Social media w bezprecedensowy sposób moderują wydarzenia rozgrywające się na świecie.
Mój Twitter (X) i LinkedIn w ostatnich dniach zalały posty o sytuacji rozgrywającej się w OpenAI. Cały cykl wydarzeń dookoła Sam Altmana, który został odwołany z funkcji CEO najważniejszej na świecie firmy AI, a następnie przywrócony do tej roli (z krótką karierą w Microsoft po drodze), mógł mieć miejsce właśnie dzięki X.
Uważam, że to dzięki tweetom wszystkich zainteresowanych, w tym pracowników OpenAI, Altman został przywrócony do swojej roli. Zadziwiające było tempo, w jakim rozegrała się ta korpo-opera.
Altman wychodzi z tej sytuacji bez szwanku, zupełnie jak kubek Stanleya ze spalonego samochodu na tiktoku influencerki. W tym real-time marketingowym stuncie to również szybkość reakcji marki miała kluczowe znaczenie dla wygenerowanej wartości.
Spis treści:
- Taki UGC to jak wygrana w totka
- Trzęsienie ziemi w branży AI…
- …a Microsoft zyskuje na tym wizerunkowo
- Coraz więcej osób szuka newsów na TikToku
- Dove współpracuje z niecodziennym influencerem
- Brandy uciekają z X
- Creator economy górą
- Kampania na WhatsAppie
- Czy Snoop Dogg rzucił palenie?
- Nike w formie
- Shorty
- Weekly Tool
- Firmowe konto na TikToku. Wiedza z bloga
Taki UGC to jak wygrana w totka
Producent termosów i kubków termicznych Stanley otrzymał nieoczekiwany prezent od tiktokerki Danielle (@danimarielettering). W filmie, który ma już ponad 84,5 mln wyświetleń i 8,5 miliona polubień, Danielle pokazuje wnętrze swojego spalonego samochodu – z pożaru nietknięty (i z lodem w środku) wyszedł tylko kubek Stanley. Terence Reilly, szef firmy, szybko zareagował na film, publikując na TikToku swoją odpowiedź. Zaoferował Danielle nowe auto, którego koszt jest z pewnością o wiele mniejszy niż koszt uzyskania zasięgów, jakie wygenerował post tiktokerki. Marka Stanley nie mogła sobie wymarzyć lepszego User Generated Content (UGC), który stał się potężnym viralem.
📰 Business Insider
🎥 Stanley has your back
Trzęsienie ziemi w branży AI…
Przyszłość jednej z najważniejszych firm w świecie AI, OpenAI, stanęła pod znakiem zapytania po poważnym konflikcie wewnętrznym. Przypomnijmy: piątkowa, niespodziewana wiadomość o tym, że zarząd OpenAI w trybie natychmiastowym zwolnił Sama Altmana, współzałożyciela firmy, była dla branży prawdziwym trzęsieniem ziemi. Po odwołaniu szybko pojawiła się informacja, że dołączy on do Microsoftu. Jednak murem za Altmanem stanęli pracownicy OpenAI – aż 747 z 770 z nich zagroziła rezygnacją i dołączeniem do Microsoftu, jeśli zarząd nie poda się do dymisji i nie cofnie decyzji o zwolnieniu Altmana. Presja pracowników, ale też inwestorów, okazała się skuteczna: Altman ma powrócić do kierowania firmą pod nadzorem nowego zarządu. W tej historii czeka nas zapewne jeszcze niejeden zwrot akcji.
📰 The Financial Times (Paywall)
📰 TechCrunch (Paywall)
… a Microsoft zyskuje na tym wizerunkowo
Zwolnienie Sama Altmana podobno zaskoczyło sam Microsoft, kluczowego inwestora OpenAI (ma 49% udziałów). Jednak gigant technologiczny wzorowo zareagował na te zawirowania. CEO Satya Nadella wyraził poparcie dla OpenAI i usuniętych liderów, pokazując strategiczną elastyczność firmy i siłę marki. Spokojna, ale zwinna reakcja pozycjonuje Microsoft jako kluczowego gracza w dziedzinie AI, wzmacniając jego reputację jako niezawodnej i stabilnej firmy – lidera w branży. W piątek, gdy pojawiły się wiadomości o zwolnieniu Sama Altmana, akcje Microsoftu spadły o 1,7%. Jednak po ogłoszeniu przez Nadellę informacji, że gigant z Redmont zatrudni współzałożyciela OpenAI, akcje osiągnęły rekordowy poziom. Z kolei po informacji o powrocie Altmana do OpenAI Microsoft szybko wyraził poparcie dla tej decyzji, podkreślając znaczenie stabilnego i skutecznego zarządzania w przyszłości firmy.
📰 FastCompany
Coraz więcej osób szuka newsów na TikToku
Już około połowa wszystkich dorosłych Amerykanów szuka newsów w social mediach, jak wynika z nowego badania Pew Research Center. Coraz więcej osób czerpie wiadomości z TikToka, Instagrama i Twitcha, podczas gdy liczba ta spada w przypadku Facebooka i X. TikTok jako źródło informacji o świecie odnotował największy wzrost. W tym roku 14% dorosłych Amerykanów stwierdziło, że szuka newsów na chińskiej platformie, w porównaniu z około 10% w zeszłym roku i zaledwie 3% w 2020 r.
📰 The Wrap
Dove współpracuje z niecodziennym influencerem
Dove nawiązał współpracę z Lennnie (@itslennnie), infuencerem, który w przystępny, pocieszny sposób porusza temat zdrowia psychicznego i ma prawie 5 mln obserwujących na TikToku i Instagramie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że Lennnie to animowana postać, tzw. blob. Marka beauty w ramach wieloletniego projektu Dove Self-Esteem wraz z sympatycznym blobem prowadziła kampanię w social mediach przed Świętem Dziękczynienia, które dla wielu Amerykanów może być bardzo stresujące.
📰 MarketingDive
Brandy uciekają z X
Z X w ostatnich dniach odpłynęli ważni reklamodawcy, m.in. Apple, Disney, Warner Bros., IBM, Paramount, Lionsgate czy Komisja Europejska. Dlaczego? Ma to związek z aktywnością Elona Muska na platformie, który zareagował na antysemickie posty. Insider Intelligence prognozuje spadek światowych wydatków na reklamę na X aż o ponad 54% w latach 2022-2023. Te straty mogą być jeszcze większe po ostatnim wycofaniu się dużych reklamodawców. Pomimo wysiłków zmierzających do dywersyfikacji źródeł przychodów, takich jak ulepszenie planu subskrypcji X, stabilność finansowa platformy jest zagrożona.
📰 TechCrunch
Creator economy górą
Creator marketing jest obecnie wyceniany na 21 mld dolarów, a globalne wydatki na influencer marketing mają przekroczyć 32 mld dolarów w 2024 r. Co więcej, aż 92% brandów planuje zwiększyć wydatki na twórców w przyszłym roku. W tym roku zrobiło to 80% firm. Twórcy są postrzegani jako cenne aktywa dla marek, bo skutecznie budują zaufanie swoich odbiorców i wpływają na ich decyzje zakupowe.
📰 AdWeek (Paywall)
Kampania na WhatsAppie
Aplikacja do przesyłania wiadomości nawiązała współpracę z zespołem Mercedes AMG F1 na kolejne sezony Formuły 1. Jest to pierwszy sponsoring sportowy WhatsAppa. W ramach umowy zespół Mercedesa, który ma już ponad 650 tys. obserwujących w aplikacji, będzie publikował ekskluzywne treści na komunikatorze dzięki funkcji przesyłania wiadomości grupowych. WhatsApp to z pewnością skuteczny, jeszcze niezagospodarowany przez wiele brandów kanał, który pozwala być w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami.
📰 SocialMediaToday
Czy Snoop Dogg rzucił palenie?
Setki tysięcy fanów zastanawiały się, czy Snoop Dogg przestał palić (i co) po tym, jak muzyk opublikował w socialach wymowny post. Media informowały, że artysta, znany z zamiłowania do palenia jointów, rozstał się z używką. Okazało się jednak, że rację mieli ci, którzy podejrzewali marketingową akcję. Raper wziął udział w kampanii firmy Solo Stove, która produkuje bezdymne paleniska.
📰 MarketingDive
🎥 Snopp Dogg Goes Smokeless
Nike w formie
Producent odzieży sportowej w pięknym stylu prezentuje najnowszą zimową kolekcję. W 60-sekundowym spocie zatytułowanym „Więcej niż ciepło” zespół ekscentrycznych badaczy mających obsesję na punkcie ciepła przeprowadza testy na zimowych ubraniach z logo Nike. Klip docenią zarówno fani marki, jak i miłośnicy twórczości Wesa Andersona.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 Nike Winter Collection
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Musisz podsumować długi tekst po angielsku, np. artykuł naukowy? Z pomocą przychodzi Wordtune. W kilka chwil zrobi dla Ciebie takie podsumowanie, potrafi również sparafrazować podany tekst. Oprócz angielskiego tool dobrze radzi sobie z hiszpańskim, niemieckim czy francuskim. Dostępna jest darmowa wersja.
Wiedza z bloga