Internet jest jak globalny ekosystem, w którym wyróżnić możemy różne środowiska, klimaty i nisze ekologiczne. Tak jak w tundrze czy lesie deszczowym drogą ewolucji powstają dostosowane organizmy, które przez wysoką specjalizację mogą przeżyć i rozwijać się w danej niszy – tak w internecie powstają biznesy wykorzystujące konkretne wąskie środowiska.
Niewątpliwie wyniki wyszukiwania w Google to pewne biotopy. Niektóre z konkurujących ze sobą biznesów totalnie zżyły się w relacji symbiozy (a czasem i pasożytnictwa) z Googlem. Dla wielu firm zniknięcie z wyników wyszukiwania oznaczać będzie więc bankructwo.
Nie wiem, czy pamiętacie, jak wiele straciły porównywarki cenowe, kiedy Google odfiltrował ich pozycje w wyszukiwarkach. Wiele sklepów internetowych i firm usługowych bazuje w 90% na ruchu z Google’a. Obecne zmiany we wzorcach korzystania z wyszukiwarek będą dla nich ogromnym wyzwaniem – bo ten ruch raczej będzie malał dzięki AI, a jeszcze nie do końca mamy teorię, czym i jak go zastąpić. Na naszych oczach powstaje nowe środowisko z innymi warunkami konkurencyjnymi. Ciekawe, jakie organizmy zdołają w nim wyewoluować i w czym się wyspecjalizują.
Spis treści:
Coraz mniej kliknięć w Google Search
Roblox wchodzi w e-commerce
TikTok Live liderem live shoppingu
Philips ułatwi naprawę usterek
Squarespace pomaga zarządzać czasem
Netflix ocali „Ulicę Sezamkową”
ASICS wybrał samoyeda na ambasadora
Max wraca do starej marki
Pepsi grilluje Coca-Colę
Stella Artois cieszy się ze spóźnionych lotów
Klarna przesadziła z AI
Shorty
Weekly Tool
Wiedza z bloga
Coraz mniej kliknięć w Google Search
AI Overviews sieje spustoszenie w Google Search.
W ciągu roku od uruchomienia usługi wskaźnik click-through rate (CTR) dla prezentowanych linków spadł o 30 proc. – wynika z danych BrightEdge. Tracą na tym przede wszystkim firmy, które skupiły się na budowaniu swojej pozycji w wynikach wyszukiwania, zaniedbując dywersyfikację marketingową. Teraz muszą przemyśleć swoją strategię i zadbać o widoczność swoich treści dla modeli AI.
Co ciekawe, mimo spadku wskaźnika CTR liczba wyświetleń wzrosła niemal skokowo. W porównaniu do maja zeszłego roku było ich o 49 proc. więcej, co najprawdopodobniej również stanowi efekt działania AI Overviews – krótkich, narracyjnych odpowiedzi na zapytania użytkowników, wyświetlanych nad wynikami wyszukiwania.
Userzy zaczynają się przyzwyczajać do tego rozwiązania, co widać m.in. po zmieniającej się formie zapytań. Jak podaje BrightEdge, odsetek dłuższych, bardziej złożonych pytań, na które odpowiada AI Overviews, wzrósł o 49 proc. od maja zeszłego roku, a udziały zapytań o charakterze rankingowym i porównawczym spadły o, odpowiednio, 60 i 14 proc.
Zmiany w strukturze ruchu będą się pogłębiać, bo AI Overviews serwowane są obecnie w przypadku raptem 11 proc. zapytań. Gdy ich udział wzrośnie, klasyczne rankingi stron jeszcze bardziej stracą na znaczeniu.
Gaming to za mało. Roblox zarzuca sieci w sektorze e-commerce.
Platforma udostępniła twórcom (czyli m.in. markom) narzędzia do projektowania „doświadczeń zakupowych”, pozwalających użytkownikom na kupowanie fizycznych produktów bezpośrednio w grach. W ramach programu Approved Merchandiser twórcy mogą również oferować swoim klientom cyfrowe gadżety (m.in. akcesoria do robloxowych awatarów) w charakterze dodatków do właściwego zakupu.
Z rozwiązań korzystają już takie marki jak Fenty Beauty, The Weeknd i Paramount. Przykładowo Fenty Beauty w ramach doświadczenia na Robloxie udostępniła nowy odcień błyszczyka Gloss Bomb, a The Weeknd oferuje bilet na swój film („Hurry Up Tomorrow”) w pakiecie z cyfrowym gadżetem.
Z Robloxa codziennie korzysta prawie 100 milionów użytkowników. Wielu z nich pierwsze zakupy w metawersie ma już za sobą. Rozszerzenie przez platformę oferty handlowej o fizyczne produkty to naturalny krok w rozwoju biznesu – i początek realnej ekspansji na rynku e-commerce.
Kto wie, jeśli Roblox dobrze się rozkręci, może zagrozi Amazonowi?
Podczas transmisji liveshoppingowych zakupu dokonało już 86 milionów mieszkańców USA, a w 2026 r. wartość amerykańskiej części tego rynku ma wzrosnąć do 68 miliardów dolarów – wynika z ustaleń Savings.com.
29 proc. ankietowanych okazji szuka głównie w kanale TikTok Live. Chińska platforma radzi sobie pod tym względem znacznie lepiej niż konkurencja. Kolejne marki liveshoppingowe pod względem deklarowanej oglądalności to Facebook Live (19 proc.), Instagram Live (16 proc.) i QVC oraz HSN (po 14 proc.).
Transmisje sprzedażowe na żywo ogląda ok. 60 proc. dorosłych Amerykanów (choć tylko 8 proc. robi to często), a jedna trzecia z oglądających decyduje się na zakup produktu. Zdaniem ponad trzech czwartych ankietowanych live shopping skłania do impulsywnych zakupów i przepłacania za towar.
Philips wystartował z programem „Fixables”, który umożliwia konsumentom drukowanie części zamiennych do wybranych produktów marki w domowych drukarkach 3D – zgodnie ze specyfikacją udostępnioną za darmo przez producenta.
Aktualnie oferta dotyczy zamienników nasadek do golarek i dostępna jest jedynie na rynku czeskim. Marka na razie nie poinformowała, czy planuje jej rozszerzenie.
„Fixables” to inicjatywa odpowiadająca założeniom prawa do naprawy – dyrektywy unijnej przeciwdziałającej planowemu postarzaniu produktu. Prawo do naprawy nakłada na producentów, m.in. sprzętów AGD i RTV, obowiązek oferowania konsumentom usług naprawy „w rozsądnej cenie”, a konsumentów zachęca do reperowania usterek zamiast wyrzucania urządzeń.
Podsumowując, Philips wykonał mały krok w słusznym kierunku. Czekamy na bardziej zdecydowane ruchy.
Kryzys braku czasu to jedna z większych bolączek współczesnego świata. Szczególnie na pracowicie automatyzującym się Zachodzie.
Z za krótką dobą zmagają się przede wszystkim drobni przedsiębiorcy, skazani na multitasking – zwykle kosztem życia prywatnego.
Rozwiązanie podsuwa Squarespace. W kampanii zatytułowanej „Make The Most Of Your Time” platforma promuje swój najnowszy produkt: Acuity Scheduling. Narzędzie pomaga właścicielom małych firm skuteczniej zarządzać czasem i planować zadania.
Kampanijny spot przedstawia typowy dzień z życia przedsiębiorcy, czyli pogoń za wskazówkami zegara i grzęźnięcie w nawale obowiązków. Acuity Scheduling pozwala na sprawne opanowanie chaosu i odzyskanie straconego czasu.
Program szukał nowego gospodarza od czasu, gdy w zeszłym roku z jego dalszej produkcji zrezygnował Warner Bros. Discovery. Gigant odkupił tytuł w 2015 r. od PBS – amerykańskiej sieci telewizji publicznej. Dzięki współpracy z Netflixem „Ulica Sezamkowa” będzie dostępna nie tylko w streamingu, ale również na antenie PBS, a także w aplikacji PBS Kids.
Odcinki nowego, 56. sezonu będą zawierały dłuższe segmenty i poświęcą więcej uwagi poszczególnym postaciom. Treści mają się skupiać na rozwoju emocjonalnym i dobrym samopoczuciu. Powrócą też kultowi bohaterowie, m.in. Elmo, Bert i Ernie.
Nie jesteśmy pewni, jak dzieci, ale dorośli są zachwyceni.
Zatrudnianie w charakterze ambasadorów marek wyłącznie ludzi to gatunkizm.
Dyskryminacji braci naszych mniejszych przeciwstawia się ASICS. Japoński producent obuwia i odzieży sportowej na oficjalnego przedstawiciela swojej marki wybrał samoyeda o imieniu Felix. W podjęciu decyzji pomógł fakt, że czworonóg ma 1,2 miliona obserwujących na Instagramie.
W badaniach, na które powołuje się ASICS, 65 proc. właścicieli psów wskazało na swoich pupili jako główną motywację do aktywności w plenerze. Czworonogi są pod tym względem skuteczniejsze niż rodzina, celebryci i trenerzy osobiści.
Marka przeprowadziła również własne badania, które wskazują, że właściciele psów są o 31 proc. bardziej skorzy do przestrzegania zaleceń dotyczących aktywności fizycznej. Z jeszcze innych ustaleń wynika, że 81 proc. osób zażywających ruchu w towarzystwie psa doświadcza poprawy nastroju.
Z kolei badania przeprowadzone… Nie no, żartujemy.
Każde dziecko wie, że i ruch, i pies to sztos, ale badania dobrze wypadają w marketingu.
Dwa lata po rebrandingu HBO Max na Max, Max dokona rebrandingu na HBO Max.
Platforma streamingowa skróciła nazwę w 2023 r., niedługo po fuzji Warner Bros. i Discovery. Zmiana miała na celu podkreślenie szerszej oferty treści, wykraczającej poza produkcje HBO, i przyciągnięcie nowych odbiorców.
Skąd zatem pomysł na powrót do dawnego brandu?
Według Davida Zaslava, CEO Warner Bros. Discovery, HBO to marka, która „symbolizuje najwyższą jakość w mediach”, a jej przywrócenie w nazwie platformy ma „jeszcze bardziej przyspieszyć” rozwój usługi „w najbliższych latach”.
W ramach inauguracji sezonu grillowego Pepsi postanowiło dopiec Coca-Coli.
W kampanii zatytułowanej „Grilling Deserves Pepsi: BBQ Crashers” ekipa tej pierwszej marki wpada nieproszona na rodzinne barbecue i podmienia napoje konkurencji na własne. Goście nie mają wątpliwości, że zimna pepsi znakomicie komponuje się z tłustą strawą z rusztu.
Widzów w podobnym przekonaniu utwierdza dynamiczny montaż, cięte dialogi, humor nawiązujący do „Wedding Crashers” i elementy pastiszu kina akcji.
Jeśli też uznacie, że karkówka z pepsi to kulinarny majstersztyk, popijcie to przynajmniej rumiankiem.
Jeśli doświadczyliście kiedyś spadku nastroju z powodu opóźnionego lotu, to znaczy, że żyliście w nieświadomości.
Według Stella Artois to po prostu znakomita sposobność do relaksu przy stella artois.
Marka sprawdziła statystyki i ustaliła, że każdego dnia na świecie dochodzi do opóźnień ok. 30 tys. lotów, które dotykają ok. 6 milionów podróżnych. Z pomocą agencji GUT Miami producent piwa stworzył digitalową kreację billboardową, która informuje pasażerów, o ile ich lot został „na szczęście” opóźniony – dostarczając im okazji do wizyty w lotniskowym barze.
Najfajniej pewnie mają ci, którym lot przesunięto o całą dobę.
Klarna zwolniła pracowników na rzecz sztucznej inteligencji – teraz tego żałuje.
Rok temu CEO firmy, Sebastian Siemiatkowski chwalił się asystentem AI, który rzekomo wykonywał pracę 700 pracowników – w ostatnim interview z Bloomberg, przyznał jednak, że strategia „AI-first” zaszła za daleko.
„Koszty okazały się być zbyt jednostronną formą ewaluacji, podczas tworzenia tego rozwiązania – rezultatem okazał się spadek jakości. Inwestowanie w jakość ludzkiego wsparcia jest dla nas planem na dalszą przyszłość” – powiedział Siemiatkowski.
Obecnie Klarna testuje rozwiązanie pozwalające grupie zdalnych pracowników pełnić rolę reprezentantów client service.
Prosta konkluzja – ostatnie czego potrzebuje sfrustrowany klient, to spędzić godzinę tłumacząc swój problem pozbawionej empatii sztucznej inteligencji.
YouTube (za)oferuje nowe narzędzie do targetowania. Peak Points, funkcja na bazie modelu Gemini, identyfikuje momenty największego zaangażowania widzów podczas oglądania filmów i umieszcza reklamy tuż po nich. Obecnie feature jest w fazie testów. W kolejnych miesiącach ma wypłynąć na szersze wody.