Komunikacja marketingowa to nie radosna twórczość. Marki, które chcą zdobywać serca klientów, muszą mówić spójnym głosem dostrojonym do wrażliwości swojej grupy docelowej. Wyjaśniamy, czym jest tone of voice i jak go stworzyć.
Odpowiadając zwięźle, ton głosu to po prostu styl komunikacji marki. W przypadku brandów kwestia stylu jest jednak bardziej złożona niż w przypadku ludzi. Styl gry piłkarza, styl twórczości artysty czy styl bycia „osobowości telewizyjnej” to zwykle efekt naturalnych predyspozycji przefiltrowanych przez doświadczenie.
Marka nie rodzi się i nie dojrzewa z tonem głosu sama z siebie. Musi go stworzyć, wdrożyć, a następnie konsekwentnie stosować. Ściślej rzecz biorąc, muszą to (z)robić ludzie związani z marką. Nie jest to łatwe, bo każdy z nas ma własny styl komunikacji. Budując styl marki, trzeba (choć nie zawsze) odwiesić na kołek ten własny, by osiągnąć spójny efekt w pracy zespołowej.
Przechodząc do puenty: ton głosu marki jest przemyślanym zbiorem zasad i praktyk stosowanych we wszystkich kanałach komunikacji, takich jak strona internetowa, media społecznościowe, reklama, materiały offline, a nawet obsługa klienta.
Co istotne, styl komunikacji marki może – a poniekąd nawet musi – różnić się nieznacznie w zależności od kanału (o czym poniżej). Nie powinien jednak zbyt daleko odbiegać od kluczowych założeń ToV.
Tone of voice jest sposobem, w jaki marka wyraża swoją osobowość w interakcji z odbiorcami. Obejmuje on zarówno treść, jak i formę komunikacji werbalnej, a do pewnego stopnia także pozawerbalnej. Ton głosu to m.in.:
Powyższą wyliczankę można niuansować, np. poszerzając ją o wartości, rodzaje publikowanych treści, długość komunikatów, zastosowanie znaków graficznych, jak emotikony itp. W każdym przypadku chodzi jednak o spójne zasady posługiwania się językiem. W gruncie rzeczy intuicyjnie rozumie to każda osoba o przeciętnych kompetencjach kulturowych: inaczej rozmawiamy z przyjacielem, inaczej z klientem, inaczej z osobą starszą, inaczej z młodszą itd. – dostosowując styl komunikacji do specyfiki odbiorcy, a niekiedy także okoliczności.
Na podobnej zasadzie różne marki rozmawiają na różne sposoby ze swoimi klientami. Z poprawką na fakt, że brandy mają relatywnie stałych odbiorców (w sensie grup docelowych), a styl ich wypowiedzi w mniejszym stopniu zależy od doraźnych okoliczności.
Warto zaznaczyć, że treści wizualne, formalnie rzecz biorąc, nie wchodzą w skład tone of voice. Są jednak ściśle powiązane z komunikacją werbalną i mają na nią zasadniczy wpływ. Krzykliwe banery nie idą w parze z eksperckim tekstem, a stonowana grafika może nie współgrać z agresywnym przekazem sprzedażowym. Dlatego kreacje multimedialne również powinny być dostosowane do ToV w taki sposób, by tworzyły spójną całość odpowiadającą osobowości marki.
Sposób tworzenia tone of voice zależy od charakteru marki, skali jej działalności, specyfiki grupy docelowej i kilku innych czynników. Do sprawy warto podejść z jednej strony profesjonalnie, z drugiej – po ludzku, czyli zachowując zdrową równowagę między procedurami a doświadczeniem i wyczuciem.
Taktyka „na yolo”, czyli „przegadaliśmy temat przy kawie i mamy to”, to za duże ryzyko pudła i kosztów biznesowych. Z kolei overthinking i brnięcie w marketingową biurokrację (stosy raportów i ekspertyz), poza generowaniem zbędnych kosztów, grozi zagmatwaniem sprawy i stworzeniem nadmiaru wytycznych nienadających się do wdrożenia. Oczywiście różne marki mają różne potrzeby – dobrze jest jednak mierzyć siły na zamiary.
Abstrahując od powyższego, praca nad tonem głosu obejmuje zazwyczaj kilka kluczowych składowych.
Punkt wyjścia to określenie najważniejszych wartości marki i jej osobowości. Istotna jest także misja i wizja rozwoju firmy, ponieważ narzuca ona myślenie o brandzie w perspektywie długoterminowej, co może mieć wpływ na decyzje o sposobie komunikacji.
To właściwie fundament, na którym spoczywa komunikacja marketingowa. Bez zrozumienia grupy docelowej, jej potrzeb, oczekiwań, wartości i wrażliwości (również językowej) nie sposób stworzyć skutecznego przekazu. W badaniu grupy docelowej pomocne mogą być wywiady z klientami, ankiety online, grupy fokusowe, analiza mediów społecznościowych czy testy A/B.
Analiza konkurencji pomoże ci lepiej zrozumieć język, jakim inne firmy komunikują się z twoją grupą docelową oraz zidentyfikować jego mocne i słabe strony. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej dopasować swoją komunikację do specyfiki odbiorców oraz zaproponować własny, unikalny ton głosu.
Wnioski z ustaleń, badań i analiz warto „skodyfikować”, tworząc przewodnik stylu. Zestaw wytycznych pomoże dookreślić ton głosu marki tak, by był on czytelny dla różnych osób zaangażowanych w tworzenie jej komunikacji i sprzyjał budowaniu spójnego wizerunku firmy. Przewodnik powinien zawierać preferowany tone of voice dla poszczególnych kanałów (strona www, media społecznościowe, materiały offline itd.) wraz z przykładami rekomendowanych wyrazów, zwrotów i stylów pisania – oraz tych, których należy unikać. Wskazówki dotyczące tonu głosu można również zawrzeć w tzw. księdze marki (brand book) – szerszym opracowaniu, obejmującym m.in. strategię marki oraz wytyczne dotyczące komunikacji wizualnej.
Marka i jej otoczenie biznesowe nieustannie ewoluują. Ton głosu powinien dostrajać się do tych zmian. Pomaga w tym regularne monitorowanie tone of voice oraz interakcji z użytkownikami i klientami. Marka, która przeoczy zmiany w trendach komunikacyjnych, może stracić na atrakcyjności w oczach części swojej grupy docelowej.
Wyrazisty tone of voice nie gwarantuje sukcesu rynkowego, ale taki sukces trudno osiągnąć bez starannie zaprojektowanej komunikacji. Oto przykłady marek, które przemyślały swój ton głosu w każdym detalu.
Apple to marka, która od początku swojego istnienia kładzie nacisk na design i doświadczenie użytkownika. Z tymi priorytetami koresponduje minimalistyczny i nowoczesny tone of voice (np. „Titanium. So strong. So light. So Pro”), który łączy w sobie zwięzłość i elegancję. Firma komunikuje się swobodnie, a zarazem z szacunkiem dla odbiorcy, skupiając się na zaletach swoich produktów.
Harley-Davidson prezentuje zupełnie inny styl komunikacji. Marka odwołuje się do archetypu buntownika, używając odważnego, niezależnego, a miejscami nawet agresywnego tone of voice (np. „Resistance is futile”). Harley-Davidson w swoich sloganach i narracji stawia na takie wartości, jak wolność, odwaga, siła, a także wspólnota i braterstwo.
Spotify stawia przede wszystkim na swobodę i bezpośredniość. Marka koncentruje się na przedstawicielach młodszych pokoleń, dlatego mówi językiem młodzieżowym, skraca dystans, posługuje się dowcipem („When Beyonce tells you to put a ring on it, you put a ring on it”). Jednocześnie platforma dba o przyjazność, inkluzywność i autentyczność swojej komunikacji.
Marka zgrabnie balansuje między bezpretensjonalnością a profesjonalizmem. „Głos Slacka jest klarowny, zwięzły i ludzki, jak głos przyjaznego, błyskotliwego współpracownika” – mówi o swoim tone of voice sama platforma https://brand.slackhq.com/writing
Przyjazny i dynamiczny ton głosu zorientowany jest na efektywność i współpracę – wartości kluczowe z perspektywy przeznaczenia aplikacji. Czytelne, konkretne, a czasem żartobliwe komunikaty są przyjazne w odbiorze i ułatwiają korzystanie ze Slacka.
Old Spice, producent antyperspirantów i dezodorantów dla mężczyzn, operuje humorem na granicy absurdu. Marka w lekki i pomysłowy sposób gra tradycyjnymi wzorcami męskości, wykorzystując je do wywołania komicznego efektu. Świetnym przykładem tego podejścia jest kampania „The Man Your Man Could Smell Like”.
Styl komunikacji zależy nie tylko od przyjętych założeń, ale również specyfiki poszczególnych kanałów. Copy do Google Ads brzmi inaczej niż treści FAQ czy tutoriali, a język tekstów blogowych zwykle różni się od wpisów w mediach społecznościowych. Dobrze opracowany ToV powinien uwzględniać te odmienności, jednocześnie zapewniając w każdym przypadku zgodność stylu komunikacji z osobowością marki.
Oto przykłady różnic w kluczowych kanałach komunikacji:
Ton głosu zapewnia koncepcyjny fundament pod długofalowe działania komunikacyjne. Ułatwia kreowanie efektywnego przekazu i pomaga firmie mówić spójnym głosem we wszystkich kanałach. Dzięki temu brand zyskuje osobowość i rozpoznawalność w oczach konsumentów, zdobywając ich sympatię i – docelowo – lojalność. Wyrazisty i spójny tone of voice to silny atut w zmaganiach z konkurencją. Marki z charakterem wygrywają z brandami niepotrafiącymi wypracować własnego głosu.