81% ankietowanych, zapytanych przez autorów raportu Polacy w nowym środowisku pracy, przy wyborze danej oferty pracy kieruje się przede wszystkim wynagrodzeniem. Jednak aż 78% Polaków zwraca też uwagę na reputację firmy, a 61% zmieniających pracę bierze pod uwagę benefity pozapłacowe. To cenne wskazówki dla pracodawców, którzy chcą być konkurencyjni na rynku pracy. Zatrudniasz? Dowiedz się, czym jest employer branding i jak budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy, aby pozyskać najlepszych pracowników.
Termin employer branding pochodzi z języka angielskiego i dosłownie oznacza markę pracodawcy. Definicja employer branding może brzmieć następująco: to ogół działań, jakie podejmuje firma w celu stworzenia korzystnego wizerunku pracodawcy. Czyli takiego, do którego kandydaci zgłaszają się z wyboru, a nie z konieczności.
Strategia employer brandingowa powinna być dobrze przemyślana, opracowana i wdrożona. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy wpływa na późniejsze postrzeganie jej nie tylko przez potencjalnych pracowników oraz aktualnie zatrudnionych, ale też inwestorów, kooperantów, a nawet klientów.
Od czego zacząć budowanie wizerunku pracodawcy? Na początku warto zdać sobie sprawę, że employer branding polega na kreowaniu reputacji zarówno w środowisku firmowym, jak i poza nim. Z tego względu działania employer brandingowe dzielimy na dwa rodzaje: employer branding wewnętrzny i employer branding zewnętrzny.
Korzyści wynikające z prowadzenia działań w każdym z tych obszarów wzajemnie się dopełniają. Zadowoleni pracownicy to najlepsi ambasadorowie miejsca pracy, którzy chętnie polecają je znajomym spoza firmy. Z kolei gdy przedsiębiorstwo np. angażuje się w inicjatywy związane z lokalną społecznością, dodatkowo zyskuje także w oczach obecnych pracowników.
Z pojęciem employer brandingu ściśle związany jest termin marketing rekrutacyjny. Określamy nim te działania, których celem ma być zwiększenie zainteresowania ofertą pracy. To część uzupełniająca employer branding zewnętrzny, czyli budowanie marki pracodawcy w oczach poszukujących pracy, ale też klientów czy kontrahentów. Do zadań osób odpowiedzialnych za marketing rekrutacyjny należą m.in. zarządzanie stroną Kariery na firmowej www, wybór kanałów do publikowania ofert pracy, budowanie sieci talentów, definiowanie person idealnych pracowników, prowadzenie kampanii rekrutacyjnych czy generowanie leadów.
Zewnętrzny employer branding to zagadnienie nieco szersze i długofalowe, które obejmuje ponadto np.:
Za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz swojej www możesz:
Budowanie marki pracodawcy wewnątrz organizacji opiera się na kształtowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników. Employer branding wewnętrzny polega przede wszystkim na tworzeniu przyjaznej i zrównoważonej kultury organizacyjnej, oferowaniu benefitów czy projektowaniu atrakcyjnych ścieżek rozwoju. Standardem zaczynają być wyjazdy integracyjne, coraz popularniejsze są zamknięte grupy w mediach społecznościowych, a w niektórych przedsiębiorstwach wraca nawet wydawanie gazetek firmowych.
Wiele firm wprowadza także programy tzw. Rzecznictwa Pracowników (Employee Advocacy), w ramach których wybrani spośród załogi ambasadorzy marki promują ją m.in. w swoich kanałach społecznościowych, otrzymując w zamian dodatkowe benefity. Bardzo ważne jest budowanie poczucia wspólnoty pracowników, którzy dążą do tych samych celów i razem przyczyniają się do sukcesu całej marki. Wówczas członkowie teamu często z własnej inicjatywy rozpowszechniają treści, które pomagają budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jako pracodawcy.
Opracowując efektywną strategię employer brandingową i formułując Employer Value Proposition, należy w pierwszej kolejności skupić się na tym, jakie są potrzeby pracowników, a następnie wykazać, że ich spełnienie jest jednym z kluczowych celów firmy.
Jakie są najważniejsze atrybuty, bezpośrednio związane z potrzebami pracowników, które wpływają na pozytywny wizerunek pracodawcy? Według autorów raportu Employer branding w Polsce 2023 należą do nich:
Silna marka pracodawcy to także silna marka w ogóle. Dobrze prowadzony employer branding daje mnóstwo korzyści, które są widoczne nie tylko w okresach, gdy firma rekrutuje.
Jeśli kandydat już na etapie zapoznawania się z ofertą dokładnie wie, czy będzie mógł realizować swoje zawodowe ambicje, jakie jest środowisko pracy i czy wyznawane przez niego wartości są tożsame z wartościami marki, jest w stanie szybciej podjąć decyzję o wyborze Twojej marki.
Główne korzyści wynikające z budowania wizerunku pracodawcy w oczach przyszłych pracowników to także:
Kiedy dbasz o dobrostan pracowników, usprawniasz komunikację wewnętrzną i bierzesz pod uwagę potrzeby swojego teamu, pracujesz na długofalowe wyniki. Działania podejmowane w celu budowania wizerunku pracodawcy pomagają:
Kiedy już wiesz, jakie działania powinieneś włączyć do swojej strategii employer brandingowej, zadbaj o to, aby całość spełniała poniższe kryteria:
Wydaje Ci się, że na atrakcyjny wizerunek pracodawcy trzeba pracować latami? Nasze doświadczenia są zupełnie inne. Pomogliśmy już wielu firmom i Tobie też pomożemy w:
Badacze z HRM Institute wskazują, że za budowanie wizerunku pracodawcy w 54% polskich firm odpowiadają działy personalne. Czy robią to skutecznie? Aż 32% ankietowanych przyznaje, że w ich organizacjach nie ma zdefiniowanych żadnych wskaźników mierzenia efektywności działań employer brandingowych.
Tymczasem z naszych analiz wynika, że wielu HR-owcom w codziennej pracy zdarzają się niedopatrzenia czy nieprzemyślane decyzje, których skutki często widać gołym okiem. Na szczęście, wszystko da się naprawić! Jeśli jesteś:
pobierz nasz E-book 8 największych błędów w employer brandingu.
Dowiesz się z niego m.in.: