I po co właściwie znać trendy w typografii? Na to pytanie możemy odpowiedzieć sobie innym pytaniem. Czy pójdziesz na pogrzeb w różowej koszulce na ramiączkach lub żółtych ogrodniczkach? Oczywiście – możesz tak zrobić, jednak będziesz się wyróżniać (raczej negatywnie) i niepotrzebnie przykujesz uwagę podczas całego wydarzenia. Dlatego na tę okazję wybierzesz raczej czarne, eleganckie ubrania, żeby dopasować się do okoliczności. Tak też jest z typografią – ma pozostać niewidoczna i korespondować swoim charakterem z treścią. Nie złożymy oficjalnego druku krojem imitującym odręczny charakter pisma.
Tak samo jest z typografią w marketingu – cały wic polega na tym, żeby w umiejętny sposób dobrać krój pisma do danej usługi czy produktu. Dzięki odpowiednio dopasowanym fontom komunikacja Twojej marki w dużo efektywniejszy (czyt. szybszy i tańszy) sposób dotrze do odbiorcy, a dzięki temu – zapadnie w pamięć klientów.
W dobie Internetu zyskaliśmy dostęp do setek źródeł, z których możemy pobierać i korzystać z płatnych oraz darmowych krojów pisma.
Czym więc się kierować w momencie wyboru? Z pomocą przychodzą najnowsze trendy w typografii, które bez wątpienia podbiły (lub dopiero podbiją) świat, opisane przez nas w tym artykule. Miłej lektury!
Szeryf to ozdobny element litery – może mieć różną formę, np. belki, zaokrąglenia, czy pogrubienia. Kroje pisma wykorzystujące tego typu wykończenia mają raczej klasyczny, elegancki charakter. Świetnie sprawdzą się w prostych layoutach jako nagłówki, kiedy nie muszą konkurować z innymi, ozdobnymi elementami. Również dłuższe teksty, takie jak ten artykuł, są łatwiejsze w odbiorze, kiedy złożymy je krojem szeryfowym.
Przykłady: Source Serif Pro, Glitten
Proste, geometryczne fonty. Dlaczego? Są uniwersalne, łatwo się je czyta i pozostają neutralne dla większości marek. W końcu dobra typografia to taka, która nie odciąga uwagi od treści, a z nią współgra.
Przykłady: Montserrat, Poppins, Cera Pro
To prosty i szybki sposób na urozmaicenie każdego projektu. Polega on na modyfikacji dowolnej litery w słowie czy zdaniu – również z użyciem tzw. negative space. Trend ten szczególnym powodzeniem cieszy się w projektowaniu identyfikacji wizualnej, ale również znajdzie swoje zastosowanie w plakatach, animacjach czy postach w social mediach. Umiejętne wykorzystanie tego zabiegu pozwoli na przedstawienie – za pomocą gry skojarzeń – konkretnej cechy produktu lub usługi.
Z ang. solid shadow – czyli jednolite, mocne cienie pod tekstem. Dodają one przestrzenności kreacji, swoim charakterem wpisują się w stylistykę retro. W zależności od stopnia skomplikowania, mogą znaleźć się zarówno w nagłówkach na stronie, jako element posta do social media oraz temat przewodni plakatu.
Przykłady: Dribbble
Niskie, grube fonty (o tzw. niskiej wysokości “x”) – to kroje pisma raczej szersze niż wyższe. Ze względu na swoją objętość, są idealne do zapisywania nagłówków na bloga czy haseł na posty w social mediach. Najważniejsze komunikaty umieszczone na kreacjach za pomocą takich fontów bez wątpienia zapiszą się w pamięci odbiorców.
Przykłady: chrisswilcock, Brandon Grotesque, Benton Sans, Normalidad
Nietypowe, eksperymentalne kroje pisma bez dwóch zdań dodadzą Twojemu projektowi charakteru. Zazwyczaj wyróżniają się kształtem – gdzie poszczególne litery zostają zamienione na uproszczone formy geometryczne – jak również kolorem. Stanowią obraz sam w sobie, dlatego nie sprawdzą się we wszystkich sytuacjach, jednak kiedy chcemy przykuć uwagę odbiorcy plakatu czy naszej strony, wybierzemy właśnie taki font.
Przykłady: San Diego Design Week, West Side
Skorzystanie z obrysu liter to jeden z tych trendów, który według nas na dłużej zagości w świecie designu. Dobrze współgra z bezszeryfowymi fontami, zapisanymi wersalikami. W nagłówkach świetnie wygląda zarówno na zdjęciu, jak i na jednolitym tle – szczególnie w zestawieniu z wypełnionymi literami, kiedy chcemy podkreślić wybrane słowo. Zastosowanie obrysów w Twoim projekcie sprawi, że będzie wyglądać on nowocześnie, jednak należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej czytelności (kontrastu) tekstu.
Przykłady: PrecisionRun, Verity, Alphaputt
Brutalizm to jeden z tych kierunków w sztuce, który się albo kocha, albo nienawidzi. Jednak w typografii jest jednym z najciekawszych trendów. Charakteryzuje się prostotą – surowymi liniami, bez zbędnych ozdobników. Dobrze wygląda i w czarno-białych projektach, i tych z silnym, kontrastującym kolorem. Największą popularnością cieszy się w designe’ach stron internetowych oraz druku.
Przykład: Behance, Werkleitz.de
Z ang. highlighted typo – to zabieg polegający na umieszczaniu tekstu nad wąską applą. Swoim wyglądem przypomina to skorzystanie z… zakreślacza. Tego typu rozwiązania sprawdzą się w sytuacji, kiedy chcemy albo podkreślić dane słowo w zdaniu, albo wyróżnić partię tekstu (nagłówek) od reszty kreacji.
Przykład: w-v.co, oei.cornell, Pinterest
O tym trendzie pisaliśmy częściowo w artykule poświęconym animacji. Polega on na niczym innym, jak na poruszeniu liter w dowolny sposób. Skręcanie, przesuwanie, skalowanie – wszystkie ruchome znaki są atrakcyjne dla oka i dodają kreacji ekspresji. Odpowiednio dobrane animacje ułatwią też opowiedzenie historii, jaką chce przekazać marka.
Jak to powiedział pewien znany projektant, Robert Bringhurst – “Nadrzędnym zadaniem typografa jest interpretacja tekstu i dotarcie z nim do czytelnika. […] Typograf jest dla tekstu tym, kim reżyser dla scenariusza czy też muzyk dla partytury”.
Wybór stosownych krojów pisma nie jest więc zadaniem łatwym, dlatego warto zostawić je specjalistom. Napisz do nas, a my pomożemy Ci w stworzeniu kreacji, które będą po prostu dobre.
Szukasz wsparcia w tworzeniu brandingu, materiałów do social media i grafik?
Mamy zespół specjalistów, który przygotuje dla Ciebie idealne kreacje: