Spis treści:
🎙️ Podcasty kupowane w upfront i największa akwizycja w branży
🏢 WeWork po cięciach zaczyna mieć sens
📴 TikTok Ban
🚗 5,6 miliarda na nieistniejące auto
🇮🇳 Indie stają się nową Ziemią Obiecaną inwestorów
🍎 Augmented Reality od Apple
🐦 Płatny Twitter
📊 Nielsen zwalnia 8% załogi
📱 TikTok dorzuci ci się do kampanii na swoim nowym managerze reklam
👤 Reklama polityczna na Facebook
🎥 Trzy fajne ruchy reklamowe: Stella Artois, McDonald’s, Apple
Pora na podcasty
Słucham podcastów, odkąd na studiach (2005 rok) kupiłem pierwszego iPoda Mini. W tej chwili podcasty zastąpiły mi radio i myślę, że poświęcam na nie ok. 9 godzin w tygodniu. Podcasty stają się powoli dojrzałym medium, co znajduje swoje odbicie również na rynku reklamy. Pomimo że pandemia przyhamowała wzrost budżetów wydawanych w ramach podcastów (prognoza wzrostu przed pandemią to +29,6%), to i tak w 2020 roku rynek urośnie o +14,7% do kwoty miliarda dolarów (IAB/PWC). Uważam, że to optymalny moment dla polskich reklamodawców do sięgnięcia po ten format. Temat jest wciąż świeży i, moim zdaniem, niedoceniony, a więc tworzy doskonałą okazję do unikalnej komunikacji z konsumentami oraz wykręcenia dobrych ROI.
Jakie formaty reklamowe pojawiają się w podcastach
Najważniejszym rozróżnieniem w reklamie podcastowej jest podział na baked-in i dynamiczny insert:
- Baked-in to reklama, która jest integralną częścią podcastu, zazwyczaj czytana przez prowadzącego. Zostaje w danym odcinku na zawsze, ponieważ jest częścią jego pliku audio.
- Dynamiczny insert – nowszy format, który pozwala na umieszczenie ścieżki audio z twoją reklamą w wybranych slotach w danym podcaście. Jest to opcja, którą dynamicznie rozwija obecnie między innymi serwis Spotify. Poprzez swój system Streaming Ad Insertion (SAI) pozwala w czasie rzeczywistym dobierać grupy docelowe i filtrować użytkowników po danych demograficznych oraz kilku innych zmiennych.
Bardziej szczegółowo formaty reklamowe dzielimy:
- Pre-roll – na początku podcastu, zazwyczaj trwa 15 sekund.
- Mid-roll – w środku trwania podcastu, zwykle jest to 60 sekund.
- Outro – ostatni fragment podcastu z mocnym call-to-action do wykonania działania po zakończeniu słuchania.
- Promo-code – kampanie, które do śledzenia efektywności używają promo-codów do użycia w e-commerce lub formularzach kontaktowych. Wariantem kampani promo-code, który wprowada obecnie Spotify, jest In-App Offers, pozwalające autorowi podcastu na umieszczenie buttona. Po kliknięciu przekierowuje on do strony reklamodawcy z już załadowanym kodem promocyjnym.
Dlaczego warto?
Jako agencja zawsze staramy się oferować naszym klientom nowe, najbardziej efektywne (bo jeszcze niezatłoczone) metody reklamy i komunikacji z konsumentem. Podcasty na pewną są obecnie taką formą.
- Słuchacze podcastów są silnie zaangażowani w to medium – 58% z nich słucha co najmniej ¾ ściągniętych audycji, a 78% korzysta z podcastów więcej niż 7 godzin tygodniowo.
- Szacuje się, że 75% słuchaczy skupia uwagę na reklamach w podcastach.
- Podcasty są zazwyczaj konsumowane bardziej jak książka niż telewizja czy radio – poświęcamy im pełną uwagę.
- W podcastach nie ma ad-blockerów.
- 78% słuchaczy pozytywnie ocenia reklamy w podcastach, bo wiedzą że to właśnie sponsoringi pozwalają podcasterom na tworzenie treści, którą słuchacz sobie ceni.
- Badania IAB pokazują, że 67% słuchaczy pamięta marki i produkty przedstawione w podcaście, a 61% osób dokonało zakupu produktu, o którym dowiedziały się z podcastu.
Na co zwrócić uwagę:
- Bardzo istotne jest odpowiednie dobranie grupy docelowej, którą w większości przypadków (poza SAI) kontrolujemy poprzez dobór konkretnego podcastu do sponsoringu.
- W większości przypadków zalecałbym, aby to twórca podcastu przeczytał twoją treść sponsorską. Choć może wydawać się to skromniejszym podejściem, jest ono bardziej efektywne, ponieważ to ceniona osoba opowiada o twojej marce. Warto też wybrać takich podcasterów, którzy faktycznie mogą używać twojego produktu, tak aby rekomendacja twórcy była wiarygodna.
- Jeśli twoja kampania ma na celu przełożenie się na sprzedaż lub inne konkretne zachowanie konsumenta (dopisanie się do listy, newslettera, etc.) to powinieneś użyć kodu promocyjnego, który pozwoli ci na atrybucję źródła danego klienta.
- Warto inwestować w dłuższe mid-rolle, pozwalające na zbudowanie większej świadomości twojej marki oraz mocniej zaangażują słuchaczy.
- Warto porozmawiać z danym twórcą podcastu na temat jego widowni i tego, co lubią słuchacze. Większość podcasterów dobrze zna swoją grupę docelową i mocno angażuje się w interakcje z nimi.
Podcasty kupowane w upfront i największa akwizycja w branży
Marki przyzwyczajają się do długofalowego planowania reklamy w podcastach i w tej chwili niemal połowa reklam kupowana jest w modelu upfront. Omnicom zadeklarował, że zamierza zainwestować 20 milionów dolarów w zakup upfront na Spotify w samym tylko drugim półroczu 2020. Powodem tej inwestycji jest nie tylko fakt, że Spotify posiada coraz ciekawszy katalog podcastów, ale również to, że platforma udostępnia technologię do dynamicznego insertowania reklam do podcastów, słuchanych przez użytkowników oraz śledzenia efektywności kampanii. Na rynku dostawców podcastów zaczynają się również coraz silniejsze ruchy sprzedażowe – SiriusXM potwierdził zakup Stichera za kwotę 325 milionów dolarów, co jest, jak dotąd, największą akwizycją w historii branży.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
📰 AdExchander
📰 The Verge
WeWork po cięciach zaczyna mieć sens
WeWork ma w końcu wyjść na plus w swoim cash flow, deklaruje M. Claure (Ex. Chairman). Udało się to osiągnąć poprzez masowe zwolnienia, renegocjacje umów najmu oraz sprzedaż assetów firmy.
📰 Financial Times
TikTok Ban
Administracja Trumpa rozważa zbanowanie chińskiego TikToka w USA. Jak widać, rekrutacja byłego top-managera Disneya na CEO nie pomogła w zbudowaniu bardziej godnego zaufania wizerunku dla aplikacji, a ByteDance (firma, która stworzyła appkę) jest postrzegana jako część arsenału Chin w wojnie informacyjnej z USA, która przez wielu nazywana jest już Drugą Zimną Wojną.
📰 Bloomberg (Paywall)
5,6 miliarda na nieistniejące auto
Rivian zebrał kolejną astronomiczną rundę finansowania w postaci 2,5 miliarda dolarów. Celem firmy, która opracowuje obecnie flotę 100.000 elektrycznych vanów dla Amazon, jest wprowadzenie na rynek pierwszego elektrycznego pickupa. W sumie firma, która nie wypuściła jeszcze choćby jednego produktu, zebrała już 5,6 miliarda dolarów.
📰 The Verge
Indie stają się nową Ziemią Obiecaną inwestorów
Sundar Pichai zadeklarował, że Google zainwestuje w Indiach 10 miliardów dolarów na przestrzeni pięciu do siedmiu lat. Widać, że Indie, posiadające drugą co do wielkości populację użytkowników internetu, stają się polem bitwy firm technologicznych i inwestorów. Za tą oficjalną informacją idzie kolejna, nieoficjalna – Google już w tej chwili jest podobno w trakcie rozmów dotyczących inwestycji na poziomie 4 miliardów w… (tak, zgadłeś, jeśli śledzisz GreenLetter) Reliance Jio!
📰 The Information (Paywall)
📰 Bloomberg (Paywall)
Augmented Reality od Apple
The Information donosi, że Apple jest w zaawansowanym stadium tworzenia swojego rozwiązania z zakresu rzeczywistości rozszerzonej (AR). Foxconn Technology, który jest największym kontraktorem Apple, produkującym iPhony pracuje właśnie nad półprzezroczystymi soczewkami, jakie będą stosowane w produkcie AR Apple. Podobno już dwa miesiące temu soczewki te, które są kluczowym elementem okularów do rzeczywistości rozszerzonej, przeszły z fazy prototypu do próbnej produkcji. Domniemuje się, że nowy produkt zobaczymy w 2022 roku. Apple odmówiło komentarza. Mój komentarz: jeśli ktoś w końcu stworzy użyteczne urządzenie, wykorzystujące AR, będzie to Apple.
📰 The Information (Paywall)
Płatny Twitter
Po analizie ogłoszeń rekrutacyjnych Twittera można spodziewać się, że portal rozważa wprowadzenie modelu subskrypcyjnego. Rozwiązanie ma być adresowane do użytkowników biznesowych. Wielu inwestorów Twittera już od dawna mówi o wprowadzeniu subskrypcji, ponieważ model reklamowy platformy nie przynosi spodziewanych rezultatów w zakresie przychodów firmy. W wyniku ujawnienia tej informacji akcje Twittera skoczyły o 7%.
📰 The Information (Paywall)
Nielsen zwalnia 8% załogi
Nielsen zwalnia 3500 osób na całym świecie, co stanowi ok. 8% załogi. Choć firma nazywa ten ruch planem optymalizacyjnym, to nie należy mieć złudzeń – jest to raczej związane z podziałem Nielsena na dwie firmy: jedną skupioną na analizie i pomiarze mediów i drugą, koncentrującą się na analityce i usługach atrybucji dla sektora FMCG i detalicznego.
📰 AdExchanger
TikTok dorzuci ci się do kampanii na swoim nowym managerze reklam
TikTok uruchomił swój Ads Manager, który jest samoobsługową platformą do emisji reklam dla małego i średniego biznesu. W celu wsparcia adopcji platformy przez mniejsze firmy TikTok wprowadza plan kredytów reklamowych o wartości 100 milionów dolarów. Firmy mogą aplikować o jednorazowy kredyt reklamowy o wartości 300 dolarów. Co więcej, TikTok dorzuci dolara do każdego dolara wydanego na platformę przez reklamodawcę aż do kwoty $2000. Akcja trwa do końca roku.
📰 AdExchander
Reklama polityczna na Facebook
Ptaszki ćwierkają, że Facebook w końcu zaczyna rozważać zakaz reklamy politycznej w ramach swojego portalu.
📰 Bloomberg (Paywall)
Trzy fajne ruchy reklamowe: Stella Artois, McDonald’s, Apple
Social distancing-owa kreacja OOH od Stella Artois w Londynie.
📰 AdWeek (Paywall)
McDonald’s w Austrii żegna plastikowe słomki za pomocą kolekcji strojów kąpielowych z upcyclingu.
🎥 Campaign
Nie-nowe (przegapiłem), a bardzo fajne: The Underdogs – video od Apple
🎥 Apple at Work – The Underdogs
Na deser infografika: Jak zarabia Big Tech:
📊 VisualCapitalist