SPÓJNOŚĆ
Logo jest wizytówką marki. Jego wygląd powinien być dopasowany do charakteru, narracji i komunikacji firmy.
Musi sprostać ambicjom, planom i ideom, które są jej bliskie.
CEL
Logo ma cel – musi zostać zapamiętane i rozpoznawane. Jest narzędziem wizerunkowym i pracuje na postrzeganie marki przez klientów i partnerów.
ODBIORCA
Logo jest tworzone dla odbiorców, nie dla autora i właścicieli marki. Musi odpowiadać potrzebom i gustom grupy docelowej i stać się jej bliskie.
KONKURENCJA
Zawsze należy sprawdzić jak komunikują się konkurencyjne marki i jakich logo używają.
Jest to ważne nie tylko dlatego ze względu na potrzebę unikatowości znaku, ale także ze względu na aspekty prawne – logo nie może być podobne do znaków innych marek z tego samego sektora, ponieważ narusza to prawa autorskie i może skończyć się poważnymi kłopotami prawnymi i wizerunkowymi.
POSZUKIWANIA
Warto przejrzeć dobre i cenione realizacje logotypów, palety kolorów czy stworzyć moodboard i mapy myślowe.
Dobry projekt zaczyna się w głowie i rodzi się na kartce. I gorąco zachęcam do porządnego researchu, szkicowania i zapisywania pomysłów, zanim włączysz komputer. Istnieje mnóstwo środków wyrazu. Aby nie zagubić się w mnogości dostępnych rozwiązań, lepiej odłożyć emocje i osobiste gusta na bok, a skupić się na komunikacie i charakterze marki i szukać rozwiązań, które dobrze je zakomunikują.
Dobry design porządkuje, a zły wprowadza chaos. Logo zaś ma być funkcjonalne, nie musi być ładne.
PROSTE
“Jeśli po wyeliminowaniu jakiegoś elementu niczego nie tracimy, znaczy to, że element nie był konieczny.”
N.Chavez, Diez Principios del diseño gráfico
Wszyscy kojarzymy logo Apple, Nike, Adidasa. Wyrwani ze snu potrafimy opisać logo Ikei i Coca-Coli.
Dobrze zaprojektowane logo jest proste, nie zawiera elementów pozbawionych znaczenia, jest łatwo przyswajalne a przy tym ——->>>>
UNIKATOWE
Droga prostoty i minimalizmu jest słuszna w projektowaniu graficznym. Jednak zawsze należy pamiętać o tym, że logo ma być charakterystyczne, UNIKATOWE. Nie można sprowadzić logo do ikony, ponieważ są to znaki używane powszechnie, zakorzenione w świadomości jako element uniwersalnego języka komunikacji wizualnej. Uważaj, by przypadkiem nie wyprać swojego projektu z cech indywidualnych i nie uczynić go piktogramem. Zwróć uwagę, by nie wybrać do reprezentacji marki używanego już symbolu. Odważ się sięgać po nowe środki przekazu.
ODPORNE NA DEZAKTUALIZACJĘ
Cienkie linie, gradienty, połączenie magenty i czerni, ornamenty, zawijasy – trendy przychodzą i odchodzą.
Logo natomiast ma mieć długą datę przydatności. Reprezentuje markę. Korzystaj z trendów świadomie, wybieraj przede wszystkim środki wyrazu odpowiadające temu, co chcesz przekazać w znaku. Mniej znaczy więcej.
Nie używaj jakiegoś kroju pisma, czy koloru, dlatego, że jest modny. Używaj, dlatego, że pasuje do ID marki.
I jeszcze jedno – nie chcesz żeby twoje logo wyglądało jak tysiące innych – przecież ma się wyróżniać 😉
Głupio byłoby musieć zmienić logo za rok, kiedy trendy znów się zmienią. Często zmieniane, modyfikowane logo nie ma szans, by zakorzenić się w świadomości klientów, a przecież na tym powinno nam zależeć.
CZYTELNE
“Mniej popisów, więcej komunikacji”
Jay Doblin, współzałożyciel Unimark International, wykładowca i projektant Illinois Institute of Technology
Sam znak powinien być łatwy do zidentyfikowania na pierwszy rzut oka. Logo nie powinno mieć zbyt wielu szczegółów, lub być czytelne tylko w pełnej wersji. Znak w negatywie, czy monochromatyczny (a taki zapewne będzie często w użyciu) musi być równie atrakcyjny i rozpoznawalny. Nie ma ku temu innej drogi, niż rezygnacja z ilustracyjnego rozbuchania, ograniczenie palety barwnej i zwracanie uwagi na przestrzeń negatywu, która również jest ważnym elementem grafiki.
UPORZĄDKOWANE
“Już tu, na poziomie elementarnym, umysł konfrontowany jest z pierwotną wersją ogólnego problemu poznawczego, polegającego na tym, że wszystko na tym świecie jawi się nam w kontekście oraz że kontekst ma wpływ na nasze poznanie (…), organizacja percepcji nie ogranicza się bezpośrednio do danego materiału, lecz dodaje niewidoczne kształty, traktując je jako rzeczywiste części kształtów widzianych.”
Rudolf Arnheim, specjalista psychofizjologii widzenia
Pamiętaj, że logo zawsze występuje w jakimś kontekście. Czasami jest oblane tekstem, a czasami jest nadrukowane na planszy, otoczone znakami innych marek. Dobry projekt logo zawsze uwzględnia pole ochronne znaku, czyli przestrzeń wokół niego, w której nie mogą znaleźć się inne elementy graficzne. Dzięki temu znak zyskuje dystans, który pozwala mu wybrzmieć a okoliczne elementy nie zaburzają jego odbioru.
Dobrze też przy projektowaniu korzystać z siatki modularnej, która organizuje i ujednolica przestrzeń znaku i relacje pomiędzy jego elementami.
Autorka: Olga Korban