W GreenLetterze często uprawiam niewdzięczną sztukę przewidywania przyszłości. Polega ona głównie na czytaniu i eksperymentowaniu z nowymi technologiami oraz narzędziami do komunikacji, a następnie myśleniu o tym, co te rzeczy zrobią za rok czy dwa.
Większość rzeczy jednak przewidzieć się nie da – tak jak na przykład totalnego sukcesu Nvidii. Warto też zauważyć, że nie jest on wynikiem wybitnego marketingu, a po prostu otworzenia się nowego rynku. Open AI ze swoim LLM zapoczątkowało falę innowacji AI, która ostatecznie musiała wystrzelić firmę produkującą procesory.
Przełomowe technologie nie potrzebują reklamy, bo ich wartość dodana sama generuje gigantyczny popyt. Właśnie dlatego warto próbować przewidywać przyszłość – czasami uda Ci się znaleźć coś, co stanie się nowym przełomem dla Twojej firmy. To coś zawsze leży gdzieś za mgłą przyszłych miesięcy czy lat oraz wielu nieudanych prób.
W przypadku Nvidii to nie gaming, a właśnie crypto i AI stały się napędem ekonomicznym firmy.
Nvidia uczy marketera pokory.
Spis treści:
- Nvidia ma swój czas
- Token za skan tęczówki
- Google zintegruje adsy w SGE
- Klon Twittera od Meta coraz bliżej
- Koniec dzielenia się kontem Netflixa
- YouTube wycofuje Stories
- TikTok testuje swojego chatbota
- Wydatki na reklamę cyfrową rosną
- Kampania LinkedIn w nieco innym stylu
- Shorty
- Weekly Tool
- Reklama na Librusie i Vulcanie. Wiedza z bloga
Nvidia ma swój czas
Big Tech musi zrobić nieco więcej miejsca dla nowego członka. Amerykański producent kart graficznych Nvidia to firma, która idealnie wstrzeliła się ze swoją ofertą w rozpoczynający się boom na AI, ponieważ rozwiązania AI wymagają odpowiedniego sprzętu, w tym supermocnych procesorów. „Przeszliśmy od dość trudnego okresu w zeszłym roku do przełomu z dnia na dzień” – powiedział Jensen Huang, dyrektor generalny Nvidii. W 2022 r. Nvidia wypuściła H100, jeden z najpotężniejszych i najdroższych procesorów. Momentem przełomowym było pojawienie się chwilę później ChatGPT od OpenAI. Stworzył on natychmiastowy popyt na H100, który stał się jednym z najgorętszych towarów w Dolinie Krzemowej. Elon Musk, który kupił tysiące kart graficznych Nvidii dla swojego start-upu AI X.ai, powiedział niedawno, że obecnie GPU (jednostki przetwarzania grafiki) „są znacznie trudniejsze do zdobycia niż narkotyki”. Wycena firmy, która w bardzo krótkim czasie zdominowała rynek układów scalonych stosowanych w systemach AI, dobiła do 1 biliona dolarów.
📰 The Financial Times (Paywall)
Token za skan tęczówki
O kryptowalutach w ostatnich miesiącach prawie nie słychać, ale nie oznacza to wcale, że w branży nie dzieje się nic ciekawego. Worldcoin to ambitny projekt krypto, który ma trzy główne cele: stworzenie globalnego systemu do identyfikacji osób, globalnej waluty oraz aplikacji płatniczej wykorzystującej tokeny. Tools for Humanity, zespół tworzący Worldcoin, pozyskał niedawno 115 mln dolarów od inwestorów. Co ciekawe, współzałożycielem kryptowalutowego projektu jest Sam Altman, szef OpenAI. Worldcoin budzi jednak kontrowersje i obawy dotyczące prywatności, bo ma on polegać na tym, że użytkownicy dostają tokeny w zamian za… skan tęczówki oka za pomocą pięciokilogramowej kuli o nazwie „The Orb”. Następnie obraz biometryczny jest przekształcany w ciąg liczb, tworząc kod tęczówki. Taki kod miałby być wykorzystywany do weryfikacji, czy mamy do czynienia z człowiekiem, czy z botem. Założyciele Worldcoin uważają, że metoda weryfikacji biometrycznej oparta o skan tęczówek niedługo stanie się wręcz koniecznością.
📰 TechCrunch
Google zintegruje adsy w SGE
Reklamy produktowe i w wynikach wyszukiwania mają zostać zintegrowane z Search Generative Experience (SGE) od Google. SGE, eksperymentalna wersja wyszukiwarki oparta o AI, to odpowiedź na Bing AI od Microsoft. Jak więc zmieni się sposób wyświetlania adsów? Przykładowo, użytkownicy znajdą reklamy sponsorowane pośród wyników wyszukiwania, oznaczone etykietą „Sponsorowane”. Reklamodawcy zyskają narzędzie, dzięki któremu będą mogli skuteczniej docierać do grupy docelowej – taka zmiana może potencjalnie zwiększyć CTR. Z drugiej strony użytkownicy mogą czuć, że są wprowadzani w błąd. Na razie integracja reklam z chatami AI w wyszukiwarkach wciąż jest w fazie eksperymentalnej. Jaki będzie tego efekt, przekonamy się już niedługo.
📰 Insider Intelligence
Klon Twittera od Meta coraz bliżej
Meta pracuje nad aplikacją tekstową, która mogłaby konkurować z Twitterem. Apka o roboczej nazwie P92, ma zostać częściowo zintegrowana z Instagramem. AdWeek podaje, że firma prowadzi teraz rozmowy z wybranymi twórcami, influencerami i innymi znanymi osobami, aby zachęcić ich do zostania pierwszymi użytkownikami aplikacji. Twitter mierzył się z wieloma problemami od czasu przejęcia platformy przez Elona Muska, ale nastroje nieco się uspokoiły po przejęciu sterów przez Lindę Yaccarino. Badanie przeprowadzone przez Pew Research Center wykazało, że 60% użytkowników platformy zrobiło sobie przerwę od aplikacji w ciągu ostatniego roku, podczas gdy inne aplikacje, takie jak Mastodon i BlueSky, próbowały zdobyć tę publiczność. Jak widać firma Zuckerberga również chce przejąć użytkowników Twittera, ale czy jednak nie jest już na to za późno?
📰 AdWeek (Paywall)
Koniec dzielenia się kontem Netflixa
Stało się. Netflix wprowadził długo zapowiadane zmiany w polityce udostępniania haseł, aby w ten sposób zwiększyć swoje przychody i w dłuższej perspektywie liczbę subskrybentów. Dotychczas firma nie egzekwowała zbytnio limitu jednego konta na gospodarstwo domowe, co więcej, wręcz zachęcała użytkowników do dzielenia się hasłem z innymi. Jednak po pierwszej od ponad dekady stracie subskrybentów, Netflix postanowił wprowadzić opłaty za udostępnianie hasła do konta innym. Aby wybrana osoba spoza gospodarstwa domowego mogła korzystać z konta, trzeba zapłacić dodatkową miesięczną opłatę. Ta zmiana została przetestowana w Ameryce Łacińskiej, a teraz obejmuje kraje takie jak Polska, Kanada, Nowa Zelandia, Portugalia, Hiszpania czy Stany Zjednoczone.
📰 The Verge
YouTube wycofuje Stories
Stories zniknie z YouTube pod koniec czerwca, a firma skupi się zamiast tego na Shortach. YouTube Stories działały od 2018 r. i bardzo przypominały funkcję na Instagramie, który z kolei skopiował ją od Snapchata. Ze Stories mogli korzystać twórcy z min. 10 tys. subskrybentów. Stories zostały wyparte przez krótkie, pionowe wideo znane z TikToka. Tiktokowy format następnie skopiowały inne media społecznościowe.
📰 TechCrunch
TikTok testuje swojego chatbota
TikTok testuje własnego chatbota opartego o AI, który ma pomóc użytkownikom w znajdowaniu interesujących ich treści. Bot o nazwie „Tako” będzie odpowiadał na pytania, dawał rekomendacje i prowadził rozmowy z użytkownikami. Jeśli pomysł się przyjmie, chatbot może całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z TikToka. Technologia AI pomoże poruszać się po aplikacji z ogromną ilością contentu, a twórcom platformy będzie zapewne służyć jako narzędzie zwiększające zaangażowanie.Testy bota odbywają się na Filipinach.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Wydatki na reklamę cyfrową rosną
Wydatki na reklamę cyfrową wzrosną w tym roku do 424,2 mld dolarów i będą stanowić ponad 58% wszystkich wydatków na reklamę, a prognozy mówią, że w 2024 r. ich udział wyniesie już ponad 59% – tak wynika z raportu Densu. Przewidywany wzrost będzie jednak wolniejszy niż w poprzednich latach. Jeśli chodzi o cały rynek reklamowy, Dentsu przewiduje, że w tym roku globalne inwestycje wzrosną o 3,3%, czyli o 23 mld dolarów w porównaniu do 2022 r. W 2024 r. wzrost ma wynieść 4,7%, a w 2025 r. – 3,8%.
📰 AdWeek (Paywall)
Kampania LinkedIn w nieco innym stylu
W nowym spocie reklamowym widzimy młodą dziewczynę, która siedzi w pralni. Po otrzymaniu powiadomienia z LinkedIn zaczyna ona niezwykły taniec w rytm „Guerilla” Remiego Wolfa. Nowa kampania ma podkreślać możliwości, jakie użytkownikom daje LinkedIn. Czy można ją zaliczyć do udanych? Oceńcie sami.
📰 MarketingDive
🎥 Find Your In | Laundromat | LinkedIn
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Synthesia to program AI do edycji wideo. Z jego pomocą możesz w prosty sposób tworzyć filmy z własnych zdjęć, muzyki i tekstu. Tool działa w intuicyjny sposób, a do tego oferuje mnóstwo zaawansowanych narzędzi np. do efektów 3D czy do tworzenia animacji.
Wiedza z bloga w GreenLetter