Temat na dzisiaj: co dalej z kreacją w reklamie? Media ulegają dalszej fragmentaryzacji i zniszowaniu. Właściwie już wszystkie serwisy społecznościowe, poza LinkedIn, przestawiły się na wprowadzony przez Tik Toka content graph.
Obowiązujący wcześniej social graph mówił algorytmowi: pokaż użytkownikowi to, co lubią ludzie z jego otoczenia — osoby dlań ważne. Content graph wyzwala się z tego ograniczenia i serwuje nam to, na co reagujemy, co ukierunkowuje naszą uwagę i trzyma nas przy ekranie.
Drugą siłą zmieniającą kreację reklamową będzie generatywne AI, pozwalające nam na tworzenie setek wariantów kreacji, które można dopasować do różnych potrzeb i preferencji konsumentów.
Content graph + AI to mocny koktajl, który będzie moim zdaniem dawał więcej pomysłów jak dzisiejszy okładkowy news. Nutter Butter to przykład bardzo odważnej, psychodelicznej i wręcz napawającej lękiem formy komunikacji. To właśnie ten niepokojący charakter reklam Nutter Butter zapewnił im viralową eksplozję na TikTok.
Nie wiem, co dalej stanie się z kreacją, ale na pewno będzie dziwniej.
Spis treści:
Nutter Butter stawia na psychodelę
Mondelēz wykorzysta AI do personalizacji contentu
Meta chwali się okularami
Google ukarze firmy za fałszywe opinie
Influencerom rośnie wirtualna konkurencja
Nespresso promuje recykling
Lego uczy dzieci w gry
Zetki są tolerancyjne dla reklam
Świąteczne rekordy w online’ie
Party City tnie ceny przed świętami
Podróżuj w czasie z Google Earth
W LA powstaje muzeum sztuki AI
Shorty
Weekly Tool
Wiedza z bloga
Nutter Butter stawia na psychodelę
Nutter Butter – marka herbatników należąca do Nabisco, należącego do Mondelēz – robi zasięgi na TikToku.
Profil brandu zapełniony jest niskobudżetowymi produkcjami (głównie animacje z domieszką live action) utrzymanymi w psychodeliczno-onirycznej stylistyce. Do niedawna przyciągały one niezbyt liczne grono koneserów. Zwrot akcji nastąpił w momencie, gdy tiktokowa „nanoinfluencerka” Cassie Fitzwater w jednym z nagrań wyraziła „zaniepokojenie” treściami publikowanymi na kanale Nutter Butter.
W dość nieoczekiwany sposób post „zaskoczył”. „Jedno wideo wskazujące na nasze konto przyniosło tysiące reakcji” – powiedział w komentarzu dla serwisu Ad Age Zach Poczekaj, starszy menedżer ds. mediów społecznościowych w Dentsu Creative obsługujący kanał Nutter Butter.
Marka oczywiście nie przespała okazji. Na koncie Nutter Butter szybko pojawiła się odpowiedź na filmik Fitzwater. Post zaliczył już siedemnaście i pół miliona wyświetleń i ponad milion polubień, a kolejne nagrania marki notują znacznie większy ruch niż starsze produkcje. Hype wykorzystali też inni nanoinfluencerzy oferujący swoje trzy grosze temacie i dodatkowo podbijający zasięgi marki.
Mondelēz (dawniej Kraft Foods), globalny koncern spożywczy prowadzący działalność również w Polsce, wykorzysta sztuczną inteligencję do usprawnienia działań marketingowych.
Firma poinformowała o uruchomieniu platformy AI, stworzonej we współpracy z Accenture i Publicis Groupe. Narzędzie ma ułatwić tworzenie spersonalizowanych treści: tekstów, grafiki i materiałów wideo. Pomoże też koncernowi skuteczniej rozwijać wizerunek poszczególnych marek z uwzględnieniem zmieniających się preferencji i zainteresowań konsumentów.
Gigant zobowiązał się do wykorzystania z AI w sposób odpowiedzialny, etyczny i zgodny z prawem. Na dobry początek firma zamierza zadbać o odpowiednie przeszkolenie pracowników.
Meta pochwaliła się „najbardziej zaawansowanymi okularami AR, jakie kiedykolwiek stworzono”.
Urządzenie o nazwie Orion łączy w sobie wygląd i funkcjonalność zwykłych okularów z immersyjnymi możliwościami rozszerzonej rzeczywistości. Mówiąc konkretniej, wyświetla treści cyfrowe na tle obiektów świata fizycznego.
Sprzęt „zasilany” jest konwersacyjną sztuczną inteligencją i technologią rozpoznawania obrazu. Użytkownik może więc poprosić asystenta AI, by zidentyfikował przedmiot (np. kobiałkę truskawek) i powiedział mu, co można z nim zrobić (np. smoothie).
W warstwie sprzętowej okulary Orion wyposażone są w projektory Micro LED i soczewki z węglika krzemu, które zapewniają trwałość, lekkość i wysoką jakość obrazu. Prototyp został udostępniony pracownikom Meta i „wybranym partnerom zewnętrznym”.
W instagramowym Q&A Andrew Bosworth, CTO w Meta i szef Reality Labs (ex-Oculus, spółka Meta zajmująca się projektowaniem gogli VR) potwierdził, że okulary AR w wersji komercyjnej (i już pod inną nazwą) trafią na rynek przed końcem dekady. Czasu na ewentualne poprawki jest więc sporo.
Google wprowadza sankcje dla firm, które zabiegają o reputację nieregulaminowymi metodami.
Chodzi o naruszenia zasad dotyczących fałszywego zaangażowania.
Firmy, które używają zachęt finansowych, by wpłynąć na opinie klientów lub próbują zniechęcić ich do zamieszczania negatywnych komentarzy, narażają się na konsekwencje w postaci:
tymczasowych ograniczeń na dodawanie opinii i ocen,
tymczasowego wycofania istniejących opinii i ocen,
zamieszczenia na profilu firmy w Google Maps informacji dla konsumentów o usunięciu fałszywych opinii.
Nowe zasady obowiązują globalnie, choć według serwisu The Verge ostrzeżenia o fałszywych recenzjach wyświetlane są na razie tylko użytkownikom w UK.
Google nie wyjaśnia, w jaki sposób zamierza weryfikować prawdziwość opinii.
Teoretycznie ryzyko wizerunkowe powinno zniechęcić większość zainteresowanych do wykorzystywania „fejkowych” recenzji. Pytanie, czy nie zainspiruje części z nich do wsadzenia na minę konkurencji.
Coraz więcej firm wykorzystuje cyfrowe awatary do podtrzymywania relacji z użytkownikami i budowania świadomości marki – wynika z raportu firmy analitycznej PitchBook.
Swoich wirtualnych celebrytów stworzyli m.in. Dior, Calvin Klein czy BMW. Niektórym brandom kreacja wyszła całkiem nieźle. Lil Miquela, postać wykreowana przez ostatnią z wymienionych marek, ma na Instagramie 2,5 miliona obserwujących.
Tego typu inwestycje mogą się opłacać. Jak wynika z kwietniowego sondażu Sprout Social, blisko połowa respondentów kieruje się rekomendacjami influencerów przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Klienci darzą cyfrowych influencerów zaufaniem w równym stopniu, co nieufnością (37 proc. ich akceptuje, tyle samo odrzuca). Awatary nie są jednak tak wymagające i kosztowne, jak ich rzeczywiste odpowiedniki.
Jak zauważają eksperci PitchBook, wirtualni celebryci „nie podlegają fizycznym ani prawnym ograniczeniom, nie korzystają z limitowanego czasu pracy, ani nie należą do związków zawodowych”. W dodatku jakość ich „pracy” będzie rosła wraz z rozwojem modeli sztucznej inteligencji.
Nespresso, jeden z największych na świecie producentów kapsułkowych ekspresów do kawy, uderza w ekologiczne tony.
W najnowszej kreacji, zrealizowanej we współpracy z agencją Accompany Creative, marka chwali się swoim wkładem w recykling jednorazowych opakowań. Nespresso produkuje kawowe kapsułki z aluminium – jednego z najbardziej uniwersalnych materiałów, który można odzyskiwać do ponownego użytku właściwie dowolną ilość razy.
Trzydziestosekundowy spot zatytułowany „The Power of Aluminum” to seria ujęć i efektów specjalnych przedstawiających – z grubsza rzecz biorąc – kawowe kapsułki. Towarzyszy im głos z offu omawiający użytkowe i środowiskowe zalety wykorzystania aluminium. Nespresso wspomina też o programie recyklingowym (Aluminium Stewardship Initiative), który firma zainicjowała we współpracy z biznesowymi i instytucjonalnymi partnerami.
Kapsułkowa kampania zbiegła się w czasie z Climate Week NYC – coroczną imprezą promującą działania na rzecz ograniczenia zmian klimatu.
Lego zorganizuje gamingowe warsztaty dla dzieci – w realu i online.
Maluchy w wieku od 6 do 12 lat będą mogły stworzyć swój własny „level” gry wideo i zaprojektować wirtualne postacie pod okiem ekspertów. Uczestnictwo jest darmowe, wymaga jednak rejestracji przez stronę Lego.com. Warsztaty naziemne zostaną z organizowane w wybranych sklepach sieci w USA. Internetową wersję wydarzenia poprowadzi gamingowa influencerka Kennedy Rose.
To czwarty i ostatni event z serii Creativity Workshops – warsztatów kreatywności dla dzieci skupionych na różnych tematach przewodnich (poprzednie dotyczyły rozrywki, kosmosu i wyobraźni). W ostatnich latach marka zwiększyła swoją aktywność w przestrzeni publicznej, a także wysiłki w obszarze e-commerce. Firma zadeklarowała też zamiar przeznaczenia 1,4 miliarda dolarów na cele związane ze zrównoważonym rozwojem.
Zetki znacznie lepiej „znoszą” reklamy niż przedstawiciele starszych pokoleń. Darzą je też większym zaufaniem.
Jak wynika z badania Forrester Research, 34 proc. młodych deklaruje tolerancję na reklamy video wyświetlane w trakcie streamingu na smartfonach. Podobne stanowisko zajęło jedynie 19 proc. osób ze starszych grup wiekowych. Zetki są również stosunkowo przychylne reklamom w aplikacjach mobilnych i grach.
Znacznie większym powodzeniem wśród młodych cieszą się jednak influencerzy. Internetowi celebryci potrafią przykuć uwagę prawie połowy ankietowanych postmilenialsów. W przypadku starszych odbiorców ich „skuteczność” wynosi 18 proc.
Jest też kropla dziegciu w tej beczce miodu. Aż 34 proc. zetek jest gotowych wykupić płatne konto w serwisie streamingowym, by uwolnić się od reklam. Taką decyzję dopuszcza tylko 18 proc. reprezentantów starszych pokoleń.
Retailerzy mają powody do radości. Przynajmniej ci zza oceanu.
W USA zanosi się na rekordowy sezon świąteczny, w dodatku z imponującym wzrostem.
Amerykańscy internauci zamierzają wydać 240,8 miliarda dolarów na zakupy online w listopadzie i grudniu tego roku – wynika z najnowszych prognoz Adobe (firma co roku opracowuje analizy dotyczące przewidywanego wolumenu zakupów online w nadchodzącym sezonie świątecznym). Różnica w stosunku do poprzedniego sezonu świątecznego wynosi 8,4 proc., czyli znacznie więcej niż 4,9 proc. odnotowane w roku poprzednim (w stosunku do 2022 r.).
Wzrost wydatków online wiąże m.in. się z rosnącą popularnością zakupów mobilnych, które mają osiągnąć rekordową wartość 128,1 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 12,8 proc. rok do roku.
W okresie Cyber Week (od Święta Dziękczynienia do cyberponiedziałku) Adobe przewiduje sprzedaż na poziomie 40,6 miliarda dolarów – o 7 proc. więcej niż w poprzednim roku.
Z analizy wynika też, że sprzedaż najtańszych towarów wzrosła o 46 proc., a sprzedaż najdroższych – spadła o 47 proc.
Party City, największa sieć sklepów z artykułami eventowymi w Stanach Zjednoczonych, zabiega o względy klientów z chudszym portfelem.
Przed nadchodzącym sezonem świątecznym marka ogłosiła obniżkę cen ponad 2 tys. produktów. Średnia wartość rabatów wynosi ok. 20 proc. Wśród przykładowych produktów objętych promocją marka wymienia m.in. talerze papierowe, balony i słodycze.
Akcja promocyjna ma związek m.in. z faktem, że firma niedawno otarła się o bankructwo (skutki pandemii) i stara się odbudować swoją pozycję rynkową.
Google Earth wprowadza nową funkcję, która pozwoli użytkownikom na podróżowanie w czasie.
Program umożliwi przeglądanie historycznych zdjęć satelitarnych i lotniczych, sięgających nawet 80 lat wstecz. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć, jak zmieniały się miasta i krajobrazy w ciągu niemal stulecia.
Nowa funkcja ma objąć wiele lokalizacji w różnych częściach świata. Na swoim blogu Google wymienia m.in. Londyn, Berlin, Warszawę i Paryż.
Firma poinformowała również o aktualizacji Street View w prawie osiemdziesięciu krajach – w tym takich, które dopiero zostaną objęte tą usługą w ramach update’u.
Refik Anadol, twórca AI, ogłosił plan otwarcia pierwszego na świecie muzeum sztuki generowanej przez sztuczną inteligencję.
Projekt o adekwatnej nazwie DATALAND ma zostać otwarty w 2025 r. w Grand LA, w sąsiedztwie takich placówek jak Museum of Contemporary Art Los Angeles, The Broad (również muzeum sztuki współczesnej) czy Walt Disney Concert Hall.
„DATALAND zaprasza ludzi ze wszystkich środowisk, oferując niezrównane doświadczenia z wykorzystaniem uczenia maszynowego oraz najnowszych technologii sensorycznych i wizualizacyjnych na niespotykaną dotąd skalę i jakość” – powiedziało Studio Refik Anadol w oświadczeniu dla prasy.
🩳 ChatGPT-4o mini został „po cichu” wyposażony w nowe funkcje, m.in. text-to-image, czyli możliwość generowania obrazów.
🩳 Meta kupiła domenę Threads.com (należący do niej serwis społecznościowy Threads działa pod adresem Threads.net).
🩳 Google wprowadził nowe funkcje do Search Console, w tym „sticky filters” (zachowuje zastosowane filtry we wszystkich raportach wydajności) i przycisk „reset filters” (pozwala na szybkie usunięcie wszystkich zastosowanych filtrów).
Weekly Tool
W ramach promocji marki Sour Patch Kids Mondelēz – we współpracy z agencją VML – udostępnił aplikację o nazwie SourTranslator. To tłumacz „korpomowy” adresowany do zetek, które mają problem ze zrozumieniem biurowego żargonu w swojej pierwszej pracy. Przykładowo ASAP w wersji czytelnej dla gorzej poinformowanego odbiorcy to: „Kiedy tylko znajdziesz wolną chwilę. Czyli TERAZ” („At your earliest convenience, but. Like. NOW.”). Narzędzie dostępne jest w wersji webowej i w formie plug-inu do przeglądarki.