Popularność Discorda wystrzeliła w górę podczas pandemii – dzisiaj aplikacja nie jest już kojarzona tylko z gamingiem. Korzystają z niej miliony użytkowników na całym świecie, również w Polsce. Jakie możliwości platforma oferuje marketerom? Discord marketing – dowiesz się o nim więcej z naszego artykułu.
Discord to komunikator, który powstał z myślą o gamerach w 2015 r. Ma funkcje połączeń głosowych, tekstowych i wideo. Jego twórcami są Jason Citron i Stan Vishnevskiy. Apka ma w założeniu ułatwić nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu oraz organizację wspólnych rozgrywek. Komunikator, który jest dostępny w systemach Windows, Mac, iOS i Android, szybko zdobył popularność na całym świecie – i to nie tylko wśród graczy. W 2017 r. z Discorda korzystało 10 mln użytkowników, a w 2021 r. ta liczba urosła aż do 140 mln. Co jest tak wyjątkowego w tej aplikacji, że w krótkim czasie zdobyła miliony zwolenników?
Po pierwsze, chodzi o wysoką jakość połączeń. Założyciele Discorda zauważyli, że istniejące komunikatory do rozmów online są często zawodne i zakłócają komunikację np. z powodu opóźnień. Oni chcieli dostarczyć rozwiązanie, które sprawi, że uczestnicy znajdujący się w różnych miejscach na świecie podczas korzystania z apki poczują się, jakby byli w jednym pomieszczeniu – rozmowa powinna przebiegać jak najbardziej naturalnie dzięki usunięciu technicznych usterek. Twórcy aplikacji podkreślają też, że zależało im na stworzeniu poczucia wspólnoty, jaka panuje wśród gamerów.
Discord wykorzystuje technologię Voice over Internet Protocol (VoIP). Podstawową zasadą działania aplikacji są serwery tematyczne – miejsca skupiające osoby o podobnych zainteresowaniach. Dzięki temu nawigacja jest łatwiejsza, a użytkownicy mogą dołączać do kanałów na podstawie swoich zainteresowań.
Charakterystyczne dla apki są otwarte kanały głosowe. Osoby mogą łatwo włączyć się w nich do rozmowy bez konieczności wykonywania połączenia.
Discord umożliwia użytkownikom łatwe tworzenie i hostowanie własnych serwerów – za darmo. Serwery te mogą być zarówno publiczne, jak i prywatne. Oznacza to, że tylko specjalnie zaproszeni użytkownicy (z unikalnymi adresami URL zaproszeń) mogą uzyskać dostęp do prywatnych serwerów Discord.
Użytkownicy aplikacji cenią sobie również to, że zapewnia większą prywatność i bezpieczeństwo niż wiele innych tego typu narzędzi. Rozwiązanie ukrywa lokalizację IP użytkowników, jak i ich dane osobowe.
Obecnie Discord to:
Discord to jedna z ulubionych aplikacji graczy. Używają jej do przeprowadzenia wspólnej rozgrywki czy do oglądania streamów innych graczy. Jednak to nie tylko apka dla gamerów. Dzięki wysokiej jakości przesyłanego dźwięku i obrazu korzystają z niej osoby, które wcale nie są zainteresowane grami komputerowymi. Wśród kanałów można znaleźć te poświęcone gotowaniu, aktywnemu spędzaniu czasu czy nauce. Co ciekawe, z aplikacji korzysta ponad 200 uczelni wyższych. „Discord dał mi możliwość rozwoju studenckiego klubu w środowisku wirtualnym. To, co zaczęło się jako małe marzenie o stworzeniu studenckiego klubu, przerodziło się w społeczność liczącą prawie stu studentów, wykładowców i członków społeczności. Dzięki rolom i narzędziom moderacyjnym, jakie oferuje Discord, mogę nawiązywać kontakty z rówieśnikami w bezpiecznej, akademickiej przestrzeni.” – to opinia Sarah Kanga Livingstone z Humboldt State University. Jak widzisz, aplikacja sprawdza się w wielu środowiskach.
W 2019 r. tylko 30% użytkowników Discorda korzystało z aplikacji z powodów innych niż gry. W 2021 r. odsetek ten wzrósł aż do 78% (chodzi o korzystanie z apki w celach innych niż gaming lub z powodu gamingu plus innych rzeczy).
Aplikacja nie podaje szczegółowych danych na temat użytkowników. Jednak o popularności Discorda w Polsce można dowiedzieć się, śledząc np. liczbę pobrań. W maju 2021 r. było to rekordowe 202 tys., ale w lipcu tego samego roku liczba spadła do niecałych 100 tys. Aplikacja zaczęła znów zyskiwać na popularności pod koniec 2021 r. W styczniu 2022 r. miesięcznych pobrań ponownie było prawie 200 tys.
Korzystanie z Discorda może wydawać się skomplikowane, ale tak naprawdę aplikacja wyróżnia się przyjaznym, intuicyjnym interfejsem. Wystarczy spędzić tam nieco czasu, żeby się do niej przyzwyczaić. Również założenie serwera na Discordzie jest naprawdę łatwe – to tylko kilka kroków:
Po stworzeniu swojego serwera możesz wysyłać użytkownikom Discorda linki z zaproszeniem. Jak widzisz, założenie serwera nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności. Jeśli jednak napotkasz na jakiś problem, możesz liczyć na pomoc ze strony Discorda.
Pamiętaj, że możesz zdecydować się na publiczny lub prywatny serwer. Jeśli chcesz zwiększyć świadomość marki i dotrzeć do nowych odbiorców, pierwsza opcja jest dla Ciebie lepszym wyborem. Jeśli jednak wokół Twojej marki jest już skupiona zgrana społeczność, możesz zdecydować się na serwery prywatne.
Lista brandów, które eksperymentują z obecnością na Discordzie stale rośnie. Wśród dużych graczy można wymienić chociażby AllSaints, Chipotle, Skittles czy M&M’s.
Prowadzenie kampanii na Discordzie nie jest łatwym zadaniem. Aplikacja nie została zaprojektowana jako sieć społecznościowa, jak np. Facebook czy Instagram. Nie ma jednego głównego feeda – użytkownicy są rozproszeni na tysiącach serwerów. Dlatego są trudno dostępni dla brandów. Do tego, nawet jeśli działania marki na platformie okażą się sukcesem, nie wyjdą one prawdopodobnie poza aplikację. Pomimo tych wyzwań obecność na Discordzie może przynieść marce szereg cennych korzyści.
Zobacz kilka najważniejszych argumentów za tym, że aplikacja jest warta uwagi brandów:
Discord nie został stworzony pod kątem reklamodawców, ale dla społeczności – marki muszą to zrozumieć. Jeśli brand chce zbudować lojalną społeczność na tej platformie, po pierwsze musi tam wnieść prawdziwą wartość dla konsumentów. To oni powinni być w centrum uwagi, a nie sama marka. O jaką wartość chodzi? Może to być np. serwer z poradami na temat pielęgnacji roślin czy grupa dla osób chcących wspólnie uczyć się hiszpańskiego. Liczy się autentyczność i wiarygodność. Własne cele, np. dotarcie do nowych klientów czy zwiększenie konwersji, powinny znajdować się niżej na liście priorytetów.
Zaangażowane społeczności są często tworzone przez i dla bardzo konkretnych społeczności. Zadanie marki polega zatem na ułatwianiu rozmowy, wspieraniu, byciu nieco w cieniu – a nie na tym, by grać w społeczności najważniejszą rolę. Brand musi zmienić myślenie o tym, jak się komunikować w zdecentralizowanym środowisku, jakim jest Discord.
Discord nie oferuje płatnych reklam. Platforma zarabia na użytkownikach wybierających opcję płatnej subskrypcji i nic nie wskazuje na to, że polityka w tej kwestii się zmieni. Dlatego tak ważne jest tworzenie zaangażowanej społeczności i postawienie na prawdziwy dialog z użytkownikami aplikacji.
Discord to platforma nie tylko budująca społeczności, ale pomagająca utrzymywać stały kontakt wśród już istniejącej grupy. Discord to nowa wersja forum i facebookowych grup, wzbogacona o czaty audio i wideo. To idealny kanał dla brandów, których styl komunikacji współgra z vibem platformy. Grupa docelowa także musi się zgadzać – z Discorda najczęściej korzystają młode, obeznane z technologią osoby. Kluczem do trafienia do odbiorców będą zainteresowania, wiek i zachowania zakupowe.
Idealną sytuacją jest, gdy użytkownicy Discorda znają już markę oraz jej produkt i z całym przekonaniem chcą dołączyć do społeczności, którą buduje ona na tej platformie.
Wchodząc na Discorda, firma musi wiedzieć, że nie sprzeda tam swoich produktów, celem obecności na tej platformie powinno być przede wszystkim zdobywanie zaufania klientów i budowanie społeczności wokół marki.
Zobacz, jakie konkretne działania marka może prowadzić na Discordzie
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Discord to wymagające środowisko dla brandów przyzwyczajonych do rodzaju komunikacji z klientami, który jest ściśle powiązany z Web2. Jednak jeśli marka zrozumie specyfikę platformy, może się ona stać niezwykle skutecznym narzędziem do nawiązywania kontaktu z konsumentami i budowania zaangażowanej społeczności. Co ważne, platforma odzwierciedla zmiany w podejściu konsumentów do brandów – zwłaszcza tych z młodszych pokoleń. Oczekują oni prawdziwego dialogu i większego zaangażowania. Jeśli więc chcesz już dziś zaistnieć w zdecentralizowanym środowisku i być kilka kroków przed konkurencją, działania na Discordzie są dla Ciebie.
Chcesz, by Twój brand zaistniał na Discordzie? Pomożemy Ci w tym – napisz do nas, a my zaproponujemy Ci rozwiązania dopasowane do potrzeb Twojego biznesu.
Chcesz zacząć swoją przygodę z Discordem?
Pomożemy Ci w tym! Napisz do nas już dziś.