Ostatni tydzień przyniósł negatywne wieści dla świata mediów i reklamy. Odwołany festiwal Cannes Lions, cięcia w największych agencjach reklamowych, spadające budżety i przychody wydawców. Branża reklamy tradycyjnie dostaje po tyłku od trudnej sytuacji finansowej świata. Technologia natomiast ma się raczej dobrze i jak nigdy ludzie zaczynają rozumieć, jak bardzo jesteśmy od niej uzależnieni. Tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na to, po jakie rozwiązania technologiczne sięgamy i czy jesteśmy w tej relacji “użytkownikiem”, czy raczej “użytkowanym”.
Szymon Paroszkiewicz + Green Parrot
szymon@greenparrot.pl
🚀#GreenLetter 08.04.2020 ⤵️⤵️⤵️
Korzystasz z Zooma?
Z wielką popularnością wiąże się wielka odpowiedzialność, jak przekonał się producent aplikacji Zoom, której chyba nikomu nie muszę dzisiaj przedstawiać. Jeśli interesuje cię prywatność i bezpieczeństwo to możliwe, że powinieneś poszukać nowej appki do konferencji. Kilka newsów o Zoomie z ostatnich dni:
🔑 Dwóch speców od bezpieczeństwa odkryło lukę bezpieczeństwa, pozwalającą na kradzież haseł z systemu Windows.
📹 Kolejny security researcher znalazł buga, który pozwala dobrać się do kamery i mikrofonu na komputerach Apple.
🖥️ Zoom używa “sprytnej” techniki, która pozwala zainstalować aplikację na Macu użytkownika bez interakcji z nim. Takich samych technik używają złośliwe aplikacje typu malware.
⚖️ Zoom bez wiedzy użytkownika przesyłał jego dane do Facebooka. Dane obejmowały zachowania takie jak otwieranie aplikacji oraz informacje o modeul urządzenia czy operatorze telefonii komórkowej. Zoom usunął kod odpowiedzialny za tę funkcję, ale rozwścieczeni użytkownicy już złożyli pozew zbiorowy, a sprawę bada prokurator.
🕵 Zoom posiada opcję śledzenia uczestników telekonferencji przez jej gospodarza, pozwalającą na sprawdzanie, czy uczestnicy nie przechodzą w trakcie rozmowy do innych okien na komputerze.
💣 Na koniec śmieszkowo: Zoombombing – internetowe trolle wykorzystują domyślną opcję otwartych, niechronionych spotkań do włączania się w nie z treściami pornograficznymi i innymi szokującymi materiałami.
Update: Zoom na swoim blogu ogłosił, że zamrażają produkcję wszystkich nowych funkcji na 90 dni i koncentrują się wyłącznie na poprawianiu problemów związanych z prywatnością, bezpieczeństwem i zaufaniem do aplikacji. 📰 TechCrunch 📰 Bloomberg (Paywall)
Moda i luksus idą na dno
Jak przewiduje Boston Consulting Group, marki luksusowe powinny przygotować się na skurczenie rynku (wartość: $350 mld) na poziomie około 29,2% w skali roku. Kategorie moda i dobra luksusowe jako całość stracą w tym roku około 450-600 miliardów dolarów w sprzedaży, co teleportuje wartość rynku dóbr luksusowych do roku 2011. W czasie lockdownu ludzie po prostu nie kupują ubrań. Spadki w tym okresie: Chiny: 85%, Francja, Włochy i Hiszpania: 95%. Choć Chiny okazują już lekkie sygnały odbicia od dna, nie ratuje to rynku dóbr luksusowych, których produkcja w dużej mierze znajduje się w “zamkniętej” Europie. Co zatem powinny robić marki fashion & luxury w czasie kryzysu, za Vogue Business:
oszczędzać cash i dbać o pracowników,
myśleć long-term i kreatywnie podtrzymywać komunikację z konsumentami, o czym pisałem również w ostatnim GreenLetter (LINK),
przygotować się na “zakupową zemstę” (ang. revenge spending) i zrewidować swoją strategię cenową. Ludzie będą prawdopodobnie chcieli nadrobić braki w stylu i będą gotowi na zakupy, kiedy najgorsze przeminie,
mocniej eksplorować digital, który historycznie był traktowany nieco po macoszemu, zwłaszcza w segmencie luxury, który preferował środowisko showroomowe. Badania w Chinach pokazują obecnie, że konsumenci wolą zakupić towar na stronie marki (68%) niż w sklepie (65%).
YouTube rozwija nową funkcję, która ma stanowić konkurencję dla aplikacji TikTok. Nazywała się będzie “Shorts” i ma byćczęścią istniejącej aplikacji YouTube. Premiery rywala TikToka można spodziewać się pod koniec roku. Shorts będzie feedem krótkich video postowanych przez użytkowników z poziomu aplikacji. Filmy będzie można wzbogacać o piosenki dostępne w ramach licencjonowanego katalogu muzyki YouTube. Dla kontekstu dodam, że TikTok wygenerował w ciągu ostatnich 12 miesięcy około 842 nowych instalacji na urządzeniach mobilnych, a zakupy w aplikacji w 2019 roku przyniosły firmie 177 milionów dolarów. Pięć razy więcej niż w poprzednim roku!.
📰 The Information (Paywall)
Reklamodawcy blokują wyświetlenia reklam w kontekście epidemii
Reklamodawcy zaczynają coraz silniej izolować swoje emisje od treści odnoszących się do koronawirusa. Jest to szczególnie problematyczne dla wydawców wiadomości, którzy teraz przecież publikują głównie newsy dotyczące kryzysu. Narzędzia do zarządzania kontekstem publikacji reklam w sieci zanotowały hasło “coronavirus” jako blokowane przez większość marek. Hasło to przebiło nawet keyword “Trump”. Prowadzi to oczywiście do spadku stawek za emisję reklam. Najmocniej oberwały właśnie media newsowe, notując 41% spadku na treściach powiązanych z aktualnościami (Dane: Staq Inc.).
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
WPP oszczędza
Koncern WPP (właściciel takich brandów jak Ogilvy, VMLY&R, czy GroupM) ogłosił szeroki zakres obcinania kosztów i oszczędzania gotówki. Do planu oszczędnościowego wchodzą: zamrożenie zatrudniania nowych ludzi, rewizja wydatków na freelance, odsunięcie podwyżek, obcięcie wydatków na podróże oraz festiwale reklamowe i konkursy. Poza tym zarząd i rada firmy narzuciła sobie 20% obniżkę pensji na co najmniej 3 miesiące. Firma zapowiada, że będzie przyglądać się dalszym możliwościom oszczędzania i tym sposobem chce ściąć w 2020 roku około 700-800 milionów funtów.
📰 The Guardian
📰 Campaign
📰 The Drum
Szpiegowanie pracowników
Firmy tworzące oprogramowanie do kontrolowania pracy zdalnej, właśnie ogłosiły żniwa. Zapytania od klientów ActivTrak czy Teramind potroiły się w ostatnich tygodniach, a founder InnerActive – Jim Mazotas mówi, że nie nadąża z odbieraniem telefonów. Do czego służą tego typu rozwiązania monitorujące: sprawdzają liczbę wysłanych e-maili, wiedzą, co piszemy na komputerze, robią okresowe screenshoty, sprawdzają, czy pracownik nie próbuje skopiować lub ściągnąć na zewnętrzne nośniki kluczowych danych, klientów, informacji firmy – i wiele innych orwellowskich numerów. Co więcej – wszystko dzieje się legalnie, ponieważ pracodawca ma prawo obserwować pracownika tak długo, jak robi to w sposób jawny.
📰 Bloomberg (Paywall)
Cannes Lions odwołane
Właściciel francuskiego festiwalu reklamowego Cannes Lions już odwołał tegoroczne wydarzenie. Ascential PLC wcześniej przełożyło festiwal na październik, ale ostatecznie podjęto decyzję, że kolejna edycja odbędzie się dopiero w czerwcu 2021 r. Jest to najważniejsze wydarzenie w dziedzinie reklamy i marketingu. Chociaż opiera się na przyznaniu nagród, wielu uczestników ceni przede wszystkim możliwości, jakie daje sieć kontaktów stworzona podczas samej imprezy we Francji. To też świetna okazja dla dużych firm medialnych i technologicznych jak: Alphabet, Google i Facebook. TikTok od Bytedance wziął udział w poprzedniej edycji, aby wzmocnić swoją pozycję wśród reklamodawców i samych agencji. Cannes Lions poinformowało, że tegoroczne zgłoszenia zostaną ocenione i nagrodzone podczas eventu w 2021 r.