Pozycjonowanie stron internetowych nie może być skuteczne bez dokładnie przemyślanej strategii. Mówimy w końcu o długofalowych działaniach, które będą ukierunkowane na realizację kluczowych celów biznesowych firmy. Co musisz wiedzieć na temat strategii SEO (Search Engine Optimization)? Jak przebiega opracowanie i wdrożenie strategii SEO?
Czego dowiesz się z poniższego tekstu?
Przez pozycjonowanie stron rozumie się działania on-site oraz off-site. Głównym działaniem w ramach pozycjonowania jest optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki internetowej – w zdecydowanej większości dotyczy to Google, ale w niektórych sytuacjach obejmuje również innych, np. Bing. Przez działania SEO, firmy chcą osiągać jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, co ma przekładać się na rosnącą liczbę użytkowników na stronie internetowej, a co za tym idzie, większą liczbę pożądanych akcji, czyli np. zakupów czy zapisów (np. na newsletter czy ofertę promocyjną).
Co warto podkreślić przy każdej okazji – procesu pozycjonowania nie należy traktować jako działań marketingowych, które przynoszą natychmiastowy zwrot z inwestycji. Budowanie widoczności strony może zająć miesiące, a nawet lata, w pewnym sensie jest więc nieustannym procesem ulepszania różnych elementów witryny oraz poza nią.
Pozycjonowanie strony internetowej bez szczegółowego planu nie ma najmniejszego sensu. Brak wyznaczonych celów i kolejności działań, a także spodziewanych następstw czy momentów, w którym strategia powinna się zmienić, sprawi, że pozycjonowanie witryny będzie chaotyczne i nieefektywne. Trudno będzie również zrozumieć, które działania faktycznie przyniosły efekty, a które wręcz przeciwnie – zaszkodziły widoczności strony internetowej.
Z tego względu, przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania, warto stworzyć kompleksową strategię SEO. Jest to zestaw taktyk i działań, których logiczne przeprowadzenie ma pomóc w osiągnięciu założonego celu lub celów. Co istotne, strategia SEO musi być oparta na danych i zrozumieniu branży, w której funkcjonuje dana firma Oznacza to, że strategia pozycjonowania musi być dostosowana do specyfiki biznesu, a więc nie zda tu egzaminu podejście, w którym stosujemy jedną strategię SEO dla każdej możliwej witryny.
Wynika to również z faktu, iż strony internetowe mają różną historię i stan techniczny. Strategia jest również swoistym dokumentem, do którego mogą odnosić się obie strony (tj. agencja lub freelancer oraz ich klient w relacji B2B lub specjalista w firmie a jego przełożony) i w razie konieczności zweryfikować, czy każda z nich wywiązuje się ze swoich zadań. Jakie elementy pozwalają zbudować dobrą strategię SEO?
Pozycjonowanie jako usługa musi przynosić odpowiednie korzyści. Mgliste hasła powiązane z widocznością witryny czy zwiększaniem przychodów to zdecydowanie za mało, aby skutecznie realizować działania SEO.
Budowanie widoczności strony nie może być celem samym w sobie, gdyż może doprowadzić do sytuacji, gdy poszerzanie zakresu słów kluczowych, na które rankuje (to znaczy pojawia się w wyszukiwarce po wpisaniu frazy kluczowej) dana strona, nie przynosi żadnych korzyści biznesowych. To moment, w którym witrynę odwiedzają osoby niezainteresowane np. zakupem produktów czy skorzystaniem z usług. Z tego powodu strategia SEO musi zawierać cele biznesowe oparte na danych. Zwiększanie widoczności witryny powinno przekładać się np. na poprawę konwersji, większą wartość koszyka zakupowego czy mierzalne cele wizerunkowe. Jeśli to tylko możliwe (tj. gdy witryna poprawnie mierzyła kluczowe wskaźniki), cele należy określić liczbowo.
Niezwykle istotne jest także, aby walka o lepszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania pozwalała dotrzeć do określonejj grupy osób, czyli potencjalnych klientów, którzy mogą mieć bardzo różnorodne intencje wyszukiwania informacji, korzystania z usług czy dokonywania zakupów. Warto więc uprzednio zbadać, do kogo biznes kieruje swoją ofertę, aby możliwie uszczegółowić strategię i stworzyć ją pod konkretne grono potencjalnych odbiorców.
Przygotowujący strategię SEO musi uprzednio zbadać stan witryny, którą będzie pozycjonować. Mówimy wszak o usłudze, która jest oparta na danych. Bardzo ważnym aspektem w kontekście SEO są słowa kluczowe, czyli frazy, na które witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Zadaniem specjalisty SEO, który buduje strategię, jest analiza obecnej sytuacji strony pod tym kątem. Oznacza to ocenę, czy witryna wykorzystuje swój potencjał pod względem fraz, które mogą wyszukiwać użytkownicy zainteresowani ofertą. Analiza tego typu może wykazać, że np. pozycjonowanie nie jest opłacalne dla danej firmy, gdyż potencjał słów kluczowych jest zdecydowanie zbyt niski – zdarza się to w bardzo specyficznych branżach, w których wolumen wyszukiwania najważniejszych fraz jest niewielki. Podczas analizy fraz kluczowych przydatne mogą okazać się różne narzędzia, takie jak np. Senuto, Ahrefs czy Semstorm.
Każdy biznes funkcjonuje w określonym otoczeniu – inne podmioty również walczą o uwagę osób z tej samej grupy docelowej i stawiają w związku z tym na różne metody marketingu internetowego. Strategia musi więc brać pod uwagę, w jakim miejscu obecnie znajduje się witryna względem innych o podobnym zakresie tematycznym. W ten sposób specjalista SEO może ocenić, jakie zasoby będą potrzebne, aby witryna mogła np. zbliżyć się do konkurencji lub ją wyprzedzić. Zupełnie inaczej tworzy się strategię w wypadku firm usługowych niż np. gdy mowa o sklepach internetowych, które bardzo często poza innymi firmami mają jeszcze ogromną konkurencję w wynikach wyszukiwania w postaci marketplace’ów w postaci Allegro i innych.
Punktem wyjścia strategii SEO powinien być rzetelnie przeprowadzony audyt strony. Będzie on zawierał informacje zawarte powyżej (czyli m.in. analizę konkurencji czy potencjału fraz), ale przede wszystkim będzie oceniał, w jakich obszarach niezbędna jest techniczna optymalizacja strony (np. meta tagi, struktura witryny i przyjazne adresy url), która ma wpływ nie tylko ocenę witryny przez roboty indeksujące Google, ale również na jej odbiór przez użytkowników. Wdrażanie strategii SEO nie może obyć się bez audytu, ponieważ wskazuje on najpilniejsze elementy do poprawy w witrynie.
Planowanie działań pozycjonerskich dotyczy także treści, które są obecne na stronie internetowej. Przeprowadzone poprzedzonej analizy słów kluczowych pozwala odpowiedzieć na pytanie, w jakich obszarach tematycznych należy stworzyć nowe treści lub zmodyfikować już istniejące. Pamiętajmy, że witryna musi odpowiadać na potrzeby odwiedzających. Treści muszą być więc dostosowane nie tylko do wymogów stawianych przez roboty wyszukiwarki Google, ale i faktycznie muszą prezentować rzetelne, wiarygodne i pomocne informacje. Istotne jest również, aby treści były przystępne i użyteczne dla odbiorcy. Dlatego generowanie i umieszczanie na witrynie tysięcy tekstów jest bardzo krótkowzroczną strategią, która może wręcz pogorszyć widoczność strony. Ważny jest tu także dobór fraz kluczowych, które nie powinny się kanibalizować i jednocześnie odpowiadać na najczęstsze zapytania użytkowników.
Inną kluczową kwestią w strategii SEO jest analiza linkowania zewnętrznego, w której może być przydatne narzędzie Ahrefs czy Majestic. Analiza ta pozwala odpowiedzieć na pytanie, jakie witryny potwierdzają autorytet strony internetowej. Ważne, aby linki pochodziły z wiarygodnych stron. Na reputację tych witryn składają się między innymi takie czynniki jak obecność:
Spełnienie tych warunków sprawi, że roboty indeksujące lepiej oceniają witrynę, do której kierowane są odnośniki.
Kolejnym krokiem w stworzeniu strategii będzie ustalenie, z jakich źródeł powinny pochodzić linki i w jakim czasie powinny się pojawiać, aby wzmocnić zaufanie i wiarygodność witryny dla użytkowników i algorytmów wyszukiwarek. .
Podstawą do rozpoczęcia działań SEO jest wspomniany już audyt strony internetowej, czyli pierwszy dokument analizujący jej aktualny stan. Pozwala on zrozumieć, jaki powinien być zakres prac na najbliższe miesiące, jakie są perspektywy wzrostu i które działania są najważniejsze w danym momencie. Od tego momentu specjalista powinien przystąpić do realizowania strategii – najczęściej rozpoczyna się od optymalizacji strony, w tym poprawienia najpilniejszych mankamentów technicznych oraz sprawdzenia, czy wszystkie statystyki na stronie są mierzone prawidłowo.
Jakiekolwiek działania pozycjonerskie nie mają uzasadnienia, jeśli nie ma możliwości mierzenia wyników (czyli np. liczby odwiedzin w danym okresie czy wykonanych akcji) na stronie. Nie ma wówczas znaczenia, czy dobraliśmy odpowiednie frazy kluczowe, wykonaliśmy prawidłowo linkowanie wewnętrzne czy przeprowadziliśmy właściwe analizy konkurencji – brak podstawowych, poprawnie skonfigurowanych narzędzi (czyli Google Analytics i Google Search Console) uniemożliwi raportowanie działań oraz określenie momentu, w którym cele zostały osiągnięte. Bez mierzenia kluczowych parametrów trudno o obiektywną weryfikację założeń strategii SEO.
Obecność ustalonego planu działania w ramach SEO to klucz do sukcesu, bez względu na to, jakie cele wyznaczymy. Dlaczego jest to tak istotne? Jakie są korzyści z wdrożenia strategii SEO?