Biuro Warszawa

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

13 sierpnia 2020

Gdzie jest Twój marketingowy Dream Team?

Na przełomie ostatnich lat wiele firm stawało przed ważną decyzją strategiczną: Agencja czy wewnętrzny dział marketingu?

Wielu światowych gigantów postawiło na wewnętrzne rozwijanie kompetencji digitalowych, w wyniku czego produkcja contentu, działania socialowe, czy planowanie wydatków mediowych, zostały przeniesione do tzw. In-House’u.

Jakiś czas temu P&G (największy reklamodawca na świecie) zredukował liczbę obsługujących firmę agencji o 60%, obcinając koszty zewnętrzne o kwotę 750 milionów dolarów. Jak podaje TheDrum, pod koniec 2019 roku aż 30% wydatków mediowych planowali całkowicie wewnętrznie. Podobny kierunek obrała np. Coca-Cola czy Unilever.

O zaletach tej praktyki, można pisać dużo. Przeniesienie aktywności do In-House’u pozwala nie tylko na znaczące oszczędności i lepsze kontrolowanie działań, ale także poprawę ich szybkości, wydajności
i skuteczności.  W wielu źródłach czytamy o podniesieniu wskaźników terminowego uruchamiania kampanii, wzrostach sprzedaży, czy poprawie widoczności reklam. Kolejną niezaprzeczalną zaletą jest fakt, że wykonawcy są silnie osadzeni w kulturze firmy, doskonale znają założone cele i potrzeby. Po prostu “siedzą w temacie” i niewiele jest ich w stanie zaskoczyć.

Ale… jak to w życiu bywa, również to rozwiązanie nie jest pozbawione haczyków.  Rachunek zysków i strat może się wyrównać, jeśli nie podejdziesz do tematu w sposób, który najlepiej odpowiada potrzebom twojej firmy. W tym roku na tapecie pojawił się także nowy, nieprzewidywalny przeciwnik – Covid-19.

Zacznijmy jednak od ogólnego podsumowania ryzyk, związanych z przeniesieniem marketingu do wnętrza organizacji.

 

3xZ

Znaleznienie, Zatrudnienie, Zatrzymanie grupy talentów, która wzniesie twój marketing na wyżyny.
Często najlepsi twórcy na rynku pracują w agencjach lub (uwaga!) jako freelancerzy, który nie chcą się wiązać z nikim na stałe. Kreatywni czy mediowcy często pracują jako niezależne jednostki. Jeśli jednak jakimś cudem zdołasz ich namówić na pracę dla ciebie, musisz zadbać o odpowiednią kulturę organizacji i atrakcyjne środowisko pracy (w której będą chcieli zostać na dłużej).
Częsta rotacja pracowników na pewno nie będzie twoim sprzymierzeńcem. Pamiętaj też, że powinni to być ludzie posiadający odpowiedni zestaw umiejętności i osobowości, które będą potrafiły ze sobą współpracować.

 

Full-time’owi pracownicy… kosztują!

Innym ważnym ryzykiem są stałe koszty wygenerowane przez zatrudnienie ludzi na pełen wymiar czasu. Kwestia wynagrodzeń, składek, urlopów to jedno, ale budowa infrastruktury sprzętowej, czy technologicznej często jest “niedoceniana”.

W tym miejscu warto też zastanowić się, czy faktycznie twoja firma potrzebuje na stałe usług stratega czy creative directora. 

Na pewno są to persony niezbędne w momencie tworzenia kluczowego materiału kreatywnego, ale czy opłacalne jest utrzymywanie ich przez cały rok?

 

Proces kreatywny, czyli którędy do celu?

Warto zastanowić się także nad przebiegiem procesu kreatywnego. Bez wątpienia ogromnym atutem jest posiadanie w swoich szeregach zaangażowanych ekspertów, którzy doskonale rozumieją potrzeby firmy. Jednak, jak pokazuje doświadczenie, często korzystniejsze jest postawienie na talenty “on demand”. Doświadczeni marketerzy z zewnątrz organizacji, który zjedli zęby na niejednym projekcie digitalowym, wprowadzają do procesu świeże spojrzenie, niezauważalne dla osób, które siedzą w czymś na co dzień.
Jest jednak jeden konieczny warunek powodzenia – musisz podzielić się z nimi solidną porcją wiedzy o firmie, jej potrzebach i jasno zdefiniować cele. Jeśli nie chcesz dzielić się kluczowymi informacjami o firmie z osobami z zewnątrz, nie licz, że “w ciemno” dowiozą pożądane efekty.

 

Jakie światło rzuca na to wszystko Covid-19?

Nie da się zaprzeczyć, krajobraz marketingowy stanął na głowie wraz z nadejściem Covid-19. Długoterminowe strategie marketingowe zastępowane są przez krótkoterminowe działania, mające jeden cel – utrzymanie się na powierzchni.

Podejmowania trudnych decyzji kadrowych i dbanie o płynność finansową stają się nadrzędne. Oczywistym następstwem jest dokładne badanie kosztów i zasobów, czyli cięcia oraz zwolnienia.

Mimo to wciąż istnieje potrzeba inwestowania w marketing, zwłaszcza online.

Skoro pracodawcy obawiają się konsekwencji zatrudniania ludzi na etat, a mimo to konieczna jest inwestycja w digital, mądre zarządzanie portfelem mediowym i doskonałe idee… potencjalnym rozwiązaniem staje się mądry outsourcing. My nazwaliśmy go “Agency On Demand“.

To forma “zatrudnienia”, która nie tylko sprzyja w utrzymaniu bieżącej działalności, ale także pozwala wystartować z nowymi projektami – wszystko “na zawołanie”. 

Mówiąc prościej, Agency On Demand polega na wkomponowaniu idealnej drużyny specjalistów, która na wybrany okres włącza się w team klienta i dowozi niezbędne usługi / produkty cyfrowe – wtedy, kiedy klient potrzebuje nas najbardziej: podczas tworzenia kluczowego materiału kreatywnego czy nowego sposobu emisji reklam.

Klient może w każdej chwili skorzystać z usług eksperta, bez konieczności wyciągania go na stałą listę płac.

  • W związku z Covid-19 musisz znacznie przenieść ciężar komunikacji do digitalu i potrzebujesz doskonałej strategii? Zatrudnij stratega “on demand”.
  • Masz wątpliwości, dotyczące wydatków mediowych i potrzebujesz solidnej analizy? Postaw na analityka “on demand”.
  • Wprowadzasz na rynek nowy produkt i szukasz big idea? Sprawdź dostępnych kreatywnych, działających  w modelu “on demand”.

Kolejnym atutem jest brak konieczności przeprowadzania żmudnego, czasochłonnego i często drogiego procesu rekrutacji. W Agency on Demand najlepsi specjaliści są już na pokładzie i czekają na zlecenia. Dodatkowo nie martwisz się o procesy administracyjne, koszty związane z wyposażeniem miejsca pracy, czy zapewnieniem sprzętu dla nowego pracownika. 

 

Co zyskujesz?

 

Z drugiej strony, czym się nie musisz przejmować?

 

Gdzie zatem aktualnie znajduje się Twój marketingowy Dream Team?

Bez wątpienia in-house’owe działy marketingu nie są już trendem, a powszechną praktyką. Jeśli właśnie teraz stoisz przed wyborem modelu idealnego dla twojej firmy, weź pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą, zrób indywidualny rachunek zysków, kosztów i możliwości.

Za AoD stoją nie tylko czynniki finansowe, ale przede wszystkim cecha, którą rynek docenia głównie w niepewnych czasach – ELASTYCZNOŚĆ. Korzystając z katalogu kompetencji, jesteś w stanie szybko zareagować na zmiany, które w każdej chwili mogą pojawić się w twojej branży. 

Masz lepsze rozeznanie w rynku specjalistów, budujesz czasowe zespoły projektowe, dynamicznie dostosowujesz swoje produkty i usługi, do tego, czego oczekuje rynek. 

 

Chcesz wiedzieć więcej?
Odezwij się do nas!

Natalia Wasyluk
aod@greenparrot.pl

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia.
Polityka Prywatności