Wraz z rozwojem mediów społecznościowych i serwisów contentowych oraz w związku z ich wciąż rosnącą popularnością, poszukujemy nowych form promocji naszej marki w Internecie. Chcemy docierać do klientów bezpośrednio, precyzyjnie trafiając do grupy docelowej. Istnieje jednak szansa, że nasz komunikat reklamowy nie będzie już tak efektywny jak kiedyś, a wszystko przez zmiany w komunikacji internetowej. Z pomocą przychodzi influencer marketing – jeden z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu digitalowego.
Influencer to osoba prowadząca w Internecie różnego rodzaju działania i uzyskująca w związku z tym większą lub mniejszą popularność wśród swoich odbiorców. Influencerami mogą być np. blogerzy, vlogerzy, instagramerzy czy gamerzy (streamerzy). Uznanie i szerokie zasięgi zdobywają często dzięki rozległej wiedzy w określonym temacie, specjalizacji w danym obszarze, ale nie tylko.
Osoby nazywane influencerami (od słowa “influence” czyli wpływ) posiadają sporą siłę oddziaływania na opinie i decyzje oraz poglądy swoich odbiorców. Dzięki opinii “eksperta w danej dziedzinie” potrafią uzyskać spory autorytet, a wygłaszane przez nich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne i autentyczne.
Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia oraz Dentsu Aegis Network Polska wykazały, że dla najmłodszej grupy wiekowej (15-25 lat) dużo większą wartość mają internetowi influencerzy, niż znani z mediów tradycyjnych celebryci. Są im znacznie bliżsi dlatego, że:
Zawód influencera znalazł się w pierwszej piątce wymarzonych zawodów wśród brytyjskich nastolatków w wieku 11-16 lat. Również w Polsce młodzi ludzie uważają bycie influencerem za atrakcyjny sposób na zarabianie pieniędzy. Głównym zadaniem influencera jest tworzenie treści na platformy społecznościowe, w których dzieli się on swoją opinią lub wiedzą na dany temat. Treści mogą mieć formę wpisów, zdjęć, wideo, infografik. Nie ma czegoś takiego, jak „zwykły dzień pracy” influencera. Dla niektórych osób to jedyne źródło dochodu, inne łączą pracę zarobkową z obecnością w social media. Poziom profesjonalizacji również może się diametralnie różnić. Niektórzy influencerzy zatrudniają cały sztab pracowników (moderatorów, kamerzystów, montażystów, fotografów) inni robią wszystko samodzielnie.
Możemy rozróżnić dwie grupy influencerów, ze względu na zasięg jaki uzyskują. Podział ten jest raczej ruchomy, jeżeli chodzi o liczby, źródła podają różne wersje, jednak w przybliżeniu wygląda to w następujący sposób:
Makro-Influencerzy – to influencerzy posiadający od kilkudziesięciu tysięcy do kilkuset tysięcy fanów/followersów. Ich content jest często tworzony z dużą starannością (tak spora liczba obserwatorów zobowiązuje do trzymania pewnego poziomu). Współpraca z tego typu influencerami sprawdzi się w przypadku kampanii reklamowych, kładących nacisk na widoczność i rozpoznawalność marki.
Mikro-Influencerzy – posiadają mniej fanów niż Makro-Influencerzy (od tysiąca do dziesięciu tysięcy fanów/followersów), jednak są dla odbiorców dużo bardziej autentyczni i wiarygodni. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych przez platformę Markerly, w przypadku niektórych mediów społecznościowych (jak np. Instagram), Mikro-Influencerzy posiadają dużo większy wskaźnik zaangażowania fanów, niż pierwsza grupa influencerów, posiadająca większą bazę fanów. Współpraca z Mikro-Influencerami to szansa na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.
Influencer marketing to wszelkie działania marketingowe opierające się na współpracy firmy z influencerem. Sam influencer jest w tym przypadku pośrednikiem między daną marką, a konsumentem. Działania reklamowe, w influencer marketingu, podejmowane są poprzez różne kanały społecznościowe, blogi i serwisy video. Bazują na popularności danego influencera, ale także na jego wiarygodności. Potrafią przynosić markom ogromne korzyści, zwłaszcza w najmłodszych grupach docelowych (15-25 lat).
Influencer marketing jest bardzo zasięgową formą promocji marki, a jednocześnie, w sporej części przypadków jest przystępniejsza cenowo niż reklama w mediach tradycyjnych (telewizja, prasa, radio). Przynosi dla firmy szereg korzyści.
Czy słyszałeś o “ślepocie banerowej”? To zjawisko, które polega na odruchowym ignorowaniu wszelkich elementów przypominających reklamy, podczas przeglądania stron internetowych. Decydując się na influencer marketing, sprawnie dotrzesz nawet do osób, dotkniętych tą przypadłością. Treści przygotowywane przez influencerów w ramach kampanii nie są nachalną promocją produktu czy usługi. Mogą być recenzją, wzbudzającą zainteresowanie wśród odbiorców czy innym komunikatem przekazanym w oryginalnej i pomysłowej formie.
Społeczność zebrana wokół danego influencera to zazwyczaj grupa o wspólnych zainteresowaniach, wartościach, a często również w podobnym wieku i płci. Dlatego decydując się na współpracę reklamową z influencerem, masz szansę na precyzyjne dotarcie do wybranej grupy docelowej.
Oprócz tego, że konsumenci coraz częściej doznają tzw. “ślepoty banerowej” i są znudzeni reklamami, są również nieufni w stosunku do nich. Influencer marketing pozwala budować zaufanie odbiorców do naszej marki. Influencerzy pośredniczą w kontakcie marka-klient i umożliwiają stworzenie wartościowej, wiarygodnej relacji. Odbiorcy darzą influencera zaufaniem, a więc ufają również jego wyborom produktów czy usług.
Influencer marketing może również poprawić Twoją pozycję w wyszukiwarce Google! Podczas kampanii marketingowej influencer, w treści swojego wpisu na blogu, może zostawić aktywny odnośnik do Twojej witryny internetowej, wspierając ją w obszarze SEO i wzmacniając w ten sposób jej widoczność w Google.
Influencerzy często wychodzą naprzeciw z pomysłami dotyczącymi działań wchodzących w skład kampanii marketingowej. Często spotykaną, w influencer marketingu, formą komunikacji jest storytelling. Influencer tworzy opowieść związaną z Twoją marką, dzięki czemu cała kampania jest odbierana w sposób pozytywny i jest traktowana bardziej jak wpis tematyczny, niż jak reklama.
Z influencerami możesz skontaktować się bezpośrednio, za pośrednictwem jego agenta lub z pomocą agencji. Wszystko zależy od „skali działalności” i poziomu profesjonalizmu danego twórcy. Im ma większe zasięgi, tym trudniej jest się z nim skontaktować, bo o współpracy z nim myśli na pewno niejedna marka. Jak więc sprawić, by influencer zainteresował się Twoją ofertą? Podstawą jest przygotowanie briefu. Powinny się w nim znaleźć najważniejsze informacje o Twojej firmie, jej misja i wartości, oferowane produkty/ usługi. Skup się na najważniejszych korzyściach produktów. Im lepszą, ale skondensowaną wiedzę o Twojej marce posiada influencer, tym większa szansa na lepsze pierwsze wrażenie i nawiązanie współpracy.
Idealnym rozwiązaniem byłoby nawiązanie współpracy z influencerem, który już zna i korzysta z Twoich produktów. Sami inflencerzy często sami kontaktują się z markami, z którymi chcieliby nawiązać współpracę. Inną opcją jest poszukiwanie twórców przez markę. Pierwszym krokiem jest określenie, czego tak naprawdę jako marka oczekujesz od influencera. Następnie czas na porządny research. Przeszukując konta influencerów, bierz pod uwagę przede wszystkim:
Pamiętaj, że idealny influencer nie musi mieć milionów followersów. Często lepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z osobą z niekoniecznie imponującą liczbą obserwujących, ale z wysokim poziomem zaangażowania.
Na rynku jest dostępnych wiele płatnych i bezpłatnych narzędzi, które ułatwiają i usprawniają działania związane z influencer marketingiem. Poznaj kilka z nich:
Dawna nazwa to FameBit. To popularna platforma, którą w 2016 r. roku przejął Google. Ułatwia brandom nawiązywanie współpracy z influencerami
To platforma do analizowania treści generowanych przez influencerów. Dzięki temu możesz łatwiej znaleźć twórcę idealnego dla Twojej marki.
To kompleksowe narzędzie do monitoringu brandu w sieci, jak i analizy SEO.
Narzędzie oferujące szczegółowe statystyki o kontach w mediach społecznościowych. Obejmuje Instagrama, TikToka, LinkedIn, Facebooka i Twittera.
To narzędzie do analizy profili twórców w social media. Dzięki InfluTool można sprawdzić tzw. Influencer Score, czyli poziom zaangażowania followersów danego influencera.
Jaka agencja marketingowa do influencer marketingu jest najlepsza? Taka, która przeprowadza kampanie z influencerami od A do Z. Ważne jest, by agencja:
Influencer Marketing może być niezwykle skuteczny, jednak pod warunkiem, że na początku zadbamy o odpowiednią strategię. Wybór odpowiednich influencerów i ustalenie działań w ramach współpracy nie jest prostym zadaniem. Szczególnie, gdy nie jesteśmy wystarczająco obyci z rynkiem influencerów. Jeżeli chcesz, aby kampania, promująca Twoją markę, była poprowadzona w odpowiedni sposób, a działania przyniosły Ci wymierne korzyści, powierz to zadanie specjalistom. Zrealizowaliśmy setki kampanii z influencerami i znamy ten rynek od ponad 14 lat!
Chcesz rozwijać współpracę z influencerami i inwestować w influencer marketing, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Porozmawiajmy o tym, jak influencer marketing może pomóc Twojej marce: