15.02.2024
Dlaczego Voice Search Optimization zyskuje taką popularność? Zmienia się nasza rzeczywistość i zachowania konsumenckie, zmieniają się sposoby wyszukiwania i sprawdzania informacji. Zwykłe “pojawianie się w wynikach wyszukiwania” nie będzie miało już takiego wpływu, kiedy w grę wchodzą głosowe wyszukiwania, wyszukiwania obrazem i sztuczna inteligencja. Dzisiaj zajmiemy się Voice Search Optimization. Jak możemy się przygotować na tę zmianę.
Jeśli Twoja firma nie koncentruje się na optymalizacji wyszukiwania głosowego, możesz stracić szansę na sprzedaż. Trend ten podbił już USA i niewinnie wchodzi na europejskie rynki.
Rośnie liczba smartfonów, inteligentnych głośników, samochodów, inteligentnych telewizorów, komponentów inteligentnego domu, urządzeń do noszenia, urządzeń i innych gadżetów. W konsekwencji zmienia się sposób pozyskiwania informacji i format jej odbioru.
Według danych Statista prawie ⅓ populacji USA posiada inteligentne głośniki i asystentów, z których korzysta na co dzień.
Głosowe komendy stosowane są już powszechnie w samochodowych nawigacjach, z których możemy korzystać także w trakcie jazdy samochodem.
Wyszukiwanie głosowe zmniejsza wysiłek, który konsumenci wkładają w wyszukiwanie informacji. Informacje podawane są w krótkiej i treściwej formie audio. Funkcja wyszukiwania głosowego działa poprzez system automatycznego rozpoznawania mowy (ASR).
Ta technologia wyszukiwania głosowego tłumaczy wypowiadane słowa na tekst. Następnie wyszukiwarka wykorzystuje tekst tak, jakby był standardowym zapytaniem i dostarcza trafne wyniki wyszukiwania również w formie głosowej.
Uczenie maszynowe wykorzystywane w tej technologii z biegiem czasu staje się coraz lepsze w rozumieniu naturalnego języka ludzkiego i intencji osoby wyszukującej. Wszystko to, aby uzyskać jak najlepsze wyniki wyszukiwania.
Podczas tworzenia treści na swoją stronę internetową postępuj zgodnie ze standardowymi najlepszymi praktykami SEO. Obejmuje to optymalizację tagów tytułowych, używanie znaczników schematu do kierowania na wyniki z elementami rozszerzonymi, włączanie do treści słów kluczowych z długim ogonem i nie tylko.
Przede wszystkim Twoje treści powinny być istotne i przydatne dla czytelnika.
Potencjalni klienci chcą natychmiastowych odpowiedzi, a jeśli nie znajdą ich w ciągu kilku sekund, zdecydowana większość będzie szukać gdzie indziej.
Przed opracowaniem treści utwórz listę pytań, aby mieć pewność, że odpowiesz na każde z nich. Unikaj lania wody i skup się na dostarczaniu możliwie najbardziej konkretnych informacji. Zamiast zmuszać użytkowników do przewijania treści w celu znalezienia tego, czego potrzebują, umieść tę informację na górze artykułu.
Twoje treści muszą być indeksowane wszędzie tam, gdzie zaglądają klienci, szczególnie na głównych platformach, takich jak wyszukiwarka Google, Mapy Google i Mapy Apple.
Zapytanie głosowe prawdopodobnie będzie miało charakter lokalny, a pierwszym miejscem, w którym mogą Cię znaleźć, jest wpis o Twojej lokalnej firmie. Ponadto Twój profil firmy w Google musi być dokładny i aktualny, ponieważ jest to częste miejsce, w którym potencjalni klienci znajdują Twoją firmę.
Optymalizacja treści dla wyszukiwania głosowego stawia przed nami wyzwania nieco inne niż w tradycyjnym SEO. Wyszukiwanie głosowe wymaga bardziej naturalnego języka, co oznacza bardziej konwersacyjny styl treści.
Sekcje FAQ, Q&A sprawdzą się w tym przypadku idealnie. Zastanów się, sprawdź w dostępnych narzędziach – jakie pytania zadają użytkownicy w kontekście mojego produktu/usługi? Jakie są ich wyzwania? Z jakimi problemami się mierzą. Narzędzia, które pomogą znaleźć te pytania to m.in.
Poza tym ważny jest lokalny kontekst. Użytkownicy będą szukać rozwiązania, które jest najbliższe im, także w kontekście przestrzennym.
Zadbaj o to, by odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania były dostępne na stronie www twojej firmy. Odpowiedzi powinny być krótkie, zwięzłe i na temat. Wyszukiwanie głosowe ma ułatwiać użytkownikom dotarcie do treści a nie zanudzać szczegółami.
Voice Search Optimization to kolejny element, który zmieni nasz sposób projektowania stron www i przygotowywania treści. Wyzwania techniczne związane z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwania głosowego obejmują:
W kontekście struktury danych na stronie www konieczne jest stosowanie odpowiednich znaczników i metadanych, aby wyszukiwarki mogły dokładnie zrozumieć treść strony. Istotna jest też szybkość ładowania stron, ponieważ użytkownicy oczekują natychmiastowych odpowiedzi, a długi czas ładowania www może prowadzić do zniechęcenia i opuszczenia strony.
Uwzględnienie długich ogonów słów kluczowych w kontekście Voice Search Optimization będzie kluczowe. Dlaczego? Takie pytania są bardziej naturalne i bardziej prawdopodobne, że właśnie takie pytania, wykorzystujące słowa kluczowe z długich ogonów będą zadawane głosowo przez użytkowników. Analiza, zrozumienie i zaplanowanie treści odpowiadających na pytanie z długich ogonów da większą szansę na wykorzystanie ich w formacie głosowym.
W ramach strukturalnych zmian na www warto też poznać konkretnych asystentów, którzy wykorzystują dane z naszej strony, takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant, oraz dostosowania strategii optymalizacji pod kątem tych ekosystemów.
Wyszukiwanie głosowe testowane było od dawna, aby stać się efektowną funkcją oszczędzającą czas. To dopiero działania użytkowników i przekonanie do tej formy wyszukiwania i konsumowania treści pozwoliło na szybki rozwój tego kierunki.
Marki muszą dostosować się do rosnącego wykorzystania asystentów cyfrowych i technologii rozpoznawania głosu, aby dostosować się do rosnącego zapotrzebowania konsumentów. Wyznając zasadę – bądź tam, gdzie są Twoi klienci, niekiedy będzie potrzeba skierowana się w stronę Voice Search Optimization i dostosowania strony www i innych miejsc, w których są informację o firmie, do tej formy wyszukiwania.