Dzisiaj w zespole mieliśmy kolejną dyskusję, czy nie za dużo w GreenLetterze piszemy o AI. Ponad połowa prezentowanych newsów dotyczy sztucznej inteligencji i momentami mam wrażenie, że staje się to monotematyczne.
Jak jednak zauważył pan Nalepa na naszym czacie #kreacja: myślę, że jak była wielka rewolucja przemysłowa, to wtedy wszyscy pisali o silnikach.
Tak że raczej nie mamy wyjścia. Musimy się mierzyć z tą technologią i spróbować szybko dostosować się do niej, bo jak pokazują kolejne fale zwolnień w big tech, możemy stać się po prostu zbędni.
Musimy cały czas szukać miejsc, gdzie możemy dostarczyć więcej wartości, kreatywności, insightu, aby nadal być podmiotem swojej pracy, a nie pobierającym UBI, czy inny zasiłek trybikiem.
Ja jednak chyba wciąż wierzę, że praca to jedno z najważniejszych źródeł sensu życia. A poza tym, kogo będziemy dawać na okładkę, jeśli wszystko zrobi automat? Chyba CHCEMY, aby był tam ktoś, a nie coś…
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę reklamową. Zmiany dzieją się szybko i równie szybko wchodzą do mainstreamu. Tradycyjne metody reklamowe tracą na znaczeniu, a cyfrowe platformy takie jak Google i Meta zmieniają zasady, znanej nam od lat, gry. Choć AI obiecuje efektywność kosztową i lepsze targetowanie reklam, jednocześnie stawia pod znakiem zapytania rolę reklamodawców — zarówno samodzielnych specjalistów, jak i agencji. Świat reklamy stoi w obliczu wyzwania. Adaptacja do zmian napędzanych przez sztuczną inteligencję będzie decydować o przetrwaniu w branży. 📰 Financial Times [Paywall]
Financial Times, Source: GroupM • excludes US political advertising
Google podbija kosmos
Google rozpoczęło współpracę z EDF w celu mapowania globalnych emisji metanu za pomocą technologii satelitarnej. MethaneSAT, którego start odbędzie się wkrótce, ma na celu śledzenie wycieków tego gazu cieplarnianego. Google już wykorzystuje sztuczną inteligencję do mapowania infrastruktury naftowej i gazowej oraz pomaga w zlokalizowaniu źródeł zanieczyszczeń. Inicjatywa ma na celu dostarczenie ważnych danych dla firm energetycznych, naukowców i decydentów w celu ograniczenia emisji metanu, co jest kluczowe dla walki ze zmianami klimatycznymi. 📰 The Verge
AI w wynikach wyszukiwania Google
AI zmienia stronę wyników wyszukiwania Google. Poza klasycznym widokiem reklam, linków, obrazów czy wideo, mamy do czynienia z interakcjami konwersacyjnymi, znanymi z generative AI. Ta modyfikacja może mieć duży wpływ na model biznesowy Google i dochody z reklam. Własna funkcja wyszukiwania AI Google (Search Generative Experience) prawdopodobnie stanie się stałym elementem, dostarczającym podsumowania narracyjne i subiektywne wyniki wyszukiwania odpowiadające na konkretne zapytania użytkowników. Dopasowanie do nowych narzędzi będzie wyzwaniem dla marek polegających głównie na reklamach Google’a. 📰 Fast Company
Co mają hakerzy do chatGPT?
Hakerzy wykorzystują duże modele językowe (LLM) takie jak ChatGPT do wzmocnienia cyberataków — informuje Microsoft i OpenAI. Badania ujawniają, że grupy wspierane przez Rosję, Koreę Północną, Iran i Chiny używają LLM do badania celów, poprawy scenariuszy i technik inżynierii społecznej.
Grupa Strontium, powiązana z rosyjskim wywiadem wojskowym, posługuje się LLM do zrozumienia protokołów komunikacyjnych i automatyzacji operacji technicznych.
Hakerzy z Korei Północnej stosują LLM do badania podatności i tworzenia treści kampanii phishingowych.
Hakerzy z Iranu generują e-maile phishingowe i kod, aby uniknąć wykrycia przez oprogramowanie antywirusowe, wdrażając LLM.
Obawy dotyczące rozwoju AI w cyberatakach są nadal aktualne, a za jedno z największych zagrożeń uważa się wykorzystywanie głosu innej osoby do generowania nowych nagrań AI. 📰 The Verge 📰 Microsoft BLOG
Audio AI wskrzesza i walczy o nowe prawo
Rodzice ofiar amerykańskich strzelanin korzystają z AI, aby odtworzyć głosy swoich dzieci. To działanie ma wpłynąć na ustawodawców i opinię publiczną w celu zmiany przepisów dotyczących używania broni w USA. Projekt został uruchomiony w szóstą rocznicę strzelaniny w Parkland. W kontrowersyjnej kampanii wzięło udział 6 rodzin. “I died that day” – słyszymy w nagraniach. Tym razem audio AI ma wzbudzać dyskomfort właśnie po to, by dobitnie pokazać problem, z którym mierzy się Ameryka. 📰 The Wall Street Journal [Paywall]
A$AP Rocky w stylu kina noir
Raper A$AP Rocky pokazał się w trzech rolach w ramach współpracy z marką Puma. W nowej kampanii jest reżyserem, scenarzystą i aktorem. Czarno-biały spot mocno nawiązuje do stylu kina noir, a surrealistyczne wstawki sugerują inspirację twórczością David Lyncha i Orsona Wellesa. 📰 The Drum 🎥 ASAP ROCKY MEETS MOSTRO
IKEA zachęca do spróbowania tego w domu
Globalna kampania IKEA motywuje do rozwijania swoich pasji w domowym zaciszu. Opracowana przez agencję McCann kreacja wideo odpowiada na wyzwania konsumentów w obliczu ograniczeń finansowych i kryzysu kosztów życia. Zamiast powtarzania „Do not try this at home” w kampanii widzimy hasło „Do try this at home” i zachętę do rozrywki we własnych czterech ścianach. To pierwsza tak duża współpraca między IKEA a McCann, która odzwierciedla przesunięcie w kierunku scentralizowanej strategii marketingowej IKEA. 📰 Marketing Dive 🎥 Do try this at home
Czego reklamodawcy mogą oczekiwać od AI w 2024?
W ostatnim czasie Meta kładzie duży nacisk na inwestycje w sztuczną inteligencję w reklamie. To działanie zaczyna przynosić rezultaty:
wzrost dochodów z reklam o 24% w skali rok do roku w czwartym kwartale,
Meta planuje dalej rozwijać modelowanie kampanii z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, żeby lepiej targetować treści promowane i wspierać reklamodawców. 📰 Marketing Dive
Nvidia trzecią co do wielkości firmą w USA
Nvidia wyprzedziła Alphabet, stając się trzecią co do wielkości firmą w USA pod względem kapitalizacji rynkowej. Miał na to wpływ m.in. duży popyt na chipy firmy z Doliny Krzemowej stosowane w obliczeniach sztucznej inteligencji. Wzrost zainteresowania produktem spowodował, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość rynkowa firmy zwiększyła się do 1,812 biliona dolarów. Pomimo wysokich cen akcji, Nvidia cieszy się dużym zainteresowaniem na Wall Street. 📰 Fast Company
AI jednak zabiera ludziom pracę
Firmy technologiczne zwolniły w tym roku już 34 000 pracowników, a mamy dopiero połowę lutego. Microsoft, Snap, eBay i PayPal należą do tych, którzy najczęściej dokonują cięć kadrowych na stanowiskach, które może zastąpić sztuczna inteligencja. Zeszłoroczne zwolnienia odzwierciedlały dostosowanie rynku pracy do sytuacji po pandemii, cięcia w 2024 roku mają charakter bardziej strategiczny niż sezonowy. Zwolnienia w firmach z branży technologicznej można śledzić na stronie https://layoffs.fyi/. 📰 Financial Times [Paywall]
Outfit AnyOne AI to wirtualna przymierzalnia na wyciągnięcie ręki. To też kolejne narzędzie, które napędza sztuczna inteligencja. Aplikacja wykorzystuje dwustrumieniowy model dyfuzji warunkowej, zapewniając wysokiej jakości, realistyczne dopasowanie odzieży do każdego typu ciała. Wygenerowane obrazy są tak realistyczne, że zobaczymy w nich teksturę materiału i inne detale. Oprócz oczywistego wykorzystania funkcji jako wirtualnej przymierzalni Outfit AnyOne AI umożliwia także tworzenie strojów dla postaci animowanych.