Sztuczna inteligencja otacza nas już z każdej strony. Wobec pojawienia się Google AI Overview, czyli wyników wyszukiwania podsumowanych przez agenta AI Gemini, właściciele stron internetowych mogą zauważać spadki we współczynniku klikalności i liczbie odwiedzin. Rodzi to naturalnie pytanie o proces pozycjonowania witryn, który wraz z biegiem czasu będzie ulegać modyfikacjom w związku ze zmianą w sposobie prezentowania wyników wyszukiwania w Google.
Zacznijmy od podstaw – AI Overview w wyszukiwarce Google stało się już powszechne w Polsce, jak i na całym świecie, gdyż dociera do ponad 200 krajów. Czym jednak jest AI Overview? To specjalny sposób wyświetlania w wynikach wyszukiwania – zamiast Direct Answers możemy w wielu przypadkach zobaczyć podsumowanie, którego „autorem” jest Gemini, czyli agent AI stworzony przez Google. Gigant z Mountain View wprowadził go w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie użytkowników innymi rozwiązaniami, np. Perplexity, ChatGPT czy Claude, aby rozwijać swoją sztuczną inteligencję i zapewnić użytkownikom jeszcze lepsze doświadczenie. Google AI Overview działa jako „asystent” w wyszukiwarce, który:
W związku z tym, iż Google nadal jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce (ok. 90% udziału w rynku), to obecność nowego elementu na pozycji „zero” (czyli na samej górze organicznych wyników wyszukiwania) dla wszystkich użytkowników nie obiło się bez echa.
Dla specjalistów SEO jest to kolejne wyzwanie, ale też żadna nowość – zmiany w wyszukiwarce Google to nieustanny proces, który wymaga adaptacji i wykorzystywania AI SEO, czyli GEO. Przez ten skrót rozumie się Generative Engine Optimization. Czasami także mówi się o AISO, czyli AI Search Optimization. GEO będzie obejmować wszystkie działania on-site oraz off-site, które pomogą witrynie znaleźć się jako źródło w Google AI Overviews. Daje to znacznie większą szansę na to, że użytkownik przejdzie na witrynę i wejdzie z nią w interakcję.
Jednym ze skutków wprowadzenia Google AI Overview jest spadek współczynnika klikalności dla tradycyjnych linków w wynikach wyszukiwania. Spadek ten jest uzależniony m.in. od rodzaju fraz, branży i intencji wyszukiwania przez samego użytkownika, szczególnie gdy jest ona ściśle informacyjna i nie ma związku np. z chęcią zakupu produktu. Sama widoczność strony www nie podlega aż takim dużym wahaniom, ale warto pamiętać, że Google nadal przeprowadza aktualizacje swoich algorytmów – również z powodu rozwoju AI. Sprawia to pośrednio, że strony nieprzystosowane do odczytu przez sztuczną inteligencję mogą tracić widoczność i znaczenie. Wówczas konieczne będzie zastosowanie działań AI SEO, które szybko pozwolą zbudować autorytet domeny na nowo.
To pytanie z pewnością zdają sobie osoby, które wolałyby, aby wyniki wyszukiwania pozostały po staremu. Pamiętajmy, że AI Overview nie jest obecne w każdym zapytaniu – frazy typowo produktowe (np. iPhone 16) i brandowe (np. Apple) są pozbawione podsumowania sztucznej inteligencji, ponieważ nie mają kontekstu, jakie miałoby zapytanie w stylu „Jaki iPhone jest najlepszy”.
Natomiast jako użytkownik Google możemy wpisywać zapytania z modyfikatorem -ai, wówczas wynik z Overview zostanie pominięty. Innym rozwiązaniem są wtyczki do przeglądarki, które automatycznie będą eliminować podsumowania generowane przez sztuczną inteligencję.
Ponadto w kontekście Google właściciele stron internetowych mogą wyindeksować podstrony, które dotychczas były skanowane przez roboty indeksujące, albo wskazać im, że dany tekst nie ma być wykorzystywany w snippetach. Poza tym – nie mamy możliwości, aby zablokować przetwarzanie treści przez Gemini, natomiast możemy to zrobić w wypadku agentów AI, których roboty skanujące mają konkretną nazwę.
Wprowadzenie AI Overviews w wyszukiwarce Google istotnie zmieniło zasady rywalizacji o widoczność. Jak powinniśmy budować kluczowe strategie, które są obecnie niezbędne, aby zachować wysokie pozycje oraz widoczność w nowej rzeczywistości?