Rynek produktów CBD rośnie szybko, a nawet bardzo szybko. W Europie jego wartość w 2025 r. osiągnie ponad 3 mld dolarów. Również w Polsce oferta produktów CBD jest coraz szersza. A większa konkurencja oznacza też intensywniejsze działania marketingowe i reklamowe. Dowiedz się, na czym polega marketing CBD.
Z tego artykułu dowiesz się:
CBD, czyli kannabidiol, to organiczny związek chemiczny, jeden z wielu, który występuje w konopiach. Kannabidiol charakteryzuje się tym, że w porównaniu z innym związkiem najbardziej kojarzonym z rośliną – THC, nie ma właściwości psychoaktywnych. Warto wiedzieć, że występuje wiele odmian konopii i nie są one synonimem marihuany, która jest potoczną nazwą konopii indyjskiej. CBD pozyskuje się z kolei głównie z konopii siewnej, która jest uprawiana w wielu regionach Europy od wieków. Jej hodowla jest w Polsce i innych krajach legalna. CBD jest wykorzystywane do produkcji m.in. kosmetyków i olejków. Staje się coraz bardziej popularne na całym świecie ze względu na swoje właściwości. CBD ma m.in. działanie:
Uważa się, że CBD ma ogromny potencjał, który można wykorzystać m.in. w działaniach prozdrowotnych, profilaktycznych i terapeutycznych. Jednak utrudnieniem dla rozwoju tego rynku w Polsce są m.in. niejasności regulacyjne. Zacznijmy od początku. Uprawa konopi siewnych w Polsce wiąże się z wieloma procedurami biurokratycznymi i jest legalna na potrzeby przemysłu:
A co, jeśli chodzi o sprzedaż produktów CBD? Tu sprawa bardziej się komplikuje. Unijne prawo mówi, że sprzedaż jest legalna, pod warunkiem, że zawartość THC w produktach CBD nie przekracza 0,2 proc. Jednak według Głównego Inspektora Sanitarnego sprzedaż produktów spożywczych z CBD w Polsce nie jest zgodna z prawem, producent musi więc zwracać się do urzędu o zgodę na dopuszczenie towaru do obrotu. W tym czasie może sprzedawać produkt, ale w przypadku negatywnej opinii musi wycofać go z rynku. Firmy mogą wciąż legalnie sprzedawać produkty CBD, ale bez podawania informacji, że są one produktami spożywczymi. Branża konopna stara się doprowadzić do tego, by sprzedaż produktów CBD – również tych spożywczych – była w pełni legalna, a prawo uproszczone.
Zainteresowanie niektórymi produktami CBD, np. olejkami, poszybowało w Polsce w ostatnich latach w górę, co widać wyraźnie chociażby dzięki informacjom pochodzącym z ceneo.pl. Sprzedaż olejków CBD imponująco wzrosła o ponad 80% w ciągu roku (dane za okres od 1 do 28 stycznia w 2020 r. i 2021 r.). W całej Europie również widać rosnącą popularność kannabidiolu. Badanie konsumenckie przeprowadzone przez firmę New Frontier Data pokazuje, że 56% ankietowanych Europejczyków słyszało o CBD (w USA odsetek ten wynosi 86%). 16% konsumentów w UE przyznaje, że kiedyś stosowało CBD. Wśród najpopularniejszych powodów stosowania CBD znajdują się:
Trudności związane z marketingiem CBD wiążą się z zawiłymi, nie zawsze precyzyjnymi przepisami związanymi ze sprzedażą produktów CBD w Polsce i wynikającymi z tego ograniczeniami. Do tego prawo dotyczące produkcji czy handlu produktami CBD w najbliższych latach najprawdopodobniej będzie przechodzić zmiany, dlatego na rynku panuje związana z tym niepewność. Marketerzy zajmujący się promowaniem olejków CBD czy innych produktów z konopii muszą być więc na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami.
Oprócz tego w tej branży, tak samo jak np. w marketingu farmaceutycznym, szczególnie ważny jest dobór słów. Używanie niektórych sformułowań może narazić producenta na konsekwencje prawne. Trzeba być też świadomym, jakie rozwiązania marketingowe są dozwolone, a jakie nie. Promowanie produktów CBD nie zawsze jest możliwe bowiem przy pomocy tradycyjnych kanałów. Ograniczone są np. możliwości reklamowania produktów CBD za pomocą Facebook Ads i Google Ads.
Postrzeganie CBD przez opinię publiczną również ma duże znaczenie. Wraz z boomem na produkty z kannabidiolem społeczna świadomość na temat jego działania jest coraz większa. Jednak wciąż wielu osobom – zupełnie niesłusznie – kojarzy się on z marihuaną. Dlatego w działaniach marketingowych tak ważne jest edukowanie i rzetelne informowanie o działaniu CBD.
Pomimo tych wszystkich wyzwań marketing CBD rozwija się wraz z rosnącym rynkiem konopnym. I oferuje szereg możliwości, które pozwalają na prowadzenie skutecznych, precyzyjnych i wielokanałowych kampanii marketingowych.
Jak w każdym innym segmencie, również w przypadku rynku konopnego trzeba zacząć od opracowania spójnej strategii marketingowej. Jakie narzędzia sprawdzą się w marketingu CBD?
Marketingowcy mają w tym obszarze duże pole do popisu. Publikowanie angażujących, przydatnych treści jest na rynku konopnym szczególnie ważne, a wynika to z mitów, którymi obrosło korzystanie z produktów CBD, jak i niewiedzy na ich temat. Inwestowanie w dobry content pomoże zwiększyć ruch organiczny, dotrzeć do zainteresowanych konsumentów czy zbudować lojalność do brandu.
Budowanie widoczności w wynikach organicznych jest kluczowe w przypadku marketingu CBD. Wynika to z tego, że możliwość wykorzystania płatnych reklam jest mocno ograniczona. Dlatego trzeba zawalczyć o wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Odpowiedni dobór słów kluczowych, analiza konkurencji, linkowanie – to tylko niektóre z etapów pozycjonowania strony, których nie można pominąć.
Dzięki influencer marketingowi możesz trafić do użytkowników social media pomimo ograniczeń związanych z płatnymi reklamami. Współpraca z influencerami pozwala na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. Ważne, żeby treści publikowane przez influencera współgrały z wizerunkiem Twojej marki. W przypadku produktów CBD może być to content związany z dbaniem o zdrowie w naturalny sposób, radzeniem sobie ze stresem itp.
Rynek podcastów wciąż rośnie, ale nie jest jeszcze przesycony reklamami. Dlatego to idealne miejsce do marketingu CBD. Słuchacze świadomie wybierają twórców podcastów, są mocno zaangażowani, a poziom zaufania do podcasterów jest na wysokim poziomie.
Płatna reklama przy użyciu Google Ads ma poważne ograniczenia w przypadku reklamowania produktów CBD. Związek ten znajduje się na liście zabronionych substancji, reklamy nie mogą więc go promować.
W przypadku Facebook Ads nie ma listy wyrażeń zakazanych. Jednak algorytm może odrzucić Twoją reklamę, jeśli pojawią się w niej słowa „CBD” lub podobne. Na Facebooku przy pomocy płatnych reklam nie można też reklamować produktów CBD do spożycia.
Rynek produktów CBD jest wciąż bardzo daleko od przesycenia. W kolejnych latach będzie rosnąć, a z czasem znikną nieprecyzyjne przepisy. Brandy, które już dziś zadbają o marketing, będą mieć poważną przewagę konkurencyjną nad firmami, które zwlekają z podjęciem działań marketingowych. Pomimo ograniczonych możliwości płatnej reklamy, firmy wciąż mają do dyspozycji szeroki wachlarz narzędzi, dzięki którym marketing CBD może być niezwykle skuteczny.
Chcesz trafić do nowych klientów ze swoimi produktami CBD?
Napisz do nas, a zaprojektujemy dla Ciebie skuteczną strategię marketingową.