W momencie pisania tego GreenLettera prezesi największych firm technologicznych (Amazon, Facebook, Google i Apple) zeznawali przed US House Judiciary Antitrust Subcommittee. Bezos, Zuckerberg, Pichai i Cook przesłuchiwani są w sprawie praktyk monopolistycznych stosowanych przez ich firmy. Komisja antymonopolowa przez ponad rok zbierała dane i analizowała działanie czwórki gigantów technologicznych w zakresie dławienia konkurencji i działania na szkodę konsumentów. Zapowiada się interesujące i nieco absurdalne widowisko, w trakcie którego szefowie zarządzający firmami o łącznej wartości 4,85 biliona dolarów, będą starali się udowodnić, że ich organizacje: a) nie są wcale takie duże b) nie stosują praktyk monopolistycznych. Nie sposób nie zgodzić się z komentatorami takimi jak Scott Galloway, który stwierdza, że Big Tech wygrał to starcie z komisją, jeszcze zanim zaczęły się przesłuchania. Sam fakt, że prezesi zeznają w łączonej formule (zamiast każdy prezes i każda firma osobno) i to w dodatku w formacie telekonferencji, spowoduje, że istotne, szczegółowe i drążące pytania nie zostaną zadane, a czasu na odpowiednie przepytanie szefów firm będzie po prostu za mało. Galloway na swoim blogu przedstawia również doskonały zestaw pytań i wykresów, które ilustrują monopolistyczną potęgę Big Tech. Bardzo polecam zapoznanie się z tymi wykresami, bo pozwolą ci doskonale zrozumieć, jak silnymi firmami jest przesłuchiwana czwórka. Na przykład wykres obrazujący wartość rynkową dodaną przez Big Tech w ostatnich 5 latach i całkowitą wartość topowych firm FMCG.
1. Efekty bojkotu Facebooka
2. Instagram przekupuje tiktokerów
3. Google (i w sumie spora część USA) wciąż zdalnie
4. Hack Garmina
5. CEO Times
6. Zakaz reklamy śmieciowego jedzenia w UK
7. McDonald’s przymierza się do reaktywacji marketingu
8. NBA + Microsoft Teams, czyli widownia przyszłości
9. Trump vs. Biden: Walka polityczna na social media i przeciwko social media
10. Fajne reklamy / kampanie
11. Filmy szybciej będą trafiały z kin do streamingu
12. QAnon
Efekty bojkotu Facebooka
Widoczne są już efekty bojkotu reklamowego Facebooka, zapoczątkowanego przez kampanię Stop Hate For Profit. Socialbakers estymuje, że wstrzymanie kampanii na Facebooku na terenie USA wyniosło aż 32% w ostatnich dwóch tygodniach czerwca. Cięcia socialowych budżetów w odpowiedzi na bojkot były również zauważalne w innych częściach świata, ale nie tak znacząco jak w USA. Szef Publicis przewiduje, że wiele marek będzie kontynuowało akcję w celu zmuszenia Zuckerberga do walki z hate’em, ale jest jeszcze zbyt wcześnie, aby prognozować, czy ten protest wymusi zmiany w polityce serwisu.
📰 Financial Times (Paywall)
Instagram przekupuje tiktokerów
Instagram zaoferował spore pieniądze (w niektórych przypadkach są to setki tysięcy dolarów) największym gwiazdom TikToka w zamian za to, że przeniosą oni swoją aktywność na nową, konkurencyjną w stosunku do ich appki, usługę Instagrama – Reels, która zostanie uruchomiona w przyszłym miesiącu. To już prawdziwa wojna o influencerów pomiędzy dwiema platformami – TikTok obwieścił za to, że tworzy fundusz o wartości 200 milionów dolarów, który ma być przeznaczony na wspieranie amerykańskich twórców w ramach aplikacji.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
📰 TechCrunch
Google (i w sumie spora część USA) wciąż zdalnie
Google ogłosiło, że utrzymuje model pracy zdalnej aż do lipca 2021 – jak dotąd jest to najdłuższa deklaracja “uzdalnienia” pracy przez dużą korporację. Mówimy tutaj o grupie 200.000 pracowników i kontraktorów firmy, którzy mają pracować z domu. Trend pracy zdalnej utrzymuje się dużo mocniej, niż wiele osób przewidywało. Na nowojorskim Manhattanie w biurach pracuje mniej niż jedna dziesiąta pracowników, a minął już ponad miesiąc, od kiedy miasto dało firmom zielone światło na powrót do swoich siedzib.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Hack Garmina
Lider rynku profesjonalnych rozwiązań nawigacyjnych (auta, samoloty, łodzie) – Garmin – padł ofiarą ataku hakerskiego typu ransomware. W wyniku tego duża część usług cyfrowych firmy na całym świecie była niedostępna przez pięć dni. Eksperci, analizujący typ ataku i użyte do niego narzędzia, jako potencjalnego sprawcę wskazują rosyjską grupę przestępczą znaną jako Evil Corp.
📰 ArsTechnica
CEO Times
New York Times ma nową CEO w osobie Meredith Kopit Levien. Levien ma zamiar pogłębiać digitalizację wydawnictwa i orientować strategię firmy w kierunku produktów cyfrowych. Być może wkrótce oprócz wiadomości i artykułów NYT zaoferuje swoim subskrybentom także muzykę, gry i inne elementy online’owej rozrywki.
📰 The Information (Paywall)
📰 AdExchange
Zakaz reklamy śmieciowego jedzenia w UK
UK rozważa wprowadzenie zakazu reklamy niezdrowego jedzania (High Fat Sugar + Salty – HFSS). Przepis ma być częścią inicjatywy zwalczającej epidemię otyłości. Jeśli szeroki zakaz tego typu reklam zostanie wprowadzony, brytyjskie kanały telewizyjne będą zmuszone do znaczących cięć budżetowych – nawet o ponad 200 milionów funtów.
Choć wszystkie stowarzyszenia reklamodawców i świata agencji / mediów potępiają zakaz reklam junk food, tłumacząc, że to nie one są odpowiedzialne za otyłość Brytyjczyków, to jednak poza reklamowym lobby większość organizacji, zorientowanych na dbanie o zdrowie, chwali ten krok i widzi w nim szansę na zmianę strategii firm, produkujących niezdrowe jedzenie. Dla przykładu wprowadzony sugar tax istotnie przyczynił się do obniżenia ilości cukru w wielu przekąskach i napojach.
📰 The Guardian
📰 The Drum
McDonald’s przymierza się do reaktywacji marketingu
Choć na czas pandemii McDonald’s szybko zaadaptował model 3D (Drive-thru, Delivery, Digital) to oczywiście nie obeszło się bez znaczących spadków w sprzedaży (globalnie niemal o 24%) oraz cięcia budżetów (w USA o 70%). W tej chwili firma odpala zamrożone budżety i zamierza istotnie doładować drugą połowę roku. Marka dorzuci dodatkowe 200 milionów dolarów, co jest ekwiwalentem miesięcznego budżetu mediowego na każdym rynku.
📰 The Drum
NBA + Microsoft Teams, czyli widownia przyszłości
Mecze NBA będą rozgrywane na tle kilkumetrowych ekranów, na których zobaczymy widzów, oglądających rozgrywki poprzez Microsoft Teams. Ten nowy rodzaj widowni umożliwia technologia Teams Together, która pozwala na wyświetlenie do 300 fanów jednocześnie na wirtualnych trybunach. Żeby uczestniczyć w wydarzeniu w ten sposób, fani muszą kupić specjalne bilety.
Trump vs. Biden: Walka polityczna na social media i przeciwko social media
Social media same stają się celem ataków w trakcie politycznej walki Trump vs. Biden. Co ironiczne, kandydaci, walcząc z social mediami, jednocześnie im za to płacą. Trump kupił setki reklam na Facebooku, które obrzucają błotem Twittera za to, że blokował komunikację prezydenta w ramach portalu. Biden natomiast wydaje tysiące dolarów na reklamę na Facebooku, której celem jest zbieranie petycji, mających zmusić Facebooka do usunięcia mylących wypowiedzi Trumpa. Podsumujmy: Biden płaci Facebookowi za reklamy, w których narzeka na Facebooka, że wprowadza obywateli w błąd. WOW!
📰 AP NEWS
Fajne reklamy / kampanie
Kampania piwa Carlsberg bazowała na najbardziej krytycznych Tweetach (np. Carlsberg tastes like the rancind piss of Satan.) na temat flagowego browaru marki, aby wprowadzić nowy, lepszy produkt. Jak widać, na krytyce też można zbudować brand (a może nawet powinno się to robić).
📰 The Drum
Filmy szybciej będą trafiały z kin do streamingu
COVID naprawdę solidnie dokopał kinom. AMC Theaters i Universal zawarły porozumienie, które drastycznie skraca okres, po jakim filmy z premier kinowych będą mogły trafić do streamingów. Okres ten, który do tej pory wynosił zwykle 70-90 dni, skrócony zostanie do raptem 17 dni (co najmniej 3 weekendy).
📰 The Verge
QAnon
Twitter i TikTok podjęli aktywne działania zwalczające treści i konta powiązane z ruchem QAnon. Ruch rozprzestrzenia teorie mówiące, że świat, a w szczególności USA, kontrolowany jest przez “Deep State”, z którym dzielnie walczy prezydent Trump. Zwracam waszą uwagę na ten temat, bo moje zainteresowanie wzbudziła strategia, jaką QAnon stosuje do budowania zaangażowania w swoje teorie oraz to, jak rekrutuje followersów. Wszystko jest dość subtelne, z aurą dokładnej, niemal akademickiej analizy i posypką, która ma oddzielać treści pochodzące od QAnon od świata teorii spiskowych. Temat trochę dla fanów gatunku, ale też dla osób, które chcą zrozumieć, w jaki sposób tworzy się fake news.
📰Szybki artykuł: Financial Times (Paywall)
📰Loooong read: The Atlantic
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera