NFT (skrót od non-fungible token) to rodzaj tokena, który działa w oparciu o Ethereum. Każdy NFT – w odróżnieniu chociażby od kryptowalut – jest unikatowy. Taki token nie ma stałej, odgórnie ustalonej wartości. Nie da się go też podzielić na mniejsze części – można go kupić lub sprzedać tylko w całości. Nie da się go też wymienić na inny token. NFT można kupić na giełdach takich jak OpenSea.
NFT to rodzaj cyfrowego certyfikatu autentyczności, który potwierdza prawo własności do np. wirtualnego przedmiotu (GIFa, pliku jpg, wideo, wpisu na Twitterze). Można skopiować i udostępniać w sieci przypisany do tokena cyfrowy przedmiot, np. zdjęcie w formacie jpeg, ale sam kod jest unikalny i niezmienny.
Taki token nie ogranicza się tylko do świata cyfrowego – może być też potwierdzeniem posiadania fizycznego obiektu (np. nieruchomości).
NFT jest szeroko wykorzystywany do sprzedaży cyfrowych dzieł sztuki. W 2021 r. rynek NFT był wart 41 mld dolarów, a 2022 r. ta kwota może się nawet podwoić.
Coraz więcej brandów tworzy swoje własne NFT. Przykładem może być chociażby McDonald’s, który przywrócił kanapkę McRib właśnie w formie tokena.
Chcesz, by Twój brand miał swój własny NFT? Napisz do nas!