w wybranych tytułach. Na pewno jest o co walczyć – rynek gier mobilnych rozwija się i dynamicznie rośnie. Prognozy mówią, że w 2024 r. konsumenci wydadzą na nie ponad 111 mld dolarów. Do tego lider streamingu mierzy się ze stagnacją i coraz większą konkurencją w swoim głównym obszarze działalności – dywersyfikacja portfela ma więc sens.
📰 TechCrunch
Twórcy treści kontra AI
Niedawno The New York Times pozwał OpenAI i Microsoft za nielegalne wykorzystywanie treści dziennikarskich do trenowania dużych modeli językowych. Można spodziewać się, że takich spraw już niedługo będzie o wiele więcej. Problem ma co najmniej dwa oblicza. Po pierwsze, wydawcy i twórcy treści nie otrzymują wynagrodzenia za content wykorzystywany do szkolenia modeli AI. Po drugie, sztuczna inteligencja może poważnie zakłócić sposób, w jaki konsumenci szukają informacji w Internecie. Gdy użytkownicy zadają pytanie chatbotowi, np. ChatGPT lub Bardowi, nie zostają przekierowani na odpowiednią stronę, a otrzymują bezpośrednią odpowiedź. Jak można się łatwo domyślić, taka zmiana oznacza ogromne straty dla mediów i innych twórców treści.
📰 The Financial Times (Paywall)
Jak się ma rynek aplikacji?
Stabilnie. W 2023 r. na rynku aplikacji mobilnych zapanowało może nie wielkie, ale widoczne ożywienie. Użytkownicy wydali łącznie na apki 171 mld dolarów – to więcej o skromne 3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost ten był częściowo napędzany przez aplikacje niezwiązane z grami, w szczególności te społecznościowe, na czele z TikTokiem. Z kolei liczba pobrań aplikacji w skali globalnej wyniosła 257 miliardów i to wynik praktycznie taki sam jak w 2022 r. Można spodziewać się, że w tym roku ruch na rynku aplikacji będzie większy, bo do gry wejdzie więcej tych, które są napędzane AI.
📰 TechCrunch
Yahoo pomaga przygotować się na świat post-cookies
Yahoo wprowadza nową funkcję, która umożliwia porównywanie skuteczności kampanii (we wszystkich przeglądarkach internetowych) korzystających z plików cookies i tych opartych na rozwiązaniach firmy. Chodzi o Yahoo Identity Solutions, które ma być odpowiedzią na wycofanie ciasteczek z rynku. „Klienci Yahoo testujący tę funkcję odkryli, że byli w stanie zapewnić ponad 90% tego samego zasięgu dzięki Yahoo Identity Solutions, gdy pliki cookie nie były dostępne.” – informuje firma. Jednak niektórzy zwracają uwagę, że nawet jeśli testy A/B wykażą, że zasięg jest podobny, problemem może być dokładność w kwestii targetowania. Koniec ery cookies zbliża się nieubłaganie. Przypomnijmy: wraz z początkiem roku Google wycofało ciasteczka dla 1% użytkowników przeglądarki.
📰 AdWeek (Paywall)
Peloton na TikToku
Peloton, który odniósł imponujący sukces głównie dzięki swojej ofercie streamingowej z ćwiczeniami, chce teraz dotrzeć do większej liczby młodszych klientów z generacji Z. W tym celu firma nawiązała współpracę z TikTokiem. Na platformie będą publikowane ekskluzywne treści, dotyczące oczywiście treningów. Hashtag #TikTokFitness pojawia się nieprzypadkowo na początku stycznia – to w końcu w tym czasie wiele osób podejmuje noworoczne postanowienie o tym, że zadbają o kondycję, formę czy zrzucą kilka kilogramów.
📰 MarketingDive
Raperka Matką Fitnessu
Kto nie czuł na siłowni oceniającego wzroku innych? Sieć klubów Planet Fitness, która chce pozycjonować się jako miejsce dla wszystkich, nawiązała współpracę z popularną raperką Megan Thee Stallion. Jest ona również znana z tego, że w mediach społecznościowych, gdzie ma naprawdę spore zasięgi (ponad 31 mln obserwujących na Instagramie), promuje dbanie zarówno o zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. W ramach kampanii „Big Fitness Energy For All” gwiazda muzyki występuje jako „Mother Fitness”, która piętnuje negatywne doświadczenia fitnessowe i zaprasza do „strefy wolnej od osądów”. Kampania obejmuje m.in. wyzwania na TikToku, filtry AR oraz limitowane edycje odzieży sportowej.
📰 MarketingDive
🎥 Mother Fitness
Boomersi kontra millenialsi konta Gen Z
Firma Australian Lamb przed świętem państwowym Australii, obchodzonym 26 stycznia, wypuściła reklamę, w której nieco naśmiewa się z różnic pokoleniowych. Spot przedstawia prawdziwe wyrwy (bo po angielsku mowa o „generation gap”), które oddzielają boomersów od millenialsów czy od zetek. Te różnice powiększają się za każdym razem, gdy jedno pokolenie czepia się drugiego. Co może pomóc je zasypać? W Australii odpowiedź jest prosta: wspólne barbeque.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 The Generational Gap
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
W tym tygodniu proponujemy toola, który raczej nie przyda się w pracy, ale można się nim pobawić na przerwie lunchowej lub w czasie wolnym. Soundraw pozwala tworzyć muzykę za pomocą kilku kliknięć. Chcesz wygenerować utwór hiphopowy, rockowy, a może w stylu pop? Proszę bardzo.
Wiedza z bloga w GreenLetter