Czy sztuczna inteligencja wpłynie na branżę e-commerce? Bez wątpienia. Niektórzy badacze rynku mówią wręcz o nadchodzącej rewolucji na rynku zakupów online. Dlatego już teraz warto poznać możliwości narzędzi AI i obszary, w jakich można je wykorzystać, aby nie zostać w tyle za konkurencją. Zobacz, co potrafi AI w e-commerce!
Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki, która zajmuje się tworzeniem systemów i programów komputerowych zdolnych do wykonywania zadań, które tradycyjnie wymagają ludzkiej inteligencji.
W AI wykorzystuje się różne techniki, takie jak uczenie maszynowe, przetwarzanie obrazu i przetwarzanie języka naturalnego. AI znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, finanse, logistyka, edukacja, przemysł, marketing czy właśnie e-commerce. AI może pomagać w analizowaniu ogromnych zbiorów danych, automatyzacji procesów, rozpoznawaniu wzorców, prognozowaniu trendów i optymalizacji decyzji – lista zadań wciąż się wydłuża.
O AI zrobiło się głośno pod koniec 2022 r., gdy firma OpenAI wypuściła na rynek ChatGPT, który szybko stał się jedną z najpopularniejszych aplikacji na świecie. Chatbot podbił komputery stacjonarne i właśnie podbija urządzenia mobilne – wersja na iOS trafiła na szczyt listy najpopularniejszych aplikacji w App Store. Boom na sztuczną inteligencją trwa. Na rynku pojawiają się nowe toole (lub do tych już obecnych wdrażane są rozwiązania oparte na AI). Na czele firm, które wykorzystują AI w swoich biznesach na coraz większą skalę stoją Microsoft, Apple, Google czy Amazon.
Rynek e-commerce w Polsce i na świecie rozwija się dynamicznie i odgrywa coraz większą rolę w handlu detalicznym. W 2021 r. większość, bo aż 77% Polaków robiło zakupy online – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Gemius. Sprzedaż online zyskała na popularności w czasach pandemii COVID-19. Szacuje się, że do 2027 r. wartość polskiego rynku e-commerce wyniesie 187 mld zł – wynika z raportu “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” firmy Strategy& Polska. Ponad połowa wzrostu ma pochodzić z trzech kategorii:
Branża e-commerce w skali globalnej rozwija się bardzo dynamicznie. Wartości rynku do 2027 r. według prognoz osiągnie 5,58 bln dolarów. Liczba klientów robiących zakupy online do tego czasu osiągnie 5,29 mld.
Jednym z najpopularniejszych przykładów AI w e-commerce jest wykorzystanie chatbotów. Chatboty w e-commerce pełnią rolę wirtualnych asystentów, którzy mogą np.:
Dzięki AI chatboty mogą lepiej rozumieć i analizować zapytania klientów oraz reagować na nie w czasie rzeczywistym i dostarczać wysoce spersonalizowane odpowiedzi.Boty mogą również prowadzić rozmowy na temat preferencji klientów, pomagając w wyborze produktów. Dzięki ciągłemu uczeniu się, chatboty mogą stawać się coraz bardziej inteligentne i efektywne w obsłudze klientów.
W jakich miejscach można wdrożyć boty? Chatboty mogą być dostępne np.:
Wykorzystanie chatbotów w e-commerce może przyspieszyć proces obsługi klienta, zwiększyć dostępność i poprawić doświadczenie zakupowe. Chatboty są również skutecznym narzędziem do generowania leadów, zbierania informacji o klientach i analizowania trendów zakupowych. Dzięki chatbotom e-commerce może obsługiwać większą liczbę klientów jednocześnie. Jest to możliwe nawet poza godzinami pracy, co przekłada się na większą efektywność i oszczędność czasu.
Do tego możliwa jest integracja chatbotów z innymi systemami e-commerce, takimi jak CRM czy systemy płatności. Umożliwia to pełniejszą automatyzację procesów sprzedażowych. Przykładowo: dzięki analizie danych generowanych przez chatboty, e-commerce może lepiej zrozumieć preferencje i potrzeby klientów, co przekłada się na bardziej ukierunkowane działania marketingowe.
Chatboty są użyteczne zarówno dla małych, średnich jak i dużych firm e-commerce, pomagając w skutecznym zarządzaniu komunikacją z klientami. Korzystają z nich takie globalne firmy jak Spotify, Sephora, Mastercard czy Starbucks.
AI jest szeroko wykorzystywane w e-commerce do generowania spersonalizowanych rekomendacji produktów dla klientów. Algorytmy AI mogą uczyć się na bieżąco na podstawie interakcji klientów z rekomendowanymi produktami, co prowadzi do coraz dokładniejszych i trafniejszych sugestii.
Amazon używa zaawansowanych algorytmów AI, aby proponować użytkownikom produkty, które mogą ich zainteresować, na podstawie ich wcześniejszych zakupów i przeglądanych produktów. Serwisy streamingowe wykorzystują sztuczną inteligencję, aby przewidywać, jakie filmy lub seriale będą najbardziej interesujące dla danego użytkownika na podstawie ich historii oglądania. Aplikacja do zamawiania jedzenia może wykorzystywać AI, aby sugerować użytkownikom np. restauracje w ich okolicy na podstawie bieżącej lokalizacji i preferencji kulinarnych. Takie przykłady, które pokazują, jak AI usprawnia mechanizmy rekomendacji produktów, można mnożyć. Wraz z udoskonalaniem i upowszechnianiem rozwiązań AI możemy z całą pewnością założyć, że rekomendacje produktów w nadchodzących latach będą jeszcze bardziej trafne i maksymalnie spersonalizowane.
Visual Search to technologia, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie produktów za pomocą obrazów zamiast wpisywania zapytań tekstowych. Dzięki niej użytkownik może zrobić zdjęcie produktu, a system automatycznie znajdzie podobne produkty lub zidentyfikuje konkretny produkt na podstawie jego cech wizualnych. Dzięki rozwojowi AI wyszukiwanie za pomocą obrazów jest coraz bardziej trafne i skuteczne.
Firmy e-commerce wykorzystują Visual Search jako narzędzie do poprawy doświadczenia użytkownika i zwiększenia konwersji. Dzięki wyszukiwania za pomocą obrazów konsumenci mogą szybko znaleźć pożądane produkty, nawet jeśli nie znają ich nazwy lub opisu.
Ta technologia jest wykorzystywana w różnych branżach e-commerce, np. moda, wnętrza, elektronika czy kosmetyki. Visual Search w e-commerce wykorzystuje m.in. Pinterest, który umożliwia użytkownikom wyszukiwanie produktów na podstawie zdjęć, które ich zainteresowały. Inne przykłady to Google Lens, Amazon’s StyleSnap i eBay Image Search.
AI znacząco usprawnia retargeting poprzez wykorzystanie zaawansowanych algorytmów i analizę danych. Dzięki temu możliwe jest dokładniejsze segmentowanie odbiorców na podstawieich preferencji i zachowań, dzięki czemu można m.in. szybciej i łatwiej tworzyć spersonalizowane reklamy. Ponadto, algorytmy AI są w stanie przewidywać, które produkty mogą zainteresować klienta na podstawie analizy danych historycznych. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala też na dynamiczne dostosowywanie treści reklamowych w czasie rzeczywistym, w zależności od zachowań użytkownika. Podsumowując, AI może Ci pomóc tworzyć skuteczniejsze kampanie retargetingowe niższym kosztem.
AI będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę w optymalizacji logistyki. Rozwiązania oparte na AI umożliwiają bardziej efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw w czasie rzeczywistym. Przykładowo, analiza danych AI pozwala na monitorowanie aktualnych zamówień, dostępnych zapasów oraz stanu ruchu drogowego. Umożliwia to dynamiczne planowanie i optymalizację tras dostaw, minimalizując czas i koszty. Ponadto, wykorzystanie algorytmów AI pozwala na przewidywanie wzorców zamówień i popytu na produkty. Sprawia to, że prognozowanie zapotrzebowania i planowanie dostaw jest o wiele dokładniejsze i bardziej trafne.
Wraz z szybkim rozwojem branży e-commerce i AI firmy mogą mieć problem z doborem odpowiednich rozwiązań. Jak więc mądrze korzystać z najnowszej technologii, aby nie przepalać budżetu i mieć pewność, że będzie ona służyć Twojemu biznesowi?
Eksperci Green Parrot pomogą Ci dobrać i wdrożyć rozwiązania AI dla Twojego e-commerce. Napisz do nas już dziś i umów się na bezpłatną rozmowę!
Wykorzystaj AI w swoim e-commerce!
Pomożemy Ci wybrać najlepsze rozwiązania!