Jest rok 2003, mam 19 lat i gram w GTA Vice City – grę z najlepszym soundtrackiem ever (MTV lata 80.) i pełną odniesień do moich ulubionych kultowych filmów (Scarface) i seriali (Miami Vice). Myślałem wtedy: to chyba najlepsza gra, jaką do tej pory zrobiono.
Seria Grand Theft Auto dla wielu osób jest po prostu częścią naszej zglobalizowanej kultury, tak jak filmy, do których nawiązuje czy muzyka stanowiąca tło dla rozgrywki. Premiera samego trailera GTA VI wywołuje w sieci ogromne poruszenie.
Wydaje mi się, że kolejnym wyzwaniem dla branży gamingowej będzie projektowanie postaci, które staną się ikonami, tak samo jak Indiana Jones, Vader czy Mickey Mouse.
Z drugiej strony – czy Wiedźmin stał się kultowy dzięki książce czy raczej grze komputerowej?
Wydaje się, że tak samo jak marketing, nasza kultura staje się coraz bardziej omnichannelowa. Postać pojawia się najpierw na kartach komiksu czy książki, potem wchodzi do serialu, gry, filmu, multiverse, social media, wraca do serialu… Aż pewnego dnia być może spotkamy Wiedźmina jako niezależny byt obdarzony sztuczną inteligencją w multiverse i w dodatku będziemy z nim pracować nad wspólnym projektem.
Spis treści:
- GTA VI już z rekordem
- Epic Games wygrywa z Google
- Reakcje CMOs na świat post-cookies
- Multiverse Fortnite
- Spotkania offline kręcą marketerów
- Ile kasy idzie na strony „Made for Advertising”?
- Reklamodawcy hojni dla twórców
- UE dogaduje się w sprawie AI
- Threads już w Europie
- Co potrafi AI…
- Shorty
- Weekly Tool
- Praca dla freelancera. Wiedza z bloga
GTA VI już z rekordem
Ponad 93 mln wyświetleń w ciągu pierwszych 24 godzin na kanale Rockstar Games YouTube – to imponujący wynik, jaki osiągnął trailer Grand Theft Auto VI. W ciągu 72 godzin licznik podskoczył do ponad 120 mln wyświetleń. „Ustanowienie tego nowego rekordu wszech czasów jest świadectwem kulturowego wpływu gry i pokazuje, dlaczego YouTube jest wiodącym miejscem docelowym dla treści związanych z grami i popkulturą”. – powiedział Leo Olebe z YouTube Gaming. GTA VI ma być dostępne dopiero w 2025 r., ale jest już prawie pewne, że będzie to jedna z najpopularniejszych gier w historii.
📰 Variety
Epic Games wygrywa z Google
Epic Games wygrał w USA pozew antymonopolowy przeciwko Google. Główną kwestią w tej sprawie było to, czy gigant z Mountain View utrudniał życie konkurentom Google Play na urządzeniach z Androidem. To niezwykle ważny werdykt, który może zmienić działanie sklepów z aplikacjami. Pozew, złożony w 2020 r., oskarżał Google o naruszenie przepisów antymonopolowych poprzez zmuszanie użytkowników aplikacji do dokonywania płatności za pośrednictwem swojego systemu i pobieranie znacznej części przychodów. Pomimo mniej ograniczonego ekosystemu Google Play w porównaniu do App Store, jury stanęło po stronie Epic Games. Google planuje odwołać się od wyroku.
📰The Financial Times (Paywall)
Reakcje CMOs na świat post-cookies
Marketerzy przyjmują różne strategie na zbliżający się koniec śledzenia plików cookie stron trzecich. Niektórzy, nazwani przez DigiDay „wizjonerskimi podróżnikami”, uważają, że targetowanie na dużą skalę to już przeszłość. Jeśli chodzi o mierzenie sukcesu kampanii, badają metody, które nie opierają się na identyfikatorach. „Pragmatycy prywatności” są świadomi potrzeby zmian i testują alternatywne narzędzia. „Wiecznie mający nadzieję” chowają głowę w piasek i czekają, aż Google sam dostarczy im skuteczne rozwiązania, podczas gdy grupa sceptyków, nazwana „unikaczami rzeczywistości”, nadal wierzy, że pliki cookies nie znikną i nie przygotowuje się na zmiany. Podział ten odzwierciedla niepewność branży w obliczu nadchodzących zmian.
📰 Digiday (Paywall)
Multiverse Fortnite
X chce być „aplikacją do wszystkiego”, a Fortnite – grą do wszystkiego. I to temu drugiemu coraz bardziej się udaje. Nowa gra Lego Fortnite już osiągnęła znaczący sukces, gromadząc jednocześnie 2,45 mln graczy wkrótce po jej uruchomieniu. Do tego na platformie w krótkim czasie pojawiły się jeszcze dwie inne propozycje dla gamerów. Dodając do tego wydarzenia offline, koncerty Ariany Grande czy niezliczone światy tworzone na platformie przez użytkowników wyraźnie widać, że ambicje Epic Games wykraczają znacznie poza bycie zwykłą grą.
📰 TechCrunch
Spotkania offline kręcą marketerów
Aplikacja randkowa Hinge ruszyła z nową inicjatywę „One More Hour”, która ma zachęcać Gen Z do częstszych kontaktów offline i dzięki temu zwalczać falę samotności wśród młodych osób. To szerszy trend, w którym marketerzy coraz częściej nadają priorytet wydarzeniom w realu.To reakcja na zmieniające się zachowania konsumentów, którzy wracają do przedpandemicznego stylu życia. Marketerzy, dostrzegając wartość interakcji w świecie rzeczywistym, wykorzystują wydarzenia offline do wzmacniania więzi z odbiorcami, szczególnie młodszymi grupami z pokolenia Z.
📰 MarketingDive
Ile kasy idzie na strony „Made for Advertising”?
Celem stron typu Made for Advertising jest maksymalizacja zysków z reklam dzięki dużej liczbie wyświetleń, a nie dbanie o jakość treści, które najczęściej są bardzo wątpliwej jakości. Według najnowszego raportu Pixalate 11% globalnych wydatków na reklamy programmatic marnuje się właśnie przez tego typu witryny. 70% wydatków na reklamy w witrynach MFA trafia do domen prywatnych. Raport mówi też, że strony MFA mają o 20% większy nieprawidłowy ruch (invalid traffic, IVT) w porównaniu z innymi witrynami.
📰 Pixalate
Reklamodawcy hojni dla twórców
Raport Interactive Advertising Bureau (IAB) i agencji badawczej TalkShoppe pokazuje jasno, że reklamodawcy planują spore inwestycje w twórców treści w 2024 r. Aż 44% ankietowanych chce zwiększyć swoje wydatki na tego typu content średnio o 25%. Skąd takie podejście? Około 39% konsumentów ogląda obecnie więcej treści twórców w porównaniu z rokiem ubiegłym – reklamodawcy podążają więc za klientami. Creator economy, wyceniana w tym roku na 250 mld dolarów, ma wzrosnąć do 480 mld dolarów do 2027 r.
📰 MarketingDive
UE dogaduje się w sprawie AI
Ustawodawcy UE doszli do porozumienia w sprawie przepisów regulujące rynek sztucznej inteligencji – to pierwszy tego typu akt prawny na świecie. Firmy z tej branży będą musiały ujawniać dane i przeprowadzać rygorystyczne testy, W ustawie o AI znajdują się też zakazy wykorzystywania sztucznej inteligencji w zakresie oceny społecznej czy manipulacji ludzkimi zachowaniami. Branża technologiczna wyraziła jednak obawy, że restrykcyjne przepisy mogą stłumić innowacje, a firmy bedą musiały koncentrować się nie na rozwoju, ale na tym, aby ich rozwiązania były zgodne z prawem unijnym.
📰 The Financial Times (Paywall)
Threads już w Europie
Kilka dni temu na stronie Threads pojawił się licznik czasu, który wygasł dzisiaj o godz. 12.00. Oznacza, to, że aplikacja Meta jest dostępna dla obywateli UE. Uruchomienie Threads w Unii opóźniało się przez zmieniające się przepisy dotyczące prywatności danych. Podczas premiery aplikacji szef Instagrama (i Threads) Adam Mosseri powiedział, że dotarcie do użytkowników z UE może zająć „wiele miesięcy” z powodu tych dodatkowych komplikacji.
📰 SocialMediaToday
📰 The Verge
Co potrafi AI…
… oprócz generowania obrazu Twojego kota w stylu van Gogha? Nowa reklama SAP chce odwrócić uwagę od buzzu, jaki tworzy wykorzystanie AI w hmm… mało przydatny dla ogółu sposób i skupia się na praktycznych zastosowaniach biznesowych.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 SAP Business AI: “Office Cat”
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Meta udostępnia wersję demo Audiobox, narzędzia AI, dzięki któremu możesz generować audio, np. podcast… ze swoim głosem. Wystarczy nagrać próbkę, a tool z dużą precyzją odtworzy brzmienie Twojego głosu.
Wiedza z bloga w GreenLetter