Facebook otwiera nowy front walki o nasze serca i umysły – tym razem Zuck ogłosił, że platforma nie będzie w przyszłości „social media company”, a raczej „metaverse company”. Jest to bardzo ambitna wizja. Facebook będzie musiał zmierzyć się z wirtualnymi światami Fortnite czy Roblox, z których teraz korzystają głównie przyszli natywni obywatele metaversów – pokolenie naszych dzieci. Kiedy perspektywa rozwoju jakiejś technologii zaczyna pokazywać granice, pora na zmianę kierunku. Tak jak Google, które często nazywa się obecnie „AI company” – a przecież wciąż tkwi głównie w zasilanej reklamami wyszukiwarce – również Facebook stara się wykroić dla siebie część przyszłości. Metaverse opuszcza strony książek science fiction i wkracza do biznesu. Myślę, że pora już zacząć interesować się tym terminem.
Spis treści GreenLetter:
Metaverse Zuckerberga nabiera kształtów
Igrzyska w Tokio. Najniższa oglądalność od trzech dekad
Zapomnieliście już o Snapie? Niesłusznie
Spark Ads od TikToka usuwa pośredników na linii marka – twórca
Google usprawnia narzędzie do planowania kampanii
Rynek reklamy wideo online rośnie
Axe wykorzystuje kryptowalutowe szaleństwo
Oscarowa reżyserka zrobiła reklamę dla Forda
Najważniejsze statystyki z kwartalnego raportu Digital 2021
Shorty
Weekly tool
Czym jest SXO? Wiedza z bloga
Metaverse Zuckerberga nabiera kształtów
Facebook tworzy nowy zespół, który ma rozwijać Metaverse – wspólną dla wszystkich użytkowników przestrzeń, łączącą świat rzeczywisty i wirtualny, m.in. dzięki VR i AR. Taki Internet 3D. To, według Zuckerberga, przyszłość Facebooka i całego Internetu. „Możesz myśleć o metaverse jak o ucieleśnionym Internecie, w którym jesteś, a nie tylko oglądasz treści” – wyjaśnił. Nowy zespół będzie częścią działu VR, na czele którego stoi Andrew Bosworth. Dziś już chyba mało kto o tym pamięta, ale Facebook nieco przespał rozwój rynku aplikacji mobilnych. Dekadę temu natywne apki szybko stawały się standardem, ale te wypuszczane przez giganta z Menlo Park były podatne na awarie i pełne błędów. Dopiero po jakimś czasie Zuckerberg zdał sobie sprawę, że aplikacje są przyszłością rynku i zaczął kierować firmę w stronę mobilnych rozwiązań. Wygląda na to, że Facebook nie zamierza popełnić tego samego błędu drugi raz. Stało się to jasne po raz pierwszy w 2014 r., gdy przejął on firmę Oculus – wiodącego w branży producenta sprzętu VR. “Mobile to platforma teraźniejszości, a teraz przygotowujemy się też na platformy jutra” powiedział wtedy szef Facebooka.
Igrzyska w Tokio. Najniższa oglądalność od trzech dekad
Inauguracja Igrzysk Olimpijskich, która, przypomnijmy, po raz pierwszy w historii odbyła się bez widzów na trybunach, nie była popularna wśród Amerykanów. Stacja NBC, która w USA ma prawo do transmisji, podała, że w telewizji, kanałach internetowych i aplikacjach imprezę obejrzało 16,7 mln osób. To najgorszy wynik od 1988 r. i spadek o prawie 40% w stosunku do ceremonii otwarcia igrzysk w Rio de Janeiro w 2016 r. To kolejny przykład pokazujący, jak bardzo zmieniają się przyzwyczajenia widzów (na co wpływ miała niewątpliwie pandemia), przez co oglądalność w tradycyjnej telewizji spada. Jednocześnie coraz więcej osób wybiera kanały cyfrowe – liczba widzów korzystających z platform NBC zwiększyła się aż o 72% w porównaniu do poprzednich igrzysk.
Wydawałoby się, że Snapchat powoli odchodzi w zapomnienie, ale nic bardziej mylnego. W drugim kwartale tego roku aplikacja odnotowała najwyższy wzrost przychodów i aktywnych użytkowników w ciągu ostatnich 4 lat. Korzysta z niej obecnie 293 mln osób – o 23% więcej niż w 2020 r. Podobnie jak wiele innych mediów społecznościowych, Snapchat zyskał na pandemii. Kolejne lockdowny sprawiły, że ludzie szukali rozrywki głównie w sieci. Ale to nie wszystko. Gdy rozkwitał creator economy – głównie dzięki TikTokowi – Snapchat nie pozostawał w tyle. Stworzył Spotlight (kopię TikToka) i inwestował w AR. W przeszłości Snap często miał pod górkę. Wszedł na giełdę w 2017 r. z wyceną 24 mld dolarów, ale nieco wcześniej Instagram sklonował unikalną wówczas funkcję Stories. Po uruchomieniu Instagram Stories wzrost Snapchata spowolnił o 82%. Niedługo później celebrytka Kylie Jenner zatweetowała, że nie używa już aplikacji, powodując spadek wyceny firmy o 1,2 mld dolarów.
Spark Ads od TikToka usuwa pośredników na linii marka – twórca
Spark Ads to nowy format reklamowy na TikToku. Ma on pomóc brandom w zwiększaniu zasięgów, wykorzystując do tego istniejące już organiczne filmy, które pasują do ich kampanii. TikTok pozwalał wcześniej markom na sponsorowanie postów jedynie przed ich publikacją. Teraz wydaje się, że platforma chce rzucić rękawicę gigantom social media – Facebookowi i Instagramowi, które już to oferują. Spark Ads to kolejny przykład na to, że treści od twórców są głównym czynnikiem przyciągającym użytkowników platform społecznościowych, a tym samym przestrzenią, którą marketerzy chcą wykorzystać. Nowe narzędzie może też wyeliminować pośrednika – agencje social media czy management influencerów – ponieważ marki mogą kontaktować się bezpośrednio z twórcami.
Google wprowadza nowe opcje do swojego narzędzia do tworzenia i zarządzania kampaniami – Display & Video 360. Rozwiązanie ma pomóc marketerom oszacować zasięg kampanii w czasie rzeczywistym dla dowolnego medium – w tym tradycyjnej telewizji, Connected TV (CTV), a nawet audio. Na blogu Google możemy przeczytać, że „planowanie nie jest już jednorazową czynnością, musi odbywać się na bieżąco, aby nadążyć za szybko zmieniającymi się nawykami odbiorców.” Według tego giganta technologicznego narzędzia do planowania, które obejmują tradycyjną telewizję i CTV, mogą pomóc w bardziej efektywnym przejściu z telewizji linearnej na transmisję strumieniową.
Reklama wideo online będzie najszybciej rozwijającym się formatem w 2021 r., rosnąc o 26% i osiągając wartość 63 mld dolarów – prognozuje Zenith w swoim raporcie. Krajobraz wideo online wciąż się zmienia i jest napędzany rozwojem usług streamingowych i CTV. „Jego ciągła ewolucja wymaga radykalnego przemyślenia sposobu budowania optymalnego modelu dotarcia [do odbiorców], niezależnie od ekranu.”- powiedział Benoit Cacheux z firmy Zenith.
Według prognozy reklama wideo online będzie stanowić nieco ponad 11% globalnych wydatków na reklamę. Ogółem reklama cyfrowa ma wzrosnąć w tym roku o 19% i zwiększyć swój udział w całkowitych wydatkach na reklamę do 58% – w 2019 r. było to 48%.
Najnowsza kampania Axe wykorzystuje zainteresowanie Dogecoin. To wirtualna waluta, która powstała w 2013 r. jako żart wyśmiewający kryptowalutowe szaleństwo, ale szybko zaczęto ją brać całkiem na poważnie, w dużej mierze dzięki publicznemu wsparciu Elona Muska. “Dogecan” Axe to limitowana seria opakowań, na których znajduje się znany z memów pieseł. Brand wypuścił też nowy zapach o nazwie „48H Crypto”. Aby go zdobyć, fani musieli zarejestrować się na mikrostronie, której link został podany w momencie premiery. Nie tylko Axe nawiązuje w swoich kampaniach do kryptowalut. Przykładowo, w zeszłym miesiącu marka piwa Corona zorganizowała loterię „Triptocurrency”.
Ford zatrudnił reżyserkę Chloé Zhao, która zdobyła Oscara za “Nomadland”, aby w nowej reklamie przygotowanej specjalnie na Igrzyska Olimpijskie opowiedziała historię o tym, jak „zelektryfikowane” klasyczne samochody kształtują przyszłość marki. W produkcji widzimy elektryczne wersje popularnych samochodów Forda – F150 Lightning, Mustang Mach E i ETransit. Nowa kampania to znak, że marka zmienia strategię i swój wizerunek. Reklama jest też najnowszą odsłoną platformy „Built for America”, która koncentruje się na zrównoważonym rozwoju. Aby jeszcze bardziej podkreślić to przesłanie, produkcja kampanii była maksymalnie ekologiczna.
Najważniejsze statystyki z kwartalnego raportu Digital 2021
57% ludzi na świecie używa social mediów
55% ruchu w sieci generują smartfony
18% użytkowników w ostatnim tygodniu przynajmniej raz słuchało podcastu
Najpopularniejsze strony WWW i aplikacje w internecie to social media i komunikatory: Facebook, YouTube, Whatsapp, Instagram, Messenger, WeChat, TikTok, QQ, Douyin, Telegram
21% użytkowników śledzi w mediach społecznościowych influencerów
Ponad 43% użytkowników szuka w social media informacji o brandach
Na chęć dokonania zakupu wpływają kolejno: darmowa dostawa, kupony i rabaty, a także opinie i recenzje innych klientów.
37,5% internautów korzysta z funkcji blokowania reklam
Użytkownicy social media najczęściej obserwują konta znajomych i rodziny. Profile brandów są dopiero na 6. miejscu.
🩳 Cheetos w nowej kampanii współpracuje z Adidasem i uruchamia stronę, na której konsumenci po zeskanowaniu opuszków palców pokrytych chrupkowym pyłem mogą wygrać ciuchy ze specjalnej kolekcji.
Weekly Tool
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera