Świat cyfrowy od zawsze zmaga się z problemem monetyzowania wszelkiego rodzaju treści: tekstów, obrazów, wideo czy muzyki. Pojawianie się przełomowych technologii – takich jak kompresja mp3 – demontuje całe obszary ekonomii bazującej na działalności artystycznej. Jako cywilizacja wciąż poszukujemy rozwiązań, które umożliwią sprawiedliwe wynagradzanie twórców. Stoją oni przecież za jednym z najważniejszych aspektów naszej egzystencji: kulturą. Dlatego zawsze mocno kibicowałem Patreonowi i innym firmom z obszaru „creator economy”. Mam nadzieję, że rozwiązania ze świata krypto, takie jak NFT, uwolnią nowe możliwości monetyzowania contentu online przez twórców. Może w tytułowym wersie z Kazika jest ziarno prawdy, ale chyba nikt z nas nie chciałby się o tym przekonać na własnej skórze.
Spis treści GreenLetter:
- Co dalej z Patreonem?
- Czy wydawcy są gotowi na erę post-cookies?
- Nowy biznes TikToka
- Gamifikacja mody
- Tort od LEGO dla Louis Vuitton
- Nowe narzędzie Google dla twórców
- Katalog z pizza-prezentami
- Dezodoranty inspirowane „Wiedźminem”
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool w GreenLetter
- UX design a decyzje zakupowe. Wiedza z bloga Green Parrot
Co dalej z Patreonem?
Patreon powstał, zanim słowa takie jak „influencer” znalazły się w naszych słownikach. Jak platforma radzi sobie w czasach, w których króluje TikTok, a wielu innych graczy również chce zawłaszczyć kawałek tortu w ramach „creator economy”? Okazuje się, że Patreon ma się całkiem nieźle. Na początku tego roku jego wycena potroiła się i wynosi 4 mld dolarów. Platforma chce walczyć z konkurencją m.in. poprzez agresywne zatrudnianie, zwłaszcza w zakresie produktów i inżynierii. Teraz ma 400 pracowników, a do 2022 r. zespół będzie liczyć ok. 1000 osób. Platforma pracuje też nad nowymi funkcjami: m.in. natywną platformą wideo, lepszym systemem rozliczeń, udostępnianiem większej ilości danych i analiz, czystszym designem. Patreon nie wyklucza też wejścia w świat kryptowalut.
📰 TechCrunch
Czy wydawcy są gotowi na erę post-cookies?
Nieunikniona śmierć plików cookies to zmiany na rynku reklamy cyfrowej. Jak wydawcy online widzą przyszłość bez ciasteczek? AdWeek zapytał o to 100 specjalistów z branży. Odpowiedzi są bardzo optymistyczne. 70% respondentów stwierdziło, że będzie to korzystne dla ich biznesu. Na szczycie ich listy priorytetów znajduje się zwiększanie wartości first-party (35% respondentów). Największe przeszkody związane z wykorzystaniem danych, jakie napotykają wydawcy, to niekompletne dane o klientach (39%), niedokładne dane (33%) i niedostępne dane (25%).
📰 AdWeek (Paywall)
Nowy biznes TikToka
Już niedługo będzie można zamówić jedzenie, które pojawia się na TikToku. Aplikacja współpracuje z Virtual Dining Concepts oraz Grubhub i w przyszłym roku w USA uruchomi „TikTok Kitchen” – markowe restauracje z dostawą. W menu znajdą się posiłki, które (oczywiście w formie wideo) wcześniej zdobyły największą popularność na TikToku. W planie jest otwarcie ponad tysiąca restauracji do końca 2022 r.
📰 TechCrunch
Gamifikacja mody
Sieciówka Forever 21 to kolejna marka, która pojawiła się na Robloxie. W wirtualnym Forever 21 Shop City użytkownicy i influencerzy modowi mogą zarządzać sklepem z odzieżą. Gracze na początku mają do dyspozycji lokal, który dzięki zdobywanym punktom mogą rozbudowywać i ulepszać, rywalizując o status najlepszego sklepu w okolicy. W cyfrowym świecie Forever 21 znajdują się cztery dzielnice tematyczne: rozrywka, tor przeszkód, food court i żółty dywan – tam użytkownicy mogą spotykać się z innymi czy odkrywać ukryte przedmioty. Marka chce zachęcać graczy do wyrażania swojej indywidualności dzięki „bezprecedensowym opcjom personalizacji”.
📰 Marketing Dive
Tort dla Louis Vuitton
Louis Vuitton dostał na swoje 200 urodziny wyjątkowy tort od LEGO. Powstał on z 31 700 klocków w różnych kolorach. Na torcie można zobaczyć imię i portret twórcy marki modowej, a także kilka trójwymiarowych kwiatów. Tort zamknięty jest w specjalnie zaprojektowanym kufrze z szufladami do przechowywania tysięcy klocków LEGO.
🎥 LOUIS 200 x LEGO ® | LOUIS VUITTON
📰 Hypebeast
Nowe narzędzie Google dla twórców
Google uruchomił nową aplikację Qaya, która ma ułatwiać twórcom zarabianie w Internecie. Poprzez aplikację można zdobyć darmowe i płatne produkty, zostawić twórcy napiwek, a już niedługo ma pojawić się opcja subskrypcji. Gigant technologiczny twierdzi, że na Qaya może sprzedawać wszystko – filmy szkoleniowe, filtry fotograficzne, dźwięki ASMR czy wzory do robienia na drutach.
📰 Social Media Today
Katalog z pizza-prezentami
Sieć kanadyjskich pizzerii Boston Pizza (BP) w te święta stawia na nostalgię i prezentuje Holiday Wish List, który przypomina dawne katalogi. Lista Życzeń to cyfrowy przewodnik po hipotetycznych, jeszcze niewyprodukowanych prezentach związanych z pizzą.
📰 AdWeek (Paywall)
📖 BP WishList
Dezodoranty inspirowane “Wiedźminem”
Old Spice i Netflix nawiązały współpracę przy tworzeniu linii dezodorantów i kampanii reklamowej promującej drugi sezon serialu „Wiedźmin”. Nowy spot „Ode to Smell” przedstawia tłoczną tawernę, gdzie goście śpiewają o tym, jak w średniowiecznym uniwersum wszystko brzydko pachnie. Otrzymują też ponurą przepowiednię. Marka dezodorantów stworzyła do tego własnego chatbota promowanego na Reddicie: R/SmellyBardBot naśladuje Jaskiera z „Wiedźmina”. Dzięki AI Randomizer bot wchodzi w interakcje z użytkownikami i m.in. serwuje im dowcipy.
📰 Marketing Dive
🎥 Ode to Smell | Old Spice x The Witcher
🩳 Shorty GreenLetter
🛠 Weekly Tool w GreenLetter
Planowanie działań we wszystkich firmowych social mediach (w tym także publikacji na LinkedIn i w Wizytówce Google Moja Firma), raportowanie, moderacja profili w social media i odpowiadanie na wiadomości w jednym miejscu? To możliwe z polskim narzędziem NapoleonCat. PS Warto do nich zajrzeć choćby dla sprawdzenia ich produktowego landing page’a – kawał dobrej roboty.
🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na dokładkę wiedzy z bloga Green Parrot: