TikTok to najdynamiczniej rozwijająca się platforma społecznościowa. Ma już ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, którzy dziennie poświęcają jej prawie godzinę. W pierwszym kwartale 2020 r., kiedy pandemia zaczęła się na dobre, TikTok został pobrany 315 milionów razy. To najlepszy kwartalny wynik w historii pobrań jakiejkolwiek aplikacji. Kevin A. Meyer, CEO TikTok, regularnie goszczący w naszym GreenLetter, wraz ze swoim Zespołem naprawdę robi robotę. Żeby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje aplikacja, warto wiedzieć, jak właściwie dobiera treści, które pokazuje swoim użytkownikom. Zobacz, jak działa algorytm TikTok stworzony przez chińskiego giganta technologicznego ByteDance.
Główna strona aplikacji TikTok jest podzielona na dwie zakładki. W sekcji „Obserwowani” użytkownik widzi aktywność obserwowanych przez siebie twórców. Sposób działania tej części jest nieco podobny do Instagrama. „Dla Ciebie” to główny feed, na którym pojawiają się treści nie tylko z obserwowanych kont. To, co widzisz w tej sekcji powinno w założeniu odpowiadać Twoim zainteresowaniom.
Jak działa algorytm, który wybiera firmy pojawiające się w zakładce „Dla Ciebie”? Do końca tego nie wiadomo, ale w czerwcu 2020 r. TikTok ujawnił trzy podstawowe czynniki, które wpływają na system rekomendacji:
Elementy te są przetwarzane przez system rekomendacji, a algorytm przypisuje im odpowiednią wartość dla użytkownika. Pamiętaj, że czynnik czynnikowi nierówny. TikTok wyjaśnił, że niektóre składniki mają większą wagę niż inne. Przykładowo, algorytm uzna za ważniejsze to, że użytkownik obejrzał film do końca niż to, że twórca filmu i odbiorca są z tego samego kraju.
TikTok umożliwia tworzenie filmów o długości 15 i 60 sekund. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy obejrzą do końca krótsze, wciągające treści. A o to właśnie chodzi – algorytm TikTok docenia filmy, które są obejrzane w całości.
Make every second count, czyli niech liczy się każda sekunda. To hasło, które jak inne pasuje do TikToka. Postaraj się, żeby film angażował użytkownika od samego początku. Nie przesadzaj ze zbyt długim wstępem, bo odbiorca szybko się znudzi i przewinie wideo. Zainteresuj go od razu, od pierwszej sekundy.
Czasy, gdy w aplikacji królowały słabej jakości filmy już dawno minęły. Jeśli chcesz mieć więcej wyświetleń, postaw na jakość. Zadbaj o dobre oświetlenie i montaż. Sprawdź, co oferuje wbudowany edytor. Ilość efektów, naklejek czy transitions, czyli przejść, które możesz wykorzystać w swoim materiale, jest ogromna. Wystarczy kilka prostych trików, żeby Twój film był atrakcyjny.
To właśnie od reakcji użytkowników zależy, czy algorytm uzna Twój film za wartościowy i zwiększy jego widoczność. Dlatego staraj się dodawać nowe filmy wtedy, gdy TikTokowicze są najbardziej aktywni. Wykorzystaj do tego dane analityczne udostępniane przez aplikację. Będziesz mieć kontrolę nad efektywnością publikowanych treści i trafisz dzięki temu na więcej głównych feed’ów.
Zastanawiasz się jeszcze, czy warto dodawać podpisy pod filmami? Jak najbardziej. Intrygujący opis może sprawić, że użytkownik zainteresuje się Twoim filmem i obejrzy go do końca. Podpis to też okazja do wyjaśnienia kwestii, które nie zmieściły się w materiale. Pamiętaj o korzystaniu z dobrze dobranych hashtagów.
TikTok challengem stoi. To jedna z najbardziej angażujących taktyk dostępnych w aplikacji, gdzie treści tworzą użytkownicy. Możesz dołączyć do wyzwania albo stworzyć nowe. Jeśli użytkownicy je podchwycą, rozprzestrzeni się jak pożar. Challenge może polegać np. na odegraniu scenki, nagraniu klipu czy wykonaniu układu tanecznego do jakiejś piosenki. Przykładowo, marka Nespresso wykorzystała challenge, żeby zwiększyć świadomość o swoim nowym systemie kawowym. Wyzwanie #CoffeeBeats polegało na wykonaniu prostej choreografii w rytm utworu muzycznego. Hashtag miał prawie 340 milionów wyświetleń.
Muzyka i dźwięk to oprócz hashtagów najważniejszy element TikToka. Jeśli użyjesz piosenki, która właśnie zyskuje popularność, możesz liczyć na szybki wzrost wyświetleń. Sprawdzaj, jakie piosenki są aktualnie na topie i wykorzystuj je w swoich filmach.
Marketerzy zauważyli potencjał TikToka i nikt nie traktuje go już jako chwilowej ciekawostki dla pokolenia Z. Dzisiaj to ważny element strategii marketingowej, który wykorzystują największe marki. Algorytm TikToka stawia przede wszystkim na reakcje użytkowników. Jeśli stworzysz atrakcyjne, angażujące treści, Twoje zasięgi poszybują w górę.
Chcesz wykorzystać TikToka w promocji Twojej marki?
Porozmawiajmy o tym, jak razem podbić TikToka: