Animacje zadomowiły się w reklamie już na dobre. Korzystają z nich niszowe brandy i międzynarodowe koncerny.
Animacje, oprócz walorów estetycznych, przynoszą konkretne korzyści: według Forbes mogą pomóc firmom szybciej zwiększyć przychody aż o o 49%. Do tego koszty przygotowania animacji są zazwyczaj o wiele niższe niż w przypadku reklam, w których angażuje się całą ekipę filmową: operatorów, oświetleniowców, aktorów.
Zastanawiasz się, czy warto włączyć animacje w działania marketingowe Twojej firmy? Pytanie nie powinno jednak brzmieć “czy” ale raczej “kiedy”.
Animacje nieustannie napędzają promocję biznesu i kształtują zupełnie nowy sposób prezentacji produktów i usług w nowoczesnej przestrzeni cyfrowej. Są wrażliwe na światowe trendy projektowe i technologiczne. Szybko przebijają się do świadomości potencjalnych Klientów i coraz częściej stanowią core działań marketingowych.
Zanim jednak przejdziesz do produkcji, poznaj najważniejsze trendy w animacjach tego roku, dzięki którym zatrzymasz uwagę odbiorców i zrealizujesz cele biznesowe.
Motion branding polega na ożywieniu statycznego logo lub innych elementów identyfikacji wizualnej firmy.
W 2021 r. marki w zatłoczonej przestrzeni muszą walczyć o wyróżnienie się z tłumu i zyskanie uwagi odbiorcy. “Ożywione” logo przyciąga uwagę bardziej niż statyczny odpowiednik, bo nasze oczy są wyszkolone, aby zwracać większą uwagę na rzeczy będące w ruchu. Animowane logotypy stały się już jednym z najważniejszych trendów w projektowaniu tożsamości marki.
Weźmy na przykład Netflixa, czy 20th Century Fox. Prawie każdy wie, jak wyglądają ich animowane logotypy.
Motion branding w tym roku spotkasz w wielu miejscach: reklamach, filmach produktowych, korporacyjnych czy na stronach internetowych.
Sposób, z jakim będzie poruszać się twój logotyp, powinien być powiązany z tożsamością i charakterem brandu. Czy zdecydujesz się na dynamiczne, energetyczne ruchy. Czy raczej powolne, spokojne opływające?
Animated Logo CocaCola – Tere Miranda – Vimeo
Mieszanka animacji i realistycznych ujęć to coś, co w tym roku będziemy często spotykać w działaniach marketingowych marek, i nie tylko tam. Na pewno zauważyłeś graficzne elementy w teledyskach – w 2021 r. są one bardziej kolorowe i odważne niż wcześniej. Animacja ma w końcu przyciągać uwagę odbiorców. Taki mix spotkasz też w reklamach, explainer wideo czy dużych produkcjach filmowych (chociażby „Kosmiczny mecz: Nowa era”, o którym pisaliśmy w jednym z ostatnich wydań GreenLetter). Animacja wpleciona w film daje Ci możliwość zaprezentowania abstrakcyjnych idei czy danych w prosty, przejrzysty sposób, który trudno byłoby osiągnąć jedynie za pomocą “zwykłych” ujęć. Marki chętnie wykorzystują to narzędzie.
Interaktywne animacje (takie, jak np. ta od Netflixa) pozwalają widzom nie tylko oglądać, ale też uczestniczyć i doświadczać. To świetny sposób na przekazywanie wiadomości w taki sposób, aby widzowie zapamiętali to, co masz im do powiedzenia, jednocześnie zapewniając im rozrywkę. Nie jest to nowy trend – przypomnij sobie chociażby skaczącą ikonę na pasku aplikacji systemu operacyjnego, czy pole loginu, które wydaje dźwięk po wpisaniu nieprawidłowego hasła – to najprostsze przykłady wykorzystania interakcji z użytkownikiem. Dzisiejsze interaktywne animacje wykorzystywane przez marki są o wiele bardziej rozbudowane i angażują użytkowników na wielu poziomach. Zachęcają do aktywnego udziału, a nawet pozwalają odbiorcom wybrać kierunek, w którym będzie się rozwijała akcja lub jakiego ostatecznego kształtu nabierze animacja.
Animacje z teksturami w tym roku zyskują na popularności. Twórcy chętnie po nie sięgają, bo dodają one głębi i realizmu nawet najbardziej abstrakcyjnym obiektom. Poza tym mogą łatwo nadać animacji odpowiednią atmosferę i wzbudzić pożądane emocje u odbiorców. Pomyśl przez chwilę, jakie wnętrze w animowanym filmie wyda Ci się bardziej przytulne – takie, gdzie widzisz tekstury dywanu, koca, miękkich poduszek czy takie, gdzie wszystko jest całkowicie płaskie? No właśnie – tekstury mogą robić naprawdę dużą różnicę. Ich wybór jest ogromny i tylko od Ciebie zależy, na co się zdecydujesz. Pamiętaj, żeby współgrały one z przekazem i wizerunkiem marki.
Twórcy animacji chętnie w tym roku sięgają też po realizm. Na pewno widziałeś graficzne wideo z animowanymi bohaterami, których wyraz twarzy, mimika doskonale naśladują prawdziwe ruchy mięśni twarzy. Tak stworzone postaci lepiej oddają emocje i nastrój. Poza tym są też bardziej wiarygodne. Dlatego jeśli zamiast produkcji filmu stawiasz na animację, w której pojawiają się postaci – zadbaj o to, żeby ich mowa ciała, a szczególnie mimika, były jak najbardziej realistyczne. Jeszcze do niedawna osiągnięcie takiego efektu wiązało się z długą i żmudną pracą animatorów, jednak dzisiaj z pomocą przychodzi specjalistyczne oprogramowanie. Jeśli chcesz szybciej stworzyć animowaną postać z realistyczna mimiką, możesz wykorzystać do tego np. program Adobe Character Animator, narzędzie do rejestrowania i animowania ruchu.
Retro nigdy nie wychodzi z mody, a w 2021 r. twórcy wyjątkowo chętnie sięgają po tę stylistykę. Dzieje się tak m.in. dlatego, że komiksy czy powieści graficzne wracają do łask. Co więcej, w końcu są traktowane nie tylko jako rozrywka dla dzieci, ale jako wartościowy format nieustępujący literaturze. Nie dziwi więc, że styl retro powraca też do świata marketingu. Dzisiejsze animacje czerpią z najlepszych trendów z przeszłości, ale mają nowoczesny pazur. Animatorzy tworzą specyficzny klimat retro m.in. dzięki wykorzystaniu delikatnych gradientów, tekstur, płaskich kolorów czy flar obiektywu. Inne charakterystyczne elementy to dymki, ziarnistość, kontrastowe kolory.
Zasada “im mniej, tym lepiej” sprawdza się w wielu dziedzinach, również w animacji. Tym bardziej, że chyba już większość z nas jest zmęczona krzykliwymi komunikatami reklamowymi, w których przeważa efekciarstwo.
Dlatego w 2021 r. twórcy stawiają na spokojne, stonowane i wyważone palety barw. Animacja w takim stylu sprawdzi się w wielu branżach: wygląda prosto, ale bardzo elegancko. Pamiętaj, że jeśli chcesz się wyróżnić, nie musisz sięgać po kolory we wszystkich odcieniach tęczy. Często to właśnie ograniczone do kilku barw animacje szybciej przyciągną uwagę odbiorców. Dlaczego? Nawet jeśli użytkownicy nie znają się na teorii barw, z pewnością docenią harmonię i estetykę – takie rzeczy ogląda się po prostu przyjemniej.
2D pozostaje najpopularniejszym stylem animacji dla wielu brandów ze względu na pozorną łatwość realizacji i niewielkie koszty. Współcześni odbiorcy oczekują czegoś więcej. Łącząc animacje i projekty 2D ze światem 3D, możesz wykorzystać wypracowane już postaci, jednocześnie dodając projektowi głębi, życia i… poczucia ekskluzywności.
Łączenie dwu- i trójwymiarowej grafiki było wykorzystywane przez animatorów już wcześniej. Jedną z najbardziej znanych produkcji, która wykorzystuje hybrydową animację, jest film dla dzieci “Stalowy gigant” z 1999 r.
Morphing to kolejny efekt w animacji, który po prostu musisz znać. Polega on na przekształcaniu jednego obrazu w inny za pomocą płynnego przejścia, czyli morfowania. Morphing możesz zastosować do ożywienia logotypu czy prostych elementów graficznych, ale też do skomplikowanych i rozbudowanych projektów. To przepis na przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi odbiorcy. Kto nie chciałby zobaczyć aż do końca, jak zmieniają się kształty na naszych oczach? Ta technika jest bardzo przydatna w animacjach dostępnych w witrynach internetowych, bo wydłuża czas spędzony na stronie. To z kolei wpływa na wyższą pozycję w wyszukiwarce, bo Google premiuje angażujące witryny.
Typografia kinetyczna (ang. motion typography) w końcu podbija świat animacji. To trend, który utwierdza nas w przekonaniu, że typografia nie musi być nudna i statyczna. Cóż… litery raczej nie kojarzą się z ruchem – ale trend typografii kinetycznej zachęca do rozciągania, skręcania czy zniekształcania liter. Te przesuwające się po ekranie napisy zwracają uwagę i zatrzymują widza na dłużej w witrynie czy aplikacji mobilnej. Nie jest to całkowicie nowy pomysł. Przypomnij sobie chociażby sceny z filmu “Pulp Fiction”. Z całą pewnością zagości tu na dłużej. Daje wręcz nieograniczone pole do popisu.
Sama znajomość tego, co teraz jest modne, to nie wszystko. Jeśli chcesz, możemy przygotować dla Ciebie kreacje graficzne i animacje w duchu najnowszych lub najpopularniejszych trendów. Napisz do nas i wspólnie stwórzmy animacje, które pomogą zrealizować Twoje cele biznesowe i marketingowe.