Powiedzieć, że Facebook nie jest monopolistą, to jak powiedzieć, że niebo nie jest niebieskie. Sądy jednak rządzą się prawami (w niektórych krajach) i wedle tych praw amerykańska Federalna Komisja Handlu nie przedstawiła dostatecznej argumentacji na rzecz wydzielenia z firmy Instagrama i WhatsApp jako osobnych bytów. Dla ironii dodam, że ta sama Komisja zaaprobowała zakup Instagrama jeszcze kilka lat temu, a teraz stara się udowodnić, że był to nieuczciwy ruch monopolistyczny. Widać z tego ewidentnie, że demokratyczne instytucje po prostu nie są w stanie nadążać za tempem rozwoju i zmian w branży technologicznej. Tymczasem niejako w tle Google ogłasza kluczową dla całej branży technologicznej i marketingowej informację o terminie wycofania cookies z Chrome. Czyżby przestraszyli się, że ten monopolistyczny ruch może wzbudzić zbytnie zainteresowanie?
Spis treści:
Google przekłada datę wycofania ciasteczek
FTC przegrywa sprawę przeciwko Facebook
Cannes Lions. Cztery najważniejsze trendy
Fałszywe recenzje a prawo konsumenckie
Rynek live video shopping rośnie
Amazon przejmuje program do szyfrowania wiadomości
Powstaje ogromny krypto fundusz inwestycyjny
Aniołki idą na emeryturę
Shorty
Weekly Tool
Działania w social media – czego unikać? Wiedza z bloga
Google przekłada datę wycofania ciasteczek
Google o prawie 2 lata opóźnia wprowadzenie w przeglądarce Chrome blokady śledzenia użytkowników przy pomocy plików cookies przez zewnętrzne podmioty (miało się to stać już w styczniu 2022 r.). Firma z Mountain View wyjaśniła, że dzięki temu będzie mieć więcej czasu na rozmowy z organami regulacyjnymi i branżą reklamy cyfrowej, żeby razem wypracować dobre rozwiązanie. Opóźnienie może też wynikać z presji środowiska, bo rezygnacja z ciasteczek uderza w podstawy tego, jak dzisiaj funkcjonuje cały system reklamy internetowej. Teraz firmy zyskały czas, żeby przygotować się na zmiany. Po wprowadzeniu blokady gromadzenie danych służących do tworzenia spersonalizowanych reklam będzie niemożliwe. Third-party cookiessą już domyślnie wyłączone w Safari i Firefox. Jednak to Chrome zdecydowanie dominuje na rynku przeglądarek, dlatego nowe rozwiązanie wpłynie na całą branżę reklamy online.
Google zaproponował zastąpienie cookies nową metodą śledzenia zainteresowań użytkowników w sieci o nazwie FloC (Federated Learning of Cohorts), która ma lepiej chronić ich prywatność. Dane są przechowywane i analizowane wewnątrz przeglądarki, a nie wysyłane do zewnętrznych firm. Następnie internauci są grupowani według historii przeglądania. Informacje o zainteresowaniach tych grup – kohort – marketerzy będą mogli wykorzystać do tworzenia spersonalizowanych reklam. Krytycy wskazują jednak na to, że Google zyskałoby nieuczciwą przewagę, bo zachowałoby dostęp do potężnej bazy danych o użytkownikach. Wątpliwości co do nowego rozwiązania mają też eksperci od prywatności w sieci. Pewne jest, że jeszcze nikt do końca nie wie, jak będzie wyglądać świat reklamy po wycofaniu ciasteczek.
Facebook wygrał z Federal Trade Commission. Teza o monopolistycznej pozycji firmy Zuckerberga została obalona. Mimo, że jej skala pozwalała na miażdżenie lub wykupywanie konkurencyjnych firm, takich jak WhatsApp, czy Instagram. Sędzia orzekł, że dowody FTC są niewystarczające, aby pokroić korporację na kawałki. Jest to dość dotkliwy, czy wręcz ośmieszający wyrok dla FTC, który prawdopodobnie wpłynie na przyspieszenie prac nad nowelizacją ustaw antymonopolowych w USA, tak aby dać tej organizacji cięższą amunicję.
Za nami Cannes Lions. Jakie trendy były najbardziej zauważalne podczas tegorocznego święta reklamy?
1. Nie jest łatwo być zabawnym
Reklamy z elementami rozrywki, które nawiązują do kultury popularnej, a ich przekaz jest zgodny z wizerunkiem marki, mają dużą szansę na zdobycie uznania. Grand Prix Lions w kategorii Creative Strategy wygrał żartobliwy spot Cheetos wyemitowany podczas Super Bowl 2020. Jednak zabawnym reklamom jest trudniej wygrać nagrodę główną, mimo że często trafiają na shortlistę. Operowanie humorem jest o tyle trudne, że odbiorcy (i członkowie jury) mają różne gusta, na które wpływa m.in. ich doświadczenie i kultura.
Gry stały się skutecznym sposobem łączenia marek z odbiorcami (ze wszystkich grup wiekowych). Ich popularność wzrosła w czasach pandemii, bo zamknięci w domach szukaliśmy rozrywek. Zwycięskie zgłoszenia obejmowały zarówno głośne, masowe akcje, jak i bardzo proste, ale skuteczne pomysły. Tegoroczny zwycięzca w kategorii Digital Craft, firma Epic Games nawiązała współpracę z raperem Travisem Scottem. Gracze mogli brać udział w wyjątkowym doświadczeniu muzycznym Astronomical, w ramach którego podczas rozgrywki mogli oglądać występy Scotta na żywo. Taka trasa koncertowa w grze.
Nie liczy się już tylko przyciągnięcie uwagi ciekawą reklamą – chodzi o to, żeby przekaz był wartościowy i miał jakiś cel. Nie jest to nowy trend, ale COVID-19 sprawił, że stał się bardziej popularny wśród wielu brandów. Marki, które chcą przyciągnąć do siebie konsumentów, zwłaszcza tych młodszych, coraz częściej jasno określają, za czym się opowiadają i reagują na bieżące wydarzenia. Spoty, które zwróciły uwagę na festiwalu, były autentyczne i szczere. „Nie chodzi tu o znalezienie odpowiedzi, ale bardziej o wczucie się w to, czego doświadczają ludzie i odzwierciedlenie tego uczucia.” – zauważyła Chaka Sobhani, globalna szefowa kreacji w Leo Burnett. Wydźwięk społeczny ma spot Libresse, który zgarnął Titanium Grand Prix.
Pandemia i spowodowania nią zmiana trybu pracy nie wpłynęła na poziom zgłoszeń. Chaka Sobhani, która była członkiem jury, zauważyła, że pomimo tego, że zespoły częściej pracują zdalnie, rezultaty sugerują znacznie bliższą współpracę między agencjami i klientami, a tworzone kreacje są odważniejsze i bardziej skuteczne. „Podczas pandemii powstały jedne z najbardziej niesamowitych pomysłów. Za kilkadziesiąt lat wszyscy spojrzymy wstecz na ten bezprecedensowy czas i zapamiętamy go jako najjaśniejszy moment kreatywności.” – ocenił Rob Reilly, globalny CCO w WWP.
Brytyjski Urząd Konkurencji i Rynków (CMA) sprawdzi, czy Google i Amazon robią wystarczająco dużo, żeby z ich platform znikały fałszywe, wprowadzające w błąd recenzje produktów. CMA w oświadczeniu zaznaczyło: „Naszą obawą jest to, że miliony osób kupujących online mogą być wprowadzone w błąd, czytając fałszywe recenzje, a następnie wydają one pieniądze na podstawie tych rekomendacji„. Dyrektor urzędu dodał też, że to niesprawiedliwe, że ci, którzy przestrzegają prawa, tracą, podczas gdy niektóre firmy manipulują i fałszują 5-gwiazdkowe recenzje. Dochodzenie, które rozpoczęło się w piątek, ma wyjaśnić, czy firmy złamały prawo konsumenckie, nie podejmując wystarczających działań w celu ochrony kupujących.
Rynek live video shopping rośnie
Aplikacja NTWRK, która umożliwia sprzedawanie ekskluzywnych produktów podczas transmisji na żywo z celebrytami, planuje organizować więcej „festiwali” zakupów cyfrowych. Twórcy apki zauważyli, że handel mobilny i społecznościowy jest coraz bardziej popularny, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Marki, które uczestniczą w tych wirtualnych wydarzeniach, mogą oferować klientom – a raczej fanom – specjalne promocje i produkty z limitowanych serii. Tego typu zakupowe festiwale online trwają dwa dni i mają od 60 do 100 różnych transmisji na żywo z udziałem twórców i celebrytów. W najbliższy weekend odbędzie się Sneaker Con. Będzie można kupić m.in. limitowane buty Adidas (tylko 33 pary, 1000 dolarów za sztukę) do koszykówki, inspirowane Kareemem Abdul-Jabbarem, legendą Los Angeles Lakers. Jedna z firm doradczych przewiduje, że na zakupy online na żywo amerykańscy konsumenci wydadzą 25 mld dolarów w przyszłym roku (obecnie jest to 6 mld $).
Amazon przejmuje program do szyfrowania wiadomości
Amazon AWS (Amazon Web Services) kupił Wickr, aplikację do szyfrowania wiadomości popularną wśród agencji rządowych i wojskowych. Technologiczny gigant inwestycję tłumaczył rosnącym zapotrzebowaniem na bezpieczniejszą komunikację w erze pracy zdalnej. Wickr oferuje szyfrowane wiadomości end-to-end, rozmowy głosowe i wideo oraz udostępnianie plików. Przejęcie aplikacji nastąpiło w czasie, gdy duże firmy technologiczne są oskarżane o to, że uginają się pod rządowymi prośbami o udostępnianie danych o swoich klientach. To powoduje z kolei wzrost popularności mniejszych, niezależnych aplikacji do szyfrowania wiadomości, takich jak Signal. Amazon Web Services to platforma usług w chmurze, która w ostatnim kwartale przyniosła 4,2 mld dolarów – to prawie połowa przychodów całego koncernu.
Słynny gracz na rynku venture capital, firma Andreessen Horowitz, ogłosił swój trzeci fundusz skoncentrowany wyłącznie na kryptowalutach. Jego wartość wynosi dwa razy więcej niż poprzednie i opiewa na 2,2 mld dolarów. Firma jest znana z tego, że z sukcesem zainwestowała w wiele inicjatyw związanych z cyfrowymi walutami, m.in. w Coinbase. Przypomnijmy: Coinbase, największa giełda kryptowalut, w kwietniu zadebiutowała na amerykańskiej giełdzie Nasdaq, jako pierwszy duży biznes kryptograficzny. Za akcję trzeba było zapłacić 381 dolarów, a udziały Andreessen Horowitz w Coinbase były warte około 11 mld USD.
Victoria’s Secret, brand oferujący damską bieliznę, jest znany głównie ze swoich „aniołków„, modelek wpisujących się w wyśrubowany kanon piękna, które mają być przede wszystkim seksowne. Jednak marka postanowiła przejść rebranding i stać się bardziej inkluzywna. „Aniołki” zastąpią ambasadorki, w tym gwiazda piłki nożnej Megan Rapinoe i aktorka Priyanka Chopra Jonas. Na wybiegu pojawią się też modelki plus-size i transpłciowe. Ta zmiana to m.in. próba poszerzenia swojej klienteli o pokolenie Z, które bardziej od innych dba o to, co reprezentuje marka. Jak pisze Bloomberg, to stara strategia biznesowa – z większą liczbą klientów lubiących brand przychodzą większe zyski.
Bouncer – prosty w użyciu weryfikator adresów e-mail, dzięki któremu dostarczalność Twoich kampanii mailowych będzie na wysokim poziomie. Zapomnij o manualnym usuwaniu nieprawdziwych lub nieaktywnych maili – to narzędzie zrobi to za Ciebie.
Shorty:
🩳 NFT z oryginalnym kodem wykorzystanym do stworzenia World Wide Web, którego autorem był Tim Berners-Lee, został sprzedany za 5,4 mln dolarów (cena wyjściowa wynosiła 1000 USD).
🩳 Wartość Facebooka po raz pierwszy przekroczyła bilion dolarów. Stało się to po odrzuceniu przez amerykański sąd federalny dwóch pozwów przeciwko gigantowi z Menlo Park, które zarzucały mu monopolistyczne praktyki.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera