W 2022 roku zanotowano 255 mld pobrań aplikacji mobilnych przez użytkowników na całym świecie. To o 25 mld więcej niż rok wcześniej. W trzecim kwartale 2022 roku w największym sklepie z aplikacjami, czyli Google Play, dostępnych było ponad 3,5 mln apek, a w Apple App Store kolejne 1,6 mln. Jak dać się znaleźć w takim tłumie? Zacznij od ASO! Pozycjonowanie aplikacji mobilnych może być skuteczne – zobacz, jak to robić .
App Store Optimization to dosłownie optymalizacja pod kątem sklepu z aplikacjami. Składają się na nią procesy, które mają na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji aplikacji w wynikach wyszukiwania sklepu.
Szacuje się, że 48% użytkowników smartfonów odkrywa nowe aplikacje przeglądając oferty sklepów takich jak Google Play czy Apple App Store. Każde z tych miejsc ma swoją wewnętrzną wyszukiwarkę, dlatego pozycjonowanie aplikacji mobilnych, czyli ASO, jest kluczowe dla zwiększenia liczby pobrań danego oprogramowania.
Właściwie zaplanowane i prowadzone działania ASO leżą u podstaw promocji każdej aplikacji mobilnej. Dzięki nim Twoja apka ma szansę m.in.:
Jak zapewne wiesz, z optymalizacją pod silniki wyszukiwarek mamy do czynienia nie tylko w przypadku aplikacji mobilnych. Strony www także wymagają działań, które pomogą im osiągać wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z SEO (Search Engine Optimization). Czym pozycjonowanie aplikacji mobilnych i stron www różnią się od siebie?
Pierwszą rozbieżnością są czynniki rankingowe, z których tylko część się pokrywa. W SEO na pozycję w wynikach wyszukiwania wpływa znacznie więcej elementów. Liczą się m.in. content, słowa kluczowe, link building, mobile friendliness, obecność protokołu HTTPS i wiele innych. W ASO najważniejsze są nazwa i tytuł aplikacji, słowa kluczowe, opis, ale też całkowita liczba pobrań oraz oceny i recenzje.
W obu przypadkach optymalizacja ma na celu ułatwienie użytkownikowi dokonania konwersji. Jednak w SEO może chodzić zarówno o ruch na stronie www, dokonanie zakupu czy wypełnienie formularza, natomiast w ASO – zawsze o pobranie aplikacji.
Następną różnicą jest lokalizacja działań. Pozycjonowanie aplikacji mobilnych odbywa się na poziomie wyszukiwarki wewnętrznej sklepu, a nie sieci wyszukiwania w ogóle. Warto jednak mieć świadomość, że ASO wpływa także na widoczność aplikacji w wynikach Google, ponieważ Googlebot indeksuje opisy aplikacji zaciągnięte bezpośrednio ze sklepu.
Czy z tego, co napisaliśmy, można wywnioskować, że ASO jest łatwiejsze? Niekoniecznie, bo mamy mniejsze pole do popisu, jeśli chodzi o działania stricte optymalizacyjne. Dlatego warto też wziąć pod uwagę wszystkie dodatkowe czynniki, wpływające na pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Zaplanuj dobrą strategię ASO, postępując według tych 9 kroków:
Uwzględnij przede wszystkim język, jakim posługują się Twoi odbiorcy, aby właściwie sformułować słowa kluczowe.
Analiza keywordsów wykorzystywanych przez Twoich rynkowych rywali ułatwi Ci później dobór odpowiednich fraz (kolejny etap).
Znajdź takie słowa kluczowe, które najlepiej oddają kategorię i funkcje aplikacji. Weź pod uwagę te o największej liczbie wyszukiwań i najmniejszej konkurencji. Najtrafniejsze z nich umieść w dedykowanym miejscu podczas publikowania produktu w sklepie. W App Store możesz na nie poświęcić 100 znaków ze spacjami, a w Google Play musisz ograniczyć się do 5 tagów i zawartości opisu apki.
Jeśli zdecydujesz się na kilka miejsc, pamiętaj, że np. Google Play i App Store mają różne wytyczne dotyczące opisów aplikacji i inaczej działające algorytmy ASO.
Nazwa powinna być unikatowa i kreatywna, ale jednocześnie zawierać 2-3 słowa, które najlepiej oddają jej cel. Przykład: monday.com – Work Management. Pamiętaj, że limit znaków ze spacjami zarówno w sklepie Google, jak i Apple, wynosi 30.
Do dyspozycji masz 4000 znaków ze spacjami, które powinieneś wykorzystać na zwrócenie uwagi użytkownika, przedstawienie mu najważniejszych funkcji aplikacji i korzyści z jej pobrania oraz zawarcie słów kluczowych. Zadbaj o czytelny i przejrzysty format, stosuj podział na akapity, a także wypunktowania i pogrubienia.
Grafika musi się przede wszystkim wyróżniać na tle podobnych produktów. Zwróć uwagę na to, aby obrazek nie zawierał zbyt małych szczegółów, które będą nieczytelne na ekranie smartfona.
Zamieść zrzuty ekranów, które przedstawiają layouty i prezentują zalety interfejsu, takie jak intuicyjna obsługa, efekty wizualne oraz działanie niektórych funkcji.
Opublikuj 10-sekundowe demo aplikacji lub inny materiał, który pokaże, jak sprawdza się Twoja apka w praktyce.
Pobierz 5 Canvasów, które ułożą Twój biznes, sprzedaż i marketing.
Już wiesz, co optymalizować? To teraz czas na 9 naszych tipów. Sprawdź, jak zmaksymalizować efekty optymalizacji i przekonaj się, co jeszcze możesz zrobić, aby zapewnić skuteczne pozycjonowanie aplikacji mobilnych i zwiększyć liczbę pobrań.
Liczba gwiazdek i recenzje użytkowników to jeden z czynników off-site, które także mają wpływ na pozycję aplikacji, szczególnie w wewnętrznych rankingach sklepu typu Najlepsze gry albo Polecane aplikacje. Jako właściciel apki, nie masz nad nimi pełnej kontroli, ale możesz zrobić wiele, aby zachęcić swoich odbiorców do pozostawienia feedbacku. Przykład: kampania w social mediach, darmowe demo aplikacji czy konkursy.
Świetnie, jeśli komentarze zawierają dodatkowo słowa kluczowe, na które pozycjonujesz swój produkt. Algorytmy Google Play także ten element biorą pod uwagę podczas ustalania pozycji rankingowej.
Co jeszcze możesz zrobić z opiniami i recenzjami? Przede wszystkim odpowiadaj na nie i bierz je pod uwagę podczas wprowadzania następnych aktualizacji i ulepszeń. Sprawdzaj też na bieżąco, jak się ma liczba pozostawionych opinii do liczby pobrań i porównuj te wskaźniki z danymi konkurencji.
Wprowadzanie ulepszeń aplikacji, takich jak nowe funkcje, odświeżony design czy wykorzystywanie aktualnych trendów zwiększają atrakcyjność produktu. Systematycznie unowocześniaj ikonę aplikacji, aby nie dać o sobie zapomnieć i wyróżnić się na tle konkurencji. Użytkownicy cenią również możliwość personalizacji wyglądu i ustawień apek.
Pamiętaj, że możesz także modyfikować opis aplikacji i słowa kluczowe. To szczególnie ważne wówczas, gdy pojawia się nowy konkurent lub Twoi stali rywale notują szybsze wzrosty pobrań niż Ty. Dostosowywanie opisów jest też konieczne, gdy mamy do czynienia z aktualizacją algorytmów i zasad sklepu. Dlatego tylko bieżące monitorowanie wyników, trendów oraz regulaminów platform uchroni Cię przed kosztownymi błędami w optymalizacji.
Wiele zależy od tego, kim są odbiorcy Twojej aplikacji. Jednak Twój produkt ma mieć zasięg międzynarodowy, postaraj się o to, aby mogły z niego korzystać osoby posługujące się nie tylko j. angielskim. Zwiększysz w ten sposób dostępność swojej apki i zbudujesz wizerunek marki, która dba o każdego klienta.
Google Play nie zezwala na używanie słów kluczowych, które mogą sugerować skuteczność lub promocję. Nie możesz umieścić takich sformułowań w tytule, ikonie czy swojej nazwie dewelopera. A czy warto stosować keywordsy brandowe?
Jeśli jesteś już dużą i znaną marką, to zdecydowanie tak, ale jeśli dopiero debiutujesz, to stracisz w ten sposób miejsce na słowa kluczowe, które faktycznie pozwolą użytkownikom Cię znaleźć. Odpuść frazy longtail i pamiętaj o poprawności ortograficznej. Chyba, że nazwa Twojej aplikacji czy marki jest często przekręcana i obserwujesz trend wyszukiwania jej np. z jakąś literówką, wtedy uwzględnij to w odpowiednim miejscu opisu.
Jeśli Twoja aplikacja jest ściśle powiązana z danym regionem kraju czy świata, daj temu wyraz zarówno w słowach kluczowych, opisie, języku, jak i wprowadzanych aktualizacjach i funkcjach. Wykorzystuj sezonowe uroczystości i lokalne wydarzenia do świętowania ich wraz z użytkownikami aplikacji poprzez organizację konkursów, promocji i innych akcji marketingowych. Pomogą one zbudować zaangażowanie aktualnych odbiorców, pozyskać nowych i wyróżnić się w sklepie.
Jeśli Twoja witryna ma wysoką pozycję w Google i cieszy się dobrą reputacją, wykorzystaj to, aby kierować na nią ruch z aplikacji i odwrotnie. Witryna może być świetnym pierwszym punktem styku użytkownika z aplikacją. Każde nowe pobranie, ocena i recenzja to krok w stronę wyższej pozycji apki w wynikach wyszukiwania sklepu.
Dwa największe sklepy z aplikacjami działają w oparciu o różne zasady dla deweloperów. Przejawiają się one m.in. we wspomnianych limitach znaków dla słów kluczowych, ale też w elementach, które są przez nie traktowane jako kluczowe dla pozycji apki.
Np. algorytm Google Play bierze pod uwagę keywordsy umieszczone w tytule i opisie produktu, a roboty App Store zaciągają je z osobnego pola. Zawsze sprawdzaj aktualne czynniki rankingowe uwzględniane przez te platformy i pod ich kątem optymalizuj dane aplikacji.
Sięgnij po rozwiązania z zakresu performance marketingu, jeśli chcesz uzyskać jeszcze lepszy efekt. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wesprzeć ASO reklamą w sieci wyszukiwania czy kampanią w social mediach. Możesz do tego celu wykorzystać także słowa kluczowe, których używa Twoja konkurencja, w tym jej keywordsy brandowe.
Żadne z działań, które opisaliśmy, nie będzie dawać ciągłych efektów, jeśli wprowadzisz je tylko raz. Poświęć część swoich zasobów na monitorowanie efektów, systematyczną analizę rynku, odbiorców i konkurencji oraz cykliczne powtarzanie całego procesu ASO. Tylko na ich podstawie możesz projektować i wdrażać naprawdę efektywne i długofalowe rozwiązania.
Chcesz poprawić widoczność swoich aplikacji mobilnych?
Nasi eksperci na pewno Ci w tym pomogą!