Mój kochany pisarz – Jacek Dukaj pisze w eseju dla Wyborczej, że pandemia przyspieszyła zmiany na świecie o jakieś 10 lat. Każda zmiana, zwłaszcza tak nagła, jednych sprowadza do poziomu gruntu (np. retail, biura, eventy), a innych wynosi na szczyt (np. Big Tech, wszystko co cyfrowe, polityków). Wydaje mi się, że ta galopująca przemiana świata to dobry czas, abyśmy bacznie przyglądali się tym, którzy na pandemii wygrywają. Na ile to możliwe, uczmy się od nich, ale także obserwujemy, czy ich rozwój nie pociąga za sobą zbyt wielu ofiar.
Szymon Paroszkiewicz
Spis Treści:
1. Rekompensata dla moderatorów Facebooka
2. Francuz bije w Big Tech
3. Zwrot w FMCG w kierunku kanału direct
4. Musk odpala fabryki, Trumpowi się to podoba
5. Retail w opałach
6. Nowy rodzaj giełdy
7. Esport w czasach zarazy
8. Jakie reklamy już do nas nie wrócą?
9. Nowe na LinkedIn
10. 🩳🩳🩳
Od moderowania Facebooka można nabawić się poważnych problemów psychicznych
Na bazie porozumienia, jakie Facebook zawarł ze swoimi moderatorami treści, ma im wypłacić łączną kwotę 52 milionów dolarów. Będzie to rekompensata za problemy psychiczne, których nabawili się, moderując treści publikowane na portalu. Istotną część tego, co oglądali, stanowiły sceny gwałtów, samobójstw, czy zabójstw. Stała ekspozycja na tego typu treści może skutkować poważnymi zaburzeniami psychicznymi z PTSD włącznie. Każdy z moderatorów ma otrzymać minimum 1000 dolarów, a także dodatkową rekompensatę, jeśli stwierdzone zostaną u niego problemy psychiczne. Ponadto Facebook ma wprowadzić zmiany w narzędziach moderujących, które mają na celu redukcję niszczącego wpływu moderowanych treści na psychikę, takie jak automatyczne wyciszanie audio, czy przekształcanie treści wideo na czarno-białe. Dodatkowo moderatorzy mają korzystać z cotygodniowych sesji coachingowych, a pracownicy, którzy doświadczają kryzysu psychicznego, mają otrzymać dostęp do licencjonowanego doradcy w ciągu 24 godzin.
📰 The Verge
📰 The Washington Post (Paywall)
Francuz bije w Big Tech
W środę we Francji zostało przegłosowane prawo, które nakłada na media społecznościowe i innych wydawców obowiązek usuwania w ciągu godziny treści powiązanych z pedofilią i terroryzmem. W przypadku innych nielegalnych publikacji firmy takie jak Facebook, Twitter, YouTube, Instagram i Snapchat będą miały 24 godziny na reakcję. Wymiar kary za niesprostanie tym wymaganiom jest srogi: grzywna w wysokości do 4% globalnych przychodów firmy. Widać, że Francuzi naprawdę chcą się dobrać do Big Techu. Wątpię, że im się to uda, ale tego typu regulacje na pewno przyniosą potrzebę zatrudniania jeszcze większych grup moderatorów przez Facebooka (przynajmniej dopóki nie opracują sztucznej inteligencji, która zajmie problemem).
📰 Reuters
Największe marki FMCG dokonują historycznego zwrotu
Marki FMCG podejmują próby zbudowania bezpośrednich kanałów sprzedaży do konsumentów online. Heinz stworzył na przykład zestawy swoich produktów w puszkach i nazwał je “Heinz to Home”. Choć HtH komunikowany jest jako “public service” i ma pomagać ludziom w czasach zarazy, żeby mogli szybko coś zjeść, to jednak wydaje się, że jest to raczej test nowego kanału sprzedaży bezpośredniej. Warto dodać, że produkty w HtH są tańsze niż te same artykuły dostępne w sklepie. PepsiCo natomiast otworzyło dwie platformy zakupów online: PantryShop.com (zestawy produktów o wartości 30 i 50 dolarów) oraz Snacks.com (wybierasz miks przekąsek o min. wartości 15 dolarów). W dłuższej perspektywie Pepsi będzie alokowało coraz więcej środków w marketing e-commerce, koncentrując się na utrzymaniu klientów, którzy przerzucają się ze sklepów do online.
📰 Ad Exchanger
📰 Retail Wire
📰 Marketing Week (Paywall)
Tesla odpala fabryki, a Trump przybija piątkę Muskowi
Elon Musk postanowił nie zważać na zakazy panujące w Alamenda County i uruchomił tam swoją fabrykę. Stwierdził w tweecie, że jeśli mają kogoś za to aresztować, to niech aresztują jego. Donald Trump wyraził uznanie dla tej decyzji i odpowiedział tweetem: “California should let Tesla & @elonmusk open the plant, NOW. It can be done Fast & Safely!”. Ponadto Tesla pozywa Alameda County, w którym znajduje się fabryka, ponieważ tamtejsze zasady dotyczące pandemii stały w sprzeczności z regułami stanowymi (Kalifornia), które pozwalały już na odblokowanie zakładów produkcyjnych pod pewnymi zastrzeżeniami.
📰 The Information (Paywall)
📰 The Washington Post (Paywall)
Kondycja retailu wygląda źle
Garść statystyk na temat handlu detalicznego w UK:
- Liczba odwiedzających sklepy spadła w kwietniu o 80%.
- Najmniej ucierpiały retail parks, w których ruch spadł o 68%, prawdopodobnie w związku ze sklepami spożywczymi, które się w nich znajdują.
- Ruch na high street spadł o 83%.
- Galerie handlowe zaliczyły spadek o 85%.
- Ogólną obserwacją jest również fakt, że ludzie kierują się po zakupy do mniejszych, lokalnych centrów handlu, unikając tych w dużych miastach.
📰 Marketing Week
📰 BBC
Nowy rodzaj giełdy prosto z Doliny Krzemowej
Carta to startup z Doliny Krzemowej, planujący odpalenie alternatywnej giełdy, na której będzie można handlować prywatnymi udziałami w firmach. Startup ma nadzieję stworzyć zaufaną alternatywę dla tradycyjnych giełd. Korzystać z niej mają firmy technologiczne, które, jak pokazują ostatnie miesiące, coraz mniej chętnie decydują się na IPO. CEO Carta, Henry Ward planuje debiut platformy na lato. Pierwszą firmą, której akcje będzie można kupić w ramach CartaX, będzie właśnie Carta – obecnie wyceniana na przeszło 3 miliardy dolarów. Obecnym produktem Carta jest system do zarządzania udziałami w firmach dla różnych klas interesariuszy: inwestorów, założycieli, czy pracowników. W ramach CartaX będzie można handlować udziałami firm, które spełniają kilka warunków: są warte ponad miliard dolarów, raportują swoje dane finansowe oraz wprowadzą do obrotu udziały o minimalnej wartości 50 milionów dolarów. Ward podał, że już 15 firm i 40 inwestorów aplikowało o dostęp do giełdy. Jeśli CartaX uda się sztuka stworzenia nowego typu giełdy, to prawdopodobnie będzie to prawdziwa rewolucja i nie wiadomo, co stanie się z tradycyjnymi giełdami, takimi jak Nasdaq.
📰 Financial Times (Paywall)
Krajobraz e-sportu i gamingu w czasach zarazy
Czas lockdownu sprzyja branży gamingowej. W Chinach Huya, platforma streamingowa dla graczy, pobiła rekord zarejestrowanych aktywnych użytkowników, a Twitch zarejestrował od stycznia wzrost oglądalności streamingów o 80%. Profesjonalny aspekt gamingu, czyli e-sport, dopiero zaczyna budować swoją pozycję jako istotny element naszej kultury i trzeba przyznać, że pandemia mu w tym pomaga. Na początku roku firma Newzoo przewidywała dla e-sportu dynamikę wzrostu na poziomie 15,7% r/r do wartości 1,1 miliarda dolarów. Wydaje się, że pandemia może dodać do tych przewidywań kilka punktów procentowych. Głównym źródłem pieniędzy w e-sporcie mają być prawa do emisji oraz sponsoring (822 miliony dolarów), a widownia wzrośnie o niemal 12% do 495 milionów osób. Trend rozwoju e-sportu jest wzmacniany starzejącą się publicznością tradycyjnych widowisk sportowych oraz słabnącym zainteresowaniem ze strony ludzi młodych i dzieci, które preferują gry komputerowe. 79% fanów e-sportu jest poniżej 35 roku życia. Niektórzy eksperci branży twierdzą, że zakończenie lockdownów spowoduje korektę w zainteresowaniu tą rozrywką. Faktem jednak jest, że e-sport jako zjawisko kulturowe wchodzi do głównego nurtu, co pomoże mu przyciągnąć większe pieniądze, sponsorów i zainteresowanie publiczności.
📰 Financial Times (Paywall)
📰 The Washington Post (Paywall)
Jakie rodzaje reklamy już do nas nigdy nie wrócą?
World Federation of Advertisers przeprowadziło badania, które pokazują, że duże globalne marki będą ścinały budżety marketingowe na dłużej i na większą skalę. W tym miesiącu 89% dużych firm przesuwa bądź zawiesza swoje budżety. 52% marketerów w tych firmach deklaruje, że będzie wstrzymywało wydatki reklamowe przez 6 miesięcy lub dłużej, co nie wygląda dobrze w zestawieniu z 19% deklarującymi to samo w zeszłym miesiącu. Globalnie rzecz ujmując, w perspektywie półrocza leci wszystko:
- TV -33%
- Druk – 37%
- Outdoor -49%
- Eventy -56%
- Online video -7%
- Display -14%
- Radio -25%
- POS -23%
- Influencer -22%
W sumie przewiduje się na obecną chwilę, że globalne budżety polecą w dół o 36% w perspektywie 6 miesięcy i o 31% w perspektywie roku. PYTANIE: Które elementy krajobrazu reklamowego wrócą do normy, kiedy świat wróci do normy? Wydaje się, że obecne cięcia będą dobrą metodą na sprawdzenie, jakie formy reklamy są dla biznesu kluczowe, a jakie były z nami z przyzwyczajenia.
📰 The Drum
Nowe na LinkedIn
LinkedIn świetnie odnajduje się w nowej rzeczywistości i już ogłosił wprowadzenie kilku znaczących aktualizacji. Serwis wprowadza funkcje, dzięki którym odegra istotną rolę w pracy zdalnej. Nowe Ankiety pozwalają użytkownikom na zbieranie i analizowanie opinii, a LinkedIn Virtual Events daje możliwość transmitowania wydarzeń. Jest to połączenie już istniejących: LinkedIn Live i LinkedIn Events.
📰 Tech Crunch
🩳Shorty🩳
🩳 Firmy technologiczne przedłużają okres pracy zdalnej.
🩳 Strony internetowe stają się coraz bardziej takie same.
🩳 Dziwaczny telefon od LG w kształcie litery “T”.
🩳 Tylko w kwietniu Facebook usunął 50 milionów fake’ów na temat COVID-19.
🩳 Telegram zatrzymuje prace nad blockchainem.